Lådmått till sls 12" 830669

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

etal

Re: Lådmått till sls 12" 830669

Inläggav etal » 2015-02-06 15:41

etal skrev:
Kalejdokom skrev:Men om du senare skall driva subbarna med A500-steget, hur skall du då driva "stativarna"?

Det vet jag faktiskt inte riktigt :?

Det löser jag...
Jag har nu fått hem steget och prövat det med några högtalare, när jag vrider rattarna över en tredjedel så börjar högtalarna brusa(eller brum?) även om jag har av ljudet på mixern. vad kan de bero på och hur kan jag fixa det?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-06 17:22

Vilket slutsteg är det? A500?
Om du inte har något anslutet på ingångarna ska det inte brusa nämnvärt även om du har volymen på 100%.
Det är skillnad på brum och brus. Brum brukar härröra från nätspänningen och är då ett konstant 50Hz "brummande". Brus är oftast ett mer bredbandigt ljud som låter mer som susande eller pysande.

Prova lite olika kombos; med och utan signal anslutet. Prova också att ansluta olika signalkällor för att se om det varierar. Hur låter det om du inte ansluter något alls på ingångarna.

etal

Inläggav etal » 2015-02-06 23:04

Kalejdokom skrev:Vilket slutsteg är det? A500?
Om du inte har något anslutet på ingångarna ska det inte brusa nämnvärt även om du har volymen på 100%.
Det är skillnad på brum och brus. Brum brukar härröra från nätspänningen och är då ett konstant 50Hz "brummande". Brus är oftast ett mer bredbandigt ljud som låter mer som susande eller pysande.

Prova lite olika kombos; med och utan signal anslutet. Prova också att ansluta olika signalkällor för att se om det varierar. Hur låter det om du inte ansluter något alls på ingångarna.

Om jag kopplar ur mixern så brusar/brummar det inte :D
Dock vet jag inte vad som gör detta :s

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-07 15:12

Ok, då kan det bero på dina inställningar på mixern.
Till vilken (typ av) kanal har du anslutit signalkällan? Det är viktigt att du styr ut insignalen ordentligt så att du inte får för högt "brusgolv". Om du har gain på ingången skall du dra upp den så långt det går utan att överstyra ingången. Annars är det risk att du förstärker bruset som finns på ingången.

etal

Inläggav etal » 2015-02-07 20:10

Kalejdokom skrev:Ok, då kan det bero på dina inställningar på mixern.
Till vilken (typ av) kanal har du anslutit signalkällan? Det är viktigt att du styr ut insignalen ordentligt så att du inte får för högt "brusgolv". Om du har gain på ingången skall du dra upp den så långt det går utan att överstyra ingången. Annars är det risk att du förstärker bruset som finns på ingången.

Har testat ALLA inställningar på mixern så tror det inte är dem... :D

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-02-09 08:52

Nu vet jag inte riktigt hur långt du kommit med ditt bygge, men jag byggde själv 4st lådor med varsin SLS 12 för ett par år sen. Du kan läsa om bygget i den här tråden. Jag har för mig att de var på ca 50 liter effektiv volym och fyllda med mineralull.
En bit ner på sidan i länken ser du hur jag stagade mina lådor. De har lite annorlunda form än de du skissat på, men principen skulle funka bra även på dina tror jag. Det var ett enkelt och effektivt sätt att staga.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-09 10:57

Stranne skrev:Nu vet jag inte riktigt hur långt du kommit med ditt bygge, men jag byggde själv 4st lådor med varsin SLS 12 för ett par år sen. Du kan läsa om bygget i den här tråden. Jag har för mig att de var på ca 50 liter effektiv volym och fyllda med mineralull.
En bit ner på sidan i länken ser du hur jag stagade mina lådor. De har lite annorlunda form än de du skissat på, men principen skulle funka bra även på dina tror jag. Det var ett enkelt och effektivt sätt att staga.

Jag har sett liknande stagningen för många PA-lådor men jag förstår mig inte riktigt på den eftersom baffeln förblir ostagad. Det hade varit idé att dra upp stagen ända fram till baffeln. För en 50-liters låda för basbruk är det dock finlir och jag sätter en hygglig stor kanelbulle på att det för en 50-liters sluten låda inte är hörbart. Men snyggt blev det!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-02-09 11:30

DQ-20 skrev:
Stranne skrev:Nu vet jag inte riktigt hur långt du kommit med ditt bygge, men jag byggde själv 4st lådor med varsin SLS 12 för ett par år sen. Du kan läsa om bygget i den här tråden. Jag har för mig att de var på ca 50 liter effektiv volym och fyllda med mineralull.

Jag har sett liknande stagningen för många PA-lådor men jag förstår mig inte riktigt på den eftersom baffeln förblir ostagad. Det hade varit idé att dra upp stagen ända fram till baffeln. För en 50-liters låda för basbruk är det dock finlir och jag sätter en hygglig stor kanelbulle på att det för en 50-liters sluten låda inte är hörbart. Men snyggt blev det!

/DQ-20

I mitt fall så var det inte mycket gods kvar från kanten på elementhålet ut till väggen, så att staga den lilla biten av baffeln hade varit av extrem feelgood-anledning. Jag orkade inte bry mig om detta, och som du säger så hade jag nog inte behövs staga lådan öht egentligen. Det hade man ju kunnat räkna på, men det orkade jag inte heller så det blev en halvdan feelgood-lösning istället i mitt fall.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-09 12:59

Hejsan, jag vet inte hur långt TS kommit i byggandet men vill passa på att dela med mig av mina $0.02.
Det finns flera sätt att flå en katt och tänker du bara till innan du börjar såga så kan det bli bra även om du inte följer alla tumregler som flyter runt på nätet. Läs på ordentligt bara och läs åsikter som går emot varandra.
Jag gjorde tvärt emot gängse visdom och tumregler och det blev bra ändå. (Se byggtråd) Stora PA-element i små lådor med tunna väggar och DSP för att lösa frekvensgången.

etal

Inläggav etal » 2015-02-09 14:50

Har inte startat bygget med lådorna än vill lösa problemet med bruset först :P

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-09 16:41

Ok, tala om exakt vad du har för prylar och hur de är kopplade så kan vi kanske hjälpa till att få bort bruset :) .
Ta gärna en bild eller rita en skiss.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-02-09 22:45

Finns ju att läsa om a500 steget problem om man googlar.
Var själv inne på köpa detta men hitta en tråd eller nåt där man konstatera fel med i låg nivå ingångarna och man skulle göra om nåt där.
Detta var några årsen så jag minns inte riktigt. :(

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-09 23:30

Jag fattar ingenting. Du visade ju bilder på steget. Har du inte köpt det?
Sedan skrev du att bruset försvann när du kopplade bort mixern - alltså borde bruset komma från mixern och inte bero på något fel i slutsteget.

Du får vara tydligare om vi ska kunna hjälpa till...

etal

Inläggav etal » 2015-02-10 09:46

Kalejdokom skrev:Jag fattar ingenting. Du visade ju bilder på steget. Har du inte köpt det?
Sedan skrev du att bruset försvann när du kopplade bort mixern - alltså borde bruset komma från mixern och inte bero på något fel i slutsteget.

Du får vara tydligare om vi ska kunna hjälpa till...

Jag skrev ju att jag hade köpt steget när jag visade bilderna... Jo men hur går det att lösa om det är från mixern? :O

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-10 09:54

Stranne skrev:Det hade man ju kunnat räkna på, men det orkade jag inte heller så det blev en halvdan feelgood-lösning istället i mitt fall.

Det låter som en vettig princip. Så brukar jag göra. Bara för att man vet hur man skall göra behöver man ju inte göra så. :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-02-20 16:35

Hmm, borjar nog bli senil. Hade totalt glomt att HobbyHifi rekommenderade en hogpass filtrering for en 90L lada. Hittade artikeln fran 2013 idag.
En simpel konding/ar pa 1000uF i serie med elementet ger en F3 pa 28Hz. Inte sa illa for en sluten lada:o)

Peter

Föregående

Återgå till DIY-forum