Hur bra lyssningsrum kan man bygga i Attefallshus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hur bra lyssningsrum kan man bygga i Attefallshus?

Inläggav Nattlorden » 2015-02-12 22:05

ante_77 skrev:Men vid lite sidovind så blir nog ljudet "förstört". Det räcker med en fläkt från sidan så låter det kaka ganska fort.

Jag påstod aldrig att det skulle vara odämpat... Mitt idealbygge har så mycket isolering att det inte är något större temperaturfall för innerrummet. Men nu var det Attefallstorlek det gällde. Mitt idealbygge har ett par meter isolering mellan innerrum och utsida...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 22:22

Nattlorden skrev:
ante_77 skrev:Men vid lite sidovind så blir nog ljudet "förstört". Det räcker med en fläkt från sidan så låter det kaka ganska fort.

Jag påstod aldrig att det skulle vara odämpat... Mitt idealbygge har så mycket isolering att det inte är något större temperaturfall för innerrummet. Men nu var det Attefallstorlek det gällde. Mitt idealbygge har ett par meter isolering mellan innerrum och utsida...

Har man så pass mycket dämpning som ett par meter så kan nog väggarna säkert stå kvar. Man behöver nog inte fälla ner dom.

För min del så känns allt hypotetiskt med denna tråd.
En naturlig följdfråga när lyssningsrummet är färdigt är "hur bra högtalare kan man bygga i detta rum"

Jag tror dessutom att de flesta högtalare som vi sitter med där hemma faktiskt är byggda med lite psykoakustik i baktankarna.

Och även om jag hade kunnat bygga ett "perfekt" rum, så tror jag att jag hellre hade byggt ett trevligt rum.

Det spelar liksom ingen roll när man vevar i gång en stenkaka med Harry Brandelius. Det låter fortfarande skit. :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-12 22:35

Merced skrev:När jag byggde (bygger, det pågår fortfarande) ut huset gjorde jag bion ca 4,5x5,4m invändigt. Enligt IÖ var det inte något dåligt, han kanske tom sa att det var lämpliga mått.

Innermått om 4,5*5,4 meter är faktiskt nära nog perfekt, enligt min uppfattning.

Det går att få rum av den storleken och uppåt, att låta något alldeles fantastiskt bra.

Men det blir ju väldigt tunna väggar det om man skall klara 25 m^2... Hur noga är det? Blir man tvungen att riva om man bygger för stort? Det är ju lite speciellt med hus som kanske får uppföras utan bygglov, eller? Måste man ansöka ändå?

- - -

Sen har man ju det där med förutsättningarna för. för ändamålet goda akustiska egenskaper i rummet. Om man saknar både grannar och störande ljud utifrån så kan man åstadkomma enanstående goda egenskaper genom att göra en eller drygt en vägg akustiskt transparent. Det kan vara fördelaktigt med ett trevligt klimat, men alldeles nödvändigt är det faktiskt inte, för det går prima att göra väggar som släpper igenom ljud väl, men som ändå är välisolerade termiskt.

I brist därpå, så kan man vilja ha någon meter eller så extra i rumslängd, för att kunna skapa en bra basfälla. Denna kan självklart dubbla som projektorrum. Men det blir ju inte Atterfallshus längre. :(

Frågan är vad man får kvar om man skall ha med allt sådant innanför yttermått om 25 m^2... Det blir mindre och mindre kvar. Hur tunna väggar kan man klara sig med?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-12 23:13

Det är lite av falsk reklam att kalla det bygglovsfritt med Attefallshusen. Det är trots allt några vilkor som ska uppfyllas, om de inte uppfylls blir det nästan som ett vanligt bygglov. Under första halvåret kunde i Jönköpings Kommun kunde inte ens en handful (mindre än fem) sådana påbörjas. I många fall stupar det på att tomten är för liten och att 4.5 m till gräns inte uppnås.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-12 23:53

IngOehman skrev:Men det blir ju väldigt tunna väggar det om man skall klara 25 m^2... Hur noga är det? Blir man tvungen att riva om man bygger för stort? Det är ju lite speciellt med hus som kanske får uppföras utan bygglov, eller? Måste man ansöka ändå?

Det är noga. Kommer kommunen ut och mäter (efter misstanke eller anmälan) och det är för stort så blir det rätt garanterat föreläggande om att åtgärda svartbygget, dvs överytan.
Ofta kombinerat med vite som löper och alltså blir större allteftersom.

Det är inget speciellt med detta för att det är ett attefallshus, eller friggebod för den delen om det är en sådan som är byggd med överyta.
Allt som inte följer detaljplan (om det inte är bygglovsfritt) blir föremål för sådana här åtgärder.

Så bor man utanför detaljplan och samlad bebyggelse har man alltså lite större möjligheter att bygga t.ex. 30 kvm stort.
Bodde jag så skulle jag gärna utmana kommunen på lagtolkningen av "mindre byggnad". :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-13 00:26

aisopos skrev:
IngOehman skrev:Men det blir ju väldigt tunna väggar det om man skall klara 25 m^2... Hur noga är det? Blir man tvungen att riva om man bygger för stort? Det är ju lite speciellt med hus som kanske får uppföras utan bygglov, eller? Måste man ansöka ändå?

Det är noga. Kommer kommunen ut och mäter (efter misstanke eller anmälan) och det är för stort så blir det rätt garanterat föreläggande om att åtgärda svartbygget, dvs överytan.
Ofta kombinerat med vite som löper och alltså blir större allteftersom.

Det är inget speciellt med detta för att det är ett attefallshus, eller friggebod för den delen om det är en sådan som är byggd med överyta.
Allt som inte följer detaljplan (om det inte är bygglovsfritt) blir föremål för sådana här åtgärder.

Så bor man utanför detaljplan och samlad bebyggelse har man alltså lite större möjligheter att bygga t.ex. 30 kvm stort.
Bodde jag så skulle jag gärna utmana kommunen på lagtolkningen av "mindre byggnad". :)

Dock är det kommunen som tolkar, om huruvida du bor utanför sammanhållen bebyggelse....eller inte.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-13 07:32

Överklagar man så tolkar förvaltningsrätten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-13 08:49

Det man behöver är en jordbruksfastighet helt enkelt verkar det. På sådana gäller väl någon generell regel som säger att man får bygga det man behöver, eller?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-13 09:21

Det är inget som hindrar att man söker bygglov för ett 32kvm-hus! Det är i många kommuner stor chans att man får det i vanlig detaljplanerad villabebyggelse.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-13 09:26

På jordbruks och skogsbruksfastigheter finns det generellt tillstånd att bygglovsfritt uppföra alla slags ekonomibyggnader.
Byggnaden får vara av valfri storlek och måste vara minst 4,5 meter från fastighetsgräns om inte tillstånd från grannen medgivits.
Jag tror att byggnadens storlek och utformning dock måste kunna motiveras utifrån näringsverksamhetens behov.
Dock får ej extra bostadshus byggas, personalutrymmen bör kunna gå genom nålsögat.
Ett krav är förstås att det redan står ett bostadshus på fastigheten.

Men byggnaden ska ha med verksamheten att göra och vill någon myndighet stoppa bygget (få bort det) så kan dom också titta på om näringen bedrivs aktivt.
Nu ska jag säga att jag är lite ute i tassemarkerna här, just i gränsen på min kunskapshorisont. Jag är inte helt säker på att det måste bedrivas aktivt jord eller skogsbruk, inte heller i vilken grad.
Det byggs ekonomibyggnader på absolut helt totalt avsomnade jordbruksfastigheter, så det går ju bra så länge det inte upptäcks och beivras. :)

----------

På fastigheter utanför detaljplanelagt område och utanför samlad bebyggelse får enligt lagstiftningen mindre byggnader uppföras utan bygglov i bostadshusets närhet.
Bostadshus måste alltså redan finnas.
Många kommuner försöker formalisera storleken på "mindre", och detta skulle jag gärna överpröva rättsligt ifall kommunen försökte hindra mig från att bygga t.ex. 35m2.
Men nu skummade jag genom tillämpligt lagrum http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.htm 9.kap.
Och inser att skrivningarna har förändrats mycket med senaste PBL. Det verkar som att kommunen numera har lite större makt. Jag måste nog läsa på lite mer noga. Bl.a. verkar kommunerna numera kunna skriva in egna begränsningar i sina översiktsplaner.

---------------

Sen har vi friggebodarna och attefallshusen, som gör det möjligt att bygglovsfritt uppföra vissa mindre byggnader även inom detaljplanelagt område.
Men observera att attefallshusen är lite som att nysa med stängd mun. Det krävs inte bygglov, men väl bygganmälan och att man dessutom uppfyller en hel bunt med villkor och har KA och hela skiten. Det är alltså inte mycket som skiljer mot ett riktigt bygglov ändå.
Den enda grejen som attefallarn tillför samhället är att på tomter där redan all byggrätt (enligt detaljplan) är utnyttjad så kan man fortfarande få bygga en stor 25m2 friggebod. För skrivningen i lagen gör att attefallarn får byggas förutom det som står i detaljplan.

Båda dessa bygglovsfria åtgärder kräver att det redan står ett bostadshus, och att det byggs i husets närhet.

-----------

Sen som lök på laxen har vi strandskydd.
Inget är tillåtet på strandskyddat område, inget av det jag skrivit ovan medger undantag från strandskyddet. Inte ens bonden med hur aktivt jordbruk som helst får bygga en ekonomibyggnad på strandskyddat mark.
Men man kan söka, och faktiskt även få, dispens. Söks hos länstyrelsen. Dispens kan som regel medges i de fall där stranden (som ska skyddas) redan kan anses vara ianspråktagen, t.ex. av byggnader och verksamheter som uppstått före strandskyddstiden.

----------

Och som ytterligare lök på laxen finns det en massa fler undantag.
Bullerzoner, runt vägar, flygplatser mm. Prickmark. Zoner runt järnväg
osv Det finns mycket mer som kan begränsa byggrätten. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-13 09:37

aisopos skrev:Sen har vi friggebodarna och attefallshusen, som gör det möjligt att bygglovsfritt uppföra vissa mindre byggnader även inom detaljplanelagt område.
Men observera att attefallshusen är lite som att nysa med stängd mun. Det krävs inte bygglov, men väl bygganmälan och att man dessutom uppfyller en hel bunt med villkor och har KA och hela skiten. Det är alltså inte mycket som skiljer mot ett riktigt bygglov ändå.
Den enda grejen som attefallarn tillför samhället är att på tomter där redan all byggrätt (enligt detaljplan) är utnyttjad så kan man fortfarande få bygga en stor 25m2 friggebod. För skrivningen i lagen gör att attefallarn får byggas förutom det som står i detaljplan.

Båda dessa bygglovsfria åtgärder kräver att det redan står ett bostadshus, och att det byggs i husets närhet.

Precis detta föredrog Bygglovsavdelningen under julsamlingen. Det är lite av ett skämt det där med Attefallshusen, det har i alla fall gett bygglovshanterarna merarbete men väldigt få ärenden har fått klartecken.

PerStromgren skrev:Det är inget som hindrar att man söker bygglov för ett 32kvm-hus! Det är i många kommuner stor chans att man får det i vanlig detaljplanerad villabebyggelse.

Nja, det finns planbestämmelser och ofta begränsas bebyggningsbar yta till 25% av tomtarealen. För den som har stor tomt blir det enklare. Ofta får man heller inte uppföra ytterligare en byggnad utöver bostadshus och garage, undantagen heter Attefallshus och Friggebod. Bygga till kan man förstås göra om tomten är stor nog.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-13 09:52

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Det är inget som hindrar att man söker bygglov för ett 32kvm-hus! Det är i många kommuner stor chans att man får det i vanlig detaljplanerad villabebyggelse.

Nja, det finns planbestämmelser och ofta begränsas bebyggningsbar yta till 25% av tomtarealen. För den som har stor tomt blir det enklare. Ofta får man heller inte uppföra ytterligare en byggnad utöver bostadshus och garage, undantagen heter Attefallshus och Friggebod. Bygga till kan man förstås göra om tomten är stor nog.

Utanför de stora städerna är det rätt vanligt med tomter på 1000 kvm. Byggnadsyta på 250 kvm är rätt mycket, även när det står ett garage, förutom huvudbyggnaden, på tomten.

För dem som funderar på saken finns ju bara ett vettigt råd: ring förvaltningen som har hand om bygglov och fråga! Det kostar i alla fall ingenting.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-13 11:06

IngOehman skrev:Det man behöver är en jordbruksfastighet helt enkelt verkar det. På sådana gäller väl någon generell regel som säger att man får bygga det man behöver, eller?

Vh, iö

Det finns regler om strandskydd och liknande även där, och jag tror inte bostadshus ingår i det som man får bygga som man vill.
Däremot går det väl bra med maskinhallar och torksilos osv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-13 11:29

Piotr skrev:
En vägg på varje ände av kåken = 25cm per vägg.

Och eftersom det räknas från knut till knut (if memory serves me) >>>

Knutbräda 15mm
Panel 20mm
Luftning 24mm
Väggregel 145mm
OSB 10mm
Gips 11mm

Summa = 225mm

jag skulle mycket hellre bygga huset med sip-panel, i detta fall: vfz plåt + cellplast + vfz plåt

ett fantastiskt fint exempel: http://www.happycheap.se/110.html
Bikinitider

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-13 11:34

paa skrev:
IngOehman skrev:Det man behöver är en jordbruksfastighet helt enkelt verkar det. På sådana gäller väl någon generell regel som säger att man får bygga det man behöver, eller?

Vh, iö

Det finns regler om strandskydd och liknande även där, och jag tror inte bostadshus ingår i det som man får bygga som man vill.
Däremot går det väl bra med maskinhallar och torksilos osv.

Rekreationslokal?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-13 12:25

aisopos skrev:Överklagar man så tolkar förvaltningsrätten.

Nej, första instans är Länsstyrelsen. För att kunna överklaga krävs dock ett beslut. För att få detta prövat behöver man då först bygga "svart". För att sedan ta fighten om huruvida fastigheten är belägen utanför sammanhållen bebyggelse... :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-13 12:52

celef skrev:jag skulle mycket hellre bygga huset med sip-panel, i detta fall: vfz plåt + cellplast + vfz plåt

Ska cellplasten limmas mot den galvade plåten?
Vilket lim ska man ha i så fall?
Låter som man kan få en mögelfri konstruktion med denna konstruktion, om inte limmet kan mögla då.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-02-13 13:04

OT: Spännande koncept det där happycheap. På tiden att husbyggande revolutioneras.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-13 13:39

paa skrev:
celef skrev:jag skulle mycket hellre bygga huset med sip-panel, i detta fall: vfz plåt + cellplast + vfz plåt

Ska cellplasten limmas mot den galvade plåten?
Vilket lim ska man ha i så fall?
Låter som man kan få en mögelfri konstruktion med denna konstruktion, om inte limmet kan mögla då.

Man beställer huset i sektioner som levereras och som snabbt monteras ihop på plats, novasip är en leverantör av panel. Vilka lim som används vet jag inte. Konstruktionen är inte bara mögelfri utan saknar helt köldbryggor samt är enormt isolerande. I Tyskland är byggmetoden väl använd i lågenergi och passivhus.
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-13 13:46

ostmaccan skrev:OT: Spännande koncept det där happycheap. På tiden att husbyggande revolutioneras.

Jag var i stånd att bygga ett happycheap-hus men blev snuvad på tomten, men det står ett hus idag i Vårberg. Det är jättefint!!

Sip-paneler är på intet sätt nån ny teknik, har väl funnits i USA sedan 30-talet. Men sip-paneler används mest här till stora lagerbyggnader typ, utomlands är det vanligare till bostadshus
Bikinitider

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-02-13 13:50

celef skrev:Sip-paneler är på intet sätt nån ny teknik, har väl funnits i USA sedan 30-talet. Men sip-paneler används mest här till stora lagerbyggnader typ, utomlands är det vanligare till bostadshus

Hur pass ljudisolerar väggarna? Jag när en dröm att bygga mitt eget hus i framtiden, men i så fall vill jag ju bestämma planlösningen själv, men det borde ju gå med den byggmetoden.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-13 14:34

ostmaccan skrev:
celef skrev:Sip-paneler är på intet sätt nån ny teknik, har väl funnits i USA sedan 30-talet. Men sip-paneler används mest här till stora lagerbyggnader typ, utomlands är det vanligare till bostadshus

Hur pass ljudisolerar väggarna? Jag när en dröm att bygga mitt eget hus i framtiden, men i så fall vill jag ju bestämma planlösningen själv, men det borde ju gå med den byggmetoden.

jag har tyvärr inte den informationen men alla tekniska frågor kan sip-panelleverantören svara på, http://www.novasip.se.

happycheap är en liten familj av typhus som är framtaget av arkitekt tommy carlsson. happycheap köper måttbeställda sip-panelerna från en sip-leverantör.

Novasip hjälper till om man vill rita och bygga sitt eget hus
Bikinitider

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2015-02-13 15:32

Hur kul är det att behöva ta på sig ytterkläder och skor för att gå till lyssningsrummet? I det svenska regnet?
Låter i mina öron som ett sistahandsalternativ om man varken har källare, vidbyggt garage eller rent av ett vardagsrum som kan nyttjas till musiklyssnade.

Såvida man inte ser sin hobby som ett "jobb" och vill gå till en separat plats (typ kontoret) utan koppling till hemmet.
Men det låter ju tråkigt, tycker jag.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-13 15:57

För övrigt är jag inte alls imponerad av plywoodinredningen i det där huset. Jag har t.o.m sett gamla masonite-inredningar som jag skulle föredragit alla dagar i veckan framför detta!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-02-13 16:05

Fast de är ju bara att måla/tapetsera över...

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2015-02-13 16:18

celef skrev:
ostmaccan skrev:OT: , men det står ett hus idag i Vårberg. Det är jättefint!!

Var i vårberg? har du address?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-13 16:20

paa skrev:För övrigt är jag inte alls imponerad av plywoodinredningen i det där huset. Jag har t.o.m sett gamla masonite-inredningar som jag skulle föredragit alla dagar i veckan framför detta!

Och jag tycker det är jättefint :)

Jag har bara vistats i huset en kortare stund men energin i huset är fantastisk, ens kreativitet går i taket
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-13 16:23

Tompa_39 skrev:
celef skrev:
ostmaccan skrev:OT: , men det står ett hus idag i Vårberg. Det är jättefint!!

Var i vårberg? har du address?

Jag skickar PM
Bikinitider

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-02-14 22:55

IngOehman skrev:Innermått om 4,5*5,4 meter är faktiskt nära nog perfekt, enligt min uppfattning.

Det går att få rum av den storleken och uppåt, att låta något alldeles fantastiskt bra.

Mitt rum är 4,28* 5,38 och det var påfallande lätt att få ljudet att funka. Till och med när jag skaffade subben var det bara att ställa den mot högtalarväggen, låta receivern ställa in avstånd och nivåer och så lät allt bra sedan dess. :D I tidigare boenden har jag alltid brottats med störande frekvenser som exiteras av visst lyssningsmaterial, men inte längre. Det hjälper säkert till att lyssningssoffan står någon meter från bakväggen också.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-15 13:39

Nattlorden skrev:Har man inte grannar nära till så kan man bygga väggar som kan fällas/öppnas så man slipper reflexioner helt eller i valbar omfattning. Stående vågor vore ett glömt problem. Kräver nog sin effekt och sina högtalare för att spela högt nog, men kvalitén bprde kunna bli sensationell. Eventuellt gör man det bara med bakväggen och får mer rum, men slipperd de logitudinella rumsmoderna.

Blir lite klurigt att trycksätta rummet då bara.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi