piP vs. Guru junior

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: piP vs. Guru junior

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 16:24

IngOehman skrev:Det som inte varit lätt har varit att administrera produktion och få allt att fungera, och någon riktig affärsman har heller inte funnits, så heltokiga beslut sett ekonomiskt har varit frekventa.

Och du som såg affärsmän som något negativt?

"Vissa är ingenjörer och yrkesmänniskor.
Vissa är affärsmän."

/ B

Författare av citatet justerat. Per
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 16:30

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:En affärsman kan däremot skita i produkten. Så länge produkten genererar pengar så är affärsmannen nöjd.

Är det något annat som du inte förstår så ska jag prova att rita med hjälp av penna och papper, alternativt göra en överpedagogisk film.

En affärsman är också en yrkesman. En duktig affärsman ser till att skapa tillfredsställelse över lång tid. I detta ligger ofta att skapa något som är tillräckligt bra. Inte för bra bara för sin egen sak. Vem vill ha en ingenjörsmässigt konstruerad högtalare som låter skit? Det har tidigare framförts åsikter om den förnämliga konstruktionen av Audio Pros sub-basar och hur intelligent konstruktionen var. Men vad hjälper det om det inte låter bra?

Vad jag vänder mig emot är uttalandet att affärsmän inte är seriösa, likväl som jag tidigare vänt mig mot att marknadsförare inte heller är det. Kort sagt, det är bull-shit. Det finns bra och dåliga yrkesmän inom alla branscher, även högtalarkonstruktörer. Man kan helt enkelt inte dra alla över en kam.

Men visst, rita gärna med papper och penna för att bevisa din ståndpunkt. Filmen ser jag absolut fram emot!

/ B

Nu betyder inte det jag skrev i ursprungsinlägget att affärsmän inte är yrkesmän.
Saken är det att en designer, en ingenjör, en hantverkare och en ekonom ser olika på saker och ting.

Om en ingenjör får fria händer så slutar det sällan bra ekonomiskt.
One en ekonom får fria händer så lär t.ex inte Guru Junior bli en produkt över huvudtaget.

Styrelsen i ett aktiebolag skiter nog om du har titanmembran eller bomullsmembran. Du ska bara se till att tjäna pengar och det ska vara en en viss avkastning på varenda satsad krona och helst ska du ha avkastning utan att satsa någon krona.

Nu är du ursäktad för att du har otur när du tänker eftersom Darwinismen inte är fulländad.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 16:33

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:Det som inte varit lätt har varit att administrera produktion och få allt att fungera, och någon riktig affärsman har heller inte funnits, så heltokiga beslut sett ekonomiskt har varit frekventa.

"Vissa är ingenjörer och yrkesmänniskor.
Vissa är affärsmän."

/ B

Nej, jag såg din läsförståelse som något negativt.
Det är din generella inställning till mina inlägg som skapar din dåliga läsförståelse.

Det här inlägget är baserat på en felcitering av Bill50x som jag justerat i originalinlägget. / Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 18:18

ante_77 skrev:Nu är du ursäktad för att du har otur när du tänker eftersom Darwinismen inte är fulländad.

?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 18:19

Bill50x skrev:Författare av citatet justerat. Per

F'låt :-)

/ B

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 18:21

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:Nu är du ursäktad för att du har otur när du tänker eftersom Darwinismen inte är fulländad.

?

/ B

Precis!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-12 20:05

Ante, skulle vi kunna diskutera ämnet som vuxna människor?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 20:30

sportbilsentusiasten skrev:Ante, skulle vi kunna diskutera ämnet som vuxna människor?

Det tror jag nog.
Men du får höra med Bill i så fall.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-12 20:40

Vad sägs om att alla uppförs sig som vuxna och respektfulla människor?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-13 09:48

-Palle- skrev:
PerStromgren skrev:
-Palle skrev:
Vad hade en Guruversion av Inos i64s kostat då undrar jag? :)

För mycket, kan vi nog torrt konstatera.

Tror du? Finns ju tillverkare som säljer snordyra högtalare som jag rent utsagt tycker låter skit*!
Så nog tror jag att det skulle kunna sälja, inga jättevolymer kanske men det tror jag å andra sidan inte att man kan lyckas med i den prisklassen.

*Men smaken är ju som baken... :P

Så dyra högtalare är det väl bara etablerade märken som kan sälja, guru är väl alldeles för nya och okända ännu?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-13 09:51

Ja lite tråkig utvecklig det blev på tråden :(

Men jag tycker att nu har det väll fått avaggerat sig klart ?! :D
Så nu kör vi vidare med fanan högt :P

Jag hoppas att dom eventuella problem som Guru har just nu löser sig!
Det finns en plats för Guru på marknaden, en viktig plats (om du frågar mig!)
En plats som jag upplever att Ino Audio har för oss som införskaffat.

Någon som tar ett steg tillbaka, ser sig omkring och kommer med förnuft in i en branch där det mestadels är utsvävanden som pågår.
Inget fel om det !
Men det finns helt enkelt en plats för dom "förnuftiga" också, dom som inte vill vara orimligt dyra, använda exotiska material, göra sig exklusiva och "åtråvärda" genom detta.
Utan helt enkelt leverera bra produkter med vetenskapligt fotfäste där dom material som är lämpliga ingår i dom tekniska lösningar som krävs.

Så, jag hoppas att Guru går mer än bra framöver, så att detta företag med förnuft kan berika faunan på HiFi marknaden :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-13 10:05

DVD-ai skrev:Så, jag hoppas att Guru går mer än bra framöver, så att detta företag med förnuft kan berika faunan på HiFi marknaden :)

Det finns alltid plats för "förnuftiga" produkter. Viktigt är dock att ha en USP (Unique Selling Point) som går att kommunicera med, annars får man inte med dom som bekostar kalaset, dvs kunderna. Guru verkar vara en bra produkt, de är dessutom långt snyggare än motsvarande Ino (som oftast tom är på gränsen till fula). Vad jag saknar på såväl Ino som Guru är elementskydd, små barn saknar all känsla för att hålla fingrarna borta från dyrgriparna :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-13 10:32

Bill50x skrev:Vad jag saknar på såväl Ino som Guru är elementskydd, små barn saknar all känsla för att hålla fingrarna borta från dyrgriparna :-)

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-13 11:06

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Så, jag hoppas att Guru går mer än bra framöver, så att detta företag med förnuft kan berika faunan på HiFi marknaden :)

Det finns alltid plats för "förnuftiga" produkter. Viktigt är dock att ha en USP (Unique Selling Point) som går att kommunicera med, annars får man inte med dom som bekostar kalaset, dvs kunderna. Guru verkar vara en bra produkt, de är dessutom långt snyggare än motsvarande Ino (som oftast tom är på gränsen till fula). Vad jag saknar på såväl Ino som Guru är elementskydd, små barn saknar all känsla för att hålla fingrarna borta från dyrgriparna :-)

/ B

jag skulle gärna se en sån där stereo-från-en-låda-högtalare av guru, och med en massa smarta funktioner
Bikinitider

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2015-02-13 12:33

Jag får framhärda lite här känner jag. Är det ett rimligt antagande att piP bara sett till prestanda är ett bättre val än Guru Junior?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-13 13:02

eljulio skrev:Jag får framhärda lite här känner jag. Är det ett rimligt antagande att piP bara sett till prestanda är ett bättre val än Guru Junior?

IngOehman skrev:Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna.

Guru-modellerna har tagits fram med ibland lite andra avvägningar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2015-02-13 13:04

Almen skrev:
eljulio skrev:Jag får framhärda lite här känner jag. Är det ett rimligt antagande att piP bara sett till prestanda är ett bättre val än Guru Junior?

IngOehman skrev:Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna.

Just ja och tack. Det är tydligt att Ingvar själv har kompromissat avseende Guru via ovan citat.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2015-02-13 14:04

eljulio skrev:
Almen skrev:

Just ja och tack. Det är tydligt att Ingvar själv har kompromissat avseende Guru via ovan citat.

I så fall en fullständigt lyckad "kompromiss" tycker mina öron. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-13 14:20

Man får komma ihåg att det är en mans uppfattning, ingen universell sanning.
Om det är så att dom låter olika är det troligt att vissa föredrar den ena medan andra föredrar det andra alternativet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-13 14:45

Ehhh... Vill vara väldigt tydlig med att det är mig oändligt främmande att göra högtalare som jag inte tycker är bra. Och jag har inte kommit med några "uppfattningar" i mitt tidigare inlägg. Jag har berättat helt objektivt hur det är.

Tycka får den som vill, göra själv. :)

Det skall också sägas att jag inte accepterar några allvarliga kompromisser hos Guru-högtalarna. Mycket små avkall på ljudkvaliteten om det finns något annat stort värde att vinna har jag någon gång accepterat (jag har veto, och jag släpper inte igenom något som jag inte tycker är bra nog) men däremot kan avvägningar göra annorlunda, av andra skäl. Det betyder inte att de blir sämre eller mera kompromissbenägna, det kan lika gärna betyda att jag optimerat dem på lite andra grunder.

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Det som inte varit lätt har varit att administrera produktion och få allt att fungera, och någon riktig affärsman har heller inte funnits, så heltokiga beslut sett ekonomiskt har varit frekventa.

Jag förstår inte frågan. Det ser ut som ett falskt påstående med ett frågetecken efter.

Bill50x skrev:"Vissa är ingenjörer och yrkesmänniskor.
Vissa är affärsmän."

/ B

Författare av citatet justerat. Per

Förstår inte vad du vill ha sagt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-02-13 14:57, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-02-13 14:50

Här är något konstigt med citeringarna!
Det var väl ante_77 som uttryckte sig så?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-13 14:52

gflar skrev:Här är något konstigt med citeringarna!

Ja:
ante_77 skrev:Vissa är ingenjörer och yrkesmänniskor.
Vissa är affärsmän.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-13 15:08

Jag förstår inte vad Bill försöker säga, ändå. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-02-13 15:11

Det är intressant att få glimtar om livet i bissnissvärlden.

IngOehman skrev:... Men det pågår ett stort arbete att vända saker rätt. Så vi får se om det går. Min bedömning är att jr är den som bidragit till att sänka skeppet. Det känns attraktivt att tillverka många och sälja billigt, men när de kostar nästan lika mycket som QM10 att tillverka och därför går MASSOR i förlust (när man räknar in alla kostnader, det är viktigt att inte glömma bort att det finns mer än inköpspriset av delarna) så hade det varit bättre att sälja få. Helst noll. ...

Tråkigt! Jag tycker verkligen om Jr. De har utstrålning.

Lycka till!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-13 15:50

IngOehman skrev:Ehhh.... Och jag har inte kommit med några "uppfattningar" i mitt tidigare inlägg. Jag har berättat helt objektivt hur det är.

Vh, iö

Ditt citat nedan är din uppfattning. Betydelsen av och vägen till "god återgivning" har inte du monopol på.

IÖÖ skrev:
Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna

Annars tycker jag som du att det är upp till var och en att tycka(varför det nu måste uttalas i tid och otid)
Jag tycker också det är fånigt att börja ett inlägg med Ehhh...men det tycker visst inte du

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-13 15:51

gflar skrev:Här är något konstigt med citeringarna!

Men jag tror och hoppas på att Ingvar förstod vad jag menade när jag citerade honom.....för att fortsätta på detta OT-dravlet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-13 16:07

BORIS skrev:
IngOehman skrev:Ehhh.... Och jag har inte kommit med några "uppfattningar" i mitt tidigare inlägg. Jag har berättat helt objektivt hur det är.

Vh, iö

Ditt citat nedan är din uppfattning. Betydelsen av och vägen till "god återgivning" har inte du monopol på.

IÖÖ skrev:
Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna

Annars tycker jag som du att det är upp till var och en att tycka(varför det nu måste uttalas i tid och otid)
Jag tycker också det är fånigt att börja ett inlägg med Ehhh...men det tycker visst inte du

Du har fel.

Det är fakta att Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna. Det är entydigt objektivt och ger andra möjlighet att berätta samma sak. Det är inte en subjektiv fråga om det är så som jag berättar, det är objektivt sant att det är så.

Jag förstår att det ibland kan vara svårt att skilja sådant som är subjektivt från sådant som är objektivt, speciellt när sådant som är objektivt ser ut att innehålla något subjektivt, eller när något som är subjektivt har objektiva paralleller.

Men jag skriver ingenting överhuvudtaget i det du citerar som är subjektivt. Jag skriver inget om VAD det är som konstituerar en god återgivning enligt min uppfattning. Så det du påstår om att jag geruttryck för någon uppfattning är inte riktigt. Det jag berättar om är fakta.

Någon gång kanske jag går in på subjektiviteter som har anknytning till detta, men det tänker jag inte göra nu. Det får räcka med det objektiva. Alltså ATT det är som jag skrev.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-13 16:30

Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en i mitt tycke så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna, så som jag ser dom

Faktum kvarstår det är din uppfattning att återgivningen är så god som möjligt enligt förutsättningarna,
det kunde undvikits med en gnutta självdistans
Att du inte uttalar vad som konstituerar en god återgivning enligt din uppfattning saknar såklart betydelse i sammanhanget
eftersom du redan slagit fast att återgivningen är så god den kan bli

Din lilla redovisning säger endast att du har ett hum om högstadiets grammatik, det tycker jag är bra.
Jag tycker också att det är fånigt att börja ett inlägg med Du har fel.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-13 16:45

Vi måste nog inse att vartenda inlägg har en mer eller mindre grad av "..., som jag uppfattar saken.". Det får vi nog leva med, utan att man måste betona det jämnt. De flesta klarar fin-fint att skilja på ren sakupplysning och rent tyckande. Däremellan används lämpligen sunt förnuft.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-13 16:53

PerStromgren skrev:Boris, vi måste nog inse att vartenda inlägg har en mer eller mindre grad av "..., som jag uppfattar saken.". Det får vi nog leva med, utan att man måste betona det jämnt. De flesta klarar fin-fint att skilja på ren sakupplysning och rent tyckande. Däremellan används lämpligen sunt förnuft.

Har du läst inläggen!? Seriöst Per ibland är du mer än lovligt enögd

Det är ju precis det jag skrev i mitt ursprungsinlägg
Givetvis är det subjektiva uppfattningar! Som jag inflikade innan IÖ kom med Ehhh... du har fel....och andra trevligheter

Ta nu och använd ditt sunda förnuft, du har ju ett påstår du

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino