Lyssningskoncentration, lyssningsstil

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Lyssningskoncentration, lyssningsstil

Inläggav Strmbrg » 2015-01-28 22:08

Ja, nu med Spotify som nästan uteslutande källa, så hittar jag en himla massa musik. Faktiskt så brukar jag inte ha koll på vad jag lyssnar på. Nu, tex så är det nån saxofonsnubbe med en liten ensemble. Men jag minns inte vad det stod att vederbörande heter. I början av mitt Spotify-liv så var jag väldigt angelägen om att lägga till de bra vaxen i min egen mapp. Men numera gör jag inte det nästan alls. Jag bryr mig - märkligt nog - inte om ifall jag inte hittar vaxet igen...

Småskum attityd, om jag får säga't själv.

PS Cristian McBride heter han. Men jag vet faktiskt inte om det är han som lirar saxofon, eller ens om saxofonen är det centrala instrumentet, nu är det vibrafonen som röjer loss nämligen...

PPS Jaha, ståbas lirar han tydligen...
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-28 22:27

Långt nedsjunken i soffan i skarven mellan två kuddar med fötterna/benen på bordet och allt ljus släckt. Med spotify connect i mobilen letar jag upp någon skiva jag vill lyssna på, sätter igång den och lägger mobilen ifrån mig. Jag har nästan helt gått ifrån spellistor sen jag märkte att man kunde klicka på "spara" på hela skivor, så att man bygger upp en egen skivsamling i spotify.

Ett annat sätt jag tycker är väldigt trevligt att lyssna på är att när flickvännen sitter bredvid köa varannan låt. Vi får inte se vilken låt den andre köat utan låter det komma som en överraskning. Man köar inte heller förrän man hört låten som kommer före den man ska köa. Det kan bli riktigt roligt/nostalgiskt om man låter köandet bli lite som en musikalisk associationslek.

Jag drar mig för att ha musik igång i bakgrunden hela tiden när jag gör annat, det ska vara lite speciellt, annars får det va. Koncentrerad vill jag inte kalla min stil att lyssna, men jag låter all uppmärksamhet vara på musiken. (Jag är en sån där jobbig person som knappt går att prata med när det är musik igång.)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-28 22:31

Strmbrg skrev:Ja, nu med Spotify som nästan uteslutande källa, så hittar jag en himla massa musik. Faktiskt så brukar jag inte ha koll på vad jag lyssnar på. Nu, tex så är det nån saxofonsnubbe med en liten ensemble. Men jag minns inte vad det stod att vederbörande heter. I början av mitt Spotify-liv så var jag väldigt angelägen om att lägga till de bra vaxen i min egen mapp. Men numera gör jag inte det nästan alls. Jag bryr mig - märkligt nog - inte om ifall jag inte hittar vaxet igen...

Småskum attityd, om jag får säga't själv.

PS Cristian McBride heter han. Men jag vet faktiskt inte om det är han som lirar saxofon, eller ens om saxofonen är det centrala instrumentet, nu är det vibrafonen som röjer loss nämligen...

PPS Jaha, ståbas lirar han tydligen...
:D

Med ett LP eller CD konvolut i din hand behöver du inte tveka om vilka som spelar vilka instrument, du får även producent, texter och en hel del annan info.....på Bowie´s "Ziggy" får du exempelvis infon; "to be played at maximum volume" :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-28 22:40

Tarzan skrev:...(Jag är en sån där jobbig person som knappt går att prata med när det är musik igång.)

Samma här. Jag lyssnar helst ensam. Jag blir irriterad när det skall snackas under vaxspisningar. En del kan ju inte hålla tyst mer än några sekunder. Jag tycker inte om att bli avbruten i det jag ägnar mig åt. Jag har ett separat källarrum för musiklyssning. Ingen bio, bara en stereoanläggning. Jag stänger dörren, dels för att inte störa så mycket, men även för att jag vill vara ifred.
Musik för mig är helt antisocialt och jag kan egentligen bara tänka mig att lyssna socialt om man krökar lite samtidigt. Men då är det ju inte alls samma koncentrerade lyssning det handlar om.

PS
Ingen har varit hemma här och lyssnat på mina nya högtalare som jag fick hem i november.
Inte ens min sambo har suttit och lyssnat på dem. Jag har inget intresse av att "dema" min anläggning för andra.

Lite sjukt kanske, men så är det hursomhelst. :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-01-28 22:53

sprudel skrev:Lite olika faktiskt, men det jag ser fram emot är en ensamkväll med ett glas vin, rota i kartoteket, försvinna in i musiken och delta i alla associationer som rinner fram, fascineras av det musikaliska budskapet, ta vara på känslorna som det förmedlar osv. Solitärlyssning ger en mer fokuserad och intim upplevelse med musiken även om jag gärna diggar med sällskap men det är en annan dimension av hobbyn
Förvånas gör jag också över hur bra setupen återger, lite stolt kanske, och glad över att det är så, då den ger mig tillgång så mycket artisteri att njuta av både poetiskt och musikaliskt. Vanligtvis fastnar jag i ett album eller artist och fortsätter resan. I allt detta förlorar jag fullständigt tidsperspektivet är en annan reflektion jag gjort.
Lyssnandet spelar en stor och viktig roll i min tillvaro, på många sätt. :)

+1. Känner igen mig. Fint beskrivet.

/M

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2015-01-28 22:59

Strmbrg skrev:
Tarzan skrev:...(Jag är en sån där jobbig person som knappt går att prata med när det är musik igång.)

Samma här. Jag lyssnar helst ensam. Jag blir irriterad när det skall snackas under vaxspisningar. En del kan ju inte hålla tyst mer än några sekunder. Jag tycker inte om att bli avbruten i det jag ägnar mig åt. Jag har ett separat källarrum för musiklyssning. Ingen bio, bara en stereoanläggning. Jag stänger dörren, dels för att inte störa så mycket, men även för att jag vill vara ifred.
Musik för mig är helt antisocialt och jag kan egentligen bara tänka mig att lyssna socialt om man krökar lite samtidigt. Men då är det ju inte alls samma koncentrerade lyssning det handlar om.

PS
Ingen har varit hemma här och lyssnat på mina nya högtalare som jag fick hem i november.
Inte ens min sambo har suttit och lyssnat på dem. Jag har inget intresse av att "dema" min anläggning för andra.

Lite sjukt kanske, men så är det hursomhelst. :)

Känner lite så också. Vill helst tillbringa så mycket tid som möjligt här själv. Det har varit en del intresserade här, ryktet går. Skulle verkligen överväga om någon HiFi- tidning skulle få komma hit.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-01-28 23:04

Jag har alltid en 10-15 minuters marginal på vardagsmorgnarna. Man kanske behöver skotta snö, eller något annat. Oftast har jag kvar hela marginalen och då går jag ner i min källare och sitter i mörkret och lyssnar intensivt och fokuserat på musik. Det kan vara en CD med såväl jazz, som klassiskt, eller pop/rock. Ett mentalt reningsbad innan jag åker till jobbet.

På eftermiddagarna när jag kommit hem från jobbet och familjen har ätit, händer det ibland (någon gång i veckan) att jag har tid att sätta mig i mörkret i min källare och helt sjunka in musik. Då spelar jag uteslutande klassiskt, eller jazz från någon av mina i receivern förinställda internet-radiostationer. Favoriterna är SR-klassiskt, Linn-klassiskt och en med bleckblåsmusik, men jag har ett tiotal förinställda stationer utifrån musiksmak och ljudkvalitet. Vid dessa tillfällen händer det att jag nickar till.

Ibland på helgerna blir jag sugen att lyssna på något speciellt. Då går jag ner i min källare och lyssnar på detta. Ofta sitter jag och läser något samtidigt.

I övriga rum slölyssnas det mest.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2015-01-28 23:08

En typisk lyssningskväll kan se ut så här: Kommer hem från jobbet, trött o eländig fast med massor som ska göras... Ska bara vila ryggen en stund i soffan å höra på några låtar, sen sätter jag igång ... Spelar från Spotify som vanligt, via iPad och appleTV, provar några förslag från Spotify. Nja, kunde varit bättre, tar några favoriter nu när jag bara har en kort stund på mig. Såja, gött. Lite mer volym gör också sitt till. Läser på Faktiskt, kollar Facebook på paddan. Bläddrar i det numera enorma Spotifybiblioteket på min padda. Väljer några låtar i taget som förval, känner vad som ska komma härnäst. Höjer lite till, jäklar va bra det låter nu. Läser vidare... drar i ögonen nu. Finns det något lyxigare än att bara släppa efter, lägga ner paddan o blunda... zzzzzz. Vaknar till när det blir tyst en stund senare, kör några låtar till, uj, var det så högt, hon har visst stängt dörren till köket. Måste bara höra den också... och den... Just den låter briljerar verkligen med lite starkare volym. Yeah! Riktigt grymt nu. Lugna, glesa låtar med bas som bara mullrar till då o då men verkligen djupt då. Diskanten är krispig och precis så där nästan vass som jag gillar. Bara ett steg till på volymen. Så. Shit nu är klockan snart åtta, och då är det någon som tydligen tänkt sig att se på TV. Hinner några låtar till, nu sätter jag mig upp och verkligen koncentrerar mig. Kör nu de verkliga favoriterna, som jag vet låter bra, t ex "Dyig Breed" med Allison Moorer, den tål hur mycket volym som helst, ökar igen... speciellt mot slutet när sången tar slut och låten bara fortsätter långt bortom evigheten... Huh...Ståpäls! Hinner "(Looking for) The Heart of Saturday Night" med Holly Cole också. Svänger verkligen även om det är en riktigt långsam låt. Basen gräver riktigt djup några gånger. Nu är det verkligen högt men rent o tydligt. Just nu, innan jag måste stänga av är det som allra bäst! Jaha, slut med det roliga för idag, TV:n ska på. Längtar redan till nästa lyssningstillfälle. Å inte blev det gjort någon nytta i kväll heller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-28 23:31

Lyssnar jag så lyssnar jag aktivt. Det går inte att utföra något jobb när musiken ljuder. Idag har jag bl a ägnat mig åt tapetsering i lyssningsrummet, då har radion fått agera sällskap, P1. Hade jag dragit igång en cd eller spellista hade det inte blivit mycket tapetserat inte. Nu sitter jag o äter en glass o beundrar mitt hantverk. Film eller musik nu är frågan.
Jag är nästan alltid ensam i lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-28 23:48

Cahlis skrev: Hinner "(Looking for) The Heart of Saturday Night" med Holly Cole också. Svänger verkligen även om det är en riktigt långsam låt. Basen gräver riktigt djup några gånger. Nu är det verkligen högt men rent o tydligt. Just nu, innan jag måste stänga av är det som allra bäst! Jaha, slut med det roliga för idag, TV:n ska på. Längtar redan till nästa lyssningstillfälle. Å inte blev det gjort någon nytta i kväll heller.

Bra låt med bra ljud, precis som hela skivan (tribute album till Tom Waits för er som inte vet det)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-29 06:24

Skulle hifin stå i samma rum som TVn så skulle det ju inte bli så mycket spelat. Inte heller om hifin skulle stå i en öppen planlösning av något slag. Nästan inget spelat alls tror jag.
Dels pga en massa olika ljud av tvättmaskiner, vattenspolning, fotsteg mm. Dels pga att den musik jag lyssnar på inte faller sambon på örsnibben alla gånger.
Nä, under sådana omständigheter hade jag nog avvecklat hobbyn och hittat på något annat. Det hade inte varit något stort problem eftersom jag inte är någon vane- eller måstemänniska i grund och botten.

Men en sak känns ganska principiell för mig:
Har jag en påkostad och välljudande anläggning, så vill jag kunna använda den när jag så önskar och så lång tid i taget som jag önskar. Skulle jag tvingas kompromissa med det så skulle jag nog inte lägga en himla massa flis på alla dessa prylar. Det hade känts ganska bortkastat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-29 09:58

Om jag ska finlyssna får det bli nå't ur vinylhyllan som jag inte har på CD och sedan bara njuta av välljud som strömmar ut i rummet. Om det ringer på telefon så låter jag musiken gå och svarar endast om jag ser på nummervisaren att det är nåt jag vill ta just då, annars får telefonsvararen jobba lite åt mig så ringer jag upp senare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-29 10:09

Perfector skrev:Om jag ska finlyssna får det bli nå't ur vinylhyllan som jag inte har på CD och sedan bara njuta av välljud som strömmar ut i rummet. Om det ringer på telefon så låter jag musiken gå och svarar endast om jag ser på nummervisaren att det är nåt jag vill ta just då, annars får telefonsvararen jobba lite åt mig så ringer jag upp senare.

Läste först "vin-hyllan" :D

Sund inställning dock, musiklyssning ska få ta sin tid. Jag och Madame har på sistone börjat med att lyssna på lite ny och ovanlig musik samtidigt som vi spelar Wordfeud. Det kan ibland bli ganska långa pauser medan den andre tänker/funderar och då är det trevligt att motionera hjärnan på annat sätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-01-29 10:21

Jag bor i en etta med sambo så det är väldigt mycket bakgrundsmusik och inte så ofta "finlyssning" då det är alldeles för mycket ljud och aktivitet som stör. Nästan aldrig blir det på så hög volym som jag vill ha heller, med respekt för grannarna. Men idag är jag tex hemma hela dagen medan sambo är på föreläsningar så idag ska jag nog beta av några av låtarna/albumen i min lista på musiktips jag samlat på mig från hifitidningar och faktiskt, dessutom törs jag dra på lite extra på dagtid. Sedan lär ett par gamla favoriter slinka in emellanåt :)

Om några år när vi båda är färdigutbildade, jobbar och har råd att bygga hus (en av mina största drömmar för övrigt, att rita och bygga mitt eget hem) så kommer det att planeras för ett ljudisolerat lyssningsrum som går att mörklägga helt, men som ändå ser ut som ett vardagsrum. Hur det ska gå till vet jag inte ännu.... men jag hittar inspiration hela tiden som jag sparar.

Jag njuter i alla fall mest av musik på kvällarna när allt som bör göras är gjort och jag vet att jag kan sitta i mörkret och bara njuta av musiken hur länge jag vill.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-01-29 10:45

Själv tycker jag nog att koncentrationslyssnandet i sweetspot har avtagit något med åren, eller är det desto mer nöjd jag blivit med ljudet kanske?
Låter rätt märkligt iofs, jag borde lyssna mer sittandes i sweetspot nu egentligen när jag är så nöjd?

Ofast lyssnar jag nog liggandes raklång i soffan, ibland med en tidning eller bok. Eller så surfar jag lite samtidigt. Är jag ensam hemma har jag gärna på musik vad jag än gör, är sambon hemma får jag välja skivorna mer noggrant :wink: .
Förut var det uteslutande cd som avnjöts men sedan nya recieverinköpet poppas det mest Spotify, riktigt smidigt faktiskt!

Sista halvåret har sweetspotlyssnandet mest varit aktuellt när systemet ställts in, och utöver det mest någon gång ibland. Film avnjuter jag dock nästan uteslutande i sweetspot.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-29 13:38

Satsade på datorljud av en anledning... Sitter alltid där när jag är själv hemma.

Utforskar ny musik, varvat med aktivt lyssnande samt knappande. Ibland är det också skönt att gå helt in i musiken och måla eller skulptera på datorn.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi