Det här med "bondfångeri"
är inte alltid helt enkelt. Å ena sidan finns där ett gäng "rediga rôvar" (inkluderat undertecknad) som likt en samling Don Quixoter med mer eller mindre frenesi försöker bekämpa dylika tendenser varhelst de dyker upp.
Å andra sidan (ja - även i denna fråga finns det en sådan

) finns där en hel hoper människor som
faktiskt inte bryr sig så himla mycket om huruvida de är lurade eller inte. (- Eller?)
När "vi" kommer med våra blankpolerade rustningar och vässade lansar, (oavsett om det handlar om pyramidspel, ormoljor, eller ljudåtergivningskomponenter) möts vi inte alltid av stor och djup tacksamhet. I stället möts vi alltför ofta av ett "skit du i det - har du inget eget liv?". Ridå!
Nu till det intressanta

! Varför är det så här? En tänkbar orsak kan ju vara att "vi" har fel! Och det har vi säkert emellanåt (åtmionstone jag

). Men tillräckligt ofta har jag haft (minst) en poäng i mina varningsrop inför diverse "konstigheter" som fullständigt (och ibland med irriterat eftertryck!) negligerats av vederbörande mottagare av varningen.
Jag har då tänkt: "1. Varför bryr han (hon) sig inte om mina argument - det handlar ju inte om att vi har olika smak eller preferenser - han vill helt enkelt inte höra mina argument, än mindre bemöta dem. 2. Varför blir han (hon) arg/irriterad på
mig när jag i all välmening förklarar att önskat syfte ej kommer att uppnås. (Man blir inte rik av att gå med i femte ledet i ett pyramidspel som håller på att rämna, Sibastereon för sjutusen blir inte oerhört mycket bättre med nya signalkablar för femtusen, en surroundanläggning med 6 högtalare/kanaler, DVD och massa digitala klangfinesser för tiotusen är ingen optimal återgivare för pengarna avseende tvåkanals-CD (-skivor)"
En gammal populär hypotes är att "folk vill bli lurade". Jag tror inte på detta. Samtliga (i stort sett) bekanta som mot min absoluta inrådan ändå köpt in sig i (typ) pyramidspel/dyrkablar/skräpanläggningar har efter en relativt kort tid ansett sig har gjort "felköp". Och blivit mer eller mindre ledsna/förbannade för detta. De hade ingen som helst vilja till att bli lurade!
Men när de hämtat sig så hoppar de glatt och villigt på ett
nytt pyramidspel som garanterar vinst, eller en ny dyrkabel som fått jättebra rescentioner i massa tidningar, eller en ny sub (för tretusen!) till hembioanläggningen som enligt flera kännare verkligen skall skänka hifiljud! (-även till övriga komponenter!?!?!)
En annan hypotes är att vi alla vill göra en bra/lyckad/klok affär. Om man står inför denna möjlighet (vinna flera tusen på att satsa några hundralappar i en pyramid - kablarna för femtusen är trots allt mycket billigare än en ny förstärkare för tjugo och "alla" säger ju att de betyder "enormt" mycket för ljudet - i en surroundanläggning får man ju "allt i ett" till priset av en halv stereoanläggning hos en seriös hifihandlare) och en tråkmåns plösligt säger: "Du - det där fungerar inte!". Då är det kanske inte så konstigt om man svarar "Skit du i det!! Tyst - jag vill inte höra mer!"
Särskilt om man verkligen hörde jättemycket skillnad i butiken när handlaren bytte mellan olika kablar. Man hörde ju faktiskt precis alla de skillnader som handlaren sa att man skulle höra.
Vad gör man då åt detta?
Jag anser att alla former av bondfångeri (avsiktligt eller oavsikligt) bör, skall och måste bekämpas! Detta gör att en del blir arga, andra ledsna, ytterligare andra besvikna -
men det kan inte hjälpas. De som avsiktligen luras har jag ingen "mercy" med överhuvudtaget. Och de oavsiktliga bondfångarna (som ägnat åratal åt sin nya kabel eller whatever...) får faktiskt finna sig i att bemöta skepticism och misstro på ett korrekt sätt.
Om någon säger sig ha blivit kidnappad och befruktad av rymdvarelser (eller ha skapat en kabel som är jättebra trots att den strider mot ett antal fysiska lagar) så bör personen ha en något ödmjuk inställning till de som säger: "Är du verkligen helt säker på detta? Har du några bevis av något slag?"
Redigaste hälsn. Michael
"Där står man i lugn och ro tillsammans med likasinnade och beundrar tyg och broderier i kejsarens utstyrsel. Och tillsammans upptäcker man fler och fler fantastiska detaljer i dräktern. Så det tror f-n att man blir förbannad när det då kommer en dryg j---l och hävdar att "kejsaren är ju naken". "