Moderator: Redaktörer
markusA skrev:Mätinstrument är ett verktyg men det är inte det enda verktyget. Har man en tränad hörsel så kan man nog bedöma tonkurvan rätt ok genom lyssning. Och det viktiga är ju att det låter bra, inte att det mäter bra.
PerStromgren skrev:markusA skrev:Mätinstrument är ett verktyg men det är inte det enda verktyget. Har man en tränad hörsel så kan man nog bedöma tonkurvan rätt ok genom lyssning. Och det viktiga är ju att det låter bra, inte att det mäter bra.
Tycker att denna brahet innefattar att tonkurvan uppfattas som rak?
markusA skrev: Och det viktiga är ju att det låter bra, inte att det mäter bra.
PerStromgren skrev:markusA skrev: Och det viktiga är ju att det låter bra, inte att det mäter bra.
OK, nytt försök. Kan det låta bra med en krokig tonkurva?
PerStromgren skrev:markusA skrev: Och det viktiga är ju att det låter bra, inte att det mäter bra.
Komorok skrev:Ja.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Ja.
OK. Innebär det att du inte strävar efter rak tonkurva, eller att det finns andra parametrar som är viktigare?
Komorok skrev:PerStromgren skrev:OK. Innebär det att du inte strävar efter rak tonkurva, eller att det finns andra parametrar som är viktigare?
En tonkurva skall inte vara rak för att låta rak. Stereosystemfel och sådant du vet....
Komorok skrev:Du borde editera dit inlägg också. Citeringen blev kass. Många verkar ha problem med det.
Martin skrev:Loge-teorin är jag välbekant med sedan tidigare. Det är den jag ifrågasätter validiteten i i praktiken på vanliga inspelningar som är närmikade och med syntetiska ljud. Hur logen ska se ut är på inget sätt standardiserat i inspelnings/uppspelningssammanhang. Det kan lika gärna vara så att inspelningar låter mer rätt med en viss mängd rumsbidrag från ett vanligt lyssningsrum. Sedan kan man ju behandla det som avslöjar högtalarna i den mån det ger utdelning ljudmässigt.
IngOehman skrev:Problemet med din fråga är att den underförstår att det bara finns en tonkurva och att den är entydig. Så är det inte alls.
En tonkurva är något som finns på ett papper.
Från en anläggning i ett rum finns en mycket komplex flerdimensionell överföringsfunktion, som någon kanske kan vilja försöka kondensera ned till en tonkurva, men en sådan säger ju mycket lite, och vet man inte ens hur den är framtagen (vad den representerar) så säger dem mindre än mycket lite, då säger den ingenting.
DQ-20 skrev:Martin skrev:Loge-teorin är jag välbekant med sedan tidigare. Det är den jag ifrågasätter validiteten i i praktiken på vanliga inspelningar som är närmikade och med syntetiska ljud. Hur logen ska se ut är på inget sätt standardiserat i inspelnings/uppspelningssammanhang. Det kan lika gärna vara så att inspelningar låter mer rätt med en viss mängd rumsbidrag från ett vanligt lyssningsrum. Sedan kan man ju behandla det som avslöjar högtalarna i den mån det ger utdelning ljudmässigt.
Nu blev jag lite förvånad. Hela poängen med "logemodellen" är ju att rummets utformning är subjektiv. Helt subjektiv. Och kan inte vara annat. Det enda man kan säga objektivt är att den skall uppträda SOM OM det verkligen var en loge där högtalarväggen inte finns. Det gör man normal genom att se till att området i högtalarnas omedelbara närhet är dämpat och att stående vågor mellan högtalarvägg och bakvägg inte kan uppstå. Så, vad är problemet?
/DQ-20
Bill50x skrev:Komorok skrev:Främst sidväggarnas, takets, golvets och framväggens direktreflektion och sedan rumsresonanserna. Hade det varit en öppning framför soffplatsen hade dessa reflektioner och resonanser inte funnits.
Men det förutsätter väl att inspelningarna inte är gjorda med rumsreflexioner i åtanke? En någorlunda kompetent mixare försöker väl få till ljudet så det passar i de flestas lyssningsmiljö (hur nu en sådan ser ut)? Alternativt göra en mix så inte påverkas av lyssningsmiljön.
/ B
Alton skrev:Bill50x skrev:Komorok skrev:Främst sidväggarnas, takets, golvets och framväggens direktreflektion och sedan rumsresonanserna. Hade det varit en öppning framför soffplatsen hade dessa reflektioner och resonanser inte funnits.
Men det förutsätter väl att inspelningarna inte är gjorda med rumsreflexioner i åtanke? En någorlunda kompetent mixare försöker väl få till ljudet så det passar i de flestas lyssningsmiljö (hur nu en sådan ser ut)? Alternativt göra en mix så inte påverkas av lyssningsmiljön.
/ B
Hur vore det ens möjligt? Jag visserligen dålig koll på vilka verktyg mixaren har att jobba med, men jag har svårt att se hur det vore möjligt att kontrollera annat än efterklangen. Alltså, kanske vore det möjligt att göra inspelningen "extra torr" och sedan hoppas rummet gör sitt. Även om så vore fallet, vilket jag inte tror på, så kommer rummet tillföra en massa elakheter. Fladder, ringningar, kamfiltrering, utsläckning och förstärkning av vissa frekvenser skulle jag säga är omöjligt att komma åt i produktionsänden.
Carlssons konstruktionsprincper
1(19)
Carlsson
Ortho- Acoustic
Loudspeakers:
Design and
Performance
Principles
IngOehman skrev:En sista sak (det här tar aldrig slut verkar det) DQ-20 nämner specifikt samverkan mellan väggen bakom högtalarna och väggen bakom lyssnaren, och specifikt talar han om ståendevågen. Jag vill därför nämna att det som är potentiellt problematiskt framförallt är resonansen mellan dessa väggar, inte ståendevågorna. Ståendevågen från bakväggen (när en statisk ton spelas) befinner sig ju t ex mellan väggarna, och den är i sig skapligt harmlös. Men resonansen (som i och för sig kan påstås vara en >dubbelvikt stående våg) mellan väggen man har framför sig och den man har bakom sig är av ondo. Detsamma gäller i viss mån efterklang i logen. Reflekterade ljud från väggarna är helt okej, och brukar behövas för att det inte skall kännas konstigt i rummet, men efterklang kan vara destruktivt när det gäller att bevara möjligheten att höra in ackurat i ljudbilden, från logen.
PerStromgren skrev:Vi fortsätter!![]()
Finns det anledning att mäta tonkurvan med mikrofon i ett lyssningsrum? De svar jag fått hittills antyde att det är bortkastad möda.
Finns det anledning att mäta tonkurvan med mikrofon i ett lyssningsrum? De svar jag fått hittills antyde att det är bortkastad möda.
PerStromgren skrev: Är det så vi bör göra, i gemen, att alltså sträva rak tonkurva på lyssningsplats, om vi nu över huvud taget ska mäta oss till perfektion på detta område?
Komorok skrev:Martin skrev:Komorok skrev:Jo, det är skillnad. Vill man återge musik så vill man ju ta bort de reflektioner och resonanser som avslöjar att det är ett par högtalare som spelar och inte musiker i öppningen på logen.
Loge-teorin är jag välbekant med sedan tidigare. Det är den jag ifrågasätter validiteten i i praktiken på vanliga inspelningar som är närmikade och med syntetiska ljud. Hur logen ska se ut är på inget sätt standardiserat i inspelnings/uppspelningssammanhang. Det kan lika gärna vara så att inspelningar låter mer rätt med en viss mängd rumsbidrag från ett vanligt lyssningsrum. Sedan kan man ju behandla det som avslöjar högtalarna i den mån det ger utdelning ljudmässigt.
Ja, du får ju göra som du vill.
petersteindl skrev:I princip är all mätning som någonsin utförts på denna planet från tidernas begynnelse helt bortkastad möda om man inte kan dra någonsomhelst slutsats eller korrekta slutsatser och aldrig någonsin i framtiden inte heller.
...
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster