High End Mässan Stockholm 7-8 februari "INTRYCK"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Re: High End Mässan Stockholm 7-8 februari "INTRYCK"

Inläggav 2-ch » 2015-02-12 08:39

Tråkigt för Marten att det gick som det gick. Jag lider med er.

Du/ni har fått bra tips på verksamma åtgärder. Men först gäller naturligtvis att konstatera exakt vad problemen bestod av.
Sedan är det bara att se till att komma tillbaka med flaggan i topp till mässan 2016 och spela 1812 så det ryker.
Ni har ju liksom redan betalat reklamkostnaderna för fullsatt rum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-12 09:00

Nej inte ryker.... :o
Det ska bara smälla ! :D
Så som det är tänkt och inte mer eller mindre :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-12 09:05

Zeeall skrev:Jag tror det var all mässjazz som gjorde att högtalarna helt enkelt dog av tristess.

1812 kanske var den tidens jazz, who knows
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-12 09:09

I slutet av 90-talet var jag i Barbican Hall i London och avnjöt 1812 med LSO. Stycket framfördes med äkta bronskanoner på scenen (om än i miniatyrutförande). I programbladet fanns en stor varningstext om extrema ljudnivåer. Den var befogad... 8)

Något att ta efter kanske? Ja, inte bronskanonerna men en varningstext till demopersonal och åhörare :) .

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-12 09:13

DVD-ai skrev:Nej inte ryker.... :o

Jovisst, som i talesättet.
Kör så det ryker! – Bekräftelse för någon att den är på rätt väg, och att han eller hon bör forcera arbetet så att det blir klart å det snaraste.
Senast redigerad av 2-ch 2015-02-12 09:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-12 09:13

Alltså, jag har faktiskt lite svårt att förstå varför 1812 har lätt att blåsa element. Ett stycke med hög toppfaktor bör leda till att medeleffekten blir låg. Är det månne överraskningsmomentet och viljan att spela det starkt som gör att den spelas på för hög volym, ofta? Är det så att kanonskotten visserligen är kortvariga, men ändå så långvariga att de i klippt skick levererar mycket energi (<>effekt)? Är det diskant- eller baselement som brukar ryka?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-12 09:15

Kalejdokom skrev:I slutet av 90-talet var jag i Barbican Hall i London och avnjöt 1812 med LSO. Stycket framfördes med äkta bronskanoner på scenen (om än i miniatyrutförande). I programbladet fanns en stor varningstext om extrema ljudnivåer. Den var befogad... 8)

Något att ta efter kanske? Ja, inte bronskanonerna men en varningstext till demopersonal och åhörare :) .

En sådan finns på mitt exemplar av CD´n. Det har kostat en del att inte ta den på allvar genom åren.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-12 09:17

Svante skrev:Alltså, jag har faktiskt lite svårt att förstå varför 1812 har lätt att blåsa element. Ett stycke med hög toppfaktor bör leda till att medeleffekten blir låg. Är det månne överraskningsmomentet och viljan att spela det starkt som gör att den spelas på för hög volym, ofta? Är det så att kanonskotten visserligen är kortvariga, men ändå så långvariga att de i klippt skick levererar mycket energi (<>effekt)? Är det diskant- eller baselement som brukar ryka?

Jag har bara blåst baselement med den, att diskanten kunde ryka var nytt för mig. Nu törs jag inte ens ha CD´n i lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-12 09:29

Svante skrev:Alltså, jag har faktiskt lite svårt att förstå varför 1812 har lätt att blåsa element. Ett stycke med hög toppfaktor bör leda till att medeleffekten blir låg. Är det månne överraskningsmomentet och viljan att spela det starkt som gör att den spelas på för hög volym, ofta? Är det så att kanonskotten visserligen är kortvariga, men ändå så långvariga att de i klippt skick levererar mycket energi (<>effekt)? Är det diskant- eller baselement som brukar ryka?

Om vi struntar i rent effektsökande spelning av den och tittar rent musikaliskt på det, så vill man (hoppas jag) spela på en sådan nivå att orkesterns framförande känns rimligt starkt... och då kommer kanonerna in rätt så tungt därutöver.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2015-02-12 10:11

Ibland fönsterrutor.
\\Sky

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-02-12 10:22

Det var väl en klippande förstärkare som orsakade rykt diskant i detta fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-12 10:35

Jag tror att energin ligger till största del lågt i basregistret. Vill minnas att det liksom först krackar till mycket kort av kanonskotten och sedan kommer veritabla pustar av luft, troligtvis på ett fåtal hertz.

Oavsett det så ställer man väl aldrig in volymen så att slutsteget klipper vid 0 dBFS, allra minst när man demar? Om fonogrammet har hög toppfaktor är väl det det enda man behöver ha koll på.

Någon som har en analys av ljudspåret?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2015-02-12 10:47

eller bygger man horn, inga KW slutsteg, inga feta kablar, det går bra med nån gammal televerket spik kabel som alla har sparat i källaren.
Jag spelar varje gång jag demar "The Pulse", skivan som såldes på 80talet från Svalander och det var killer för högtalare säges det, men mina har klarat sig utmärkt. Jag har också 6dB passivt filter.
Hur mycket kostar de diskant element? Nån som vet förutom Marten?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 11:09

Almen skrev:Någon som har en analys av ljudspåret?

Vinyl

Bild

CD

Bild

Så här skriver Telarc:
"Damage could result to speakers or other components if the musical program is played back at excessively high levels.

WARNING! The cannons of the Telarc Digital "1812" are recorded at a very high level. Lower levels are recommended for initial playback until a safe level can be determined for your equipment."

Vid tillfälle ska jag rippa vinylen, tror inte vågformen vid kanonskotten ser ut som på CD'n.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2015-02-12 11:11, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-12 11:10

Folk rattar in volymen efter hur högt det låter, dvs mestadels efter medelnivå. När sedan kanonerna kommer in så har du en toppnivå som systemet inte klarar av helt enkelt.
Att de dessutom går väldigt lågt i frekvens med bibehållen nivå gör att det finns en klar risk om man inte är försiktig.
När jag körde 1812 på senaste gök hemma så låg vi på ref+5dB. Då rörde sig basarna ganska bra kan jag säga och vi har ju en annan person som lyckats ha sönder en ruta hemma med samma stycke.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 11:16

När vinylen släpptes hade jag en skivspelare med en lätt Mayware Formula 4 tonarm

Bild

och en (för denna tonarm) något för styv pickup. Vid första försöket att spela skivan lyfte pickupen helt ifrån spåret och landade på etiketten. Lösningen tillfälligt var en liten blybit ovanpå pickupen för att öka den rörliga massan och sedan balansera om tonarmen.

/ B

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-02-12 11:25

Om det är samma version som finns på skivan som medföljde Stereoplay 6/2014 (AUDIOPHILE MUSIK & TIEFTON TEST - Spår 8: Tschaikovsky 1812 – Cincinnati Symphony Orchestra, Erich Kunzel, Label: Telarc) så är det inte konstigt att man blåser diskanter om man drar på med de hemska toppklippningar av kanonerna som finns i den versionen, se http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=58448.
Hur man kan släppa ut en sådan version är för mig helt obegripligt eftersom det är så enkelt att manuellt runda av topparna så det bara blir komprimerat och inte "trasigt".
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-12 11:32

idea skrev:Hur man kan släppa ut en sådan version är för mig helt obegripligt eftersom det är så enkelt att manuellt runda av topparna så det bara blir komprimerat och inte "trasigt".

Det är ganska vanligt, tyvärr.

Det kan ju vara så att även försteget överstyrts. I så fall har man först ett klippt fonogram, sedan adderas det övertoner både i försteg och slutsteg. Det kan nog vara lite jobbigt för högtalaren om den inte är avsäkrad ordentligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 11:59

Almen skrev:Det kan ju vara så att även försteget överstyrts. I så fall har man först ett klippt fonogram, sedan adderas det övertoner både i försteg och slutsteg.

Bra tanke. Jag har ju tänkt att rippa min vinyl 1812 och då gäller det ju verkligen att vare sig riaa/försteg/ljudkort klipper, annars blir ju resultatet verkligen missvisande. För att inte tala om att pickup/tonarm ska hänga med...

/ B

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-02-12 18:19

Marten skrev:Svar till DVD-ai på sidan 5:
" kör man med 1a ordningens filter på en diskant i denna storleken och sittandes i en högtalare med i förhållande stor kapacitet i övriga register så blir det lätt lite skevt tyvärr :/"

Det är inga problem om man gör det på rätt sätt. I detta fallet är det en 20 mm:s diamant diskant med ovanligt hög effekttålighet från början (denna typ av diamant är det bästa värmeledande materialet och kyler talspolen på ett utmärkt sätt) samt att delningen sker vid 8KHz och vid Fs (som är impedanskorrigerad) är nivån ca -25 dB. Inga problem alls.
Mvh

En utmaning i högtalarkonstruktion när du vill använda flacka filterflanker är den begränsade hjälpen du får att skydda elementen från överbelastning, som IÖ och andra redogjort i andra inlägg kopplat till denna händelse. Så här brukar jag räkna:
- vad jag förstår av andra inlägg skedde missödet när förstärkarna gick rejält i klippning. Det vill säga 2kW matades ut till högtalarna, dessutom med bredbandig distortion på grund av klippningen.
- högtalarnas känslighet är angivna till 91 dB / 2,83 V. Förstärkarna lämnar 126 Vac innan klippning. Det blir 124 dB ur högtalarna vid klippning.
- enligt Marten är nivån för diskantelementet -25 dB vid Fs. Det vill säga elementet kommer försöka skapa 99 dB ljudtryck på 1 m avstånd vid Fs
- Thiele/Accuton har en 20 mm diamantdiskant i sin katalog med beteckningen BD20-6-031. Dess Fs ligger på 950 Hz.
- ska ett sånt element skapa 99 dB ljudtryck vid 950 Hz behöver konen på 3,46 cm2 röra sig nästan 4,5 mm peak-peak. BD20-6-031 anger en linjär slaglängd på +/- 0,1 mm.

Köper du en BD20-6-031 vill Madisound ha 24 500 kr.

Med vänlig hälsning, Mats

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-12 21:43

Bill50x skrev:Bild

Jäklar... Är den såå klippt dessutom?! Då väntar vi med spänning på en högupplöst utgåva med oklippt dynamik, så låter det både bättre och risken för skador är mindre.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-12 21:45

SACD utgåvan är den som jag själv spelar. Den ser betydligt bättre ut:
Bild
Bild
http://www.amazon.com/Tchaikovsky-Overt ... B00005AVNH

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-12 21:46

matssvensson skrev:- vad jag förstår av andra inlägg skedde missödet när förstärkarna gick rejält i klippning. Det vill säga 2kW matades ut till högtalarna, dessutom med bredbandig distortion på grund av klippningen.
- högtalarnas känslighet är angivna till 91 dB / 2,83 V. Förstärkarna lämnar 126 Vac innan klippning. Det blir 124 dB ur högtalarna vid klippning.
- enligt Marten är nivån för diskantelementet -25 dB vid Fs. Det vill säga elementet kommer försöka skapa 99 dB ljudtryck på 1 m avstånd vid Fs
- Thiele/Accuton har en 20 mm diamantdiskant i sin katalog med beteckningen BD20-6-031. Dess Fs ligger på 950 Hz.
- ska ett sånt element skapa 99 dB ljudtryck vid 950 Hz behöver konen på 3,46 cm2 röra sig nästan 4,5 mm peak-peak. BD20-6-031 anger en linjär slaglängd på +/- 0,1 mm.

Köper du en BD20-6-031 vill Madisound ha 24 500 kr.

Faktiskt.se rulez! 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-12 21:47

AndreasArvidsson skrev:SACD utgåvan är den som jag själv spelar. Den ser betydligt bättre ut:
Bild
Bild

Spännande! ( om man kan spela upp sådan )

27dB crest.... Det matchar "Stimela", fast med betydligt svårare frekvens vid peak. wow.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-12 21:58

Ja den är imponerande för kombinationen hög crest och lågfrekvent matieral. I ren crest så finns det värre.
Denna tex är skoj för att det är en "normal" låt som går att spela riktigt starkt med fullt behag.
Rickie lee jones - ghetto of my mind
Bild

Men nu räcker det med OT för min del. Åter till mässan :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-12 23:35

AndreasArvidsson skrev:Ja den är imponerande för kombinationen hög crest och lågfrekvent matieral. I ren crest så finns det värre.
Denna tex är skoj för att det är en "normal" låt som går att spela riktigt starkt med fullt behag.
Bild

Hur i &#%"( spelar man in något sådant där? Det är svårt att få en crest över 20 även om inte spelar in alls, utan synteserar fram muzaken.

Edit: Provlyssnar nu. Lagom med reverb och ett tätt, men lågt mixat percusion track. Väldigt snyggt gjort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-02-13 10:41

Max_Headroom skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja den är imponerande för kombinationen hög crest och lågfrekvent matieral. I ren crest så finns det värre.
Bild

Hur i &#%"( spelar man in något sådant där? Det är svårt att få en crest över 20 även om inte spelar in alls, utan synteserar fram muzaken.

Edit: Provlyssnar nu. Lagom med reverb och ett tätt, men lågt mixat percusion track. Väldigt snyggt gjort.
Max_Headroom skrev:
Bild

Det här är ett album som jag är väl förtrogen med.
Har sett det omnämnas flertal gånger från forummedlemmar här på faktiskt. Min uppfattning är att det refererats till cd-avspelning varje gång (?)

Via cd är det välljudande album men för den som har tillgång till kompetent vinylavspelning vill jag framhålla att du inte har hört hur välljudande detta album verkligen är. Skillnaden är inte marginell utan avsevärd till vinylens fördel. Förutom att den kan spelas ännu starkare, finns ännu mer dynamik, instrument och röster är klangligt och dynamiskt ännu mer verkliga ,inspelningen har ett större djup etc. etc.
På vanligt svenska det låter förbannat bra helt enkelt.

Du behöver inte köpa nån specialutgåva heller. Jag har en tyskpressad Geffen 7599-24246-1.
Står säkert i nån skivback nära dig för en femtiolapp annars finns den på nätet för småpengar.

Det här inlägget är också OT.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Föregående

Återgå till Generellt om hifi