Små Tang-Band högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Små Tang-Band högtalare

Inläggav Nwalmaer » 2005-10-30 17:32

Hej. Nu när juletider är på gång tänkte jag bygga ett par små högtalare till min lillasyster i julklapp då hon för tillfället använder ett par klassiska 49:- kronors PC högtalare i plast. Drivna av en Rotel RX-845 vi nyss fick in på en loppis jag arbetar på borde det bli ett rätt stort lyft.

Elementet jag har designat runt är W4-1320SA, ett 4" fullrange element av bambufiber. Lådan jag fnular på ligger på drygt 5.3 liter, avstämd till 74 hz med slitsad port.

Filter-design har jag ingen erfarenhet av men med hjälp av The Edge så har jag i alla fall ett hum om vad som bör göras. Det är just filtret jag skulle uppskatta hjälp med. Jag har försökt att i Speaker Workshop simulera filtret men får ingen ordning på det alls. Tycker att man borde kunna få fram en kurva på vad filtret exakt gör, men icke!

Meningen är att filtret alltså ska kompensera för baffelsteget samt ta bort en ganska vid peak runt 1.5 khz som också är ett resultat av baffeln (tror jag!), och med min kunskap om filter så gör det förmodligen precis tvärtom. Såhär ser filtret ut för tillfället:

(Gammal kass bild borttagen)

Lådorna blir nog med sidor i stavlimmad furu eller liknande, och resterande i 19 mm MDF. Typ något såhär:

Bild
Link

Tror ni det blir vettigt? Tänkte börja bygga i slutet på nästa vecka i så fall.
Senast redigerad av Nwalmaer 2005-12-13 00:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-10-30 19:43

allt som är "inte plast 49kr högtalare" är bättre.. Och jag tror att du har nog kläckt en av diy-antusiasternas svåraste nötter: var ska jag göra av alla högtalare jag bygger! :-D
Designen tycker jag är skön men jag tycker du skall satsa på ek eller något liknande trä då furu är väldigt stötkänsligt.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2005-10-30 22:44

Är Elementen några du redan har liggande? Annars kanske den här är något http://www.vikash.info/audio/W3-871S/

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-10-31 00:52

Träslaget har inte så stor betydelse. Är Ek tåligare så kör jag på det, såvida det inte är för dyrt! Tack för tipset.

Jag har inte köpt elementen ännu och har kollat på den 3-tummaren också. Den har finare frekvensgång även om den saknar lite grand nedåt. Men hursomhelst är den modellen inte i lager hos distributören och jag vet inte hur länge man vågar vänta. Julgranarna är ju redan uppe på stan, ju! Sen måste jag erkänna att jag fastnade lite för bambuelementens utseende. Så det blir nog just W4-1320SA.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-11-01 20:38

Har en fråga till angående portningen av lådan.

Bild

Om ni kan tyda min flummiga ritning ovan så ser ni att jag har satt en bit rundstav mitt i porten för att underlätta under bygget (så jag kan bygga utan att montera dit sidorna)... och nu undrar jag om jag bara kan subtrahera volymen den biten tar upp från portens och räkna om den, eller om den ställer till problem i form av turbulens eller helt galen avstämning? Den sitter alltså mitt i porten.

Användarvisningsbild
Shogo

Inläggav Shogo » 2005-11-05 16:02

Om du endå inte skall lägga dit sidorna kan du väl antingen bara fästa den provisoriskt med en skruv från "insidan" av lådan eller liknande och sen bara spackla igen hålet ? Eller en bit dubbelhäftande tejp.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-05 18:11

Nwalmaer skrev:Träslaget har inte så stor betydelse. Är Ek tåligare så kör jag på det, såvida det inte är för dyrt! Tack för tipset.
....

Träslaget har sjukt stor betydelse! :D

Inte utséendemässigt men konstruktionsmässigt, ek är väldigt jobbigt att hantera (arbeta med) och slår sig gärna tillräckligt för att limningar ska gå upp vid temperatur reglerade spänningar! Detta är mina tillägg! Skulle rekomendera ett mjukare träslag med en hållbar finnisch -furu/björk med en fin lack på- om du inte tänker arbeta ihjäl dig med lådan! Jag nämner detta eftersom jag antar du inte tänker skruva ihop lådan, utan bara låta limmet hålla ihop den...

Annars var det roligt att någon började med något projekt, det var så länge sedan sist!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2005-11-11 14:18

Ångest!! Ångest!!!

Mitt första inlägg - tänk om jag gör fel. Skriver svordomar och mumlar massa "off-topic", eller lägger fel inlägg i fel forum!!!

I källaren står ett par taskigt hopsnickrade lådor, typ Miniaudiofilen - för Fostex FE103Z.
Lådorna är rätt balla - höga och smala och jag fick en kanonidé. Skulle man inte kunna trycka in en hel rad 3-4" bredbandare (alt basar och nån diskant) i lådan.
Jag har lagt ett skambud på 6 st Tangband W3-871S (nåt sånt). Låter det för dumt på nåt sätt.
Andra idéer är en TL med några 2-3 stycken Tangbandare eller en TQWT.

/Magnus
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-11 14:26

Jag har länge varit sugen på att prova att bygga ett Bessel array med 10st. Men aldrig gjort slag i saken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2005-11-11 16:59

Jag hade en period efter jag byggt OM's Allegro NG8/8B då jag inte sysslade något med DIY.
En hel massa tidningar och kopior på intressanta experiment försvann till pappersåtervinningen.
Jag minns att Mission gjorde någon stor (hög) högtalare med 4-5 element, sedan fanns CM3:an i en specialmodell med 3 element, men framför allt attraheras jag av tanken på att bygga på höjden - ju mer destu bättre. Tittar efter billiga element - HiFi-kit har bredbandare runt hundralappen.
Klang&Ton kkan tänkas ha sådana här projekt under rubriken Cheap Trick. Ofta med billiga element.
Jag hittar CT051 med tre Monacor SP-60/8 (två som mellanregister)
Visaton Skyline - 2 x WS13 och 1 x MRS13

Letar vidare ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-07 13:07

Bömp.

Har nu äntligen fått hem elementen efter att posten har åkt runt med dom i hela världen, och nu ligger dom här och spelar open-air. Jag var lite skeptisk till konstruktionskvaliten på dom, men den försvann när jag packade upp dom. Vilken kvalitet! Chassit är sjukt stabilt för ett sånt litet element, inget pressat-stål tjafs här inte. Magnetsystemet är läckert blanklackad, och faspluggen är riktigt vacker den med. Sjukt snygga element.

Blir svårt att hinna klart med dom till jul, åtminstonde finish och filter. Men vi får se om jag hinner iväg och såga upp delarna till lådan imorgon så jag kan börja lyssna på dom i alla fall. Redan liggandes här hör jag att dom är otroligt detaljerade och har ett väldigt öppet och stort ljud.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-07 13:20

"Sjukt snygga element."

har ingen som helst betydelse, enbart ljudet! :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-07 13:26

Har faktiskt funderat på att starta en omröstningstråd för att ta reda på om det är nån mer än jag som väljer element i första hand efter utseende!

Men oftast låter dom ju bra om dom ser bra ut, tex. Scan-Speaks kolfiberpappbös basar. Å andra sidan tycker jag deras Relevator-serie är hiskeligt ful, men det har jag inte råd med ändå. 8O

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-12 19:32

Lite bilder är väl inte fel?

Bild Bild
Link Link

Där har har ni dom vackra tingen, och filtret som det ser ut nu. Fattas bara lådor, då... har inte haft tid att göra mycket på dom än. Men vad säger ni om filtret?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-12-12 20:48

finns det inga färdiga lådor på ikea som du kan använda 8)
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-12 23:45

Nwalmaer skrev:Fattas bara lådor, då... har inte haft tid att göra mycket på dom än. Men vad säger ni om filtret?

Filtret kan man väl varken konstruera eller kommentera om man inte har tillgång till relevanta mätningar på elementets frekvensgång och impedansgång i den låda som skall användas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-13 00:15

Det trodde jag man kunde. Men som jag skrev i första inlägget har jag ingen erfarenhet av att bygga filter, och undrar därför bara om filtret gör det jag vill göra, dvs. baffelstegskompensation samt ett notchfilter. Sen kommer jag väl justera efter hand att jag lyssnar.

Några mätningar blir det dock inte, bygger inte så pass mycket för tillfället att det skulle löna sig att ha sådan utrustning. Men någon gång...

Specs på elementet finnes på http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1320sa.htm.

Lådan är på 5.5 liter stämd till 72 hz. Delarna ligger här, ska bara limmas ihop!

Användarvisningsbild
afrika

Inläggav afrika » 2005-12-13 22:26

Jag har gjort av grejer från IKEA:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
:)

Dom låter bra utan notchfilter.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-14 11:03

Ja dom där såg jag för ett tag sen. Mycket snygga. Tang-Band är nästan som gjorda för att hitta på lite mer spännande lådor åt, speciellt bra då när man kan hitta dom på IKEA!

Har du gjort nåt mer på dom sen du uppdaterade tråden?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-29 02:04

Update:

Blev inte klart till Jul, mest pga. jag inte hade råd med dom sidopaneler jag vill ha, men även för att jag är rätt lat.

Men jag har inte gett upp. Har inhandlat överhandsfräs och diverse småplock och snickrar för fullt den lilla lediga tid jag har. Är så gott som klar med ena högtalaren nu, den andra står på limning. Har simulerat filtret via datorn och det låter riktigt bra. Basen är över förväntan, speciellt då lådan inte är tätad ännu. Den användbara basen sträcker sig under 60 hz, vilket är tillräckligt för att kunna avnjuta den mesta musiken. Mycket fast och detaljerad bas, basgångar som man tidigare trodde vara muller visar sig nu har rikligt med struktur. Och man kan dra på fullt på min lilla Rotel innan elementen är allt för långt utanför sin linjära slaglängd också, och det är högt nog för mig.

Vadå stökigt?

Där är den ju... med dittvingade, odämpade 12mm plywood sidor och allt.

Biltema terminal med ÖLFLEX och luftläckage.

Lite närmare...

För nära, den välte visst.

Mysigt värre.

ÖLFLEX!

Och så drivkraften, semi-vintage Rotel.

Har tänkt klä lådorna i grafitgrå konstläder och sedan då ha sidor i stavlimmat ädelträ. Borde se vettigt ut.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-03 20:59

Verkar inte finnas så mycket intresse men jag uppdaterar ändå.

Nu mera lyssnar man i stereo och bygger filter. Beställde från hifikit i måndags och fick komponenterna på brev idag! Sjyst med webbbutiker som funkar.

1.56 Kg filter!

Högtalarna låter mycket bra. Dom drar fram detaljer som gör att hela musiksamlingen känns som ny. Ljudet har ett lugn över sig som är mycket trevligt att lyssna på. Jag vill beskriva det så som att det finns massor av luft imellan alla ljud och instrument, det är liksom tyst när det ska vara tyst. En elgitarr eller fiol låter inte som en konstant ton utan man kan nästan höra strukturen på instrumenten, fingeravtrycken på den som knäpper på gitarren. Relativt till vad jag lyssnat på tidigare så är det rysligt bra!

Dock är spridningen löjligt usel... det är single-player lyssning som gäller. 10 grader off-axis och allt vad diskant heter är borta. Men det kan jag leva med.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-01-03 23:12

Jorå det är intressant!

Diggar speciellt din helklyschigga beskrivning av ljudet! :) :wink:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-04 00:11

Kul!

Njo, vet inte hur annars man ska beskriva det. Har ju sett att folk postar mätningar och dylikt och det ger ju en bättre bild av ljudet, men jag har ingen mätutrustning.

Har nu kopplat in filter med hjälp av ståltråd och sockerbitar, och det funkar ju! Coolt! Har som sagt aldrig gjort ett filter förut... det blev inte ens kortslutning och det verkar göra mer eller mindre exakt vad jag vill. En anings ljust kanske, men det är lätt åtgärdat då jag köpte en himla massa komponenter att laborera med.

En intressant sak är ju att basen verkar gå mycket djupare. Testar jag med tone.exe så börjar det dala först vid 50 hz... detta förstår jag inte alls. Men jag tackar och tar emot!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-23 19:13

Slänger upp lite mer bilder bara för att jag kan.

Här ser ni mitt kö... jag menar verkstad. Tyvärr smakar all min mat numera MDF och kontaktlim.

Bild

Lädring på gång... Vet inte om det är lättare att jobba med konstläder än äkta läder. Men jag vet att det här äkta lädret (tjockt!) gärna vill flytta och ändra på sig under limningen vilket resulterar i en del bucklor och veck. Men... om man kisar så.

Bild

Såhär blev det. Lite knöligt som ni ser, men jag har inte limmat lädret i elementförsänkningen så där finns lite utrymme att sträcka ut det lite.
Den observante ser även min high-end akustikförbättrare i form av en IKEA badrumsmatta som inte vill sitta kvar på väggen. Den är ond!

Bild

Japp, det är spånskivor med genomgående gängstav och muttrar. Har skivor av stavlimmad ek här, men har inte orkat borra hål i dom ännu. Dom ska hur som helst monteras på samma sätt, dock med snyggare och försänkta kupolmuttrar.

Bild

Nästa bild så är dom garanterat klara!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-23 19:48

Senyggt!

Ferågor:

Vad limmar du mer? Vad är det för selags läder?? Sånt där som säljs till att limma på högtalarlådor eller sån't man köper i tygaffärer (till klädsömnad).

Jag ska hämta mina MDF-bitar imorgon ....

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-23 20:00

Tackar!

Jag vet inte exakt vad det är för läder. Det är diverse spillbitar från en lokal möbeltillverkare som gör ganska exklusiva grejer, soffor och sådant. Tjockt är det iallafall, och verkar suga åt sig lim som attans. Limmet är vanligt Cascol kontaktlim.

Nåt som inte syns är att baksidan fortfarande är kal MDF... hittade inga bitar långa nog att nå runt. :D

Vad ska du ge dig på då? Blev det en linesource eller? Vad för element?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-23 20:45

Tjaaaa .....

Jag köpte ett par TB W5-704S. Sedan hade jag inte råd med diskanter utan köpte ett par billiga domar på ELFA (75 spänn styck).

Det blir en liten basreflex 9,47 liter. Ville ha ett litet "minisystem" som med viss möde kunda släpas runt. Fick ett slutsteg med 6V6 (trafon på katodsidan) att funka idag. Brum - men så var allt löst hopkopplat - luftledning så att säg.

Vad gäller högtalare (och förstärkare) tycker jag finishing och utseendet är det roligaste. Jag har tyger med lädermösnter. Kanske ska köpa en meter ormskinnstyg ....

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-23 21:33

W5-704S var ju en fin liten 5:a. Inte sett den förut, ser ju klart prisvärd ut.

Har du funderat på TB 28-847S som diskant? http://www.hifidistribution.com/ har ju den rätt billigt. Jag tycker att den har en riktigt fin frekvensgång, planerar att bygga nåt med dom i framtiden.

Och ormskinn... ja det skulle jag vilja se!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-23 22:19

Blev rekommenderad den. Ser gullig ut. Borde göra lådor i plexiglas så man ser hela elementen ....
Blev lite snål och kände att det kunde dra iväg vad gäller pengar.

Måste dela med mig av min hemska förstärkare:
http://www.pastisch.se/faktiskt/BENQ0010.JPG
http://www.pastisch.se/faktiskt/BENQ0011.JPG

Jag har inga fickor i mina hemma-brallor - får tänka på att det är 300V lite överallt...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-23 23:36

Har du någon bild på ditt bygge med w5-704 ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Nästa

Återgå till DIY-forum