Gruppköp från AE, slutet gott...?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Nytt år, nya bas-mål.

Inläggav Kraniet » 2015-01-27 21:58

boom skrev:Lite värme i talspolen fixar det.

jo det är klart q-värdet stiger ju med temperaturen. Det luriga med att simulera det är ju att man inte vet vilken temperatur talspolen har under drift.
I vilket fall så påverkas ju alla elementen antagligen lika mycket av temperaturen.
Mvh
Magnus

boom
Semesterfirare

Re: Nytt år, nya bas-mål.

Inläggav boom » 2015-01-27 22:03

Kraniet skrev:
boom skrev:Lite värme i talspolen fixar det.

jo det är klart q-värdet stiger ju med temperaturen. Det luriga med att simulera det är ju att man inte vet vilken temperatur talspolen har under drift.
I vilket fall så påverkas ju alla elementen antagligen lika mycket av temperaturen.

Man kan säga att Q värdet följer värmeutvecklingen i talspolen så man får ta lite olika temperaturer i spolen under simulering.sen kan man räkan fram ett medel av Q värdet.

Användarvisningsbild
octaviars

Re: Intresserad av gruppköp från AE? Gå till sidan 4...

Inläggav octaviars » 2015-01-27 22:24

Är med i gruppköpet men har nu blivit lite kluven vad jag ska ha för basar, kolla gärna i min tråd om detta, behöver lite goda råd om bästa lösning.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=60363

Janils

Inläggav Janils » 2015-01-28 21:49

Hej! Jeg er ny här. Fannt faktisk.se via AEs Facebook sida.
Har länge tänkt på at köpa AE enheter och med den kommande pris högning och detta gruppsköp måste jeg melda meg som absolut interesseret.
Jeg har byggt flera dipoler (se HighFidelity artiklar), och planer nu et system med 2 x dipole 15 per sida.
Skal jeg skicka PM til nogan och vad är prisan? Vad med levrans från Göteborg til Köpenhamn?

Hälsninger från Danmark
Jan Nielsen

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-28 22:56

Janils skrev:Hej! Jeg er ny här. Fannt faktisk.se via AEs Facebook sida.
Har länge tänkt på at köpa AE enheter och med den kommande pris högning och detta gruppsköp måste jeg melda meg som absolut interesseret.
Jeg har byggt flera dipoler (se HighFidelity artiklar), och planer nu et system med 2 x dipole 15 per sida.
Skal jeg skicka PM til nogan och vad är prisan? Vad med levrans från Göteborg til Köpenhamn?

Hälsninger från Danmark
Jan Nielsen

Hej och välkommen Jan!

Trådskaparen Bubben är den som håller i gruppköpet men jag finns som assisterande vid leverans till Göteborg då jag har plats att förvara om köpare in kan hämta på plats vid ankomst. Jag kan även skicka vidare element om Bubben har problem att lösa detta.
Dipole 15" ligger just nu på 295dollar/st + tull/moms (31%) frakten är inte helt fastställd gissar runt 15dollar per element till Göteborg. Bubben får bekräfta.

Jag har släktingar i Helsingborg så om du inte har superbråttom så kan det finnas möjliget för upphämtning där när jag åker neråt annars kan vi kika på fraktpriser från Göteborg till dig.

Tänk på att slutdatum för beställning är 1:a Februari.

Hälsningar
Mattias
Senast redigerad av MattiasBGD 2015-01-28 23:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-01-28 23:01

Hälsninger från Danmark
Jan Nielsen
Jan från Basslist?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Janils

Inläggav Janils » 2015-01-28 23:40

Jeg har været på basslist, men det er manga år sen! Är en del på Euphonia och dom danska forum.
Skrev for HIGHfidelity i 20 år och har byggat en del högtalare - primärt dipoler.
Driver hemsidan www.pladespilleren.dk

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-28 23:46

MattiasBGD skrev:

Hälsninger från Danmark
Jan Nielsen

Hej och välkommen Jan!

Trådskaparen Bubben är den som håller i gruppköpet men jag finns som assisterande vid leverans till Göteborg då jag har plats att förvara om köpare in kan hämta på plats vid ankomst. Jag kan även skicka vidare element om Bubben har problem att lösa detta.
Dipole 15" ligger just nu på 295dollar/st + tull/moms (31%) frakten är inte helt fastställd gissar runt 15dollar per element till Göteborg. Bubben får bekräfta.

Jag har släktingar i Helsingborg så om du inte har superbråttom så kan det finnas möjliget för upphämtning där när jag åker neråt annars kan vi kika på fraktpriser från Göteborg till dig.

Tänk på att slutdatum för beställning är 1:a Februari.

Hälsningar
Mattias

Stämmer bra alltsammans.
Jan, skicka ett PM till mig med vad du vill ha (modell, antal, impedans och färg på eventuell fasplugg).
Jag bekräftar i slutet av veckan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 00:53

Janils skrev:Jeg har været på basslist, men det er manga år sen! Är en del på Euphonia och dom danska forum.
Skrev for HIGHfidelity i 20 år och har byggat en del högtalare - primärt dipoler.
Driver hemsidan http://www.pladespilleren.dk

Ja, det var ett tag sedan :)

Vi fanns ju lite överallt på den tiden det begav sig!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-29 07:01

MattiasBGD skrev:[
Dipole 15" ligger just nu på 295dollar/st + tull/moms (31%)
Mattias

Är inte tullsatsen för hög med 6% per element.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-29 07:19

Jag kan ha fel i detta fallet men alla ggr jag handlat från staterna har jag räknat 6% tull på deklarerat varuvärde på hela beställningen.
Kollade tullverkets hemsida nu och det var ju kraftigt varierande från 0-14%.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-29 07:47

boom skrev:
Mattias

Jo, för bara tullsatsen är 6% för mycket, men det tillkommer också speditions-/hanteringsavgifter när pallen kommer till Göteborg. Hänsynn har tagits till de kostnaderna också.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-29 13:58

Bubben skrev:
boom skrev:
Mattias

Jo, för bara tullsatsen är 6% för mycket, men det tillkommer också speditions-/hanteringsavgifter när pallen kommer till Göteborg. Hänsynn har tagits till de kostnaderna också.

Det blir ingen tull på dom spedtions avgifterna dom kommer utöver.
Jag har alltid betalat den separat när jag har importerat från staterna.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-29 15:04

boom skrev:
Bubben skrev:
boom skrev:Är inte tullsatsen för hög med 6% per element.

Det blir ingen tull på dom spedtions avgifterna dom kommer utöver.
Jag har alltid betalat den separat när jag har importerat från staterna.

Dumt skrivet av mig, men det blir ca 31% påslag fördelat på tull, moms, frakt, spedition, hantering, hittepåavgifter,osv.
Trodde det viktiga där var att få ett grepp på ungefär vad kostnaden blev, inte hur den var fördelad.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 17:42

John asked me to post this a minute ago:

if you get a moment can you drop this link into the forum? I have read a little through google translate. there were some people asking for measurements. This has some. If you look at distortion curves especially F2, you see they are far superior to the other drivers. Also the Le(x) is the most critical. All of our woofers have no change in Le with respect to displacement where others have large variance. https://sites.google.com/site/drivervau ... asurements

i see someone posted aleady. i don't see if there is the price list. but that is the link for this. http://www.aespeakers.com/pdfs/Acoustic ... y_2014.pdf
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-29 17:52

those measurements dont say anything about bass performance though
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 18:51

Det tycker jag...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-30 22:27

Folk ligger på och "tjötar" ifrån höger och vänster, så jag tänkte ta mig en liten räkning på vad ett roligt system skulle gå på i svenska kronor.
Var iväg och lyssnade på Markus AE TD15-M med tillbehör och dessa fick upp intresset, men hittar inte -M i prislistan, finns den inte eller vad är det jag missat?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-30 22:34

Prislistan visar TD15 och det spelar ingen roll om det är S, M, H eller X. (Förutom H+ men den står i egen rad)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-30 22:42

MattiasBGD skrev:Prislistan visar TD15 och det spelar ingen roll om det är S, M, H eller X. (Förutom H+ men den står i egen rad)

Ok, tackar!
Så 295$ plus 31% i frakt moms och annat tjofräs för TD15-M då?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-30 23:37

Evil_Homer skrev:
MattiasBGD skrev:Prislistan visar TD15 och det spelar ingen roll om det är S, M, H eller X. (Förutom H+ men den står i egen rad)

Ok, tackar!
Så 295$ plus 31% i frakt moms och annat tjofräs för TD15-M då?

Typ.
Kan skilja något upp eller ner, man vet aldrig vad tullverket hittar på.
Jag väntar på svar från AE nu på en mer exakt summa för frakten, men det ska inte påverka någonting igentligen.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2015-01-31 00:34

Hm har väl inte uttalat att jag formellt är på i gruppköpet. Har kollat med England det blir väldigt lika penga mässigt att hoppa på detta som fi car ib element.
Jag ligger lite lågt sålänge hoppas att allt flyter på och att ni.kan få till en vettig leverans tid.
/ Teg
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-02-01 20:32

Jag hoppar av gruppköpet, har gjort andra prioriteringar.

Lycka till med köpet och jag förväntar mig o se några schyssta byggen med AE basar.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-02-01 21:01

octaviars skrev:Jag hoppar av gruppköpet, har gjort andra prioriteringar.

Lycka till med köpet och jag förväntar mig o se några schyssta byggen med AE basar.

Egerwood skrev:Hm har väl inte uttalat att jag formellt är på i gruppköpet. Har kollat med England det blir väldigt lika penga mässigt att hoppa på detta som fi car ib element.
Jag ligger lite lågt sålänge hoppas att allt flyter på och att ni.kan få till en vettig leverans tid.
/ Teg

Inga problem, killar!

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-02-01 22:54

Lite ny info från AE:
I wanted to touch base with you regarding this group buy.
As you know, there are group buys for Norway and Australia currently. These were also set to close as of Feb 15. Woofers from all three group buys will be built at the same time as there are similar woofers in each one that will be built at the same time. As a result, closing the group buy sooner will not allow the woofers to be built or ship sooner. It will just mean that the money is out of the customers' pockets for a longer time.
At this time, parts are scheduled to leave China this week. They will arrive now the first week in March. We had set aside time in March then to do the production. As a result, I believe we should really keep this group buy open until then.
If you want to get me the list of all the woofers ordered at this time, please do so. I can verify that the voice coils are in stock or order any that we need to get. Here is what I will need to verify for each customer
Name:
Address:
Phone Number:
Email:
Woofer model:
Impedance:
phase plug color: black or clear anodize

Så, med detta så kommer gruppköpet inte att stänga ikväll, utan hålla öppet två veckor till. Anledningen är som John beskriver, att delar är beställda för att täcka upp alla nu pågående gruppköp, och montering kommer att ske på alla ordrar samtidigt. Vi vinner därför inget på att avsluta tidigare, utan kommer bara att få ligga ute med pengar under en längre tid.
Jag vet att det är vissa som funderar lite fortfarande, så än finns det tid.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-02-01 23:02

About Swedish Group Buy:

Organizer:
Daniel Frisk, who posts as "Bubben"on faktiskt.se.
Any technical questions in terms of application or advise on which drivers to purchase should be directed to sales@aespeakers.com

Open period: January 12, 2015 – February 15, 2015 at midnight Central European Time (UTC+01:00) After that cut off time, no further orders will be accepted into the group buy. Please be aware of this deadline and plan ahead. Final payment must be made by February 16, 2015. The order will then be placed and we will schedule production.

Payment details: Daniel will collect all payments locally and make a single payment to Acoustic Elegance LLC. The price for the woofers will be based on the final quantity sold per our pricing schedule found by looking at the pdf. If the total quantity reaches 25pcs for example, all woofers in this shipment will be billed at the 25-49pc price. The cost of the woofers only will be paid by the closing date of the group buy. http://aespeakers.com/pdfs/Acoustic_Ele ... y_2014.pdf

Shipping: One shipment will be made via ocean freight to Gothenburg. Not only will there be a quantity discount on the woofers, this ocean freight shipment will provide for very large savings on the shipping cost. Daniel will receive this shipment and the buyers can contact him directly to arrange for pickup. All woofers will individually boxed on the pallet and labeled specifically for each customer. They can then be picked up from him, or for an additional cost they can be shipped via post to their final destination.

Shipping/Tax/Duties Payment: Estimated cost of shipping is expected to be between $25-40 per woofer for the ocean freight. Exact shipping cost will be determined once we know how many woofers are shipping and how many pallets are required. Shipping for each pallet will be in the range of $650. Daniel will pay the shipping charge and taxes/duties when receiving the shipment. A final payment for taxes/duties and your portion of the shipping will be due at the time of pickup.

Production Time: As steel parts and frames will be arriving at the end of February, we will immediately begin production. The first 2-3 weeks will be spend doing the final machining work. We plan to schedule in final assembly of the group buy woofers March 17-March 29 with shipping to follow immediately after.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-02-02 00:19

Bara bra, han har säkert sett att jag är lite intresserad och fiskar efter IB info ;) :D

Hur många element är tvärspikade nu, så vet man vilken tabell man skall kika i?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-02-02 00:51

Evil_Homer skrev:Bara bra, han har säkert sett att jag är lite intresserad och fiskar efter IB info ;) :D

Hur många element är tvärspikade nu, så vet man vilken tabell man skall kika i?

25+

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-02-02 23:19

Ett litet fel har smugit sig in i texten där frakt-processen beskrivs. Det står att frakten är cirka 650usd/pall, men det ska stå cirka 400/pall.
Anledningen är att texten i sin helhet är tagen från det norska gruppköpet, och de har en högra fraktkostnad än oss pga mindre hamn.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-02-03 01:39

Om jag har räknat rätt nu så börjar våra beställda 29 drivers fylla sin första pall.
Hur mycket plats som finns kvar beror på hur duktiga lagerarbetarna hos AE är på att utnyttja utrymmet.
Säger det bara för att vi ska vara beredda på att fraktpriset kan gå upp när vi går över på ytterligare pall, men samtidigt är det runt 15 drivers som ligger och velar på en "kanske"-lista. Så det är inte säkert att det påverkar så mycket alls...

If I got my calculations right, we are about to fill our first pallet with 29 drivers.
How much available space there is left on this pallet depends on how good the guys at AE´s warehouse is to use it.
Just a heads-up so that we are aware that the shipping-fee might get a bit higher when we add another pallet. But, at the same time there are 15 drivers that different people still is trying to decide if they should order or not.
So maybe it doesnt effect our fee soo much...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum