REVOLUTION !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 14:24

mayro: Detta är nog PM-lämpligt egentligen men jag tyckte det var stor skillnad mellan ditt raljerande och MG:s observanta och nyanserade inlägg. Tyvärr. Det är synd att du inte ser det bara.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 14:40

Martin skrev:mayro: Detta är nog PM-lämpligt egentligen men jag tyckte det var stor skillnad mellan ditt raljerande och MG:s observanta och nyanserade inlägg. Tyvärr. Det är synd att du inte ser det bara.

"Absolut! Det finns till och med skribenter här på forumet som har så utvecklad inbillningsförmåga att de hävdar att de inte drabbas av den sk "placeboeffekten" (när det gäller lyssning). Utsagor och lyssningserfarenheter från personer som mer eller mindre förnekar problemet bör tas med en rejäl skopa salt. De kan vara fullständigt ute och cykla! "

Jag citerar inlägget här.. Eftersom JAG är en av dom "mr MG" "raljererar samt ironiserar" över här så blir ju mitt utgångsläge lite anorlunda än ditt kanske..

Men så observant är du tydligen inte...

Samt varför ta via pm då ändå trådtopicen är genomdiskuterad.. Samt att det är öppet raljerande av MG som utlöser min reaktion...

Om du skall diskutera i raljeringsfrågan så anser jag du bör först lära dig vara opartisk samt objektiv i dina läsanden av inlägg...

Så OM du nu har förmågan att läsa MG´s inlägg från MIN synvinkel OCKSÅ så kanske även du inser vad som gör mig irriterad här...

personligen skiter jag väl i MG eller alla andras spåniga sätt.. Men det är ju rent skoj att bemöta dom ändå som ett rent nöje..

För jag ser ärligt detta som ett skoj nöje i stället för vad det borde vara..

DVS debatt om hifi.. delande av erfarenheter.. delande av åsikter. delande av vår hobby och lika ofta själavård för trötta hjärnor...

med musiken som centrum.. fast klart.. Jag är väl rätt korklad som anser det BORDE vara så.. Samt att respekt för allas våra synsätt borde vara utgångsläget...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-07 14:52

Ojdå! Någon hade visst ömma tår... :lol: :lol: :lol:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 14:53

Det finns ju folk som hävdar att de inte påverkas av placeboeffekten. Det är bland annat vanligt bland hifiskribenter i tidningar att de inte har det minsta självkritik eller erkänner inte möjligheten att de eventuellt kan inbillat sig osv.

Menar du att du är en av dem alltså, som inte erkänner att du påverkas av placeboeffekter när det gäller hifi?
Senast redigerad av Martin 2005-12-07 15:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-07 14:55

Varför ska det alltid tjafsas och bråkas i trådarna här på forumet? Man kan väl ha olika åsikter utan att för den skull anse andra vara puckade, raljerande etc.

Personligen tycker jag att de olika åsikterna är intressanta utan att för den skull behöva hålla med. Diskussionen att det "bara" är ettor och nollor på en CD och att ingen påverkan kan ske så länge lasern läser korrekt - det ställer jag inte upp på. För i så fall skulle vilken skitapparat som helst kunna användas som transport, men ett flertal personer här har vittnat om ljudskillnader, må vara små. Meridian, var det någon som skrev om, dom använder numera dvd-läsare istället för cd-läsare i sina spelare, uppenbarligen för att det är bättre precision i dvd-läsaren. Bättre än vad då frågar man sig, cd-spelarnas läsning är ju redan perfekt?

Kommer ni ihåg debatten för ett år sedan om statiskt laddade cd´s? Det ansågs av vissa att antistatmedel bara är humbug eftersom det bara är ettor och nollor som läses av på skivan och dom påverkas inte av sådant. Men är det någon som funderat på vad det innebär med ett elektrostatiskt fält som roterar med några hundra varv i minuten i närheten av elektroniken? Jag kan i alla fall tänka mig att vissa spelare skulle kunna påverkas. Tänka mig betyder inte att jag hävdar att det faktiskt är så.

De förklaringar jag fått från olika håll om hur en digital signal faktiskt kan förändras tycker jag ibland låter helt OK. Bara för att jag inte är ingenjör betyder inte det att jag är dum i huvudet :-)

De oförstörbara ettor och nollor som det talats om sedan cd´ns födelse väntar jag fortfarande på....

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 15:02

MichaelG skrev:Ojdå! Någon hade visst ömma tår... :lol: :lol: :lol:

Hälsn. Michael

som sagt.. igen påvisar du exakt det jag reagerar på.. Ditt medvetna sökande efter bråk..

Samt i o med detta citerade inlägg bevisar du även VAD din mening med ditt första inlägg du ville uppnå..

detta tackar jag för. Eftersom du så tydligt här visar jag hade rätt...
tack MG för detta..

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-07 15:06

Martin skrev:Vilket ironiserande?

Det finns ju folk som hävdar att de inte påverkas av placeboeffekten. Det är bland annat vanligt bland hifiskribenter i tidningar att de inte har det minsta självkritik eller erkänner inte möjligheten att de eventuellt kan inbillat sig osv.

Menar du att du är en av dem alltså, som inte erkänner att du påverkas av placeboeffekter när det gäller hifi?

:!: :!: :!:

Jag vare sig ironiserade eller raljerade tidigare. Jag gjorde enbart en reflektion över DTH:s kommentar till snookers "insikt":
Så man kan inte lita på öronen heller nu 8O ...

En insikt som de flesta av oss blivit (mer eller mindre) smärtsamt medvetna om. Men uppenbarligen inte alla... 8)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-07 15:08

Bill50x skrev:Meridian, var det någon som skrev om, dom använder numera dvd-läsare istället för cd-läsare i sina spelare, uppenbarligen för att det är bättre precision i dvd-läsaren. Bättre än vad då frågar man sig, cd-spelarnas läsning är ju redan perfekt?

Svaret är nog enklare än så. DVD-läsare är mainstream idag och blir därför billigare än rena CD-dito. Att DVD-läsaren har högre precision för att kunna läsa de tätare spåren på DVD blir en bonus när man läser CD.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-07 15:08

Mayro skrev:Ditt medvetna sökande efter bråk..

:?: :?: :?:

Är detta månde ett exempel på det gamla fina talesättet: "Genom sig själv känner man andra"?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 15:09

Martin skrev:Det finns ju folk som hävdar att de inte påverkas av placeboeffekten. Det är bland annat vanligt bland hifiskribenter i tidningar att de inte har det minsta självkritik eller erkänner inte möjligheten att de eventuellt kan inbillat sig osv.

erkänner? vad då erkänner.. för vem och för vad osv...

Jag vet att man kan påverkas av småsaker då det är hårfina skillnader man talar om. Självklart...

Men därifrån till att alltid förklara allt med placebo är en mycket lång väg att gå..

Men till 80 % kan jag väl "erkänna" mig till dom som inte anser placebo är förklaringar av dignitet så kan du med ditt ordval få svar fast jag anser själva ordvalet "erkänna" som rätt felaktigt...

Du ställer ju frågeställningen såsom svart eller vit..

Jag trodde du var mer nyanserad samt kunnig än så faktiskt :lol:

Du vet. Man kan ju vara lite mittimellan också till o från..
Men enligt många här samt dig tydligen så ska man vara antingen eller..

Detta synsätt passar mycket mycket dåligt in på mig tyvärr,,,

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-07 15:14

Skillnaden är väl om man ställer sig själv frågan tillräckligt ofta "skillnaden jag upplever - kan den vara placebo?"...

Tolkar jag dig rätt Mayro så har du en ribba någonstans där du över den slutar ställa dig den frågan?

*icke bråksökande, bara undrande om jag förstått rätt*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 15:15

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Ditt medvetna sökande efter bråk..

:?: :?: :?:

Är detta månde ett exempel på det gamla fina talesättet: "Genom sig själv känner man andra"?

Hälsn. Michael

:lol: :lol: jo just så.. därför får du också lika stupida svar av mig..eftersom jag "känner mig själv" så väl att jag känner igen dig i mina egna fel o brister...

Men igen är jag glad du bevisar dina mål o syften med dina inlägg MG..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 15:21

Nattlorden skrev:Skillnaden är väl om man ställer sig själv frågan tillräckligt ofta "skillnaden jag upplever - kan den vara placebo?"...

Tolkar jag dig rätt Mayro så har du en ribba någonstans där du över den slutar ställa dig den frågan?

*icke bråksökande, bara undrande om jag förstått rätt*

jag ställer nog frågan oftare än du ens gör. Om det nu stämmer det jag tror. DVS att jag provar betydande mer grejor än du. samt under åratal också så gjort...

Detta vet jag ju inte.. Så ta inte illa upp. Jag menar absolut inte illa här..

Men genom att jag provar så mycket saker hela tiden så är denna frågeställning hela tiden en av avgörade frågeställningar som ställs

Jag har ju ingen aning om hur mycket saker du provar.. Så därför antar jag saker här om hur ofta osv...

Edit.
"ribba"?? förstår inte riktigt här.. Ribban i mitt sätt att se det är ju då något är solklart. Vilket det i min värld är till och från... Men långt ifrån alltid..

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-07 15:23

Mayro skrev:Men igen är jag glad [...]

För ett ögonblick tyckte jag att du verkade arg. Vad skönt att det gick över! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 15:24

Men därifrån till att alltid förklara allt med placebo är en mycket lång väg att gå..

En stilla undran: Vem fanken förklarar allt med placebo? :?

Om du är intresserad av vart gränsen för min placebomisstanke går så är det en bit över vad som visats hörbart i BT. Det som inte visats i BT förhåller jag mig mycket skeptiskt till tills mer information finns.

Du har rätt i att frågan var en smula onyanserad. Men i princip så menar du ju att man inte behöver ta så mycket hänsyn till placeboeffekter, eller?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 15:27

Men i princip så menar du ju att man inte behöver ta så mycket hänsyn till placeboeffekter, eller?

här ställer du en aldeles för generaliserande samt svepande fråga totalt omöjlig att besvara.

desutom rätt korkad tyvärr.. läs själv o "se" vad du frågar så ser du nog själv.. Såvida jag nu inte överskattar dig. :lol:

hoppas verkligen du är smartare än din fråga är martin...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 15:32

Mayro,

Hur förhåller du dig till blindtest? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-07 15:35

Mayro skrev:jag ställer nog frågan oftare än du ens gör. Om det nu stämmer det jag tror. DVS att jag provar betydande mer grejor än du. samt under åratal också så gjort...

Detta vet jag ju inte.. Så ta inte illa upp. Jag menar absolut inte illa här..

Men genom att jag provar så mycket saker hela tiden så är denna frågeställning hela tiden en av avgörade frågeställningar som ställs

Jag har ju ingen aning om hur mycket saker du provar.. Så därför antar jag saker här om hur ofta osv...

Edit.
"ribba"?? förstår inte riktigt här.. Ribban i mitt sätt att se det är ju då något är solklart. Vilket det i min värld är till och från... Men långt ifrån alltid..

Förstod inte svaret om där var något. Om det var en begäran om att precisera "ribba" så menade jag: "Slutar du ställa dig frågan om det kan vara placebo när du upplever skillnaderna varande av en viss nivå?"

( Att du testar mer saker än jag är jag fullt medveten om. )

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 15:36

Morello skrev:Mayro,

utvekla gärna lite.... :?:

ge exempel..vad för bt?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 15:37

Ok, om jag förstått det rätt så tror du inte att du är så pass påverkad av placeboeffekter att det behöver tas hänsyn till i din lyssning. Alltså om du upplever dig höra något så är du nästan helt säker på att det är sanningen du hör (om det inte är jättesmå upplevda skillnader)?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 15:38

Mayro skrev:
Morello skrev:Mayro,

utvekla gärna lite.... :?:

ge exempel..vad för bt?

Tex. blindtest av kablar, förstärkare, varma respektive kalla ARC VT100 osv. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 15:41

svaret var väl enkelt?? det var att jag självklart frågasätter ev placebo varenda grej som provas...

och markeringen om att jag provar mer saker var inget elakt med.. endast markering att placebofrågan finns ofta samt alltid med..

ribban när inte ifrågasättande finns är då det är solklara resultat..

vilket det ju är ibland...
sedan om det är bra eller dåliga resultat .. det är båda fallen lika ofta.. troligen oftare sämmre resultat..

eftersom så mycket är att anse som skräp där ute.. :cry: tyvärr min erfarenhet ..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 15:46

Jag undrar fortförande hur du förhåller dig till blindtester. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-07 15:47

Okej, tack.

Enkelt kanske, men inte så tydligt att jag förstod. Därför frågade jag om. Bättre det än att anta något felaktigt.

Låter ju bra och inte alls som jag läste ditt inlägg innan jag frågade. *tummen upp*

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 15:56

kablar går inte att BT helt enkelt enligt mig...

varma kalla stärkare.. hahahaha.. du är rolig du...

Sitter du ner vid ett stort välbyggt system.. lyssnar då det startas upp.. Går därifrån.. Kommer tillbaks efter några timmar.. Så tror jag direkt om systemet är välkänt för dig du hör skillnaden i återgivningen..

Du vet morello.. Jag tror vi är så milsvitt isär ifråga om hur system sätts ihop.. intweekas.. samt säkert även VAD vi söker...

Jag vet när Draken var här han sa att jag söker mycket annat än det han var van vid.. Nu är inte detta exakt citerat.. Men andemeningen är där i alla fall..

Han spelar ju med dina byggen.. Så en debatt hurvida Bt eller ej är bra blir fel.. Mina ideal går inte att bt lyssna fram.. det kan jag svära på..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-07 15:58

De som säger att alla ljudskillnader (och sådant som låter bättre/riktigare/mer korrekt) förklaras med placebo har fel. Det är bara hälften som förklaras så, den andra hälften är distorsion :-)

Själv är jag inte så förtjust i blindtester, hur ska man då veta vad man ska tycka?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 15:58

Mayro: Att man ställer sig frågan är väl inte samma sak som att man verkligen tar hänsyn till den i lyssningen? Det kan ju vara så att svaret på frågan nästan alltid blir "nej" pga något resonemang du har för varför det inte skulle kunna vara placebo. Det beror som sagt på vilka kunskapskriterier man har.
Senast redigerad av Martin 2005-12-07 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-07 15:59

Mayro skrev:hoppas verkligen du är smartare än din fråga är martin...

Jag kan (självklart) inte svara för Martin, men jag är i alla fall inte smartare än så. :oops:

Snooker inser att "man kan inte alltid lita på öronen". DTH kommenterar detta med att "Vi människor har en väldans bra inbillningsförmåga". Jag bekräftar detta och drar mig till minnes olika diskussioner här på faktiskt.se där personer ifrågasätter placeboeffekten. Jag passar därför på att "varna" för omdömen från dessa personer (...som inte vet om att vi människor har väldans bra inbillningsförmåga).

En som inte vet att man lätt kan lura sig, kan lätt lura sig!

Då bemöts jag plötsligt i olika inlägg av dig som varande "Raljant, ironiserande, puckad, spånig". Detta tolkar jag (och andra) som att du känner dig trampad på tårna. Dvs, att du inte tillmäter placeboeffekten någon större betydelse och därför blir irriterad på mig för att jag gör detta.

Då tycker/tror du att jag är ute efter att bråka. (Vilket jag alltså inte är!) Varpå du i ett annat inlägg antyder att du ofta ställer dig frågan om skillnader du hör kan vara placeboeffekt (vilket ju är alldeles utmärkt!). För att sedan avsluta med att tycka att Martins fråga är korkad. Vilket jag inte inser, eftersom jag undrar samma sak som Martin.

Eh... Jag tycker mig ha märkt att jag oavsiktligen lyckas provocera dig med mina inlägg ibland. Jag förstår inte riktigt varför. Men gissningsvis därför att du läser in sådant jag ej skrivit (eller åtminstone menat). Och det är ju tråkigt att vår kommunikation inte riktigt fungerar. Men, men... Det finns värre saker i livet. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 16:15

Martin skrev:Mayro: Att man ställer sig frågan är väl inte samma sak som att man verkligen tar hänsyn till den i lyssningen? Det kan ju vara så att svaret på frågan nästan alltid blir "nej" pga något resonemang du har för varför det inte skulle kunna vara placebo. Det beror som sagt på vilka kunskapskriterier man har.

nu dummar du dig bara... så vidare svar blir rent larviga till dig.. Så tillsvidare får vår del av debatten avstanna för min del då den ändå inte leder nån vart...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-07 16:17

Mayro: Du har tidigare sagt att du är en så van lyssnare att du i stort sett inte påverkas av placebo. Så jag får nog sälla mig till de korkade, eller?

Det tillsammans med att du inte verkar ha tagit till dig information om lyssningsminnets längd (samt att du anser att man inte kan blindtesta kablar) gör att i alla fall inte jag tar något varken du eller Michael Fremer säger om lyssningstester på allvar. Det kanske är mest mitt problem...

Ditt problem är däremot att du när du skriver ger intryck av att känna dig påhoppad, och att du måste slå tillbaka med otrevligheter och aggressivitet. Det gör att jag inte tar till mig något alls du skriver. Tycker inte du det är tråkigt?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi