Underhängt vs överhängt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Underhängt vs överhängt

Inläggav Svante » 2015-01-31 18:15

En sak slog mig plötsligt som egentligen är alldeles självklar, men som jag aldrig har sett uttalat i debatterna om underhängda vs överhängda baselement.

I en överhängd högtalarmotor finns ett koncentrerat magnetfält som träffar en del av talspolen. Det blir då ganska lätt att få elementet att ge samma kraft oavsett spolens läge i gapet; kraften ges ju till största delen av den del av spolen som finns i gapet. Om magnetfältet i gapet varierar axiellt med spolen så spelar det inte så stor roll, det finns ju alltid spole på plats på alla ställen i gapet. Det är bara den del av läckfältet utanför gapet som missar spolen som kan göra kraften beroende av utslaget.

I en underhängd högtalarmotor har man ett långsträckt magnetfält som spolen endast träffar delvis. Om magnetfältet varierar axiellt med spolen så kommer kraften att variera i motsvarande grad när spolen rör sig. Detta borde ge dist.

Det blir alltså många gånger viktigare att en underhängd motor verkligen har ett homogent magnetfält i gapet. Och det borde räcka med ganska små inhomogeniteter för att ge några procents distorsion.

Är det därför som man ser så få underhängda element? Tillverkare har prövat, men lagt ner eftersom elementen distar för mycket?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Underhängt vs överhängt

Inläggav DQ-20 » 2015-01-31 19:31

Ja, det blir väl dyrare med underhängt. De nya motorgeometrier som möjliggörs av neodymiummagneter underlättar väl konstruktionen av underhängda element. Ett underhängt element ger lättare rörlig massa allt annat lika och det är kanske inte så viktigt på element som behöver lång slaglängd.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-31 22:13

Fast nu pratar jag inte om hur dyrt det blir utan om att det finns en mekanism som ger dist vid underhängning, men mycket mindre vid överhängning.

Kostnadsargumentet brukar alltid dyka upp till underhängningens fördel, men jag har varit lite konfunderad över att så få tar den högre kostnaden med överhängning. Verkningsgraden borde ju gå att öka med underhängning och magneter är ju inte SÅ himla dyrt. Men här finns alltså även ett tekniskt/ljudkvalitetsmässigt skäl att undvika underhängning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-01-31 22:32

Jag har inte kollat detta i detalj (IÖ lär väl ha) men jag vet tillverkare som menar på att för en given peng så blir det bättre med överhängt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-31 22:51

Piotr skrev:Jag har inte kollat detta i detalj (IÖ lär väl ha) men jag vet tillverkare som menar på att för en given peng så blir det bättre med överhängt.

Ja, det har jag också hört, men vad jag efterlyser är förklaringen. Alltså, man kan ju förstå att verkningsgrad står mot kostnad, men att nästan ingen skulle välja att ta den högre kostnaden känns konstigt. Det där med att det är svårt att göra ett homogent magnetfält är ju också en sån där förklaring som inte passar i marknadsföring, hur skulle det låta? "Jo vi skulle vilja använda underhängt, men vi klarar inte att göra magnetfältet homogent nog." Då är det lättare att säga att överhängt ger en orimligt dyr lösning.

Eller, jag vet förstås inte att det är så, men helt orimligt låter det väl inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-01 00:17

Jag vill nog komma med viss invändning. Normalt sett i de mätningar jag sett så är den harmoniska distorsionen lägre i underhängda högtalarelement. Det är en av anledningarna till att man oftast dimensionerar domediskanter med underhung. Speciellt om man vill minimera 3e: ton.

Vad gäller att få ett konstant flöde i gapet så blir detta lättare att uppnå med längre magnetgap. Med kortare gap fås oftast väldigt mycket förluster som är olinjära och återspeglas direkt i distorsion. Förlusterna ligger alltså utanför gapet och är synnerligen osymmetriska d v s olika utanför gapet kontra nedanför och i ytterändarna av gapet ser det normalt sett inte bra ut. Man kan alltså få fula hack i överföringsfunktionen som ger högre ordningens deltoner.

Kan man dimensionera magnetkretsen så att man t.ex. får full symmetri och att magnetflödet snabbt dör ut utanför gapet så finns det både för och nackdelar beroende på princip. Induktans, virvelströmmar i returkrets och den svängande massan är parametrar som skiljer sig mellan principerna underhung versus overhung, men även de termiska och överstyrningsegenskaperna skiljer systemen åt.

Sedan är det så att högtalarelementtillverkare inte har kontroll på symmetrin av talspolen i gapet då elementen monteras. Hos Scan-Speak skiljer det nästan 20 dB i andratonsdist beroende på deras montering samt med deras normala sedvanliga kvalitetskontroll. Detta gäller basar eller midwoofers och inte diskanter.

I Bremenbasarna (MidWoofer i äggen) så har Scan-Speak varit tvungna att byta hela deras monteringslina och sätta upp en helt ny monteringsmetod med nyutvecklade giggar för montering av talspole på membran samt centrerskiva och upphängning samt montering av hela det rörliga paketet på magnet och korg för att uppnå Bremens kvalitetskrav som jag och lilltroll satt upp. Därefter mäter basarna bra och lika sinsemellan med minimerad THD, precis enligt lilltrolls cad.

Det räcker alltså inte med att cadda fram en perfekt magnetkrets, som lilltroll gjort, och att ta fram verktyg för att producera dessa, det kräver att hela talspolen centreras perfekt i gapet vid slutmontering av basarna. Jag vet, eftersom vi behövt gå igenom hela denna procedur där lilltroll sagt ifrån vid första tänkta leverans av de senaste basarna och då vi påtalade att dessa måste vara felaktigt centrerade muttrade de, men efter en vecka utan att vi fick leverans ringde jag till dem och undrade. Scan-Speaks svar var att de valde att skrota hela serien basar som skulle skickats upp för godkännande och istället valde Scan-Speak att göra om hela tillverkningsprocessen av Bremens MidWoofers så som Bremen hela tiden önskat. Det var beslut på högsta ledningsnivå samt inom R&D och produktionsledning. Jag vill poängtera att ingen annan högtalartillverkare (Wilson osv.) oavsett prisklass på högtalarelementen begärt eller fått motsvarande tillverkningsmetod, åtminstone inte innan vi drev igenom kraven. På deras dyraste underhung är monteringsproceduren annorlunda och troligtvis bättre. Jag har alltså mer än 8 års erfarenhet av detta från Vifa via Tymphany till Scan-Speak. Det har varit ett smärre helvete att reda ut och optimera. Tippar att även Scan-Speak tycker så.

Det gäller också att titta på varje delton för sig och dra slutsatser. Man kan t.ex. minimera 2:ton och 4:e ton och 5:e ton och 7:e ton osv., men det är svårt att göra effektiva genombrott vad gäller minimering av 3e: ton. Med effektiv center pole piece som ett T så att flödet snabbt dör ut utanför gapet så kan man minimera 3:e ton. Sådan lösning fördyrar dock högtalarelementet högst avsevärt. Ett annat sätt är att få till ett väldigt jämt flöde i ett underhung system. Så funkar det i alla fall i praktiken i de otal mätningar som gjorts. Vi har alltså 30 olika generationer basar att mäta på samt en uppsjö basar av varje generation.

Till saken hör också att man faktiskt kan välja upphängning med motsatt effekt så att upphängningens distorsion och motorns tar ut varandra, åtminstone vid medelhöga och i viss mån låga effekter syns dessa nollställen tydligt. Problemet är alltså sammansatt och därmed väldigt förrädiskt.

Klippelmätningar hjälper till för förståelse eftersom man i dessa mätningar kan separera distorsion från induktans, upphängning och i BL. Kan man tolka dessa rätt så är det väldigt lärorikt i utvecklingsarbetet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-01 00:29

Ja, jag har ju ingen egen nära erfarenhet av detta så det var därför jag lade ut min hrmm ... snilleblixt för att få veta. Att man underhänger diskanter motsäger inte vad jag sade, de rör sig ju så ynkligt lite, men är det ändå inte ganska svårt att få till ett jämnt flöde (inom några procent) längs hela den underhängda motorn?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-01 00:33

Ursäkta OT... Peter har du ny modell pågång?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-01 00:44

Nej, det är samma högtalare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-01 00:56

Svante skrev:Ja, jag har ju ingen egen nära erfarenhet av detta så det var därför jag lade ut min hrmm ... snilleblixt för att få veta. Att man underhänger diskanter motsäger inte vad jag sade, de rör sig ju så ynkligt lite, men är det ändå inte ganska svårt att få till ett jämnt flöde (inom några procent) längs hela den underhängda motorn?

Jag skulle säga så här, det är oerhört svårt att få till ett jämnt flöde (inom några procent) längs hela motorn i överhängda högtalarelement. Det är ju inte motorn som är underhängd eller överhängd. Det är talspolen. Så småningom lär jag kunna återkomma med svar vad gäller motorer i underhängda element men det är förlusterna utanför gapet som spökar och de beror på mättnader i järnet i returkretsen, speciellt i center pole piece. Antingen vill man ha total mättnad över hela gapet eller ligga en bit under mättnad längs hela gapet vilket man i princip alltid gör i underhung i basar. Då kan man göra en returkrets som är hyfsat linjär.

Aurasound har löst problemet på ett synnerligen fiffigt sätt. En sak till, deras magneter hettas inte upp så att de tappar magnetflöde. Jag har läst sådana påståenden i annan tråd men konstruktören Donald North har gjort mätningar och dementerar detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-01 01:13

petersteindl skrev:
Svante skrev:Ja, jag har ju ingen egen nära erfarenhet av detta så det var därför jag lade ut min hrmm ... snilleblixt för att få veta. Att man underhänger diskanter motsäger inte vad jag sade, de rör sig ju så ynkligt lite, men är det ändå inte ganska svårt att få till ett jämnt flöde (inom några procent) längs hela den underhängda motorn?

Jag skulle säga så här, det är oerhört svårt att få till ett jämnt flöde (inom några procent) längs hela motorn i överhängda högtalarelement. Det är ju inte motorn som är underhängd eller överhängd. Det är talspolen. Så småningom lär jag kunna återkomma med svar vad gäller motorer i underhängda element men det är förlusterna utanför gapet som spökar och de beror på mättnader i järnet i returkretsen, speciellt i center pole piece. Antingen vill man ha total mättnad över hela gapet eller ligga en bit under mättnad längs hela gapet vilket man i princip alltid gör i underhung i basar. Då kan man göra en returkrets som är hyfsat linjär.

Jo, fast jämförelsen med överhängda element är ju irrelevant för där är ju hela gapet "fyllt med spole" och delen där kraften anbringas står still (det sker alltid i hela gapet, men spolen flyttas genom det). Ett underhängt element däremot blir ju direkt drabbat av olikheter iom att stället som kraften anbringas sker längs hela spolen, som ju flyttas.

Alltså, jag vill inte att detta ska bli ett försvar av antingen ena eller andra principen, jag vill att det ska bli att lista båda principernas för- och nackdelar. Alltså, även om du har lyckats hantera det så kan du väl vara med på att det är en svårighet? Eller har jag fel?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-01 01:25

Svante skrev:
petersteindl skrev:

Jo, fast jämförelsen med överhängda element är ju irrelevant för där är ju hela gapet "fyllt med spole" och delen där kraften anbringas står still (det sker alltid i hela gapet, men spolen flyttas genom det). Ett underhängt element däremot blir ju direkt drabbat av olikheter iom att stället som kraften anbringas sker längs hela spolen, som ju flyttas.

Alltså, jag vill inte att detta ska bli ett försvar av antingen ena eller andra principen, jag vill att det ska bli att lista båda principernas för- och nackdelar. Alltså, även om du har lyckats hantera det så kan du väl vara med på att det är en svårighet? Eller har jag fel?

Jo, det är en synnerligen stor svårighet. Därom är vi eniga. Om man förutsätter att distorsionen i induktansen = noll och distorsionen på grund av upphängningen = noll och distorsion på grund av membranets ofullkomligher = noll och all annan distorsion (utom i BL)= noll så återstår att lösa distorsionen i BL. Den är allt annat än lättlöst. Den är allt annat än oväsentlig.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-01 01:28

Räkna upp några element med motor som är magnetiskt mättad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-01 01:37

T.ex. Lowther PM4 8) :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-01 02:00

Exakt, det har jag alltid tyckt . . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-01 02:24

Njae... snarare än att vara mättad skulle jag vilja säga att den är högflödande. Man har ju i PM4 vidtagit åtgärder för att UNDVIKA att magnetkretsen mättar - med syfte att få ett exceptionellt stort flöde (bland annat genom att använda kobolt som mättar senare än mjukjärn). Förvisso är magnetdelarna nära spalten hos PM4 trots allt skapligt nära mättnad, delvis beroende på att man valt en magnetgeommetri som ger en fokuseffekt, närmare bestämt genom att "lura in" lite läckfält i spalten. Det är ett klassiskt trick som jag tror koms på på 30-talet.

Men det finns faktiskt element som har större spaltflödestäthet än PM4, t ex Ino F38n. ;)

Svante skrev:En sak slog mig plötsligt som egentligen är alldeles självklar, men som jag aldrig har sett uttalat i debatterna om underhängda vs överhängda baselement.

I en överhängd högtalarmotor finns ett koncentrerat magnetfält som träffar en del av talspolen. Det blir då ganska lätt att få elementet att ge samma kraft oavsett spolens läge i gapet; kraften ges ju till största delen av den del av spolen som finns i gapet. Om magnetfältet i gapet varierar axiellt med spolen så spelar det inte så stor roll, det finns ju alltid spole på plats på alla ställen i gapet. Det är bara den del av läckfältet utanför gapet som missar spolen som kan göra kraften beroende av utslaget.

I en underhängd högtalarmotor har man ett långsträckt magnetfält som spolen endast träffar delvis. Om magnetfältet varierar axiellt med spolen så kommer kraften att variera i motsvarande grad när spolen rör sig. Detta borde ge dist.

Det blir alltså många gånger viktigare att en underhängd motor verkligen har ett homogent magnetfält i gapet. Och det borde räcka med ganska små inhomogeniteter för att ge några procents distorsion.

Är det därför som man ser så få underhängda element? Tillverkare har prövat, men lagt ner eftersom elementen distar för mycket?

Ja... Det finns goda skäl att skapa överhänga element. Men det finns även goda skäl att skapa underhängda element. ;)

Vilka skäl som vinner i det enskilda fallet beror på många olika saker.

- - -

Att skapa ett homogent magnetfält är, som du antyder, svårare i ett underhängt element, och ett av skälen är att man som regel har en mycket lägre mättnadsgrad i sådana element, vilket gör magnetflödet mindre stabilt, men också mindre homogent.

I ett överhängtelement har man som regel i spalten en mycket högre flödestäthet, och det gör att järnets olinjäriteter hjälper till både att homogenisera och att stabilisera flödet. Dessutom är det ju som du säger, så att det inom elementets linjära slaglängdsområde alltid är lika mycket talspole i spalten, så eventuella olinjäriteter spelar ingen roll. Det verkar ju jättebra! Men så enkelt är det inte...

För det finns andra mekanismer som kan skapa olinjäriteter, och dessa är många och de verkar på många olika sätt dessutom...

- - -

På överhängda motorer är dessa följande några av de olinjäriteter som finns (det finns många ytterligare och de som är identiska med dem för underhängda element (t ex upphängningsolinjäriteter) och som bestämmer hur mycket distorsion man får med olika mätmetoder:

1. Skillnader i läckfältet under respektive över spalten (under och över är begrepp som man ofta använder i elementsammanhang och då tänker man sig elementet ligga med magnetsystemet nedåt). Denna olinjäritet skapar rörelse(slag)orsakad distorsion vid låga frekvenser där slaget är ett bidragande problem. Och läckfältet är större än jag tror de flesta föreställer sig, speciellt när man använder flerlagerstalspole (fler än två) och har stabiliserat magnetfältet maximalt genom att låta någon del av magnetkretsen mätta. Det finns därför fördelar med låta magnetkretsen mätta någon annanstans än nära spalten (men också nackdelar).

2. Skillnader i induktans för den del av talspolen som befinner sig över och under spalten. Denna gör att man får en AM-modulering av lite högre frekvenser, som ofta yttrar sig framförallt som kvadratisk distorsion. Ett sätt att minska denna effekt är att komplettera elementet med kortslutningsringar som helt skall sitta LÅNGT bort ifrån spalten, och långt bort ifrån talspolen. Det är en populär uppfattning att tvärtom är bättre. Även denna distorsiontyp är rörelse(slag)orsakad. Men ett sådant sätt att använda kortslutningsringar hanterar även en annan olinjäritet:

3. Den del av talspolen som sitter i magnetkretsen (under spalten) kommer även att verka som en elektromagnet, bidragande till den magnetenergi i spalten som permanentmagneten skapar. Liksom olinjäritet 1 och 2 skapar denna olinjäritet också kvadratiska komponenter, men den är inte rörelseproportionell, utan den kan anta stora världen även vid mycket små konrörelser. Som nämnts kan denna distorsionsform mildras av kortslutningsring i magnetkratsen (inte i spalten), och ser man endast till mekanism 3 så vill man ha så låg slingresistans som det bara är möjligt i kortslutningsringen. Ser man till mekanism 2 så blir en optimal kortslutningsring annorlunda dimensionerad dock... Mekanism 1 kan i förekommande fall moduleras genom formning av poldelarna, således att mekanism 2 och 3 styr dimensioneringen av kortslutningsringar i liknande riktning.

4. Formen på läckfältet inåt och utåt skapar också distorsion hos ett överhängt element - även när läckaget är heltsymmetriskt nota bene. Dock blir det kubiska termer då (om alla andra distorsionsmekanismer ger nollbildrag, vilket de naturligtvis inte kommer att göra i verkligheten). Det är en ständig balansgång mellan de stabiliserande, de symmetriserande och de energikoncentrernade faktorerna, och de gäller att ha fullständig kontroll på alla mekanismer saktidigt, och hörbarheten med olika sorters komplexa signalen, för att kunna göra dimensioneringen optimal.

Tittar man på underhängda element så är det andra olinjäriteter som domenerar. Den första är den som Svante tog upp:

1. Olinjäriteter i spalten. Dessa märks mycket tydligt i underhängde element, och att flödet som regel är så långt (långt ifrån mättnad) gör typiskt ispalt-olinjäriteterna större än hos överhängda element, samtidigt som den lilla talspolen känner av dem. Man skulle kunna säga att denna olinjäritet framförallt motsvaras av asymmetrier mellan undre och övre läckfält hos ett överhängd motor.

2. Skillnader i induktans mellan olika talspolelägen i spalten. Dessa ger som regel både kvadratiska och kubiska termer. Dock dominerar ofta de kubiska då den dominerande effekten brukar vara induktansen sjunker mot ytterlägena, vilket kan ge en något aggressiv distorsion, mycket hörbarare än THD-värdet antyder, då tredjetonen ligger i bakvänt fasläge - den komrimerar inte utan expanderar. Mellanregistret växer mot ytterlägena, växer och blir grumlat. Detta är som regel inget problem så länge man bara använder elementet för låga frekvenser.

3. Den elektromagnetiska adderingen till grundspaltenergin från talspolen är som regel mycket låg med underhängda motorer, men i gengäld är fältet instabilare. Min uppfattning är att den förstnämnda effekten som regel dominerar över den sistnämnda, vilket ger underhängda motorer en fördel därvidlag, framför överhängda motorer där man inte adresserat problemet (använder kortslutningsring i kretsen) men i vissa fall (där det har användst för mycket metall i bakstycket således att flödet är mycket långt ifrån mättnad (2 T) igenom hela kretsen) tar för- och nackdel ut varandra och underhängt ger ingen fördel.

4. Termisk kompression. Underhängda element har som regel en mycket lättare talspole, vilket gör att den får motsvarande lägre värmekapacitivitet, vilket kan säga med orden - den blir varmare för en given ineffekt. I det långa perspektivet så klarar som vissa underhängda talspolar trots sin mindre längd/massa, nästan lika mycket effekt som överhängda talspolar, eftersom de får något bättre kylning via spalten. Men i det korta perspektivet ser man ofta mer än dubbla termiska kompressionen. Alltså transientdynamiskt.

Är du underhängt eller överhängt bäst?

Jag har användt båda, och när jag väljer konstruktionsprincip så tar jag hänsyn till alla parametrar av betydelse. Men skall jag sammanfatta min uppfattning så ligger det väl något i det som något skrev tidigare i tråden - det är dyrare att göra ett underhängt system, och innan man väljer att göra det så bör man ALLTID fundera igenom vad man kan uppnå med ett överhängt system som man låter kosta lika mycket att tillverka.

Någon nämnde diskanter, och även om det är rätt så vanligt att diskanter görs underhängde så är det inte så undantagslöst. Det finns dock ofta goda skäl att välja underhängda lösningar för diskanter. Dessa är några av skälen:

1. Den rörliga massan vid de allra högsta frekvenserna domineras nästan helt av talspolens massa om man talar om mjukdomar. En låg rörlig massa är därför som regel fördelaktig eftersom den leder till högre verkningsgrad i det allra högsta registret - alltså det som diskanten har i uppgift att återge.
Å andra sidan kan samma resonamang föras med avseende på impedansen... Gör man baselement och går från en enkel tvålagers talspole på 8 ohm, till en likadan på 4 ohm, så vinner man som regel mer än 3 dB i känslighet. Över 4 dB förekommer, eftersom en talspole på 4 ohm utnyttjar spaltenergin effektivare. När det gäller diskanter är det ofta tvärtom - går man från 8 ohm till 4 så vinner man i förekommande fall mycket lite, ibland bara 2 eller till och med bara 1 dB. Detta trots en avsevärt större effekt in i elementet för en given spänning.

2. Många diskanter är oljekylda, och argumentet att klara större korvarig ineffekt genom större talspolemassa blir allt mindre betydelsefullt ju mera man kopplar sådan kylning till talspolen. Att en längre talspole dessutom blir tyngre och kräver större ineffekt för en given akustisk uteffekt (se pkt 1) gör poängen ännu mindre. En underhängd lösning är helt enkelt oftast bäst - även med avseende på termisk kompression, för diskanter.

3. Slutligen så kan man i många fall nästan bortse ifrån den rörelse(slag)beroende olinjäriteterna för diskanter. Även om diskanten har en teoretisk slaglängd så kan det vara så att den bara kommer att röra sig bråkdelar av en mm och kan i praktiken betraktas som stillastående, med avseende på rörelsedistorsion alltså. Men det beror förvisso på delningsfrekvens och sådant. Det finns fall där konstruktörer väljer att dela diskanter rätt så lågt ned i frekvens, och i de fallen kan faktiskt en överhängd diskant vara fördelaktig.

Vh, iö

- - - - -

PS. Alla element jag tillverkat har tillverkats med noggrann kontroll på talspoleviloläget i spalten. I många fall har utvärderingen dessutom gjort praktiskt och inte bara efter en teoretisk modell. Jag vidtar dessutom ett trick som är så finurligt att jag inte tänker berätta om det här, men som har stor betydelse för ljudkvaliteten, inte bara idag utan även för morgondagen. 8)

PPS. Kan väl nämna att det finns i varje fall ett tiotal ytterligare olinjäritetsmekanismer som jag utelämnade i det ovanstående för att det inte skulle bli för mycket. Ett av dem är effekter av virvelsträmmar i poldelarna mycket nära spalten, och dessa kan bekämpas på flera olika sätt, sätt som sinsemellan faktiskt är varandras motsatser! Men de dessa problem inte specifikt tillhör den ene eller andra grundläggande motoruppbyggnaden så har jag utelämnat dem. De är dock långt ifrån försumbara problem. Men de har kanske inte i just den här diskussionen om under- resp överhängning att göra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum