Svante skrev:IngOehman skrev:Ett enkelblindt test kan vara bättre än ett dubbelblindt. Det viktiga är alltid att inte censurera bort information. Den som tar del av hur en studie gått till behöver ju faktiskt inte serveras slutsatser, så det är viktigare att servera ackurat information, eftersom den kritiska punkten om man talar om vetenskaplighet INTE är metodiken, utan hur man drar slutsatser från känd information. Gör man allt sådant rätt så är det värsta som kan hända att man inte kan dra några säkra slutsatser.
Nu blev jag lite förvånad, men då är det är ju bra att vi är överens om det. Man ska alltså dokumentera vad man har gjort så att andra kan granska det kritiskt och dra egna slutsatser.
Om man publicerar en studie, ja, självklart. Hur kan du vara förvånad över det?
Jag vet inte hur mycket jag (och Johan Lindroos) tjatade om att det är detta man bör satsa på, inte att stirra sig blind på oflexibla strukturer och sen servera färdiga slutsatser till LTS' läsare. Vetenskaplighet handlar inte om att göra på något specifikt sätt, utan om att dra korrekta slutsatser från den fakta som finns. Hela den akademiska världen verkar ha missat detta.
Svante skrev:Nu finns det iofs flera kritiska punkter när man talar om vetenskaplighet, det finns ju något som heter vetenskaplig metodik också som gör att data man får fram blir värdefull. Det är ju bättre med värdefull data än med osäker data.
Njae... Så enkelt behöver det inte alls vara, men det är en rådande uppfattning i den akademiska världen att det är som du skriver. Det ser man på väldigt många studier som görs.
Det är alldeles för fullt av meningslösa frågor som får superentydiga svar... Man vet svaren superexakt, men inte vad de betyder eller spelar för roll för de större frågorna.
Man undersöker helt enkelt alldeles på tok för mycket meningslösheter/självklarheter, och gör det med alldeles för grova medel dessutom, bara för att man övervärderar vikten att få data som är enkel och överskådlig och lättberäknad. Alltför ofta ger sådana studier inget av värde. Men söker hellre säkra svar på saker som man redan nästan visste, än kastar sig ut och letar efter saker som man svävar i ovisshet om.
Jag är rätt säker på att du förstår vad jag menar med det, och att du håller med mig i hög grad, innerst inne. Är inte säker på att du vill skriva det här dock.
Missförstå mig inte, till slut måste man skapa ett resultat av något slag, men hög signifikans, om man vill kunna bevisa något för andra, men det behövs mera vilda studier där man skakar om och skaffar sig intuitiva aningar som man kan studera noggrannare sedan. Kunskapsinhämtning är mycket mera komplex än att kantiga förfärdiga strukturer är svaret på allt. De är svaret på nästan inget.
Innan man har vecklat ut något som man undersöker, går det inte att veta hur man bäst undersöker det, helt enkelt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).