Ja 4 ohm nominellt brukar inte vara något problem. Men säker kan man inte vara nuförtiden, och det beror på att nominell impedans idag är en rätt så diffus uppgift, mycket mera så än förr. En uppgift som i värsta fall bara säger något om vad tillverkaren vill att man skall tro om deras högtalare...
Man måste nämligen skilja mellan nominell impedans och minimumimpedans, och nominell impedans betyder nuförtiden bara "den impedans som tillverkaren väljer att ange för högtalaren".
DVDai frågade tidigare (vet inte om det var i den här tråden) om minimumimpedansen med fyra parallellkopplade a1, och den kan bli nedåt 2,5 ohm, men nominella impedansen är ju högre, 3 ohm (12/4).
- - -
Bara för att sätta saker i perspektiv så fanns det alltså på den gamla goda tiden en norm som reglerade hur lågt en högtalare med nominell impedans X ohm fick gå. DIN 45 500 hette den. Gränsen var 0,8 gånger den nominella impedansen, så en högtalare på nominellt 4 ohm fick gå ned till 3,2 ohm, som lägst. Men inte lägre än så.
Idag bryr sig knappt någon om DIN-normen, eller några normer alls för den delen. Men bara påstår något. Och det är inte ovanligt att högtalare på nominellt 8 ohm går nedåt 3 ohm.
- - -
Så DIN-normen hade sin poäng.
Men, då DIN-normen även hade sina egna problem (t ex att ingen gräns för medelimpedansen fanns, en högtalare på nominellt 4 ohm kunde alltså ligga på 3,2 ohm - vid alla frekvenser) och då dagens situation är att en högtalare kan vara nästan hur svår som helst att driva, utan att det går att utläsa ur högtalardata, så har jag tagit fram en egen standard. En standard för hur jag definierar nominell impedans.
Och denna innehåller två delar:
1. Minimumpedansens värde (20 - 20 000 Hz) i förhållande till nominella impedansen - och här är jag något generösare än DIN normen, och tillåter ned till 0,7 gånger nominella impedansen som lägst. Men jag har även krav på:
2. Medelimpedansens värde i förhållande till nominella impedansen - och här kräver jag att den skall ligga på nominella impedansen eller högre. Inte lägre.
- - -
Så en Ino-högtalare med nominell impedans om X ohm har
alltid en garanterad medelimpedans som är högre än så - OCH en minimumimpedans som är högre än 0,7*X.
Tar man t ex a1 så har den en nominell impedans om 12 ohm, och en minimumimpedans (med kabel) om runt 10 ohm, vilket ju är mer än 0,7*12 = 8,4 ohm.
Tar man pi60s så har den en nominell impedans om 7 ohm och en min.impedans (med nominell kabel) om 6,1 ohm, vilket ju är mer än 0,7*7= 4,9 ohm.
Enligt DIN-normen så finns det dessutom bara 4, 8 och 15/16 (både uppgifterna förekommer) ohm att välja mellan. Jag tillåter dock alla heltal. Tycker det är rimligt eftersom syftet med att ange en nominell impedans ju är att informera och hjälpa ägaren att göra riktiga bedömningar av vad som passar till vad - och jag kan hjälpa till med detta mera noga om jag anger nominella impedansen i finare steg än 4-8-16*.
Vh, iö
- - - - -
*Man kan förvisso hävda att det fanns en poäng med att bara tillverka högtalare med vissa impedanser på den tiden då rörförstärkare var förhärskande (man kan väl i och för sig diskutera om de fortfarande var det 1966, då DIN 45 500 såg dagens ljus, men ändå) - eftersom det var rimligt att det skulle gå att förse dessa med ett rimligt antal tappar på utgångstrafon, t ex 4, 8 och 15/16 ohm.
Men idag när man som regel gör förstärkare för alla impedanser mellan kanske 2-3 ohm och oändligt många ohm, så finns det inte längre något skäl att avstå ifrån att göra högtalare med andra impedanser än 4, 8 eller 16 ohm, t ex 5, 6, 7, 9, 10, 12... ohm. Så det gör jag, när det finns annat som talar för att göra det.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).