Moderator: Redaktörer
celef skrev:Det verkar rätt så trubbigt det där mätprogrammet, kan man inte gejta mätningarna?
Johannes skrev:Äh jag jag skiter i de här.
Ingen kan uttala sej om nåt förutom att nån skala är fel.
Varför presenterar rew så kasst ?
Eller hur "fixar " ni till kurvan?
Varför är det så avgörande vilken skala?
Johannes skrev:Eller är det verkligheten som rew presenterar och folk snyggar till kurvorna
celef skrev:Najs, det ser trevligt ut, kan den mäta dist åsså?
Johannes skrev:Äh jag jag skiter i de här.
Ingen kan uttala sej om nåt förutom att nån skala är fel.
Varför presenterar rew så kasst ?
Eller hur "fixar " ni till kurvan?
Varför är det så avgörande vilken skala?
Johannes skrev:Väcker en gammal tråd jag startade som var anledningen till att jag kom till faktiskt.se
Jag har nu lovat frugan att lackera mina stativare som nämns i tråden.
Tänkte passa på att ändra små grejer i filtret ev.
Jag skulle vilja höja diskanten 1-2db
Jag tycker dom är aningens dova vid kvinnliga sångröst
Misstänker att man minskar motståndet till diskanten för att fixa högre nivå
Och ev minska den stora spolen för mindre dovhet i sångröst men detta är bara vad jag tror
vad tror ni?
Active skrev:Har läst tråden med stort intresse, basen och diskanten är intressanta enheter, men de har sina problem att få till bra med passiv teknik. Det finns resonanser pga det hårda konmaterialet som måste hanteras för baselementet.
Min erfarenhet, är att det sällan går att få till en högtalare helt optimalt med passiv delningsteknik och metallelement.
Midbasen ringer nästan alltid som en kyrkklocka ovanför delningsfrekvensen och det är nästan omöjligt att få bort avarterna med passiv teknik.
Att elementet bryter upp kraftigt vid högre frekvenser beror på att membrandet är styvt. Detta har en del fördelar i ljudkvalitet så länge uppbrytningen kan hanteras i delningsfiltret. Något som enligt min erfarenhet sällan går bra med passiv teknik. Filterna blir för flacka och dämpar för dåligt.
Med ett aktivt digitalt filter kan du lätt dela mycket brantare, du kan simulera ett notchfilter väldigt enkelt, och du slipper vara helt beroende av komponenttoleranser i passiva filter.
Mitt förslag är att instället för att flumma runt med motstånd hit och dit, istället köpa ett digitalt filter och två slutsteg som inte behöver vara kostsamma. Tekniken har mognat och idag är ett billigt digitalt filter för PA-bruk oerhört mycket mer exakta än även väldigt påkostade passiva filter. De stora ledande tillverkarna går just nu över till digitalteknik i många av sina högtalare.
Tänk efter hur mycket pengar du redan lagt ut på passiva filter som till en början inte lät särskilt bra?
Med en aktiv digital lösning kan du få ljudet precis som du vill ha det.
Jag vill inte ta ifrån dig glädjen med passiva filter. Men vill du till en högre nivå så prova aktivt !
Kraniet skrev:minidsp har ju mjukvara som inte har fördefinierade filteröverföringar sk Biquad där man programmerar fritt. Men det kräver nog lite mer kunskap. Men de har ju sammarbete med REW room wizard där man kan meka till kurvorna man vill ha och sedan överföra det i biquad.
men annars så kan man ju använda EQ-funktionerna för att vrida till överföringen. Så inte är man så himla begränsad. Sen finns det ju inget som hindrar att man kombinerar det aktiva filtret med passiva komponenter heller.
Emanuelgbg skrev:Går det inte att föreslå alternativ utan att hela tiden racka ner på något annat? Ser inte så kul ut enligt mig!
Active skrev:Passiva filter är tvärtom väldigt begränsade i många avseenden. Olinjär distorsion,
kompression i form av uppvärmda komponenter i spolar och motstånd,
magnetisk distorsion då spolar påverkar varandra mm, mm.
Sedan tillkommer problem med komponenttoleranser, dålig dämpfaktor och svårigheter att dela tillräckligt brant. Det blir ofta både dyrt och dåligt.
Digitala delningsfilter saknar dessa begränsningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster