Olja faneret på högtalarlådan

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Ronny10

Olja faneret på högtalarlådan

Inläggav Ronny10 » 2015-02-12 21:45

Jag har kommit över ett par Snell högtalare som skulle behöva lite omvårdnad. Själva lådorna är ganska fina men känns lite torra i trät. Jag vet faktiskt inte om de är lackade eller endast oljade eller om dom är fanerade eller inte. svårt att se men jag skulle tro att de är oljade.

Antingen är de i teak eller en ljus american cherry. det gör inget om de blir lite mörkare men de får absolut inte bli flammiga.

Vad skulle man kunna använda ? Det borde finnas många exempel på forumet, Vill helst inte slipa dom utan med enklaste medel få dom fina.

:)

Ronny10

Re: Olja faneret på högtalarlådan

Inläggav Ronny10 » 2015-02-13 00:27

Svalander hade precis det jag letade efter. lite dyrt ( 89 kr för 25 ml samt 69 kr styck för två ) men kommer antagligen funka mycket bra. 1 till varje högtalare, får se om det räcker.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-02-14 16:05

Vaffö nåt har du handlat nu då?? :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-14 16:46

Då jag importerade Snell på 80-talet så använde Snell enbart kokt linolja. Den typ av olja fungerar bäst för ändamålet. Det finns specialvarianter som säljs i färghandlare för konstnärer. Med dessa kan fås en något mer mättad yta. De ligger i den prisklass som Svalanders oljor. Du kan faktiskt börja applicera kokt linolja. Köp den som är mest genomskinlig. Då du strykit ett varv och låtit den tränga in i trät så kan du med terpentin ta bort den olja som inte trängt in. Därefter kan du vänta en vecka och använda den olja du köpt av Svalander. Specialvarianten brukar vara mer trögflytande än vanlig kokt linolja och därför tränger den vanliga kokta linoljan in längre på djupet. Flammighet uppstår då oljan tränger in olika djupt i träet på grund av träets olika ådring på olika ställen. Därför kan det bli ett bättre resultat att först använda lättflytande olja. Man kan även spä ut den för att få den mer lättflytande då man applicerar det första lagret olja.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Ronny10

Inläggav Ronny10 » 2015-02-16 22:20

Tack Peter, det var jätte roligt att läsa om dina erfarenheter med Snell högtalarna. Jag har kommit över ett senare par Snell KII högtalare som omkantades mycket bra av en högtalarfirma här i Göteborg. Denna senare modell har Boston element och inte de danska Vifa element som annars tydligen ska vara mer vanligt. Jag blev lite fundersam när han nämde det men omkantningen blev så bra att det numera endast är dessa högtalare som används hemma. Känsligheten ligger på strax över 90 db så när jag kopplar upp dom mot en enklare Rotel som ger som mest 40 w så räcker det med en volym på strax över kl 11 och då är det ganska högt. De svarar väldigt mycket på val av Källa. Bäst låter CD och Apple looseless framtaget för itunes . The Essential Leonard Cohen låter bara så bra.

Kommer att inhandla kokt linolja på Inex konstnärsbutik här i Göteborg snarast möjligt.

:D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-17 00:53

Det du kan tänka på är att kokt linolja i en trasa som läggs i papperskorg t.ex. kan självantända. Det är lite förrädiskt. Fråga i butiken angående detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-17 08:57

petersteindl skrev:Det du kan tänka på är att kokt linolja i en trasa som läggs i papperskorg t.ex. kan självantända. Det är lite förrädiskt. Fråga i butiken angående detta.

Mvh
Peter

Det gäller alla torkande oljor.
Men lägg trasan i grillen, blir perfekt att tända upp med, om den finns kvar då.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum