3d-printade högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: 3d-printade högtalare?

Inläggav paa » 2015-02-13 10:48

Almen skrev:Ja, revolution är nog vad man måste kalla det. Får nästan rysningar när jag tänker på möjligheterna. :o

Någon som vet hur det funkar med bärande strukturer eller detaljer i metall? Tänkte på om man ur hållfasthetssynpunkt vill armera med någon slags fibrer, eller om man vill ha med gänginsatser. Man kanske får printa ut i nivåer och sedan efter hand addera sådana saker.

Ortofons konstruktionschef visade på HighEnd-mässan att dom körde pickuphusen till deras topp-serie i 3D-printat rostfritt material i serieproduktion.
Det var någon sorts laser-droppformare i printern.
Han berättade att det gav ett resonansdödare material med nästan samma styvhet som massivt material.
Gängorna förborrades och gängades på slutet, och dom körde en renputsning av ytan också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-13 10:53

Fungerar dom lite billigare varianterna som finns på Kjell tro? Känns som att om jag skulle behöva lägga över 10000 på en printer så blir det mycket mycket billigare att göra det med det gamla hederliga materialet mdf :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-13 11:04

Jag tror inte att man ska skaffa 3D-printer för att det ska bli billigare att bygga högtalare.
Vill man spara pengar ska man nog inte ens bygga högtalare själv, utan hellre titta på begagnatmarknaden.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-13 11:15

nej, tanken är inte att spara pengar, men det är rätt stor skillnad på 7000 och 17000 så att säga ^^ dom 10 lökarna vet jag inte om jag är redo att betala för att skriva ut högtalare själv, oavsett om jag sparar tid eller inte. det finns bland annat en som heter da vinci 1.0 som kan skriva ut 20x20x20, vilket är en bra storlek imo. skulle passa rätt bra att göra lite mindre lådor med sluttande tak, ungefär som dom jag har gjort.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-13 11:17

Man måste ju räkna in plastråvaran också i priset, den går väl på några (många?) kronor/kg den också?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-02-13 11:19

Överskjutande kostnad kan debiteras på coolkontot, vilket bör vara tämligen spatiöst hos en man i sina bästa år.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-13 11:48

Jäklar, du kom på min baktanke karl! :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-13 20:09

tillfällig setback i dessa tankar. tanten sa tvärnej. men det ska nog gå att lösa på något sätt, jag måste bara finna en godkänd placering. blir rätt svårt då vi är överpackade redan som det är. men... fan. jag vill ju skriva ut mina högtalare. det blir ju en av dom första forumkonstruktionerna som skrivs ut :D

och tänk vad man kan göra, små waveguides och högtalare med fräcka mönster. som inte kommer synas, men ändå :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-13 22:24

Har du sett vad den här norrmannen tänkt skriva ut?

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... entry.html
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-02-14 21:06

jag såg en demo på någon dysk machinebaugeschäftapparat som både kunde fräsa och 3D printa, upp till 1m i kub, och metaller. Sehr teuer... men jävligt rolig att ha :)

jag tänker annars en fräs för skivmaterial är bättre. man kan ju segmentera lådan i skivor som monteras ihop. det är relativt lätt att bygga en fräs med precision som vida överstiger träets egenrörelse. har en skiss på datorn på en väggmonterad

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2015-02-15 22:21

Zartok mfl:

Jag tror man tänker snävt om man måste äga en egen printer (ok, jag vill också men bor i en tvåa)

Kolla in www.shapeways.com tex. De har ballare teknik än man kan köpa själv och gör man nått bra kan man sälja till andra. Finns säkert fler som erbjuder 3d-print som tjänst.

Det skulle desarmera i princip alla tant-argument.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2015-02-15 23:35

Kolla på en 3:d printer på curtnicolin gymnasiet i finspång
Man skrev ut en ihålig kub i kuben skrevs samtidigt en boll
Bollen satt på fyra häftpunkter under uppbyggnad på slutet
Sprutades ett medel som upplöste häftorna och det blev en
Perfekt kub med en boll inuti. Sedan sågades kuben upp och
Bollen kunde kontrolleras.
Hur coolt som helst.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2015-02-19 00:18

Jag har ju en 3d printer hemma och än så länge har det enda ljudrelaterat blivit en manlig plugg för starten på mitt synergyhorn.

Men jag har postat lite här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91595

Tyvärr är det väldigt mycket tid som går åt, den som tror att man får till något på första försöket är lite naiv.
Men möjligheterna är oändliga.. Och roligt är det!

Föregående

Återgå till DIY-forum