Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Fakta tack !
Fast det spelar ingen roll, jag tycker klart att det låter bättre efter
1-3 timmars uppvärmning.. Vad beror detta på, har komponenterna
fått sin arbetstemperatur på något sätt?
Belker skrev:NNord skrev:Fakta tack !
Fast det spelar ingen roll, jag tycker klart att det låter bättre efter
1-3 timmars uppvärmning.. Vad beror detta på, har komponenterna
fått sin arbetstemperatur på något sätt?
Har du lyssnat i 3 timmar eller har grejerna bara stått på? Avsevärd skillnad om du använt öronen i 3 timmar...![]()
Vidare brukar John Atkinsons mätningar på slutsteg ibland visa skillnader på hårdkörd resp kall apparat.
Förr hade jag alltid allt på för säkerhets skull. Det hart jag slutat med för det är onödigt miljösvineri.
Jax skrev:Callisto skrev:Bandgapet hos halvledaren har ett temperaturberoende, vilket ändrar t.ex framspänningsfallets storlek samt även linjäriteten.
... vilket temperaturkompenseringen tar hand om.
Nils skrev:hej NN, jag vet att tråden är lite gammalt ... men om det fortfarande kan vara intressant så är jag övertygad om att uppvärmning har stor effekt, på vissa apparater.
fick uppleva det igår när jag kopplade in nya förstärkaren, det lät för jävligt.... odynamiskt och frekvenskurvan lät phucked up. har inte märkt några stora skillnader förut vad gäller uppvärmning på andra apparater, så jag tror inte detta är placebo.
började lyssna på kvällen igår, i kanske 4 timmar, lät inget vidare. la på en skiva idag igen och det var som en annan förstärkare (ursäkta klyschan).
en teori är att skillnaden blev mer markantare med tanke på att det är kallare nu (c.a. 19c inomhus).
quad skrev:Ge mig några exempel på bra konstruktörer
Morello skrev:Nils skrev:hej NN, jag vet att tråden är lite gammalt ... men om det fortfarande kan vara intressant så är jag övertygad om att uppvärmning har stor effekt, på vissa apparater.
fick uppleva det igår när jag kopplade in nya förstärkaren, det lät för jävligt.... odynamiskt och frekvenskurvan lät phucked up. har inte märkt några stora skillnader förut vad gäller uppvärmning på andra apparater, så jag tror inte detta är placebo.
började lyssna på kvällen igår, i kanske 4 timmar, lät inget vidare. la på en skiva idag igen och det var som en annan förstärkare (ursäkta klyschan).
en teori är att skillnaden blev mer markantare med tanke på att det är kallare nu (c.a. 19c inomhus).
Låter som om du sovit och helt enkelt var på ett annat humör.
Nils skrev:började lyssna på kvällen igår, i kanske 4 timmar, lät inget vidare. la på en skiva idag igen och det var som en annan förstärkare
Morello skrev:Ja, 20 minuter är i rätt storlekesordning. Folk som pladdrar om många, många timmar eller till och med dygn är ute och cyklar.
Användare som besöker denna kategori: PerStromgren, skrotnisse och 30 gäster