Ska högtalaren vara så stor som ett huvud?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Ska högtalaren vara så stor som ett huvud?

Inläggav Svante » 2005-12-07 21:28

Ja, det var en tanke som slog mig. För att återge röster alltså.

Antag att naturlig återgivning av en människa är målet.

Antag dessutom för ett ögonblick att den riktiga människan står i mitt rum. Ljudutstrålningen blir då aningen olika framåt och bakåt och reflexerna från bakväggen kommer att vara annorlunda färgade än direktljudet. Dels pga den frekvensberoende absorbtionen i väggen, men också beroende på den frekvensberoende riktverkan pga huvudets skuggande effekter.

Så, ställ nu en högtalare i rummet. Om man nu vill uppnå samma frekvensberoende i riktverkan på ljudet, så att alla väggreflexerna blir lika färgade som från den riktiga människan, ligger det väl nära till hands att tro att högtalaren ska vara lika stor som ett huvud. Då blir ju diffraktionen likast.

Som sagt, tanken slog mig för 4 minuter sedan, ungefär så lång tid som det tog att skriva inlägget, så det kanske är helknas. Men jag vill höra era åsikter ändå. :D

Röståtergivning i fokus alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 21:34

Hummm, spelar man inte rösten med tex. ett AB-par har man ju redan fångat efterklangen, som i sin tur beror bland annat på hur huvudet ser ut och hur människan strålar ljudet. :) Blir det inte lite tårta på tårta med Svantes resonemang?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-12-07 21:35

Svante: Stämmer din tes ligger Anthony Gallo bra till. :wink:

Bild
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-08 00:00

så borde det ju vara, å elementet måste vara lika stor som en mansmun; ca 5,5" nu när jag mäter (ungefär som på vonschweikert vr8)

i förlängningen borde det även vara fördel att var instrument återgavs av var sin högtalare olika utplacerade i lyssningsrummet, vad kallas en sådan återgivning? hifi?
Bikinitider

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-08 00:03

Läggdags här snart, men vilket intressant ämne, Svante!

Som fonograf så vill man ju hitta metoder att fonografera
människors röster, på så vis att de sedan går att återge
ursprungstroget. Jag har väl tänkt på det här ett par gånger,
medvetet eller ej, men har kanske mest varit inne på att ta ett
fonografi på röst + miljö, dvs så att dessa går att återge med
högtalare enligt "öppet fönster"-principen vid återgivningen.

Fast jag har väl också tänkt tanken, liksom du, att man borde
kunna fonografera enbart rösten (i en ekofri miljö, kanske med ett
antal mikrofoner runt huvudet (?)), och sedan återge via en
specialkonstruerad högtalare för ändamålet. Då blir det ju som att
förflytta rösten till sitt eget rum, vilket frånsett specialhögtalaren
möjligen kan göra återgivningen enklare / mindre rumsberoende,
men man får å andra sidan ingen miljöinformation. Mer som ett
passfoto än ett semesterfoto.

Jag tycker att båda metoderna känns intressanta, vet inte alls
vilken jag skulle föredra eller vilken som är enklast att genomföra.

Även konsthuvudinspelningar ställer ju mindre krav på att
fonografilyssnaren äger ett bra rum med "öppet fönster"-
egenskaper. Fast återgivningen blir inte optimal för alla öron.

Jag måste titta närmare på den där pi-pip också. Kan man inte få
prenumerera på Ino Audios manifest? :P

Mvh E*(huru trevligt med fotografier, så hade man ju önskat även
fonografier av sina far- och morföräldrar (faktiskt så vore det mer
intressant att höra hur farfar lät än hur han såg ut))
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-08 00:38

Morello skrev:Hummm, spelar man inte rösten med tex. ett AB-par har man ju redan fångat efterklangen, som i sin tur beror bland annat på hur huvudet ser ut och hur människan strålar ljudet. :) Blir det inte lite tårta på tårta med Svantes resonemang?

Hmm, ja, det förstås. Tänkte inte på det. Men å andra sidan om det är närmikat, vilket "det ju ofta är", så borde det kanske funka. Fast då ligger det reverb på som ska ta hand om det. Hmm...

Men ändå... Nä, jag kan inte släppa tanken att det ska stråla lite olika i olika riktningar i rummet och det kan välan inte riktigt rymmas i en stereosignal?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-08 00:40

celef skrev:så borde det ju vara, å elementet måste vara lika stor som en mansmun; ca 5,5" nu när jag mäter (ungefär som på vonschweikert vr8)

:lol: Ja jag har ju alltid tyckt att du var lite stor i truten... :wink:

celef skrev:i förlängningen borde det även vara fördel att var instrument återgavs av var sin högtalare olika utplacerade i lyssningsrummet, vad kallas en sådan återgivning? hifi?

