Finns det någon rimlig anledning att spisa vinyl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Finns det någon rimlig anledning att spisa vinyl?

Inläggav music4ever » 2015-02-01 15:28

AndersP skrev:Utomordentligt trista indikationer finns nu på att skivbolagen har utnämt vinyl till "entusiastmedium" och därför pressar vinyl från mindre nivåmaximerade och mer väljudande masters. Man tvekar ofta inte heller att pressa album som i original utgivits på en vinylskiva som boxar med 3 eller 4 12" maxisinglar. Pekka Johansson indikerade något av detta i sin artikel om First Aid Kit i Molt.

Finns det något bevis att det sker ofta? Att det verkligen är en annan master till vinylsläppet på ny musik?

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-01 15:53

Beror helt och hållet på vad man är ute efter. Självklart kommer den bästa vinylen inte låta lika bra som den bästa CD:n och tekniskt sett är CD ett överlägset medium, men det finns ändå två skäl till att lägga ner tid och energi på vinyl enligt mig (annat än konvolut och omslag förstås).

1. Masters som är bättre på vinyl än CD (förekommer definitivt, även om det inte är lika vanligt som man kan tro).
2. Musik som inte finns utgiven någon annanstans (kollar man regelbundet i diverse skivaffärer i storstäderna kommer man att hitta massor av bra exklusiv musik).

Jag slutade dock med vinyl för några år sedan, då jag tycker formatet är ganska jobbigt att upprätthålla och jag i allmänhet tycker bättre om CD. Men jag tycker absolut inte att man ska underskatta formatet.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-02-01 23:32

Jag var nyligen hemma hos en släkting som har skaffat en vinylspelare och jag fick tillfälle att lyssna på två plattor. Det var säkert mer än 20-år sedan jag lyssnade på en vinylplatta. Riktigt nostalgiskt och trevligt, men jag lade också märke till att det knastrade en hel del.
Jag tycker att jag kan förstå dom som tycker att det är trevligt att hålla på och fixa med vinylspelare och alla tillbehör. Hade jag någon bra plats att ställa den på så skulle jag skaffa en.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-01 23:34

Vinyler skall hålas rena från damm och annat.
En bra borste till vardagsbruk och en mjuk svamp med etylalkohol för rengöring av fläckar som kan förstöra intrycket av musiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2015-02-04 08:50

Har ett antal skivor i både vinyl och i cd-format.

Det intryck jag har är att det inte ibland finns någon skillnad som spelar någon roll för upplevelsen. Ibland finns det. Då alltid till vinylens fördel.

Så är min upplevelse.

Men är frågan egentligen ärligen ställd. Är det så att frågeställaren verkligen är intresserad? Eller är det mera en pliktskyldig fråga p g a att man fått en skivspelare.

För oss är ju musik inte en fråga om medium. För oss har det passat med vinyl. Men vi lyssnar ju också på cd. Hustrun har också Spotify. Jag använder mig av tuben.

Vänliga hälsningar
Jan

P.s ÄR man intresserad så prövar man. Låna ett riaa och låna några fina vax. För många är det inte grejen. Det finns ju nackdelar med vinyl. Tar plats. Avspelningen fysisk med att saker och ting slits o s v.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-02-05 01:32

Om man måste fråga har man kanske inte entusiasm nog att göra det. :mrgreen:

Fyfan vad bra det kan låta på en riktigt bra spelare, arm, pickup och RIAA-steg. Jag säger inte att alla skulle föredra det före CD men tror trots allt att många som är negativa aldrig upplevt en riktigt högkvalitativ uppspelning av vinyl. Några särskilt tydliga brister finns nämligen inte.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 02:03

Vinylcalle skrev:Om man måste fråga har man kanske inte entusiasm nog att göra det. :mrgreen:

Fyfan vad bra det kan låta på en riktigt bra spelare, arm, pickup och RIAA-steg. Jag säger inte att alla skulle föredra det före CD men tror trots allt att många som är negativa aldrig upplevt en riktigt högkvalitativ uppspelning av vinyl. Några särskilt tydliga brister finns nämligen inte.

MvH Carl

Kan bara instämma till fullo.
Gärna specialpressningar från Japan som har släta ytor och inget skrap.
The Guess Who med american woman LP'n är en sådan
Beatles Abbey Road Japanpressad är en annan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-05 08:29

Perfector skrev:Gärna specialpressningar från Japan som har släta ytor och inget skrap.

Jag köpte en del japanpressat tidigare men ibland tyckte jag de lät lite blodfattigt även om pressningarna var fina med släta skivor och frånvaro av knaster. De lät nästan lite digitalt :-) The Wall med Pink Floyd tex, den engelska pressningen är absolut bättre men i Sverige var det den tyska pressningen som såldes och den låter ungefär som den japanska.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 10:41

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Gärna specialpressningar från Japan som har släta ytor och inget skrap.

Jag köpte en del japanpressat tidigare men ibland tyckte jag de lät lite blodfattigt även om pressningarna var fina med släta skivor och frånvaro av knaster. De lät nästan lite digitalt :-) The Wall med Pink Floyd tex, den engelska pressningen är absolut bättre men i Sverige var det den tyska pressningen som såldes och den låter ungefär som den japanska.

/ B

Då har du haft otur.
För pressningen i sig ska inte ändra något, bara ge en bättre vinylstruktur.
Vill du höra nå't otroligt bra pressat ska du leta efter Telarc UHQR (ultra high quality research) som pressas i 20 minuter per skiva och väger nästan 300 gram per platta.
ok, dom kostar därefter men oj, vilket ljud man får.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-05 10:46

Perfector skrev:
Bill50x skrev:

Då har du haft otur.

Nejdå, jag skrev ibland :-) Jag har några riktigt fina japan-pressningar också. Hade fler tidigare men efter ett inbrott i lägenheten 1984 blev jag av med alla skivor och kände inte för omaket att skaffa nya japan-pressningar på allt.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-05 10:49

Perfector skrev:För pressningen i sig ska inte ändra något, bara ge en bättre vinylstruktur.
Vill du höra nå't otroligt bra pressat ska du leta efter Telarc UHQR (ultra high quality research) som pressas i 20 minuter per skiva och väger nästan 300 gram per platta.
ok, dom kostar därefter men oj, vilket ljud man får.

Jag har Sg Pepper som en sådan :-)

Japanerna mastrade faktiskt lite annorlunda ibland, det gör dom även med CD. Och jag har flera japan-cd som har betydligt lägre crest än motsvarande europeiska.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 10:51

Jag tog mina specialare från Davy's records i Södertälje och an hel drös annat från Saturn i Hamburg.
Tror inte jag har några skumma pressningar bland mina vinyler, men jag har nog inte kollat det så noga.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-05 15:26

A lot of people that buy vinyl today don’t realise that they’re listening to CD masters on vinyl and that’s because the record companies have figured out that people want vinyl [...] and they’re only making CD masters in digital, so all the new products that come out on vinyl are actually CDs on vinyl, which is really nothing but a fashion statement.

Neil Young
Ref: http://hiresaudiocentral.com/neil-young ... statement/

PS. Något annat som "drabbat" LP-spelning är att det finns mycket gott om graververk med digital fördröjningskrets. Taskigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-05 16:25

PerStromgren skrev:
A lot of people that buy vinyl today don’t realise that they’re listening to CD masters on vinyl and that’s because the record companies have figured out that people want vinyl [...] and they’re only making CD masters in digital, so all the new products that come out on vinyl are actually CDs on vinyl, which is really nothing but a fashion statement.

Neil Young
Ref: http://hiresaudiocentral.com/neil-young ... statement/

PS. Något annat som "drabbat" LP-spelning är att det finns mycket gott om graververk med digital fördröjningskrets. Taskigt.

Det är nog mycket få av dagens vinylsläpp som är analogt hanterade från början till slut. Om inte annat är inspelning och mix digitalt gjort. Skillnaden är att vinylen inte tål lika mycket komprimering och limitering innan den låter ännu sämre än CD'n. Och jag har några riktiga skräckexempel på sådan vinyler. Men annars så är man lite mer försiktig när det gäller vinylgravering och av den anledningen så låter vinylen bättre än motsvarande CD. Sedan är det ju lite roligare att köpa en vinyl av ett nysläpp, ofta görs dom i begränsad upplaga (Amasons skiva pressas i 500 ex till exempel) och det är alltid roligt att veta att man har något lite udda.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-08 21:15

Udda är bra, och det är mycket som inte kommer ut på CD som är det.
beatles plattor från Hamburg tex.
Jag har båda och lite annat dom gjorde innan det blev beatles som vi känner dom.
Bla annat Tony Sheridan på sång och george best på trummor.
Best trodde inte på beatles framtid och hoppade av, nåt han hade anledning att ångra många gånger.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-08 21:38

George Best på trummor? Vilken rysare

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-08 21:44

BORIS skrev:George Best på trummor? Vilken rysare

Jepp men han hade chansen han.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-08 22:04

Perfector skrev:
BORIS skrev:George Best på trummor? Vilken rysare

Jepp men han hade chansen han.

Nä, George Best lirade mest fotboll o krökade.
Pete däremot

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-08 22:06

ok, du har ju rätt där.
sorry för förväxlingen

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-13 01:18

Det verkar som GZ i Tjeckien har skaffat nya (!!!) vinylpressar! 8O 8O 8O
Bild

Galet!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-13 02:31

Och enligt Fremer så skall visst tyska Pallas också ha skaffat helt nya pressar! 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-13 02:51

Dags för ett glädjetjut då.
Ett sk. vinyl

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-13 14:01

Perfector skrev:Dags för ett glädjetjut då.
Ett sk. vinyl

:D . . . eller . . .ädä ena däringa tjuter sömen kanavge etter trevinare påraken . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-13 14:14

music4ever skrev:Det verkar som GZ i Tjeckien har skaffat nya (!!!) vinylpressar! 8O 8O 8O

Galet!

Är det Alpha Toolex pressarna man presenterar som nya?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-02-13 16:42

Perfector skrev:Bla annat Tony Sheridan på sång och george best på trummor.
Best trodde inte på beatles framtid och hoppade av, nåt han hade anledning att ångra många gånger.

Många rysare i den här tråden! Beatles-Best heter Pete i förnamn och sparkades för att George Martin, Beatles producent, ansåg att han inte höll måttet. Som ett resultat fick en annan George, nämligen Harrison, ett blått öga i handgemäng med ett missnöjt fan. Läs hela historien här:

http://www.beatlesbible.com/1962/08/16/ ... e-beatles/

Edit: Såg nu att saken delvis har utretts. Låter ändå den högintressanta länken stå kvar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-14 00:37

BORIS skrev:
music4ever skrev:Det verkar som GZ i Tjeckien har skaffat nya (!!!) vinylpressar! 8O 8O 8O

Galet!

Är det Alpha Toolex pressarna man presenterar som nya?

Enligt Michael Fremer så är det helt nya pressar. http://www.analogplanet.com/content/gz-media-takes-its-latest-fashion-statement-down-runway

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-22 10:53

Har nu lyssnat på vinyl i en vecka och får följande intryck.
Vinylen har en varmare känsla än cd.
Det känns som digitalt är mer analytiska med sin sampling och ger ett kallare ljud.
Inte för att det låter illa men skillnaden är för mig väldigt stor och jag har liksom hittat tillbaks till skivsamlingen.
Det enda som kan störa är att spelaren är helt manuell så man måste passa så den inte står och slirar i slutspåret.
Så, jo det finns all anledning i världen att lyssna på vinyl.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-22 12:06

Jag har själv i gen vinyl, allt ligger på min hårddisk men det hindrar mig inte från att se magin med vinylen. Jag gjorde ett beslut att inte satsa på vinyl och har inte ångrat mig men jag förstår de som älskar vinylen.
Man kan argumentera om vilket som låter bäst men det bryr mig inte så mycket då man kan få både digitalt källmaterial såsom vinyl att låta fantastiskt.
Vinylen är dock så mycket mer levande och romantiskt. Man har sina små ceremonier och ritualer, man pysslar och donar lite med maskineriet och musiklyssningen blir mer av en medveten aktivitet. Jag har ingen plats för skivorna eller utrustningen men kan helt klart se varför så många älskar vinylen. :D

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-22 12:46

Med ökande ålder så störs man nog inte lika mycket av vinylskivornas svagheter som knaster, brus, fräsande diskant på innerspåren och annat. Mycket av svagheterna filtreras ju bort helt naturligt när hörseln rundar av de högre frekvenserna. Vinylerna kommer sannolikt upplevas låta förhållandevis bättre och bättre ju mer tiden lider! :D
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-22 12:53

RogerJoensson skrev:Med ökande ålder så störs man nog inte lika mycket av vinylskivornas svagheter som knaster, brus, fräsande diskant på innerspåren och annat. Mycket av svagheterna filtreras ju bort helt naturligt när hörseln rundar av de högre frekvenserna. Vinylerna kommer sannolikt upplevas låta förhållandevis bättre och bättre ju mer tiden lider! :D

Tala för dig själv :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi