Tjäna pengar!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Tjäna pengar!?

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-12 05:08

Hej!

1 Tjacka 1st lastpall med:
http://www.swedac-acoustic.se/images/trisolator.jpg

2 Gå in på annat HiFiForum o marknadsför det som esoteriskt hifitillbehör!
Hinta gärna att det har ngt med amerikanska armen el NASA o göra men
att uppfinnaren får fängelse om du säger mer o se till att skapa hetsk debatt
i vilken du skall lägga kraftig emfas på att man ska kritisera efter att man
har testat, samt säg (skriv) att man får pengarna tillbaks om man är missnöjd
men att alla varit nöjda hitintills!)

3 Lägg upp hemsida där du citerar alla dina kunders lyriska kommentarer och
har postförskottsFörsäljning ifrån din lastpall, med påslag på några 1000%!

4 Luta dig tillbaka!

Mvh A*

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2003-12-12 05:11

Mycket god idé, man bör också passa på att poängtera att många mycket framstående personer inom den esoteriska hifin minsann har lyft detta till skyarna. Självklart ska plattorna levereras i en mahognylåda!

Användarvisningsbild
chrixter

Inläggav chrixter » 2003-12-12 10:25

Om både säljare och köpare blir glada så är väl alla glada?

Tja, förutom de som inte är säljare eller köpare. Hmmm, det verkar vara den grupp som oftast blir mest affekterad när ljudförbättrande kommer på tal. Lite förvånande faktiskt.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2003-12-12 11:00

chrixter skrev:Om både säljare och köpare blir glada så är väl alla glada?

Tja, förutom de som inte är säljare eller köpare. Hmmm, det verkar vara den grupp som oftast blir mest affekterad när ljudförbättrande kommer på tal. Lite förvånande faktiskt.

Kung! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-12 11:01

Tja, det finns väl dom som blir irriterade då uppmärksamheten riktas på saker som har marginell inverkan eller rena bluff-produkter, istället för att på sådan som faktiskt leder till riktiga ljudförbättringar.

Exempel:
Istället för att köpa kablar för 30kkr kan man köpa en matta för 5kkr och lägga på parketten. Inverkan på ljudkvaliteten är klart större och dessutom i positiv riktning. Dom dyra kablarna kan ju faktiskt vara sämre än dom som man hade innan. Men att dämpa golvreflexer är så vitt jag vet aldrig av ondo.

Sedan finns det ju dom som blir förbannade inte inte var dom själva som kom på den fiffiga produkten som är billig att tillverka och går att sälja dyrt till folk som inte bryr sig om det funkar eller ej.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-12 11:57

Tja, förutom de som inte är säljare eller köpare. Hmmm, de verkar vara den
grupp som oftast blir mest affekterad när ljudförbättrande kommer på tal.
Lite förvånande faktiskt.

Om A* sälja falsk tusenlapp till B för 500kr blir väl både säljare(A*) o köpare(B)
glada!? Så varför anse då missunsamme C att detta vara fel samt dåligt 8) ??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-12 12:04

Max - den bästa mattan kanske visar sig vara rosa med gröna prickar :( Fast de som inte bryr sig annat än på ljudet hade väl lagt in den ändå... :roll:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-12 23:56

Varför ska man bara marknadsföra på hififorum? finns många nördar här också...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-13 00:48

Hej JS!

Det har du rätt i men vem har nämt ngt om hififorum.nu? A* har bara
snackat om andra HiFiForum... sådär i största allmänhet :wink:!

Mvh A*

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2003-12-13 00:52

Glöm inte att tala om att den skall spelas in oxå.
Högt och länge. :lol:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-13 12:50

Audiomanikern skrev:
Tja, förutom de som inte är säljare eller köpare. Hmmm, de verkar vara den
grupp som oftast blir mest affekterad när ljudförbättrande kommer på tal.
Lite förvånande faktiskt.

Om A* sälja falsk tusenlapp till B för 500kr blir väl både säljare(A*) o köpare(B)

Mvh A*

A = A*nders, är en skrupelfri a*rbetsgivare med a*udiomani som behöver uppgradera sin a*nläggning.
(a*nvänder A*udio-Tronic Megatrend men har bara a*udiofiltestskivor)

C = C*arlos från C*hile, kommer att skvallra till E, om han inte får köpa en likadan.
(gillar C*hilensk folkmusik på C*-60 Cassett genom sina C*arlsson OA-12)

D = D*ole, anser att det är av bananrepublikanska skäl är förkastligt
(Lyssnar på d*unkande d*ieselmotorer och d*eath metal genom sina D*ali 40. D*rängarna och D*immu Borgir är idolerna)

E = E*riksson på E*koroteln, ser bara att ett brott begåtts. Ingriper omedelbart som Robocop eller Papi Raul beroende på humör.
(E*ltax hemmabio och högtalare, E*ilert Pilarm och E*agles som idoler)

F = F*riedrich Von Vengelse, representerar rättsväsendet, klädd i betsel och smiskad röd på skinkorna, bläddrar han fram några f*ärska f*örfalskade f*emhundringar med glansig blick.
(F*örtjust i Von Schweikert högtalare. F*antomen på operan och F*red Åkerström snurrar ofta på vinylsvarven )

G = G*avrilo av serbisk härkomst som arbetar i ett yrke som gått i arv i flera generationer, mottager av F, förbetald beställning på undanröjande av A. (G*illar G*ale högtalare, på autorepeat på cd'n snurrar G*eorge Thorogood "bad to the bone".

B = Madame B*ertil som iförd lackstövlar och gummidräkt smiskar upp sina kunder mot b*ra b*etalning. (Har b*elönat sig med ett par B*&W 801 som spelar allt från B*lack Sabbath till B*ach)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-13 15:29

Hej!

Men nu glömde du ju:
H = H*enry (Mancini) av flamsländsk härkomst o verksam i generationer
arvgående tradition, sitta vid sitt tangentbord o skriva låånga berättelser
om samt för fiktiva personer! (H*atar H*issmusik, på autorepeat i dator´n
snurrar Easy Listening à la H**erb A*lpert)

* http://image.allmusic.com/00/amg/cov200 ... 3o5nrs.jpg
** http://image.allmusic.com/00/amg/cov200 ... 8i292k.jpg
** http://image.allmusic.com/00/amg/cov200 ... 368cxw.jpg

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-13 15:46

:lol:

A är förstås inte samma person som A* även om H kan antagas vara similär med H*

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-14 20:45

Hehe, skrupler är klart överskattade...
Lite komiskt att många av mina bekanta tycker att jag borde prova att bygga allehanda HiFi kommersiellt. :twisted:
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
chrixter

Inläggav chrixter » 2003-12-15 10:32

Audiomanikern skrev:Om A* sälja falsk tusenlapp till B för 500kr blir väl både säljare(A*) o köpare(B)

Om B vill köpa den falska tusenlappen så skall C hålla sig undan (antar att vi i detta resonemang leker med tanken att det inte är olagligt att handla i falsk valuta). Om B köper den i tron att den är äkta så erkänner jag ovillkorligt att C inte bara bör, utan skall göra sin välmodulerade stämma hörd.

Hursomhelst, får man sin femhundring tillbaka om man är missnöjd så finns det väl lite att klaga på?

Men erkänner utan omsvep att blandar man in ett alltför stort mått av direkta lögner så är det ju givetvis fel och bör med rätta kritiseras. (med "alltför stort mått" menas "mer än de vanliga reklamlögner som alltid florerar").

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-15 13:18

Det här med "bondfångeri" är inte alltid helt enkelt. Å ena sidan finns där ett gäng "rediga rôvar" (inkluderat undertecknad) som likt en samling Don Quixoter med mer eller mindre frenesi försöker bekämpa dylika tendenser varhelst de dyker upp.

Å andra sidan (ja - även i denna fråga finns det en sådan :) ) finns där en hel hoper människor som faktiskt inte bryr sig så himla mycket om huruvida de är lurade eller inte. (- Eller?)

När "vi" kommer med våra blankpolerade rustningar och vässade lansar, (oavsett om det handlar om pyramidspel, ormoljor, eller ljudåtergivningskomponenter) möts vi inte alltid av stor och djup tacksamhet. I stället möts vi alltför ofta av ett "skit du i det - har du inget eget liv?". Ridå!

Nu till det intressanta :)! Varför är det så här? En tänkbar orsak kan ju vara att "vi" har fel! Och det har vi säkert emellanåt (åtmionstone jag :oops: ). Men tillräckligt ofta har jag haft (minst) en poäng i mina varningsrop inför diverse "konstigheter" som fullständigt (och ibland med irriterat eftertryck!) negligerats av vederbörande mottagare av varningen.

Jag har då tänkt: "1. Varför bryr han (hon) sig inte om mina argument - det handlar ju inte om att vi har olika smak eller preferenser - han vill helt enkelt inte höra mina argument, än mindre bemöta dem. 2. Varför blir han (hon) arg/irriterad på mig när jag i all välmening förklarar att önskat syfte ej kommer att uppnås. (Man blir inte rik av att gå med i femte ledet i ett pyramidspel som håller på att rämna, Sibastereon för sjutusen blir inte oerhört mycket bättre med nya signalkablar för femtusen, en surroundanläggning med 6 högtalare/kanaler, DVD och massa digitala klangfinesser för tiotusen är ingen optimal återgivare för pengarna avseende tvåkanals-CD (-skivor)" :roll:

En gammal populär hypotes är att "folk vill bli lurade". Jag tror inte på detta. Samtliga (i stort sett) bekanta som mot min absoluta inrådan ändå köpt in sig i (typ) pyramidspel/dyrkablar/skräpanläggningar har efter en relativt kort tid ansett sig har gjort "felköp". Och blivit mer eller mindre ledsna/förbannade för detta. De hade ingen som helst vilja till att bli lurade!

Men när de hämtat sig så hoppar de glatt och villigt på ett nytt pyramidspel som garanterar vinst, eller en ny dyrkabel som fått jättebra rescentioner i massa tidningar, eller en ny sub (för tretusen!) till hembioanläggningen som enligt flera kännare verkligen skall skänka hifiljud! (-även till övriga komponenter!?!?!)

En annan hypotes är att vi alla vill göra en bra/lyckad/klok affär. Om man står inför denna möjlighet (vinna flera tusen på att satsa några hundralappar i en pyramid - kablarna för femtusen är trots allt mycket billigare än en ny förstärkare för tjugo och "alla" säger ju att de betyder "enormt" mycket för ljudet - i en surroundanläggning får man ju "allt i ett" till priset av en halv stereoanläggning hos en seriös hifihandlare) och en tråkmåns plösligt säger: "Du - det där fungerar inte!". Då är det kanske inte så konstigt om man svarar "Skit du i det!! Tyst - jag vill inte höra mer!"

Särskilt om man verkligen hörde jättemycket skillnad i butiken när handlaren bytte mellan olika kablar. Man hörde ju faktiskt precis alla de skillnader som handlaren sa att man skulle höra.

Vad gör man då åt detta?

Jag anser att alla former av bondfångeri (avsiktligt eller oavsikligt) bör, skall och måste bekämpas! Detta gör att en del blir arga, andra ledsna, ytterligare andra besvikna - men det kan inte hjälpas. De som avsiktligen luras har jag ingen "mercy" med överhuvudtaget. Och de oavsiktliga bondfångarna (som ägnat åratal åt sin nya kabel eller whatever...) får faktiskt finna sig i att bemöta skepticism och misstro på ett korrekt sätt.

Om någon säger sig ha blivit kidnappad och befruktad av rymdvarelser (eller ha skapat en kabel som är jättebra trots att den strider mot ett antal fysiska lagar) så bör personen ha en något ödmjuk inställning till de som säger: "Är du verkligen helt säker på detta? Har du några bevis av något slag?"

Redigaste hälsn. Michael

"Där står man i lugn och ro tillsammans med likasinnade och beundrar tyg och broderier i kejsarens utstyrsel. Och tillsammans upptäcker man fler och fler fantastiska detaljer i dräktern. Så det tror f-n att man blir förbannad när det då kommer en dryg j---l och hävdar att "kejsaren är ju naken". "

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-15 13:34

Iofs har det ett visst värde att få lov att göra sina egna misstag, annars hamnar man i ett läge där man gör saker/har köpt saker och inte förstår varför. Viss ödmjukhet kan vara av vikt... "Visst, prova du gärna... skulle det sen inte funka så kan jag hjälpa dig att förstå varför - och hjälpa dig hitta något som gör det."

Att bara säga till folk att inte prova saker som de tycker verkar vara en bra idé kan tolkas från allt från avundsjuka till besserwisserhet.

Jag brukar köra enl. principen "Så du skall köpa ny stereo(/whatever)? Okej, säg till om du vill ha några tips - jag kan en del om det där."

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-15 14:50

Hej!

När "vi" kommer med våra blankpolerade rustningar och vässade lansar,
(oavsett om det handlar om pyramidspel, ormoljor, eller ljudåtergivningskomponenter)

- Eller väderkvarnar :wink: !
möts vi inte alltid av stor och djup tacksamhet. I stället möts vi alltför ofta
av ett "skit du i det - har du inget eget liv?". Ridå!

- Jo, A*lt: "lyssna på musik istället!!" "tror inte att vi har samma hobby du o jag,
nämligen HIFI!! Liite underligt o "känns" ju som om man råkat komma på ngn med
o typ göra ngt de egentligen inte vill kännas vid att de gjort/gör, eller hur :wink:!?
Ej helt få av de mest hängivna kabelFantasterna är mer eller mindre insyltade i
hifikabelbranchen! Verkligt engagerad förespråkare blev ju hastigt och (o)lustigt
försäljare av de hifikablar´n i ngt år kablat ut vara mest esoteriskt överlägsna!
Hifikabel må ur ekonomiskt perspektiv, i mångt o mycket, vara små potatis men
är det inte för många av säljare samt köpare av esoteriska hifikablar! För dem
kan faktiskt 10,000-100,000 kr vara mkt pengar, väldigt mkt med pengar t.o.m!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-15 15:37

Hej MG!
MichaelG skrev:Och de oavsiktliga bondfångarna (som ägnat åratal åt sin nya kabel eller whatever...)
får faktiskt finna sig i att bemöta skepticism och misstro på ett korrekt sätt.

... - Intressant (bra inlägg b.t.w :) ) att du skriver "oavsiktliga bondfångarna"
då sådana kanske inte direkt hör till vanligheterna! Dock anse även A*, många
just ibland de esoteriskHifikablarnas konstruktörer samt försäljare vara genuina
fantaster/entusiaster (b.l.a Jorma samt sladd (i.a.f enligt A* ;))) medan det i
andra brancher nog är mer/ytterst sällsynt! (? (med oavsiktliga bondfångare (v.s ;))))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-15 16:11

Det är väl som så också att vi som försöker hitta fysiska och/eller andra, vetenskapligt dokumenterbara förklaringar till saker och ting(samt försöka få folk att lägga sina välljudspengar där dom faktiskt gör nytta), faktiskt utgör ett direkt HOT mot mångas hobby och intressen. Folk tycker det är kul att prova med olika kablar. Att läsa en massa jobbig fysik behövs ju inte, man hör tydligt skillnaden ändå. Och så finns ju alla tidningar som är så kul att läsa.

Och faktiskt, dom som är intresserade av lyssna på skivorna, och inte på anläggningen nog ganska många ändå. Men dom som är mest roade av prylar och byta grejjor mer eller mindre konstant är ganska högljuda ibland, men åtminstone mycket mer aktiva i debatten. Dom måste ju snacka med folk om alla nya grejor dom byter hit och dit.

Fast rena ormolje-produkter tror jag det är ganska få som köper. Om man inte räknar koner (spikes) dit. Dom saluförs ju ofta helt lögnaktigt. Att dom som står för marknadsföringen inte begriper hur dom fungerar är ingen ursäkt. Men jag tycker inte det är "riktig" ormolja. Spikes har ju inverkan på ljudet och vissa gillar den. Riktiga ormoljeprodukter har ingen som helst verkan annat än i plånboken. "Bäst" hitils är nog ändå Peter Belts produkter.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-15 16:46

Hejsan A*!

Audiomanikern skrev:- Intressant ...att du skriver "oavsiktliga bondfångarna"
då sådana kanske inte direkt hör till vanligheterna!

Mitt inlägg tidigare var väl inte så där extrem genomtänkt, utan mer en spontan reflexion. Men hur är det med bondfångare egentligen? Är deras avsikt (generellt) att lura folk (=tjäna pengar på människors okunnighet) eller finns det mer än enstaka exempel på bonfångare som faktiskt mer eller mindre tror på vad de gör?!

Hifi-branschen har vi avhandlat som en bransch där det finns entusiaster med mer idéer än kunskaper. Och där resultatet inte alltid ( :lol: ) kan styrkas med hjälp av vetenskapligt vedertagen metodik.

Inom vilka andra branscher kan vi då finna dessa oavsiktliga bondfångare? Jo inom alla branscher där tycke/smak/tro/mode spelar stor roll! (=alltså de flesta (! (?))).

Titta inom exempelvis religion/politik - visst kryllar det av massa äkta gammaldags "hederliga harry"-typer som skulle sälja sin mor för några spänn. Men där finns också en hel del personer som verkligen tror på vad de sysslar med utifrån ett äkta engagemang. Trots att de skulle ha vissa problem att vetenskapligt, eller ens logiskt kunna påvisa riktigheten i budskapet.

Däremot överbefolkas nog inte världen av beg. bilhandlare som säljer skrotfärdiga vrak till överpris utan att vara tämligen medvetna om detta! :D

//Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-15 16:54

Det är väl som så också att vi som försöker hitta fysiska och/eller andra, vetenskapligt dokumenterbara förklaringar till saker och ting(samt försöka få folk att lägga sina välljudspengar där dom faktiskt gör nytta), faktiskt utgör ett direkt HOT mot mångas hobby och intressen. Folk tycker det är kul att prova med olika kablar.

Absolut, Max! Jag, som bara har min stereo för att kunna lyssna på musik, har insett att anläggningen som sådan delvis är ett självändamål för många! Ljudåtergivningsapparater är (minst) en lika stor hobby som musiklyssning.

"Bäst" hitils är nog ändå Peter Belts produkter.

:lol: Jodå, det fanns en tid när jag satte små tapebitar här och var i rummet och tyckte att det blev bättre. Tack och lov var jag fattig (och snål) nog på den tiden att inte lägga ut mer än ett par hundralappar på detta.

//Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-15 17:01

Att bara säga till folk att inte prova saker som de tycker verkar vara en bra idé kan tolkas från allt från avundsjuka till besserwisserhet.

Helt sant och visst, Nattlorden!

Men jag blir störd när någon kompis/bekant skall lägga ut flera tusen på en sub för att han är missnöjd med ljudet i sin skitstereo. Jag har väldigt svårt att inte försöka tipsa honom om andra uppgraderingar som nog ger mer för pengarna.

Särskilt svårt har jag när han dessutom frågar mig om råd. Fast egentligen vill han bara att jag i egenskap av "hifi-expert" skall bekräfta och berömma hans val. Men jag går i fällan varje gång och börjar säga vad jag tycker i stället. :roll:

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-16 08:55

MichaelG - om det är något du bör försöka få in i skallen på honom/dem... så är det "köp inte - låna hem, eller i alla fall öppet köp".

Eller gör uppgraderingen tillsammans. "Låt oss testa att byta detta istället och tala om vad du tycker - blir det inte bra så hjälper jag dig med den där subben du talade om sedan"

Återgå till Generellt om hifi