Moderator: Redaktörer
peh skrev:....
Men jag är en flitig användare av MasVis. I princip är det nästan så att man kan köra ett par spår från det nyinskaffade fonogrammet i MasVis, kolla crestfaktorn + allpass-graferna, och vid undermåligt "betyg" bara utbrista: "-Skräp! NÄSTA!"
IngOehman skrev: Snarare tvärtom - den version som låter bäst, har en tendes att göra det alltid, i varenda usel anläggning.
Det finns undantag, men de är rätt så sällsynta hävdar jag.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev: Snarare tvärtom - den version som låter bäst, har en tendes att göra det alltid, i varenda usel anläggning.
Det finns undantag, men de är rätt så sällsynta hävdar jag.
Musik med djup fuldynamisk bas, brukar kunna ställa till rätt ordentliga problem i mindre/sämre anläggningar. Det kan låta kanon i en bra anläggning, men får basarna att totalhaverera i sämre anläggningar. Ofta är basreflexhögtalare med hög avstämning en del av ekvationen, små (bil)högtalare i snudd på omöjliga "lådor", osv. Även många disco/PA-högtalare kan må riktigt dåligt av fulldynamisk, djup bas. Det tar man vanligtvis hänsyn till vid mix/mastring av pop/rockproduktioner och liknande. Man har tyvärr inget val om det ska gå att spela upp på hygglig volym överallt, utan att det låter ohyggligt illa när man drar på.
Detta har dock inget med modern tokmasting att göra, utan avvägningar man väl nästan alltid har varit (snudd på) tvingad att göra.
BORIS skrev:peh skrev:....
Men jag är en flitig användare av MasVis. I princip är det nästan så att man kan köra ett par spår från det nyinskaffade fonogrammet i MasVis, kolla crestfaktorn + allpass-graferna, och vid undermåligt "betyg" bara utbrista: "-Skräp! NÄSTA!"
Du tycker inte att musiken har större värde, att musikerns arbete har större värde än att du kan låta ett datorprogram avgöra och döma ut verket som skräp?
Om det verkligen är så att din ilska bottnar i att musiken behandlas illa bör du fundera på hur du behandlar den genom detta beteende
JB skrev:Vad säger ni? för mycket drag i kaggen? man vill ju kunna känna takten också, gillar inte när kaggen ligger i bakgrunden och snällt frågar om den får vara med i låten.
Det man kan göra är att sänka basen i kaggen och mixa fram mer "klick" i den som många gör för att spara plats i mixen.
IngOehman skrev:hcl skrev:(Ursäkta slarvig citering. Jag sitter med svårhanterlig läsplatta...)IngOehman skrev:Njae... så kan man förstås se det, men till slut har man plockat sönder vad verket egentligen "är" om man går får långt i den där riktningen.
Jag menar nog att välden vore bäst om alla skapade musik så att den låter så bra som möjligt i den bästa tänkbara anläggningen, spelad på precis den nivå som gör musiken mest rättvisa.
I de fall någon hellre tar den av musiken på något annat sätt, så får de hantera det hemma.
...
Men då bör man sitta med dubbla utgåvor. Den ena utgåvan spelas således bara på lågvolym och den andra på högre volymer.
Något åt det hållet kan nog fungera.
Jag fuskar lite med inspelning och mixning och något som är tämligen klart är att den bästa mixen för maximal upplevelse hemma i vardagsrummet ofta inte fungerar alls i bil eller i en iPod på stan. Jag är därför inne på att man gör två mixar, en studio-master version för hemlyssning och en version anpassad för mobilt bruk och då lämpligen lossy-kodad (typ 256k+ MP3). Förutom att man då får möjlighet till olika dynamik i resp. mixså ger det dessutom möjlighet att åtgärda negativa effekter av MP3-kodningen kan ge (som ofta kan vara ganska tydligt hörbara).
De synpunkter du yttrar härovan hör jag rätt så ofta från olika håll, men de stämmer inget vidare med vad jag själv har erfarit. Snarare tvärtom - den version som låter bäst, har en tendes att göra det alltid, i varenda usel anläggning.
Det finns undantag, men de är rätt så sällsynta hävdar jag. För mobillyssning (i lurar) är det dock trevligt med lite X-feed. Men det är en annan fråga, och även i det fallet är den en manipulation som bäst sker i uppspelningsanläggningen.
Vh, iö
Harryup skrev:Jag ser tokmastring som bara en av de onödiga defekter som drabbar inspelningar. Allmänt illaljudande tycker jag är väsentligt vanligare. Jag köper och lyssnar på den musik jag gillar och tyvärr så finns det ju ett visst behov av allmän kvalitetshöjning. Jag väljer inte bort musik om den är komprimerad om det inte finns någon bättre version.
Masvis ser jag som ett utbildningsprogram/analys, inte ett verktyg för att välja skivor med.
/Harryup
Strmbrg skrev:Hm, undrar hur jag skulle reagera om jag tog ett - i mitt tycke - dynamiskt och luftigt vax, och det visade sig att en mätning av det skulle visa att det var både hårt komprimerat och klippt i topparna?
Skulle jag rata vaxet därefter?
Intressant tanke.
Conan skrev:Strmbrg skrev:Hm, undrar hur jag skulle reagera om jag tog ett - i mitt tycke - dynamiskt och luftigt vax, och det visade sig att en mätning av det skulle visa att det var både hårt komprimerat och klippt i topparna?
Intressant tanke.
Varför skulle en tokmastrad låt nånsin låta dynamisk och luftig?
Men tanken är intressant och det vore jättespännande att höra något exempel.
RogerJoensson skrev:PJo skrev:Blev oerhört besviken då mjag för dyra pengar inskaffat Kraftwerk Der Box bara för att upptäcka att den är, ja ..
Uysch då.
-Köp gamla cd:s istället!
Discogs säger 1995 om min Computerworld-cd 0777 7 46040 2 4 (jag trodde den var äldre). Hursomhelst ser den rätt mycket trevligare ut... Den mår inte dåligt av lite vrid medurs på basratten, men i övrigt låter den bara najs.
RogerGustavsson skrev:Undrar om begreppet dynamik ibland missförstås? Några tycks tro att det är direkt förknippat med "tryck".
Strmbrg skrev:Conan skrev:Strmbrg skrev:Hm, undrar hur jag skulle reagera om jag tog ett - i mitt tycke - dynamiskt och luftigt vax, och det visade sig att en mätning av det skulle visa att det var både hårt komprimerat och klippt i topparna?
Intressant tanke.
Varför skulle en tokmastrad låt nånsin låta dynamisk och luftig?
Men tanken är intressant och det vore jättespännande att höra något exempel.
Nä, jag vet inte om det överhuvudtaget kan bli så att en tokmastrad låt kan uppfattas som dynamisk och luftig. Jag tänker mig att man skulle lyssna på EN version och alltså inte jämföra sig fram till en uppfattning.
Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
JB skrev:Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
Fast tänk på att nya utgåvor även kan ha andra förbättringar som kanske gör att dom ändå låter bättre i överlag än dom gamla utgåvorna, även om dom är lite hårdare komprimerade, men det missar ni helt om ni bara går efter masvis.
Strmbrg skrev:Hm, undrar hur jag skulle reagera om jag tog ett - i mitt tycke - dynamiskt och luftigt vax, och det visade sig att en mätning av det skulle visa att det var både hårt komprimerat och klippt i topparna?
Almen skrev:Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
Jo, så illa är det. Det enda jag kan komma på på rak arm (om vi nu ser endast till dynamiken) är LTS-utgåvan av Adolphson och Falks Med rymden i blodet.
Det finns ett antal ommixar som gjorts, och där är det möjligt att man fått till högre dynamik, men då rör det sig oftast om flerkanalsmixar för surround.
MichaelG skrev:Men tycker jag att det låter bra, så tycker jag det. Huruvida inspelningen verkligen är komprimerad, eller inte, är egentligen ointressant. Annat än möjligen som ren kuriosa.
Panelguy skrev:... utgåvan (24-Bit/100kHz mastering) har jag ingen koll på.
JB skrev:Panelguy skrev:Finns det några exempel på remastrade utgåvor som är till det bättre (mer dynamiska) jämfört med äldre? Man får lätt intrycket att samtliga remastrade utgåvor är försämringar av äldre utgåvor och så illa kan det väl inte vara....eller???
Fast tänk på att nya utgåvor även kan ha andra förbättringar som kanske gör att dom ändå låter bättre i överlag än dom gamla utgåvorna, även om dom är lite hårdare komprimerade, men det missar ni helt om ni bara går efter masvis.
Bill50x skrev:Panelguy skrev:... utgåvan (24-Bit/100kHz mastering) har jag ingen koll på.
Udda format. 44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 192 har jag sett hur mycket som helst av, men 100k? Någon som sett det förut?
/ B
IngOehman skrev:
Min favvograf är allpassgrafen, kanske delvis eftersom just denna var mitt förslag/idébidrag till MasVis. Den visar det som jag menar är den mest avgörande ljudkvalitetspåverkanda faktorn - den vågdeformation som kompressorerna lämnar efter sig som bieffekt/skitig restprodukt.
Vh, iö
Bill50x skrev:Panelguy skrev:... utgåvan (24-Bit/100kHz mastering) har jag ingen koll på.
Udda format. 44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 192 har jag sett hur mycket som helst av, men 100k? Någon som sett det förut?
/ B
Max_Headroom skrev:Lite knäppt med högupplöstformat för konsumentbruk tycker jag. Finns liksom inget behov, CD-formatet räcker så himla bra alltså.
Användare som besöker denna kategori: JonasB och 44 gäster