Tongenerator, mätmikrofon och sånt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Tongenerator, mätmikrofon och sånt

Inläggav Bongo » 2015-02-10 13:33

Hej

Jag tänkte börja mecka lite mer seriöst med högtalare här hemma och behöver införskaffa lite prylar. I första hand så behöver jag en helt vanlig analog gammal hederlig tongenerator för audiofrekvenser. Den behöver inte kunna så mycket mer än att spela sinusar vid olika frekvenser. Jag vet att det går att fixa med en laptop och ett slutsteg, men jag skulle ändå vilja ha tag på en "riktig". Är det någon som vet var man kan skaffa en, framförallt billig, någorlunda bra tongenerator. Begagnad är nästan bara en fördel, så länge den fungerar bra då pengarna tyvärr begränsar ganska mycket. Kanske till och med någon här som har en till övers liggandes i något förråd?

Mitt andra initiala behov är en bra mätmikrofon. Det behöver inte vara någon supermanick men den ska vara bra nog att lära sig med. Även här går det bra med begagnat eller nytt. Jag har kollat runt lite och det verkar finnas någon Behringer och liknande kopior för runt tusenlappen. Är dom bra nog?

Är det något annat man bara måste ha för att komma igång? Verktyg och sånt har jag, både lödkolv och multimeter.

Prylarna kommer att användas i samverkan med Svantes program (som också ska betalas för). Första projektet blir att renovera ett par B&O Beovox 1200 samt att bygga microsmå surroundhögtalare för takmontering.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
celef

Re: Tongenerator, mätmikrofon och sånt

Inläggav celef » 2015-02-10 19:40

Det beror lite på vad man är intresserad av, vill man komma billigt undan och göra allt själv så är väl egen mätmik och passande mikrofonförstärkare det som gäller, finns massor av info här på forumet och andra forum.

Är man lite mer bekväm och har inte så jättehöga krav kan behringerprylar fungera

Vill man ha högre noggrannhet och större krav är line audios prylar perfekta

Med ännu större krav köper man ofta earthworks.

Till dessa används program som arta.

Sedan finns det program med egen hårdvara, jag tänker på minidsp + rew, dayton audio och liknande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-02-10 20:52

Ska du bara köra sinusar så är mitt råd att använda en smartphone av bra kvalisort. Supersmidigt och gratis om du redan har en. Finns iofs inget som hindrar dig att även använda annat än sinusar med en smartphone.

Lägg pengarna du spar in på en bättre mick eller stoppa i semesterkassan.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-10 21:16

AudioSigGen finns för iOS prylar och funkar utmärkt, gratis dessutom :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-12 12:19

Vill du komma billigt undan så kan du bygga en egen mätmick för billiga pengar och interfacet avgör om du behöver mikrofonförstärkare eller ej.
För smidighet så gillar jag UMIK-I från miniDSP som tillsammans med REW klarar av det viktigaste för högtalarmätningar.

Återgå till DIY-forum