Låter grejorna bättre när dom e varma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-01 13:50

Fakta tack !

Fast det spelar ingen roll, jag tycker klart att det låter bättre efter
1-3 timmars uppvärmning.. Vad beror detta på, har komponenterna
fått sin arbetstemperatur på något sätt?

Eller är det placebo och bullshit?

Så, låter ett varmt slutsteg / försteg / cd - bättre än ett kallt dito?
Och.. Finns det någon förklaring varför det i sånna fall gör det?
NN

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-05-01 13:57

tja nog ändrar väl halvledarna egenskaper beroende på temperatur?
är lite intressant en del extrema överklockare av datorer har problem med att processorerna slutar fungera när de blir nedkylda nedåt -90 grader C. Jag vet inte riktigt varför men jag gissar att ciseln drar ihop sig såpass mycket att processor "kortsluter". Det är iofs bara vissa processorer som har detta problem men iaf.

ps
för den som e intresserad av hur man får sin processor så kall kan kika här
ds
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-01 15:04

Helt placebo är det väl inte, frågan är hur hörbart det är.

Det dröjer ett tag innan alla utgångstransistorer och kylflänsen når termisk jämvikt. Men spelar vi högt och sedan drar ner har vi inte längre jämvikt så det borde i så fall låta annorlunda igen. Sedan har vi hur bra temperaturkompenserad biasen är m.m.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-05-01 15:08

Alltså en trissa lär väl uppnå termisk jämnvikt efter en fullkomligt försumbar del av den tid som angivits här. Det kan man säkert utgå ifrån även när det gäller rör. Alla seriösa förstärkarkonstruktioner tar hänsyn till drift orsakad av temperaturvariationer dessutom och tar till metoder för att motverka sådan.

Halvledamaterial uppträder som isolatorer vid tillräckligt låga temperaturer. Jag skulle dock tro att kraftig drift i strökapacitansvärden gör att processorer slutar funka (får svårt att hantera ettor och nollor på bussarna) långt innan dess.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-01 15:26

Halvledarens egenskaper ändrar sig avsevärt mellan "kall" (avstängd) och arbetstemperatur (60-70 grader). Givetvis påverkar det signalen och apparatens prestanda.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-05-01 18:28

Nu tror jag inte en halvledartillverkare framställer komponenter som ändrar sina viktigaste egenskaper kraftigt över det temperaturområde de är konstruerade för. Såvida det inte var avsikten med konstruktionen förstås.

Användarvisningsbild
Belker

Re: Låter grejorna bättre när dom e varma?

Inläggav Belker » 2005-05-01 18:46

NNord skrev:Fakta tack !

Har du lyssnat i 3 timmar eller har grejerna bara stått på? Avsevärd skillnad om du använt öronen i 3 timmar... :wink:

Vidare brukar John Atkinsons mätningar på slutsteg ibland visa skillnader på hårdkörd resp kall apparat.

Förr hade jag alltid allt på för säkerhets skull. Det hart jag slutat med för det är onödigt miljösvineri.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-01 19:52

Vad som typiskt händer den första halvtimman är att viloströmmarna ändras lite, varpå distorsionen kan minska eller öka. En skicklig konstruktör tillser såklart att den minskar, om den överhuvudtaget förändras. 8)

Förändringar som pågår i flera timmar eller dagar har troligtvis sin förklaring i lyssnarens huvud, dvs hjärnspöken. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Re: Låter grejorna bättre när dom e varma?

Inläggav NNord » 2005-05-01 20:02

Belker skrev:
NNord skrev:Fakta tack !

Har du lyssnat i 3 timmar eller har grejerna bara stått på? Avsevärd skillnad om du använt öronen i 3 timmar... :wink:

Vidare brukar John Atkinsons mätningar på slutsteg ibland visa skillnader på hårdkörd resp kall apparat.

Förr hade jag alltid allt på för säkerhets skull. Det hart jag slutat med för det är onödigt miljösvineri.

Ganska olika, eftersom jag suttit ner och lyssnat på musik många
gånger så har jag nog lyssnat tills den blivit varm och ibland värmt
upp innan jag skulle lyssna flera gånger...

placebo kan det vara helt klar !
NN

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-01 20:12

...dom låter i alla fall inte sämre. :mrgreen:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-01 20:18

Bandgapet hos halvledaren har ett temperaturberoende, vilket ändrar t.ex framspänningsfallets storlek samt även linjäriteten.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-01 20:29

Callisto skrev:Bandgapet hos halvledaren har ett temperaturberoende, vilket ändrar t.ex framspänningsfallets storlek samt även linjäriteten.

... vilket temperaturkompenseringen tar hand om.
- Militant slacker

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-01 20:32

Jax skrev:
Callisto skrev:Bandgapet hos halvledaren har ett temperaturberoende, vilket ändrar t.ex framspänningsfallets storlek samt även linjäriteten.

... vilket temperaturkompenseringen tar hand om.

ok, jag är inte insatt i själva elektroniklösningarna utan bara materialets egenskaper 8) .

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-12-02 15:02

hej NN, jag vet att tråden är lite gammalt ... men om det fortfarande kan vara intressant så är jag övertygad om att uppvärmning har stor effekt, på vissa apparater.

fick uppleva det igår när jag kopplade in nya förstärkaren, det lät för jävligt.... odynamiskt och frekvenskurvan lät phucked up. har inte märkt några stora skillnader förut vad gäller uppvärmning på andra apparater, så jag tror inte detta är placebo.

började lyssna på kvällen igår, i kanske 4 timmar, lät inget vidare. la på en skiva idag igen och det var som en annan förstärkare (ursäkta klyschan).

en teori är att skillnaden blev mer markantare med tanke på att det är kallare nu (c.a. 19c inomhus).

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-12-02 18:42

Ge mig några exempel på bra konstruktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-02 18:48

Nils skrev:hej NN, jag vet att tråden är lite gammalt ... men om det fortfarande kan vara intressant så är jag övertygad om att uppvärmning har stor effekt, på vissa apparater.

fick uppleva det igår när jag kopplade in nya förstärkaren, det lät för jävligt.... odynamiskt och frekvenskurvan lät phucked up. har inte märkt några stora skillnader förut vad gäller uppvärmning på andra apparater, så jag tror inte detta är placebo.

började lyssna på kvällen igår, i kanske 4 timmar, lät inget vidare. la på en skiva idag igen och det var som en annan förstärkare (ursäkta klyschan).

en teori är att skillnaden blev mer markantare med tanke på att det är kallare nu (c.a. 19c inomhus).

Låter som om du sovit och helt enkelt var på ett annat humör.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-02 18:49

quad skrev:Ge mig några exempel på bra konstruktörer

Heter han Steven Taylor, han som gjort Brystons ST och SST-serier? Vill minnas att jag læst det någonstans någongång.

Varm eller kall, låter det olika. Ja, vissa dagar ær det en vældig skillnad, andra inte alls. Hænger i princip alltid ihop med lyssnarens (dvs min) stress och irritationsnivå som sjunkit efter några timmars lyssning på god musik. Det har alltså inget med apparaternas temperatur egentligen att gøra, det ær bara det att den råkar ændras med tiden, den också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-02 19:50

Jag kan skriva under på att det där med humöret är A och O, det är väldigt stora skillnader på hur man upplever ljud olika dagar.

Det är ett faktum som det bara är att acceptera även för den som råkar ha världens minst färgande anläggning :P

Sen får man ju inte glömma att det finns hifi-tillbehör som är utmärkt lämpade för att piffa upp grådaskig hörsel, jag tänker då närmast på Single Malt :D

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-12-05 15:35

Morello skrev:
Nils skrev:hej NN, jag vet att tråden är lite gammalt ... men om det fortfarande kan vara intressant så är jag övertygad om att uppvärmning har stor effekt, på vissa apparater.

Låter som om du sovit och helt enkelt var på ett annat humör.

kan vara det. tyckte helt enkelt skillnaden var så stor så jag avskrev placebo..... men man vet aldrig förstås.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-12-06 17:52

Nils skrev:började lyssna på kvällen igår, i kanske 4 timmar, lät inget vidare. la på en skiva idag igen och det var som en annan förstärkare

4 timmars inspelning av en ny apparat kan ju ge bestående resultat.

Ingen som direkt mätt linjäritet/dist på en hårdkörd apparat och jämfört med en som enbart stått länge på sas tomgång ?

Är skillnaden stor, finns ju fog för klass A. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 00:42

jag stänger aldrig av mina grejor knappt..Endast OM jag har feta Klass A steg brukar jag slå av..

Men annars aldrig någonsin..

Det tar tid innan dom låter helt ok igen anser jag..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-07 01:00

Till min yamaha finns det tom beskrivet i manualen vad som händer innan den är "varm", vilket skall ta ca 20 min. Har inte manualen här i närheten, men förstärkar-FET:arna får inte rätt matning förrän efter dessa 20 min. Först då skall det ha stabiliserat sig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 01:03

Ja, 20 minuter är i rätt storlekesordning. Folk som pladdrar om många, många timmar eller till och med dygn är ute och cyklar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-07 02:16

20 min är perfa för kaffebryggning och värmning av bullar. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-07 08:55

Skulle gissa att de flesta högtalare låter bäst kalla...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-12-07 09:37

Ragnwald skrev:Ingen som direkt mätt linjäritet/dist på en hårdkörd apparat och jämfört med en som enbart stått länge på sas tomgång ?

Är skillnaden stor, finns ju fog för klass A.

Upprepar frågan, om någon mätnisse möjligen missade den.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-12-07 12:28

jag är bara nisse, man kan inte mäta :?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-12-07 12:32

Nils skrev:jag är bara nisse, man kan inte mata :?

Lite tomtegröt kanske ? :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 13:25

Morello skrev:Ja, 20 minuter är i rätt storlekesordning. Folk som pladdrar om många, många timmar eller till och med dygn är ute och cyklar. :)

och folk som pladdrar om 10 min o ibland 20 min är ute o cyklar.. :lol:

På en sibapryl kan detta kanske stämma.. Men inte på ett 40 kg slutsteg inte.. Det tar i alla fall nåra timmar till det presterar ok...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-07 13:35

Det jag har till slutsteg har absolut inget med SIBA-skrot att göra.
- Carlsson Illuminati -

Nästa

Återgå till Generellt om hifi