Ambiens 1, 2 eller 3?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BigScreen

Ambiens 1, 2 eller 3?

Inläggav BigScreen » 2005-12-06 22:54

Första posten här då... 8)

Skulle ngn kunna klargöra skillnaderna mellan Ambiens 1, 2 & 3?
Vilka passar bäst till Pi60s och varför? :)
Mvh
///Christer Bengtsson
<b>BigScreen Entertainment</b>
http://www.bigscreen.se

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-12-06 23:05

Det jag kan svara på är att iaf A2(således även A3 antar jag) passar bra och inte A1 pga att A1 bla inte klarar av att spela tillräckligt starkt för att hänga med pi60 och således ej heller pi60s som är ännu ljudtryckskapablare.
Det var svaret jag fick på frågan om det skulle fungera bra med ett gäng A1:or till mina pi60.

A1 är väl mest tänkta till att spela i ett system med piP eller iP som jag förstått det.

Sen har jag även för mig att det står i manifestet att A2 och A3 är optimerade för att samarbeta med pi60-familjen.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
BigScreen

Inläggav BigScreen » 2005-12-06 23:54

Okej, tackar... Herr Öhman själv har dock (om jag mins rätt) A3 till sina egna Signatur, men A2 skall enligt honom räcka ändå. Var bara nyfiken (eftersom jag inte har "manifestet") vad ni andra tycker/säger (då ingengören själv är tämligen upptagen för det mesta) :lol:

Som jag fattat det så skiljer det iaf endast i potentiellt ljudtryck, och inte i ljudkvalitet (på normala volymer)? :)
Mvh
///Christer Bengtsson

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-12-07 01:01

Jag tror att a2 och a3 går en gnutta högre i diskanten, men IÖ kan kanske klargöra :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-07 01:36

BigScreen skrev:Okej, tackar... Herr Öhman själv har dock (om jag mins rätt) A3 till sina egna Signatur, men A2 skall enligt honom räcka ändå.
I demorummet kör han pi60s tillsammans med 8 stycken A2:or.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
BigScreen

Inläggav BigScreen » 2005-12-07 02:04

Tack, då mindes jag fel då :)
Mvh
///Christer Bengtsson

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-07 08:43

a3 går lägre än a2 som går lägre än a1. Minns inte exakta frekvenser, men jag har för mig att a3 går ned till 80 Hz, a2 till 100 och a3 till 120, typ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-07 09:29

Almen skrev:a3 går lägre än a2 som går lägre än a1. Minns inte exakta frekvenser, men jag har för mig att a3 går ned till 80 Hz, a2 till 100 och a3 till 120, typ.
Om man summerar kan faktiskt a2 och a3 gå betydligt djupare (de spelar ju i fas vid låga frekvenser) detta är dock inget efterstävansvärt. Man bör alltid ställa in sin avkodare för små bakhögtalare oavsett hur djupt de går och låta basen återges med frontarna/basmodulsystemet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-07 09:35

Semi-OT: Behöver dessa väggmontering eller kan man hänga dem "mitt i" ett rum från takstativ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-07 09:45

I Inos produktbeskrivning anges att de är optimerade för väggplacering och det akustiska stöd som väggen ger. Mer fritt placerade antar jag att de förlorar mycket nivå i sitt lägsta register.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-12-07 09:45

Dom är byggda för att vara direkt mot bakvägg.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-07 09:50

Rydberg: Hur blir det då med uppspelning av DVD-Audio, med fullfrekvens i alla kanaler? Om allt under, säg 140 Hz hörs framifrån så inbegriper ju det riktningshörbar bas som borde hörts bakifrån. Eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-07 09:53

Alexi skrev:Dom är byggda för att vara direkt mot bakvägg.

Attan... min bakvägg vore dubbla gångavståndet relativt frontarna, och dessutom med glasdörr i vägen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-07 13:13

väggplacerade högtalare fungerar i frifält om man placerar två högtalare rygg mot rygg
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-07 13:17

Almen skrev:Rydberg: Hur blir det då med uppspelning av DVD-Audio, med fullfrekvens i alla kanaler? Om allt under, säg 140 Hz hörs framifrån så inbegriper ju det riktningshörbar bas som borde hörts bakifrån. Eller?
Alla övertoner som ger riktning återges fortfarande av baksystemet så det ska enligt konstruktörem inte vara några problem. Det låter som om mullret är bakom

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-12-07 21:42

Nån som har en bild på A3?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-07 22:08

Sanny_X skrev:Nån som har en bild på A3?

Tyvärr... Men den ser ut som en A2 i formen men med samma diskantform som för pi18/pi24/ samt mellanregister som Seas p17-rly/LTS-px17.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-12-07 22:14

Så den ser likadan ut som A2... men större?

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-07 22:16

Sanny_X skrev:Så den ser likadan ut som A2... men större?

Jepp!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-12-07 22:20

OK, tackar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-07 23:50

"Tyvärr... "

vad är då detta?

http://www.naqref.com/bilder/a3-vit.jpg
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-07 23:52

Får skylla på demensen ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-08 00:05

"Får skylla på demensen"

välkommen i klubben :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-09 12:36

Rydberg skrev:
Almen skrev:Rydberg: Hur blir det då med uppspelning av DVD-Audio, med fullfrekvens i alla kanaler? Om allt under, säg 140 Hz hörs framifrån så inbegriper ju det riktningshörbar bas som borde hörts bakifrån. Eller?
Alla övertoner som ger riktning återges fortfarande av baksystemet så det ska enligt konstruktörem inte vara några problem. Det låter som om mullret är bakom

Men en ton på 110 Hz kan väl rimligtvis inte ses som ett buller? På ett piano är det ju bara två oktaver under ettstrukna a.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-09 12:49

Almen skrev:
Rydberg skrev:

Men en ton på 110 Hz kan väl rimligtvis inte ses som ett buller? På ett piano är det ju bara två oktaver under ettstrukna a.
Nu vet jag ju inte exakt var standarden är satt beträffande delning när man kör small bak. Dessutom inte hur riktningskänsliga öronen är vid de toner du talar om. Det är ju inga rena sinustoner du talar om heller, ett piano har ju massa av övertoner som ger riktning, och som kommer att återges bak medan kanske grundtonen återges från framsystemet. I praktiken har åtminstone jag aldrig upplevt några som helst problem med detta, jag kör med pi60s och 8 stycken A2:or som samtliga är inställda på small.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-09 13:38

Jag får lista upp det på Saker Att Fråga när jag får tag på Öhman. :)

Har varit hos Öhman och lyssnat, så förstår jag att du är mycket nöjd med din anläggning. *avis*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-09 21:32

Jag skall försöka svara på allt som avhandlats i denna tråd. Av överskådlighetsskäl tar jag en sak i varje inlägg.

Först och främst vad som passar till vad:

Lilla Ino a1 är avsedd för piP (och förstås sidosystemsversionen iP). Den är tänkt att användas i antal om 6 stycken. Impedansen har jag därför lagt vid 12 ohm (inte 18 ohm som på de större ambiensmodellerna).
Orsaken till detta är att jag inte velat minska känsligheten i onödan, och bedömt att fler än 6 stycken är orealistiskt att någon kommer att vilja ha i en såpass liten surroundanläggning. Det var därför självklart att därför optimera för 12 ohm, vilket blir 4 ohm per sida när man ansluter sex i en 5.1-uppkoppling (den som kopplar in dem till en 7.1-förstärkare kan dock välja att använda flera).

Den lite större Ino a2 är avsedd för pi60, pi60s och pi60es (och förstås sidosystemsversionerna i14, i14s, i16z, i28s, i32z och i34es).
Den är tänkt att användas i antal om 6 stycken eller fler.
Impedansen har jag nämligen lagt vid 18 ohm vilket medger användande av upp till 10 stycken utan att hamna signifikant under 4 ohm (3,6 ohm), således att fortfarande alla normala effektförstärkare kan driva dem (den som kopplar in dem till en 7.1-förstärkare kan dock välja att använda ännu flera, upp till 16 stycken är inga problem, och då kan man ju dessutom använda dem i extremt stora hemmabiografer, även tillsammans med mycket större framhögtalare).

Den största modellen - Ino a3 (som dock faktiskt är en förhållandevis liten högtalare det också) är avsedd för de större sidosystemen, alltså i56s, i64z och i68es, men kan även användas till pi60, pi60s och pi60es om man exempelvis av något skäl inte kan använda så många surroundhögtalare som man borde (ointresse för 5.1? Fru som ställer ultimatum eller kanske något irrationellt skäl som jag inte rimligtvis kan räkna ut här och nu :wink: ).

Ino a3 liksom Ino a2 är primärt tänkt att användas i antal om 6 stycken eller fler. Impedansen har jag ånyo lagt vid 18 ohm vilket medger användande av upp till 10 stycken utan att man behöver ha några märkvärdga förstärkare, det vill säga utan att man hamnar signifikant under 4 ohm (3,6 ohm). Den som kopplar in dem till en 7.1-förstärkare kan även här använda ännu flera, upp till 16 stycken är inga problem, och då kan man ju dessutom använda dem i extremt stora hemmabiografer såväl som i stora "riktiga" biografer.
Redan 8 stycken a3 matade av en förstärkare på sisådär 100 W (t ex de som är inbyggda i hemmabioförstärkare) hänger utan några större problem med ett par i56s matade med 2*400W!

För samtliga av ambiens-modellerna gäller att de är optimerade för att vara sex stycken (eller flera). Det kan påpekas att de endast kostar en bråkdel av fronthögtalarna per styck, så det blir ju inte signifikant dyrare, i de flesta fall faktiskt precis tvärtom!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-09 21:50

Hur skall de placeras?

För samtliga Ino ambiens-högtalare gäller att de är avsedda att arbeta tillsammans med varandra, och att placeras på vägg.

Om någon eller några av dem inte kan placeras med väggstöd så gör det i regel inte så mycket. Vid höga frekvenser är faktiskt "väggstödet" inbyggt i högtalaren, således att man skall kunna placera enstaka av dem fritt om det behövs.

En sak som många missförstått, inte specifikt för dessa ambiens-högtalare utan rent allmänt för 5.1-lyssning (eller 4.1), är att många tycks tro att surroundhögtalare är "ett stereopar bakifrån". Men så är det verkligen inte. :x

Den främre (och potentiellt mycket högupplösta ljudbilden är ju bara sisådär 50 grader bred (om högtalarna står 45-46 grader isär). Resten av varvet (360 grader) är alltså 310 grader(!) - och surroundhögtalarnas uppgift är att täcka denna rumsinformation, och dessutom skall de klara att återge uppifrån information! :o

I många fall, de allra flesta faktiskt, placerar intet ont anande människor sina (2) surroundhögtalare alldeles för långt bak. :?

I alla långsmala rum är det på sidoväggarna som surroundhögtalarna skall sitta, inte på bakväggen. Har man en bättre flerhögtalig uppsättning (säg 6 stycken Ino a2) så är det faktiskt som så, att man i många fall kan komma undan med att sätta alla sex högtalare på sidoväggarna!

I alla breda rum är placering på bakväggen förstås aktuell, kanske till och merd fyra av bakhögtalarna, men även i det fallet är det alldeles för vanligt att de placeras för tätt ihop (för mycket "bakåt").
I mycket breda rum är det dessutom vanligt att man har väldigt långt till antingen båda eller åtminstone den ena av sidoväggarna. Det är ett mycket mindre bekymmer än de flesta tror! :P
Det finns massor av lösningar som tar hand om problemet. Så många att jag inte kan räkna upp dem alla. Det är som vanligt bättre att titta på det specifika fallet och hitta den lösning som passar bäst just där.

Vh, iö

- - - - -

PS. Någon nämnde tidigare i tråden att en högtalare på vägg kan simuleras med två högtalare rygg mot rygg. Detta förtjänar att kommenteras. Först skall nämnas att det är riktigt att så är fallet.

Dock finns de ett antal viktiga invändningar mot att för praktikt bruk göra så.

1. I frifält är det samma sak, men för praktiskt bruk har man ju en vägg längre bort :o , som kommer att reflektera en massa diskant som man kanske inte vill ha där som en "effekt". Det blir faktiskt stor hörbar skillnad därvidlag.

2. Att göra så kostar förstärkareffekt (där går åt det dubbla jämfört med att ha högtalaren mot väggen som man skall), och dessutom blir det faktist för mycket bas, eftersom (i enlighet med punkt 1) det ju finns en vägg längre bort, som kommer att random addera, och ge 3 dB för mycket.

3. Den där väggen där borta kommer att addera 3 dB av de 6 som fattas, om lyssningsavståndet är väsentligt längre än rumsradien. Felet från att en vägg "fattas" är alltså 3 dB snarare än 6 dB. Om de dessutom bara är en eller några få av det totala antalet surroundhögtlare som saknar vägg, så handlar det om enstaka dB fel, alltså ett klangfel som är mindre än karaktärerna som finns i de flesta olika rum och skiljer dem från varandra.

Summa summarm: Saknar en surroundhögtalare vägg bakom så märks det faktiskt väldigt lite. Klart mindre än om man skulle kompensera väggbristen med att sätta en högtalare bakom den, rygg mot rygg. Det senare är en väsentligt större färgning än bristen på vägg var - i ett praktiskt lyssningsrum. I fritt fält hade de varit en i det närmaste perfekt kompensation!
Senast redigerad av IngOehman 2005-12-09 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-09 22:05

Är de stora eller små?

När man tittar på a1 (i synnerhet), a2 och a3 kan man inte rimligtivs tänka sig något annat än att detta är små högtalare. Även de största av dem (a3) är ju klart mindre än piP.

I verkligheten är det som så, att alla (utom a1) när man använder 6 stycken eller fler, i regel bedöms vara STORA högtalare när man ber en hemmabioförstärkare bedöma frågan genom autoinställning! 8O

I många "hyggligt slutna" rum sträcker de sig faktiskt ned till under 20 Hz när man använder tillräckliga antal av dem! Och de kan dessutom spela både starkt och rent.

Alldeles oavsett detta rekommenderar jag alla att overrida denna hemmabiofförstärkarnas uppfattning, och ställa ambienshögtalarna till små. Orsaken till detta är att det ger en bättre och mera konsistent klangåtergivning, i synnerhet om man använder basmoduler i sitt lyssningssystem.

Basområdet låter helt enkelt för klangligt olika när det genereras från olika punkter i rummet, och eftersom riktupplevelse ändå dikteras av surroundhögtalarna när ljudet skall komma bakifrån, tycker jag det praktiskt taget alltid blir bäst att låta dessa få koncentrera sig på riktningarna och andra surroundspecifika egenskaper, men låta systemets mest baskapabla högtalare (fronthögtalarna eller basmodulerna) få hantera basljuden.

Summering:
Även om ambiens-modellerna i kraft av sin långsamma slope mot låga frekvenser, användningen i antal och sina angränsningsytenära möbleringar sträcker sig långt ned i basområdet, är det för det mesta ändå bäst att ställa in dem som "små". Det säkerställer om inte annat att de dessutom spelar med lägsta möjliga distorsion.

Vh, iö[/b]

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-10 01:19

Tack för ett fint och väl förklarande inlägg IÖ!

Har en liten följdfråga till detta:

Vid vilken rumsstorlek (längd x bredd?) bör man gå från t.ex. 6st a2 till minst 8st?

När räcker inte 6st till längre för att generera ett homogent ljudfält på 310 grader runt om baktill?

Eller kanske: När är sträckan mellan ambienserna för lång för att kunna täcka upp väl?

Jo en sak till, när bör man gå från a2 till a3?
Eller det kanske är en smaksak?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Nästa

Återgå till Wänner af Ino