petersteindl skrev:Jag är inte säker på att det enligt Svensk lag är tillåtet att skriva ut rekommenderat pris till konsument.
När slulle det ha ändrats?
Det enda jag vet man inte får göra är att tvinga ÅF att följa rek.priset.
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag är inte säker på att det enligt Svensk lag är tillåtet att skriva ut rekommenderat pris till konsument.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag är inte säker på att det enligt Svensk lag är tillåtet att skriva ut rekommenderat pris till konsument.
När slulle det ha ändrats?
Det enda jag vet man inte får göra är att tvinga ÅF att följa rek.priset.
Däremot om de skulle sälja kablarna direkt till konsument via webbutik eller dylikt så är det ju ett försäljningspris och inte ett rekommenderat konsumentpris. Skillnaden besår i att butikerna som köper direkt från distributör eller tillverkare har sin egen rätt att välja deras försäljningspris så som de själva behagar. D v s varje enskild butik eller detaljist har sitt kundpris och deras kund är konsumenten ibland även kallad slutkund, medans distributör eller tillverkare har sitt kundpris och deras pris är till detaljist eller till distributör som är deras kund. Jag hoppas att skillnaden framgår. Lite svårt att förklara på enkelt sätt.
hifikg skrev:Jag hoppas att den här upptäckten, om det inte är fejk, gör att Entreq snarast drar sig tillbaka från marknaden. En kommentar från företaget vore intressant. Hade ämnet varit lite bredare hade förstås Plus gjort processen kort med ett sådant företag. Alla deras kunder borde kräva sina pengar tillbaka och föra en grupptalan mot företaget i en civilrättslig process. Förutsatt att den danska iakttagelsen är korrekt. Det KAN ju vara någon som sålt en ren bluffkabel (dubbelbluff?) också, jag har läst om falska Nordost och liknande. Jag ska länka den här tråden till någon på Entreq så får vi se vad de har att säga i ärendet.
PappaBas skrev:Ja det är beklämmande :/
Att det skall vara så svårt att förstå att bara för att man upplever en skillnad behöver det inte vara en objektivt (det kan vara en men det kan man inte riktigt veta utan riktig testning). Man kan iofs bara nöja sig med att man upplever en skillnad och njuta av den även om den kanske bara finns inombordsInget fel i det.
Skillnaderna försvinner ofta i riktiga blindtester och ändå dessa försvarstal och argument in absurdum: (alla är sanna på sitt sätt men de är värdelösa utan precisering för den aktuella disskusionen. Men eftersom det är "sanna" så kan man alltid hänvisa till dem och hävda lite vad man vill:
Det är ett av de tydligaste exemplen på kognitiv dissonans. Har länkat den här videon innan men den har så otroligt mycket bäring på hur vi människor fungerar kognitivt.
https://www.youtube.com/watch?v=NqONzcNbzh8
A blind or blinded experiment is an experiment in which information about the test that might lead to bias in the results is concealed from the tester, the subject, or both [min fetning]
Almen skrev:Jo, jag menar bara att det viktiga är att man vid den statistiska insamlingen säkerställer att lyssnarna inte får någon information om vad det är de lyssnar på, och att man kallar testet dubbelblint är verkligen ingen garanti för det.
Och, som du säger, man måste ändå alltid göra en bedömning själv av det som presenteras. Det finns många saker som har "bevisats" med dubbelblint och p<0,01 men som vid närmare granskning visat sig inte hålla måttet.
JM skrev:Skall du publicera en enkelblind studie där slutsatser skall dras rörande subjektiva upplevelser, typ bedömning av olika högtalare, lär chansens att du blir accepterad mycket liten. Du måste för att vara trovärdig ha koll på interaktionen mellan försökspersonen och försöksledaren.
Dubbelblindstudier är en nödvändig men ej tillräcklig förutsättning för påvisandet av kausalsamband.
Enkelblindstudier ger inte nödvändig information för signifikans eller kausalitet.
Almen skrev:JM skrev:Skall du publicera en enkelblind studie där slutsatser skall dras rörande subjektiva upplevelser, typ bedömning av olika högtalare, lär chansens att du blir accepterad mycket liten. Du måste för att vara trovärdig ha koll på interaktionen mellan försökspersonen och försöksledaren.
Ja, och min poäng är att du inte måste ha dubbelblint för att ha koll. Att det finns de som blint(!) accepterar ett testresultat bara för att ordet "dubbelblint" finns med i titeln gör ju inte att den studien automatiskt blir mer trovärdig, eller hur?Dubbelblindstudier är en nödvändig men ej tillräcklig förutsättning för påvisandet av kausalsamband.
Nejdå, det har inte med det att göra.Enkelblindstudier ger inte nödvändig information för signifikans eller kausalitet.
Jodå, det har inte med det att göra.
hifikg skrev:Jag hoppas att den här upptäckten, om det inte är fejk, gör att Entreq snarast drar sig tillbaka från marknaden. En kommentar från företaget vore intressant. Hade ämnet varit lite bredare hade förstås Plus gjort processen kort med ett sådant företag. Alla deras kunder borde kräva sina pengar tillbaka och föra en grupptalan mot företaget i en civilrättslig process. Förutsatt att den danska iakttagelsen är korrekt. Det KAN ju vara någon som sålt en ren bluffkabel (dubbelbluff?) också, jag har läst om falska Nordost och liknande. Jag ska länka den här tråden till någon på Entreq så får vi se vad de har att säga i ärendet.
PappaBas skrev:@JM
Jag har aldrig sagt att det alltid räcker med en enkelblind studie? Det beror ju på vad man vill testa.
Jag tycker att i en uppställning som dessa är ju en dubbelblind studie väldigt mycket bättre.
Men det kräver väldigt mycket mer logistik och praktiska krav på uppställningen.
En enkelblind studie är väldigt mycket bättre än en öppen.
MagnusÖstberg skrev:Det är en kabel som inte behövs, som säljs med vilseledande marknadsföring i en fin kostym.
JM skrev:PappaBas skrev:@JM
Jag har aldrig sagt att det alltid räcker med en enkelblind studie? Det beror ju på vad man vill testa.
Jag tycker att i en uppställning som dessa är ju en dubbelblind studie väldigt mycket bättre.
Men det kräver väldigt mycket mer logistik och praktiska krav på uppställningen.
En enkelblind studie är väldigt mycket bättre än en öppen.
En enkel blindstudie som är en dålig studie och den blir inte sannare för at du jämför med en helt förkastlig metod. Alla variabler är fortfarande inte under kontroll.
Självklart är det enklare. Inom fysiken kan ibland enkelblindstudier av apparater/fysiska fenomen duga. Apparater är inte påverkbara likt människor. Interaktionen försöksperson - försöksledare är kärnan till att bara minst bubbelblindstudier kan ge trovärdiga resultat vid perceptionstest.
Du skulle aldrig få ett läkemedel godkänt av FDA i USA med studier baserade på enkelblind forskning.
JM
JM skrev:Almen skrev:JM skrev:Skall du publicera en enkelblind studie där slutsatser skall dras rörande subjektiva upplevelser, typ bedömning av olika högtalare, lär chansens att du blir accepterad mycket liten. Du måste för att vara trovärdig ha koll på interaktionen mellan försökspersonen och försöksledaren.
Ja, och min poäng är att du inte måste ha dubbelblint för att ha koll. Att det finns de som blint(!) accepterar ett testresultat bara för att ordet "dubbelblint" finns med i titeln gör ju inte att den studien automatiskt blir mer trovärdig, eller hur?Dubbelblindstudier är en nödvändig men ej tillräcklig förutsättning för påvisandet av kausalsamband.
Nejdå, det har inte med det att göra.Enkelblindstudier ger inte nödvändig information för signifikans eller kausalitet.
Jodå, det har inte med det att göra.
Kom med bevis.
JM
Svante skrev:En filosofisk fråga: Är en studie dubbelblind om man bygger en apparat som slumpar åt en och man själv är både lyssnare och försöksledare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster