AlNiCo skrev:Det där ser nog riktigt kört ut, tyvärr.
Nu kan du ju i stället satsa på ett fetare baselement. Finns ingen poäng med att ha dessa i original hur som helst, eftersom de ändå låter dåligt.
Jag hade letat upp någon lite nyare högtalare (70-80-tal) på loppis med tiotummare, och satt in dem i stället. Eftersom det handlar om slutna lådor så kan man sätta i typ vilket element som helst utan att det blir "fel".
Salora KS-330 ser man ju rätt ofta, t ex, och de har ju riiiiiktigt fina Seas-basar, gjorda för slutna kabinett dessutom. Dock lite synd att slakta högtalare som är så oerhört mycket bättre.
mot alla odds så är nu basen omkantad och spelar faktiskt helt ok

(åtminstone just nu) skall jag väl tillägga.) Jag har skrapat loss rost, löst upp rost, skrapat igen, pillat i glappet med pappersremsor, dammsugit o så om igen. Till slut släppte konen o började röra på sig. Kantade om o sen klippte jag till en rund tygbit av ett tyg som jag tidigare använt till högtalargaller. Limmade fast den runda tygbiten där dammkåpan suttit tidigare, det får duga så.
Skall prova högtalarna så här nu ett tag. Ifall basarna börjar skrapa o låta illa då blir det nya utbyteselement helt klart men jag skall ge dom en chans först
Salora KS 330 (och 340) är ett par högtalare som jag flera gånger varit så nära o köpa men aldrig blivit av, så många gånger att det nästan gått troll i det
Sen har jag också kvar Jamo högtalarna i lagret ifall det skulle bli veklig kris. Tro det eller ej men de är ännu otestade