Moderator: Redaktörer
Zeeall skrev:Jag tror det var all mässjazz som gjorde att högtalarna helt enkelt dog av tristess.
DVD-ai skrev:Nej inte ryker....
Kalejdokom skrev:I slutet av 90-talet var jag i Barbican Hall i London och avnjöt 1812 med LSO. Stycket framfördes med äkta bronskanoner på scenen (om än i miniatyrutförande). I programbladet fanns en stor varningstext om extrema ljudnivåer. Den var befogad...![]()
Något att ta efter kanske? Ja, inte bronskanonerna men en varningstext till demopersonal och åhörare.
Svante skrev:Alltså, jag har faktiskt lite svårt att förstå varför 1812 har lätt att blåsa element. Ett stycke med hög toppfaktor bör leda till att medeleffekten blir låg. Är det månne överraskningsmomentet och viljan att spela det starkt som gör att den spelas på för hög volym, ofta? Är det så att kanonskotten visserligen är kortvariga, men ändå så långvariga att de i klippt skick levererar mycket energi (<>effekt)? Är det diskant- eller baselement som brukar ryka?
Svante skrev:Alltså, jag har faktiskt lite svårt att förstå varför 1812 har lätt att blåsa element. Ett stycke med hög toppfaktor bör leda till att medeleffekten blir låg. Är det månne överraskningsmomentet och viljan att spela det starkt som gör att den spelas på för hög volym, ofta? Är det så att kanonskotten visserligen är kortvariga, men ändå så långvariga att de i klippt skick levererar mycket energi (<>effekt)? Är det diskant- eller baselement som brukar ryka?
Almen skrev:Någon som har en analys av ljudspåret?
idea skrev:Hur man kan släppa ut en sådan version är för mig helt obegripligt eftersom det är så enkelt att manuellt runda av topparna så det bara blir komprimerat och inte "trasigt".
Almen skrev:Det kan ju vara så att även försteget överstyrts. I så fall har man först ett klippt fonogram, sedan adderas det övertoner både i försteg och slutsteg.
Marten skrev:Svar till DVD-ai på sidan 5:
" kör man med 1a ordningens filter på en diskant i denna storleken och sittandes i en högtalare med i förhållande stor kapacitet i övriga register så blir det lätt lite skevt tyvärr :/"
Det är inga problem om man gör det på rätt sätt. I detta fallet är det en 20 mm:s diamant diskant med ovanligt hög effekttålighet från början (denna typ av diamant är det bästa värmeledande materialet och kyler talspolen på ett utmärkt sätt) samt att delningen sker vid 8KHz och vid Fs (som är impedanskorrigerad) är nivån ca -25 dB. Inga problem alls.
Mvh
Bill50x skrev:
matssvensson skrev:- vad jag förstår av andra inlägg skedde missödet när förstärkarna gick rejält i klippning. Det vill säga 2kW matades ut till högtalarna, dessutom med bredbandig distortion på grund av klippningen.
- högtalarnas känslighet är angivna till 91 dB / 2,83 V. Förstärkarna lämnar 126 Vac innan klippning. Det blir 124 dB ur högtalarna vid klippning.
- enligt Marten är nivån för diskantelementet -25 dB vid Fs. Det vill säga elementet kommer försöka skapa 99 dB ljudtryck på 1 m avstånd vid Fs
- Thiele/Accuton har en 20 mm diamantdiskant i sin katalog med beteckningen BD20-6-031. Dess Fs ligger på 950 Hz.
- ska ett sånt element skapa 99 dB ljudtryck vid 950 Hz behöver konen på 3,46 cm2 röra sig nästan 4,5 mm peak-peak. BD20-6-031 anger en linjär slaglängd på +/- 0,1 mm.
Köper du en BD20-6-031 vill Madisound ha 24 500 kr.
AndreasArvidsson skrev:SACD utgåvan är den som jag själv spelar. Den ser betydligt bättre ut:
AndreasArvidsson skrev:Ja den är imponerande för kombinationen hög crest och lågfrekvent matieral. I ren crest så finns det värre.
Denna tex är skoj för att det är en "normal" låt som går att spela riktigt starkt med fullt behag.
Rickie lee jones - ghetto of my mind
Men nu räcker det med OT för min del. Åter till mässan
Max_Headroom skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja den är imponerande för kombinationen hög crest och lågfrekvent matieral. I ren crest så finns det värre.
Denna tex är skoj för att det är en "normal" låt som går att spela riktigt starkt med fullt behag.
Hur i &#%"( spelar man in något sådant där? Det är svårt att få en crest över 20 även om inte spelar in alls, utan synteserar fram muzaken.
Edit: Provlyssnar nu. Lagom med reverb och ett tätt, men lågt mixat percusion track. Väldigt snyggt gjort.
Max_Headroom skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja den är imponerande för kombinationen hög crest och lågfrekvent matieral. I ren crest så finns det värre.
Hur i &#%"( spelar man in något sådant där? Det är svårt att få en crest över 20 även om inte spelar in alls, utan synteserar fram muzaken.
Edit: Provlyssnar nu. Lagom med reverb och ett tätt, men lågt mixat percusion track. Väldigt snyggt gjort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster