ChristianAndersson skrev:Delningen mellan elementen är ju inte entydig...
Vad kan man prova, vända lådorna upp och ner har jag för mig det står om studio-konsol-placering.
Ett par veckor senare och nu har jag laborerat ett par varv till: Från närfält till mot-väggen-placering och tillbaka igen. I skrivande stund har jag dem i närfält, höjda till ~75 cm, OCH upp-och-ner-vända! I synnerhet gjorde den sistnämnda åtgärden, som du alltså föreslog, en näst intill magisk förändring av ljudet. Det är framförallt skärpan som kommer fram. Närmast den klassiska beskrivningen av hur en "slöja" plötsligt dras bort (och då lät högtalarna absolut inte illa förut heller!)...
Så det här med högtalarna i närfält, ståendes "på huvudet", kan eventuellt bli min slutgiltiga placering! Frågan är då bara: så fort högtalarna packades upp ur kartong monterade jag ju de självhäftande SD-fötterna (för det är väl Sonic Design?) på lådornas undersida. Nu har ju undersidan istället blivit
ovansida, och jag har alltså åtta skumgummimojar som nu bara pekar rakt upp i luften, och inte gör någon som helst nytta...!

Hur tar jag lättast loss dem utan att skada faneret?
Förmodar också att de i så fall kommer att bli obrukbara efter bortmontering, och jag kommer att behöva ersättare. Är det helt vanliga bruna SD-fötter, eller skall jag beställa direkt från Guru tro?
Kanske en fråga jag skall ställa till Guru i och för sig.