Dubbelt så stor spole i 8ohm som i 4ohm?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Dubbelt så stor spole i 8ohm som i 4ohm?

Inläggav BPM » 2015-01-29 10:51

Har alldeles för många planer för mina Aura NS3-element, många har jag frågat om här och de flesta har visat sig svåra att få till..så för att i alla fall komma igång med lite bättre effekttålighet planerar jag att börja med att bygga om mina MMT toppar till MMTMM. Elementen är små så kamfiltereffekter osv bör inte bli så besvärliga i en MMTMM (ev, om det rekommenderas, sätter jag den övre och den undre basen på en 9mm extra baffel).

Jag är nöjd med hur högtalarna låter idag. Filtret är Dan Normans och ser ut såhär:
Bild

Seriekondensatorn på 1200uF i basens signalväg kan bortses ifrån. Den använder jag inte.

Om jag inte fått lära mig fel skiljer sig spolar och kondensatorer mellan olika impedanser åt på följande vis: 8ohm ger en dubbelt så stor spole men också en hälften så stor kondensator som motsvarande 4ohm. Är det korrekt?

Med totalt 4st 8ohm Aura NS3 per kanal behöver jag serieparallellkoppla elementen till 8ohm för att få en användbar last. Filtret ovan gäller 2st parallellkopplade. Vore en quick´n dirty lösning som fungerar alltså så enkel som att ersätta spolen på 1.5mH med en på 3.0mH (samma baffelbredd kommer att användas)?

Kan diskantens filter i så fall behållas som det är idag? Och detta med känsligheten.. 4st serieparallellkopplade element ska ju ge samma känslighet som 2st parallellkopplade men påverkas den upplevda känsligheten något av den dubbelt så stora konarean?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Dubbelt så stor spole i 8ohm som i 4ohm?

Inläggav Perfector » 2015-01-30 09:21

Filterlista som visar värden.
Men det kan behövas omräkning till speciella elelement, vet dock ej vilka
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (205.05 KiB) Visad 1076 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-30 10:40

Spolen ska ha dubbla induktansen och dubbla resistansen (i den mån spolens resistans är viktig för funktionen). Seriekondensatorn har antagligen en bashöjande funktion vid frekvenser strax över resonansen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-01-30 15:02

Svante skrev:Spolen ska ha dubbla induktansen och dubbla resistansen (i den mån spolens resistans är viktig för funktionen). Seriekondensatorn har antagligen en bashöjande funktion vid frekvenser strax över resonansen.

Då borde en test med 3.0mH alltså ha förutsättningar att lyckas. Seriekondensatorn var precis som du skriver avsedd som en bassboost-konding för att möjliggöra en extremt låg (för elementen) avstämning men jag valde att istället lägga avstämningen högre och utelämna 1200uF-kondensatorn. Högtalarna spelar hälsosam bas som det är.

Då detta med känsligheten.. 4st serieparallellkopplade NS3 i 8ohm ska ju rent elektriskt motsvara 2st NS3 parallellkopplade till 4ohm, men är även den upplevda känsligheten densamma eller finns hänsyn man måste ta då det trots allt handlar om dubbla utstrålningsytan ifrån 4 element istället för 2? Alltså, upplever man ljudet som starkare vid en given insignal ifrån 4st element än man gör ifrån 2st även om känsligheten är densamma för de båda alternativen?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-30 15:38

BPM skrev:Alltså, upplever man ljudet som starkare vid en given insignal ifrån 4st element än man gör ifrån 2st även om känsligheten är densamma för de båda alternativen?

Nä, det som möjligen händer är att riktverkan vid halvhöga frekvenser ökar. Och att du måste ha dubbelt så stor lådvolym.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-01-30 15:51

Svante skrev:
Nä, det som möjligen händer är att riktverkan vid halvhöga frekvenser ökar. Och att du måste ha dubbelt så stor lådvolym.

Att riktverkan ökar ser jag om så sker som en fördel. Den lätt waveguide-laddade diskanten verkar kontrollera spridningen helt ok och mitt i breddled begränsade rum (får inte elementcentrum längre ifrån sidoväggar än 50cm) mår bra av invinkling och begränsad horisontell spridning.

Egentligen var min förhoppning att kunna bygga MMMTMMM istället för MMTMM, elementen för det finns, men tråden jag skapade med den agendan (som jag nu bumpat upp lite) gav ingenting som fick mig att tro på idén. Verkar struligt att få till 6st element (trots att de är små och kan monteras tätt) som spelar samma register. Har inte gett upp helt ännu, dock..
Mycket trevlig!

Återgå till DIY-forum