Det lär ha gjorts sådana konserter. varje instrument i en symfoniorkester var ersatt med en högtalare. Hur det blev vet jag inte.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-12-08 02:43

Ska högtalaren se ut som en fiol om man ska lyssna till fiol musik.. :wink:

mvh Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-08 08:29

En stereoupptagning av en röst placerad mitt emellan högtalarna i ett akustiskt dämpat rum är väl helt oberoende av hur högtalarna ser ut? Jag håller med Morello om tårta på tårta-resonemanget.

i förlängningen borde det även vara fördel att var instrument återgavs av var sin högtalare olika utplacerade i lyssningsrummet, vad kallas en sådan återgivning? hifi?
Multi-mono eller nåt kallas det, va? Har läst en intervju med IÖ om det. Man missar ju helt inspelningsrummet i sådana fall, och inför i stället lyssningsrummet.

I förlängningen borde det väl i sådana fall vara en ännu större fördel att varje instrument återges av var sitt instrument med tillhörande musiker? ;)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-12-08 09:16

MKo skrev:Ska högtalaren se ut som en fiol om man ska lyssna till fiol musik.. :wink:

mvh Michael

Eller som en laptop... :? :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-12-08 09:28

För det första skulle jag undra en del över målet "att återge en människa på samma sätt som om den stod i rummet". Oftast när det gäller musikåtergivning eller annan uppspelning har man väl ett primärt intresse i vad människan/musikerna har att förmedla?

Jag menar bara, det intressentaste när det gäller återgivning av människor är väl att ta del av den text personen läser eller den pjäs (t.ex) som spelas upp. Då är det väl oftast av underordnat intresse att exakt återskapa personen som om den stod i ditt vardagsrum. För det är väl inte ofta det står folk och högläser hemma i ditt vardagsrum, Svante :wink: ?

Men hursomhelst - nu vill du återskapa en illusion av att det står en människa och talar. Jag tänker då såhär:

1. Med en enskild högtalare stämmer som jag ser det dina tankar om att återgivningen vinner på att högtalaren och personen har samma "utstrålningsmönster" (dvs samma storlek enklast). Detta förutsatt att personen är inspelad så att inga reflexer kommer med och tonkurvan motsvarar personens direktljud. En inspelning på ganska långt avstånd i en ekofri miljö borde väl vara lämplig.

2. Vid en stereoupptagning gäller detta inte längre, utan det blir mer komplicerat. Vill du ha med illusionen av att persoen står i ditt vardagsrum (relativt odämpat?) måste du spela in den miljön på inspelningen (A/B kanske) och sedan till stor del dämpa bort miljön vid uppspelningen. Då ställs andra krav på högtalarnas spridningsmönster som nu ska passa dämpningen i rummet, lyssningsavstånd o.dyl. Högtalarnas uppgift är nu inte att sprida lika som den inspelade ljudkällan, utan att kunna återge en ljudkälla som sprider som en människa.

I stereoåtergivning är det väl omöjligt att återge en akustiskt händelse av vilket slag som helst om närmiljön till högtalarna har starka bidrag. "Kaka på kaka" som sagt.

Men säg att du redan har en dämpad "logehalva" av ditt vardagsrum och vill kunna återge en person som står och talar i denna dämpade logehalva? Hmmm, men det borde ju bli samma sak det med - spela in den miljön du vill ha, och spela upp den utan signifikanta bidrag från högtalarnas närmiljö.

Inte mitt gebit alls egentligen men det är ju intressanta frågor!

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-08 10:28

Almen skrev:I förlängningen borde det väl i sådana fall vara en ännu större fördel att varje instrument återges av var sitt instrument med tillhörande musiker? ;)

Precis min tanke! Så var ju också de första återgivningssystemen i princip utformade, typ självspelande pianon.

Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-08 11:00

MKo skrev:Ska högtalaren se ut som en fiol om man ska lyssna till fiol musik.. :wink:

mvh Michael

Nja, det kan man ju tycka. Det som möjligen skulle kunna rädda mitt resonemang är att vi hör röster varje dag, men fioler hör i alla fall inte jag så ofta. Givet att det här är finlir, så kanske fiolljudet får passera som naturligt, men inte rösten.

Kanske, om man ska spåna högt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-08 11:26

Jag skulle inte vilja ha en högtalare för att återge koncertflygel i så fall!

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-08 11:37

Verkar finnas många horngalningar som måtte älska bastuba...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-12-08 12:03

Ska man bygga högtalaren i kött oxå? När man ändå håller på menar jag :D

För att vara seriös, så ställer det en del krav på inspelningen, tex att den görs ekofritt. Men det coooooola är ju att det egna rummet får ju vara som det är. Det blir ju som att personen sjunger i just det rum man är, med allt vad det innebär, bra som dåligt. Närvaro lär man ju uppleva hur som helst.

Es förslag är ju ett utmärkt användningsområde. Ett fonografi. Rätt gjort skulle det kunna låta som om farfarsfar sitter å snackar i mysfåtöljen.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-08 12:23

Talböcker kanske vore ett användningsområde för "monoinspelningar i ekofritt rum"? Då blir ju uppspelningen, som sagt, som om personen sitter bredvid dig och läser.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-08 13:33

celef skrev:så borde det ju vara, å elementet måste vara lika stor som en mansmun; ca 5,5" nu när jag mäter (ungefär som på vonschweikert vr8)

mät igen.....så stor mun tror jag ingen har....2-3" är nog mer troligt...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-08 13:57

Svante skrev:Det lär ha gjorts sådana konserter. varje instrument i en symfoniorkester var ersatt med en högtalare. Hur det blev vet jag inte.

Jag har hört en sådan upptagning av en pianokvintett, återgivet över 5 st ELS-63. Inte tokigt alls! Det var kul att kunna vandra omkring pland muskerna! Det blir kanske dyrt med full besättning i symfonin, dock...

Men egentligen har vi väl det läget rätt ofta: tappa av PA:et på vilken rockkonsert som helst och återge hemma över två (eller i förekommande fall fler) kanaler. Precis som i verkligheten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-08 15:07

perstromgren skrev:
Svante skrev:Det lär ha gjorts sådana konserter. varje instrument i en symfoniorkester var ersatt med en högtalare. Hur det blev vet jag inte.

Jag har hört en sådan upptagning av en pianokvintett, återgivet över 5 st ELS-63. Inte tokigt alls! Det var kul att kunna vandra omkring pland muskerna! Det blir kanske dyrt med full besättning i symfonin, dock...

Men egentligen har vi väl det läget rätt ofta: tappa av PA:et på vilken rockkonsert som helst och återge hemma över två (eller i förekommande fall fler) kanaler. Precis som i verkligheten.

Nja, det största problemet med "precis som i verkligheten" är det som står där nere i min signatur!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-08 17:20

paa skrev:
perstromgren skrev:

Nja, det största problemet med "precis som i verkligheten" är det som står där nere i min signatur!

OK, då. Men om man lägger till en liten 14" TV med närbilder på gitarristen på 7m avstånd? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-12-08 17:46

Svante skrev:

mvh Michael

Nja, det kan man ju tycka. Det som möjligen skulle kunna rädda mitt resonemang är att vi hör röster varje dag, men fioler hör i alla fall inte jag så ofta. Givet att det här är finlir, så kanske fiolljudet får passera som naturligt, men inte rösten.

Kanske, om man ska spåna högt.

Ok, inlägget var mera som en tankeställare så de va en seriös tanke bakom mitt lilla lustiga inlägg. :D

Men om man nu ska ta o filosofiera lite granna, alltså nu vet jag inte på vilket plan du tänker, är det allmänt filosofiskt eller med praktsik tillämpning, eller nått annat eller lite av allt möjligt eller rent öppen fråga välkommen att utvecklas tillsammans med oss andra...

Nåväl, personligen tror jag på en högtalare formad som ett huvud ungefär. Dock skall det väl i sådant fall bara finnas 1 stycke högtalare för att återge 1 stycke människo röst.
Men sen har vi också reflex informationen, akustiken ifrån rummet där inspelningen skedde, det återges förståss bättre med ett stereo par än en högtalare.

Kanske en typ utav Dolby Surround, där människorösten kommer från "huvud"-högtalaren, medans reflex/akustik informationen i från inspelnings platsen återges i stereo högtalarna.

Den närmaste praktiska tillämpning ser för mig ut att vara hemma bio anläggningar kanske där "huvud"-högtalaren används som centerhögtalare kan tänkas...

Om man inte ska ha med sig den holografiska informationen ifrån den plats där inspelningen skedde av en människoröst, så bör man förvänta sig att inspelningen till att börja med har gjorts i totalt ekofritt rum, då kan man ta med sig mediet, spela upp det enbart i "huvud"-högtalaren i sitt eget rum för att få det o låta som om personen befinner sig i ens eget rum och talar/sjunger.

Nåväl, där är några tankar ifrån mig.

mvh Michael

Återgå till Teknikforum