Fick ett par JWS-högtalare ... något att spara?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MiaM

Re: Fick ett par JWS-högtalare ... något att spara?

Inläggav MiaM » 2015-02-06 21:16

Cicaro skrev:Glapp i trådarna mellan kon och lödterminal kan vara så enkelt som en lödning som behöver värmas på och göras om.
Om trådarna faktiskt är glapp i sig (inte helt ovanligt på ett fåtal element) och man är en äkta prylsamlare så kan man ta trådarna från något bränt/skuret/mosat element som man inte haft hjärta att slänga. :)

Perfector skrev:Är det en piezo?
Ser inte så ut, mera som en foster av tidig modell med magnet.
De påminner om HF-26...

Perfector skrev:Foster gjorde såna och dom lät inte vackert :-)
Vad jag minns så - med mina då klart sämre tränade öron - så lät de inte så fasligt illa.

Jag skulle definitivt inte tro att det är någon audiofilklass på dessa högtalare, varken diskanterna, basarna eller kombinationen inkl låda o.s.v., men nog matchar de rätt mycket av elektroniken som dyker upp i denna forumdel. Det duger trots allt rätt bra med ett par acceptabla högtalare utan audiofilklass för att få ett rejält lyft jämfört med en enkel radio i köket, sovrummet, garaget eller liknande.

Med tanke på hur slitna dessa är så kan de kanske få sitta permanent under enklare väderskydd på t.ex. nån uteplats om det finns sånt behov. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-06 21:23

Jag brukar använda tunn signalkabel från bandspelare och ta den mittersta delen.
sätt den inte rakt på utan i en utgående båge som U om du förstår hur jag menar. Och ifrån varandra, då vrids tråden istället för att vikas upp och ned när konen rör sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-06 22:15

aisopos skrev:Men om jag skulle provlyssna dessa som dom är så måste jag nog reparera anslutningstråden mellan kon och terminaler. Jag vet inte ens vad det heter ... :oops:

Var kan man köpa någon sådan tråd? Det ska väl vara något slags tygflätad koppartråd, tror jag ...

Tinsel wire verkar det heta på engelska.

Men jag vill gärna hitta något svenskt ställe som har det. Och vet inte det svenska namnet på det.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-06 23:27

[quote="aisopos"]

Men jag vill gärna hitta något svenskt ställe som har det. Och vet inte det svenska namnet på det.[/

Det finns närmre än du tror.

Tunnaste avlödningsflätan fungerar alldeles utmärkt!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-02-08 04:35

aisopos skrev:
Vinylcalle skrev:Aldrig sett en så gammal JWS högtalare. Brukar vara halvstora till stora golvhögtalare av lägre kvalite som lämpar sig bra till den som vill spela starkt men inte så vackert till blygsamma pengar :D.

Tror du kan sitta på en riktig raritet 8) .

MvH Carl

Anar jag en liten mängd ironi här, eller är det en ärlig åsikt.
Det du skriver väger nämligen tungt med tanke på din gedigna erfarenhet av gammal hifi.

Jag är ärlig. Men med ordet raritet menar jag att det är en ovanlig högtalare ifrån en för många svenskar (ö)känd tillverkare. Att dom skulle vara särskilt bra eller värdefulla betvivlar jag dock. Men istället för att sätta kapen i dom kanske det är bättre att skänka/sälja/byta med någon som skulle uppskatta dom för just vad det är (kanske är det du själv).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-08 09:45

Varför vill alla att han gör sig av med dom?
Nej fan, lek och ha roligt.
Labba runt en stund, alltid ger det nå't.
Mer positiv rådgivning efterfrågas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-21 17:18

Dog lekstugan, eller har du gjort nå't med dom än?

Föregående

Återgå till Vintage-hifi