Active skrev:shifts skrev:Active: Har du någon branschanknytning? Undrar försiktigt då jag sett att du pushat aktiv delning eller PA-steg i samtliga inlägg.
Nej, varför frågar du det ?
Det beror antagligen på att det inte framgår av din presentation längst ned på sidan. Du skriver ingenting om dig själv.
Active skrev:Det finns många med branschanknytning som finns på detta forum som säljer passiva högtalare däremot.
Gör det? Jag känner inte till någon. Jag tillverkar högtalare, men använder både aktiva och passiva, rätt lösning för varje situation. Vilka är det du tänker på?
Active skrev:Varför ställer du inte samma fråga till dem ?
Hemlighåller de vad de håller på med?
Om inte - vad finns det att fråga dem om?
Om de gör det - hur vet du att de säljer passiva högtalare?
Active skrev:....och vad skulle en eventuell branschanknytning att ha att göra med trådens innehåll?
Forumreglerna föreskriver att branschanknytningar måste redovisas. Det är väl rätt rimligt, tycker du inte?
Active skrev:Jag rekommenderar trådskaparen att prova en helaktiv lösning, thats it.
Och det gör jag därför att jag tycker att en digital aktiv lösning i de flesta fall blir mycket bättre än en passiv lösning.
Jag tycker att det låter betydligt bättre.
Jag tror att shifts ville veta om du hade någon anknytning till branschen bara, och det har du ju redan svarat på - du har ingen.
Active skrev:Och det finns inget belägg för de påståenden IÖ gör om minskad termisk kompression vid passiv drift.
Inga mätningar finns, bara lösa påståenden. Om det finns mätningar- visa dem då ?
Mäta det kan du göra själv. Det är till och med bättre att du gör det eftersom du med din attityd visat att du misstror det jag skrivit utan att ha visat något konkret att anföra emot. Då finns det inget skäl att tro att det är meningsfullt att visa en mätning som du ju kommer att misstro lika mycket. Så mät själv. Det är ju förhoppningsvis i ditt intresse att lära dig om dessa saker.
Jag har ju redan försökt att hjälpa dig genom att berätta om vad som händer, vad det beror på att det händer och vilka resultaten blir. Din reaktion var inte direkt uppmuntrande så jag kommer inte att göra några flera ansträngningar för din skull.
Active skrev:Däremot finns det massvis med belägg överallt på nätet för att aktiv drift blir mycket bättre än passiv drift på många sätt, även vid högre frekvenser än de områden som domineras av EMK.
Belägg? Njae... några belägg för något sådant har jag inte sett, bara för motsatsen. Däremot finns det vittnesuppgifter om upplevelser och åsikter av alla tänkbara sorter, på samma sätt som det finns vittnesuppgifter för i princip vilka åsikter som helst, att alla kända religioner är de sanna t ex.
Frågan är vad man skall ha sådana uppgifter till? Jag tycker inte att det är konstruktivt med varken tumregler (aktivt är alltid bäst), majoritetstro (så här många tycker så här) eller auktoritetstro (Active säger att aktivt är bäst).
Om något har några fördelar på riktigt så finns det konkreta saker att ta fasta på. Och ett exempel på att aktiv delning ger fördelar i EMK-registret, av flera skäl dessutom, både sett ut ett linjärt och ett olinjärt perspektiv, har jag pekat på.
- - -
Jag har svårt att se varför inte sådana här saker skall kunna diskuteras på ett sansat sätt, utan dina försök att angripa personen du diskuterar med istället för att bemöta argumenten sakligt och konkret. Jag menar, ämnet är ju vetenskapligt - fysik och psykoakustik. Då går det att hantera vetenskapligt också och något trist åsiktskrig ackompagnerat av personpåhopp behövs inte. Vi kan fastslå redan från början att vad man tycker är upp till var och en, men det påverkar inte hur det är fysikaliskt. Eller hur?
Vh, iö