Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Till frågan hör följande:
Kan det vara värt att engagera mig i vinylavspelandets domäner, ur ett ljudkvalitetsperspektiv, eller är det bara tekniknostalgi?
PJo skrev:Ett bra argument för vinly som jag och några kompisar har resonerat kring är det faktum att vissa alster har vi bar på vinlyl och finns bara utgivna på vinyl. Detta faktum har gjort att jag går i tankarna att skrämma liv i "svarven". Det är något "meck" med styrningen. I bästa fall remmen.
adagio skrev:Svaret på din fråga kan vara : All anledning du kan tänka dig eller ingen som helst anledning. Det var det korta svaret.
Det långa svaret: Och då blandar jag in min subjektiva åsikt. Det finns inget som talar emot. Det beror lite på dig som person också, om det ger dig något.
Jag älskar att spela vinyl, älskar handhavandet, fysiken och ljudet. Jag gillar letandet i skivaffärerna och på en o annan loppis. Jag gillar känslan när man gjort ett fynd. Både musikaliskt och kanske ekonomiskt. Det är lite som att ha en gammal sportbil, lite mek o pill men sen kan man sitta och njuta av resultatet både visuellt och ljudmässigt. Rent ljudmässigt är det så enl mig att digitala medier låter mera statiskt, exakt, mekaniskt och omusikaliskt i jämförelse. Vinyl (på en viss nivå) ger ett underbart flytande, levande berörande ljud.
Men visst har jag enstaka CD-skivor som ljudmässigt slår 80% av mina vinyler men 90% av mina vinyler slår 95% av mina CDs. Ett problem är att det defacto kostar rätt mycket för att vinylspelandet ska komma upp i en nivå där man förstår vad jag menar. En acceptabel nivå är rätt lätt men då kommer inte vinyl till sin fulla rätt. Med detta vill jag påpeka att det går an att köpa en billig kombination av spelare, arm, PU samt RIAA men att det inte kommer i närheten av prestandan hos verkligt fina motsv. Vilket gör att många som dömmer ut vinyl inte lyssnat på dess potential.
Att det sedan går att förbättra ljudåtergivningen i all evighet med vinylspelaren är också en ständig källa till mekande och tweakande. Bara en sådan sak som att alla olika komponenter låter så olika är också våldsamt kul och för vissa frustrerande.
Jag skulle aldrig återgå till ett liv utan vinyl.
[url][URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg1-14.jpg.html][/url][/url]
Conan skrev:Även om jag anser mig vara en musikälskare, så kan jag inte förneka att jag också har ett intresse av audio-apparater som sådana, och i det sammanhanget är skivspelare/tonarm/pickup/RIAA en mycket roligare "pryl" än en Bluray-spelare som streamar från en NAS. Så jag spelar vinylskivor främst för att det ger en annan känsla i handhavandet (det är nästan för enkelt att knäppa på Bluray-spelaren och ut kommer musik från den CD:n som ligger inne), samt för att jag faktiskt vill kunna spela de skivorna (LP, singlar och också 78-varvare).
Ljudkvalitetsmässigt kan det visst ge en del att hitta en mindre pajad mastring, men det är nästan alltid så att ett digitalt fonogram "all things considered" ger bättre ljud.
adagio skrev:...
Men en sak är säker, när jag lyssnar digitalt lyssnar jag mer analytiskt och känner ofta behovet av att byta låt eller skiva. Väldigt sällan spelas ett album rakt igenom. Något som alltid händer med vinyl, jag sugs in och förtrollas av musiken, nyanserna och fraseringen, som nu när jag gång på gång kommer av mig i texten och bara sluter ögonen och zoomar in i musiken......ah!
Allt som oftast är det en fysisk upplevelse att gå från digitalt till vinyl här hemma. Axlarna sjunker ned andningen blir långsammare och jag känner mig väldigt behagligt tillfreds. Med digitala medier lyssnar jag mer "upprätt" och lite spänt, jag har svårare att lyssna på musiken utan lyssnar mer på ljud.
AndersP skrev:Utomordentligt trista indikationer finns nu på att skivbolagen har utnämt vinyl till "entusiastmedium" och därför pressar vinyl från mindre nivåmaximerade och mer väljudande masters. Man tvekar ofta inte heller att pressa album som i original utgivits på en vinylskiva som boxar med 3 eller 4 12" maxisinglar. Pekka Johansson indikerade något av detta i sin artikel om First Aid Kit i Molt.
RogerJoensson skrev:Ännu bättre om det inte hade behövt passera vinylen alls, men, men, en välgraverad maxi 45rpm t ex är inte fy skam det heller, när det är som bäst. Det slår en söndermastrad cdutgåva alla gånger, men onödigt och dumt är det lika väl att behöva gå sådana omvägar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster