Hur lågt kan man lasta en Marantz nr1604 ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Hur lågt kan man lasta en Marantz nr1604 ?

Inläggav DVD-ai » 2015-01-27 13:28

Ja vad tror vi ?
jag är skeptisk... men men, man vill ju veta :D !!!!

4ohm nominell är ju okey har jag kommit fram till efter tester, men 3ohm i nominel impedans ?! :roll:
kanske en aaaaning lågt va ?!
Men ja, hur vet man det ?! (när tillverkarna inte anger några siffror nere vid 4 och 2ohm... !!!! SKÄRPNING ALLA TILLVERKARE)
Hittar INGET om detta, det verkar inte heller som det är någon som har mätt och testat, kanske vet någon av er svaret på om det går bra eller inte ?!
Och kanske vet ni vart i sådant fall som man kan hitta information om någon som har gjort lite tester ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Hur lågt kan man lasta en Marantz nr1604 ?

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-27 13:53

Det är väl bara att testa. Skyddskretsarna lär nog lösa ut om den överbelastas. Min Marantz är så känslig att den t.o.m. löser ut på lite statisk elektricitet som jag laddat upp när jag gått en stund i fårskinnstofflorna och råkar få kroppskontakt med receivern :-).

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-01-27 14:44

Hur kul det låter beror säkerligen på hur många av slutstegen som är lastade i övrigt, men du som kommer att köra 5 av 7 steg utan last kan nog vara ganska lugn.
Jag kunde köra pi60s och bs60 drivna av min NR1604, de går som lägst ned till ungefär 3,5 ohm ihop. Inga skyddskretsar löste ut, men samtidigt lät det bättre med Nad @ 2x350 watt, så jag skulle inte rekommendera det. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-01-27 14:48

Om du nu ska köra med 8 st a1 (vilket jag misstänker är skälet till att du frågar), varför inte köra två av dem som surround back?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-27 15:37

jo, du misstänker rätt !

Och jag har fått reda på at det blir riktigt lågt med 4 i rapallel, kan bli ner mot 2,5 ohm vilket JAG känner lite vemod inför så det var bra, då slipper jag har 8st ! :D

Yeeeyyyy !!!!

en sak mindre att bry sig om 8)

Då kan jag fokusera på hur vida det ska bli center eller inte :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-01-27 17:39

Jag skulle inte lasta lägre än 6ohm.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-27 19:21

5 ohm säger jag, iallafall om man inte sitter med en Denon 2105 - då säger jag också 6 ohm :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2015-01-28 20:22

4 Ohm fungerar utmärkt - 3? tja kanske - 2 Ohm nix.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-28 20:57

Ja 4 ohm nominellt brukar inte vara något problem. Men säker kan man inte vara nuförtiden, och det beror på att nominell impedans idag är en rätt så diffus uppgift, mycket mera så än förr. En uppgift som i värsta fall bara säger något om vad tillverkaren vill att man skall tro om deras högtalare...

Man måste nämligen skilja mellan nominell impedans och minimumimpedans, och nominell impedans betyder nuförtiden bara "den impedans som tillverkaren väljer att ange för högtalaren".

DVDai frågade tidigare (vet inte om det var i den här tråden) om minimumimpedansen med fyra parallellkopplade a1, och den kan bli nedåt 2,5 ohm, men nominella impedansen är ju högre, 3 ohm (12/4).

- - -

Bara för att sätta saker i perspektiv så fanns det alltså på den gamla goda tiden en norm som reglerade hur lågt en högtalare med nominell impedans X ohm fick gå. DIN 45 500 hette den. Gränsen var 0,8 gånger den nominella impedansen, så en högtalare på nominellt 4 ohm fick gå ned till 3,2 ohm, som lägst. Men inte lägre än så.

Idag bryr sig knappt någon om DIN-normen, eller några normer alls för den delen. Men bara påstår något. Och det är inte ovanligt att högtalare på nominellt 8 ohm går nedåt 3 ohm. :?

- - -

Så DIN-normen hade sin poäng.

Men, då DIN-normen även hade sina egna problem (t ex att ingen gräns för medelimpedansen fanns, en högtalare på nominellt 4 ohm kunde alltså ligga på 3,2 ohm - vid alla frekvenser) och då dagens situation är att en högtalare kan vara nästan hur svår som helst att driva, utan att det går att utläsa ur högtalardata, så har jag tagit fram en egen standard. En standard för hur jag definierar nominell impedans.

Och denna innehåller två delar:

1. Minimumpedansens värde (20 - 20 000 Hz) i förhållande till nominella impedansen - och här är jag något generösare än DIN normen, och tillåter ned till 0,7 gånger nominella impedansen som lägst. Men jag har även krav på:

2. Medelimpedansens värde i förhållande till nominella impedansen - och här kräver jag att den skall ligga på nominella impedansen eller högre. Inte lägre.

- - -

Så en Ino-högtalare med nominell impedans om X ohm har alltid en garanterad medelimpedans som är högre än så - OCH en minimumimpedans som är högre än 0,7*X.

Tar man t ex a1 så har den en nominell impedans om 12 ohm, och en minimumimpedans (med kabel) om runt 10 ohm, vilket ju är mer än 0,7*12 = 8,4 ohm.

Tar man pi60s så har den en nominell impedans om 7 ohm och en min.impedans (med nominell kabel) om 6,1 ohm, vilket ju är mer än 0,7*7= 4,9 ohm.

Enligt DIN-normen så finns det dessutom bara 4, 8 och 15/16 (både uppgifterna förekommer) ohm att välja mellan. Jag tillåter dock alla heltal. Tycker det är rimligt eftersom syftet med att ange en nominell impedans ju är att informera och hjälpa ägaren att göra riktiga bedömningar av vad som passar till vad - och jag kan hjälpa till med detta mera noga om jag anger nominella impedansen i finare steg än 4-8-16*.

Vh, iö

- - - - -

*Man kan förvisso hävda att det fanns en poäng med att bara tillverka högtalare med vissa impedanser på den tiden då rörförstärkare var förhärskande (man kan väl i och för sig diskutera om de fortfarande var det 1966, då DIN 45 500 såg dagens ljus, men ändå) - eftersom det var rimligt att det skulle gå att förse dessa med ett rimligt antal tappar på utgångstrafon, t ex 4, 8 och 15/16 ohm.

Men idag när man som regel gör förstärkare för alla impedanser mellan kanske 2-3 ohm och oändligt många ohm, så finns det inte längre något skäl att avstå ifrån att göra högtalare med andra impedanser än 4, 8 eller 16 ohm, t ex 5, 6, 7, 9, 10, 12... ohm. Så det gör jag, när det finns annat som talar för att göra det. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 21:15

IngOehman skrev:... så har jag tagit fram en egen standard. En standard för hur jag definierar nominell impedans.

Hur bra denna är, den hjälper knappast den som idag vill veta hur lågt man kan lasta sin Marantz 1604. Och ditt förslag till standard är av noll värde tills den är accepterad/implementerad som just en standard.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 00:57

Jo, det han säger är att för att vara på säkra sidan skall man nog ge fan i 4 ohm, åtminstone är det den bilden jag får.

Det är också av den anledningen jag säger 5 ohm.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2015-01-29 03:43

Min 7002 kräks om den går under 8. Riktigt dålig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-29 09:47

Jag körde min gamla Marantz nr1504 med 4ohm last utan problem och Fostex här på forumet har kört sin Marantz nr1604 (samma modell som jag har) i 4ohm nominell (3st Ino Audio a1/ kanal) utan problem.

Märkligt om 7002 ska "kräkas" vid under 8ohm... :?
låter inte riktigt, något måste vara fel där.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-29 09:58

DVD-ai skrev:Märkligt om 7002 ska "kräkas" vid under 8ohm... :?

Beror väl på - volym tex, hur högt lyssnar man?

Sedan är det väl inte bara "ohmen" som räknas, högtalare kan väl vara besvärlig last på andra sätt?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 10:09

Ja, precis enligt det som IÖ förde fram ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-29 10:18

MagnusÖstberg skrev:Ja, precis enligt det som IÖ förde fram ;)

Mjae. Det handlar fortfarande bara om ohm såvitt jag kan se. Men i alla fall förr pratade man om fasvinklar och annat otyg. Ger inte svåra sådana ökad belastning på förstärkaren? Jag vet inte för jag kan inte sådant.

Oavsett vilken nominell impedans en högtalare har kan den ju vara olika tungdriven, dvs ha olika verkningsgrad. Med en extremt lättdriven högtalare kan man spela rejält högt med några få watt och det kanske en given förstärkare klarar av även i låga impedanser.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-29 11:00

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, precis enligt det som IÖ förde fram ;)

Mjae. Det handlar fortfarande bara om ohm såvitt jag kan se. Men i alla fall förr pratade man om fasvinklar och annat otyg. Ger inte svåra sådana ökad belastning på förstärkaren? Jag vet inte för jag kan inte sådant.

Nä. "Impedans" innebär att man inkluderar fasvinkeln. Enheten för beloppet av impedansen är fortfarande ohm. http://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans

Lite nyfiken bara, om du själv tycker att du inte har koll, hur kan du då bedöma inlägg i sakfrågan som "hjälper knappast" och "av noll värde" för andra?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-29 12:16

Almen skrev:Lite nyfiken bara, om du själv tycker att du inte har koll, hur kan du då bedöma inlägg i sakfrågan som "hjälper knappast" och "av noll värde" för andra?

Av den enkla anledningen att en egen skapad standard, med egna krav, knappast hjälper någon som har ett konkret problem med en specifik apparat. Vill IÖ få genomslag för sin standard lär han få jobba på andra ställen än här. Den långa utläggningen om hans standard hjälper knappast TS, eller hur?

Konkreta råd om hur lågt man kan lasta en Marantz 1604 hade däremot varit hjälpsamt.

/ B

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2015-01-29 12:16

Technical data:
Design: 2-way vented-box
Frequency Response: 48Hz-40kHz
Sensitivity (2.83V/1m): 88dB
Impedance: 8 ohms (minimum 6.4 ohms)
Power Requirement: 50-200W

När jag körde med dessa så gick 7002 på knä. Orkade inte ha kontroll på basen. Elementen slog som satan men noll kontroll. Jämförde med en HK receiver som hade konkontroll och basen fast och fin. Enorm skillnad. Aurus Cantus 3se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-29 12:32

Bill50x skrev:
Almen skrev:Lite nyfiken bara, om du själv tycker att du inte har koll, hur kan du då bedöma inlägg i sakfrågan som "hjälper knappast" och "av noll värde" för andra?

Av den enkla anledningen att en egen skapad standard, med egna krav, knappast hjälper någon som har ett konkret problem med en specifik apparat.

Jo, om man har Ino-högtalare så hjälper det ju i högsta grad.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 12:38

Bill50x skrev:
Konkreta råd om hur lågt man kan lasta en Marantz 1604 hade däremot varit hjälpsamt.

/ B
Att du inte förstår dem, innebär inte att råden var sämre ;)

Förklara istället att du inte riktigt förstår hur texten är en hjälp, så kanske det känns mer intressant att utveckla sig. Din attityd gör inte direkt att skribenten känner för att följa upp, kanske något för dig att fundera över.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 12:39

Almen skrev:
Bill50x skrev:

Av den enkla anledningen att en egen skapad standard, med egna krav, knappast hjälper någon som har ett konkret problem med en specifik apparat.

Den delen missade Bill50x nog.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-29 12:43

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:Konkreta råd om hur lågt man kan lasta en Marantz 1604 hade däremot varit hjälpsamt.

Så kan det ju förstås vara. Kanske vi ska be trådskaparen kommentera detta?

/ B

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-01-29 12:50

Jag tycker att IÖs inlägg var kanonbra. Kan tumregler för nominella impendanser bli bättre än så?. Jag tror inte det i alla fall. Bild
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-29 13:16

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Märkligt om 7002 ska "kräkas" vid under 8ohm... :?

Beror väl på - volym tex, hur högt lyssnar man?

Sedan är det väl inte bara "ohmen" som räknas, högtalare kan väl vara besvärlig last på andra sätt?

/ B

Jo, är väl medveten om det men nu var frågan just hur lågt denna reciver kan tänkas klara av att lastas ner i fråga om resistans.
Och svaren jag har fått än så länge är att ingen vet och då går jag gå på att jag i alla fall vet att denna och äldre versionen klarade av det jag tänker använda den till i alla fall så det är ju lugnt.
Det var en eventuell utökning jag hade funderingar på och därav ville jag kolla om någon satt inne med kunskap om hur lågt denna kunde lastas.

Jag vet ju redan hur mina högtalöare beter sig så det är känt hur dom beter sig som last, det är intre intressant här utan just recivern är det centrala :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-29 13:18

Bill50x skrev:

Av den enkla anledningen att en egen skapad standard, med egna krav, knappast hjälper någon som har ett konkret problem med en specifik apparat. Vill IÖ få genomslag för sin standard lär han få jobba på andra ställen än här. Den långa utläggningen om hans standard hjälper knappast TS, eller hur?

/ B

Nu så tror jag att han gjorde det i detta fallet så HAN VET att jag tänkt använda mig av hans surround högtalar modell Ambiens1 (a1), (Fistex nämde detta lite högre upp i tråden dessutom, då han vise också) och Ingvars svar var av värde för mig att veta hur han har tänkt och satt sin standard för dessa högtalare :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 13:27

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:Konkreta råd om hur lågt man kan lasta en Marantz 1604 hade däremot varit hjälpsamt.

Så kan det ju förstås vara. Kanske vi ska be trådskaparen kommentera detta?

/ B

Det är ju du och inte trådskaparen som inte förstår?

Ta en mer ödmjuk framtoning och be om en förklaring, så kanske du får det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-29 13:30

Carl-m skrev:Technical data:
Design: 2-way vented-box
Frequency Response: 48Hz-40kHz
Sensitivity (2.83V/1m): 88dB
Impedance: 8 ohms (minimum 6.4 ohms)
Power Requirement: 50-200W

När jag körde med dessa så gick 7002 på knä. Orkade inte ha kontroll på basen. Elementen slog som satan men noll kontroll. Jämförde med en HK receiver som hade konkontroll och basen fast och fin. Enorm skillnad. Aurus Cantus 3se

Det första som slår mig är att den är tämligen högt avstämd antagligen, med tanke på vart den är specificerad att ligga -3dB ner i undre gränsfrekvens.
Det som är av betydelse där är ju att under avstämningen så kan det bli så att konen fladdrar rikligt om man trycker in effekt där.
När man lämnar det område där luftfjädern (som porten + låda midrar med) håller konen under kontroll så ökar konförfluttnignen markant, som jämnförelse så ca4ggr konförflyttningen vid halverad frekvens i sluten låda, här blir det mer än så under avstämningen pga att inget luftfjäder finns i lådan och den kan mer betraktas mer som en öppen baffel än sluten låda.

Men jag vet inte vad din upplevelse kan tänkas bero på annat än att om man har en HP filter lagt där nere (runt 40-60Hz, brukar finnas att välja i en reciver) så kommer konen att arbeta mer kontrollerat under avstämningen tack vare elektrisk begränsning av slaglängden.
Kanske hade H/K'n något sådant filter påslaget och frontarna stod på "smal" ?!
eller så hade du otur och något var knas med din Marantz ?! :)

Annars ska det inte kunna vara sådan skillnad tycker jag, jag har aldrig varit med om detta i alla fall.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-29 13:32

Almen skrev:
Bill50x skrev:

exakt ! :)

Vilket Ingvar visste att jag hade och till och med vilken modell och hur många ! :D

Men det viste inte Bill50x, och han tyckte då att svaret var rätt värdelöst... vilket jag förstår utan tillgång till vetskapen om att Ingvar svarade mig helt korrekt utifrån hans "omkring vetande" i frågan (här alltså just att jag hade hans högtalare och vilka)

Jag hade kanske kunnat varit tydligare med i första inlägget exakt vilka högtalare jag tänkt använda, men jag hoppade över det då min egentlige fråga ENBERT berörde just nerlastning i fråga om impedans och hur lågt man skulle kunna våga sig på att gå, och då alltså som lägst !
inte i nominell impedans egentligen, utan som absolut lägsta impedans/ frekvensberoende :)

Men sedan när högtalarna som just jag hade (Ino a1) kom på tal av Ingvar som gav mig ett informativt svar gällande just hur han tänker med sina högtalare och deras dimmensinering gällande impedansen, så blev det tydligt att jag inte kommer att kunna köra 4st/ kanal för det blir en så pass låg lägste impedans (2,5ohm) att jag inte ens känner att det är värt att testa :)

..............................................................

Jag tycker att vi alla tar och chillar lite, ingen skada orsakad och vi tar en kaffa på det :D
Senast redigerad av DVD-ai 2015-01-29 13:39, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-29 13:38

DVD-ai skrev:Jag tycker att vi alla tar och chillar lite, ingen skada orsakad och vi tar en kaffe på det :D

Är det OK om jag tar en kopp the?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi