ante_77 skrev:MagnusÖstberg skrev:
Blir lite klurigt att trycksätta rummet då bara.
Varför skulle man vara tvungen att trycksätta rummet?
Hur trycksätter man en konsert på Ullevi?
MagnusÖstberg skrev:ante_77 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är trevligt med konserter på Ullevi. Bästa arenan.
Det summeras ihop med att du inte klarar av att komma riktigt djupt ner i frekvens utan trycksättning, men inget hindrar dig att skita i det. Ullevi trycksätter man inte av naturliga skäl.
Nja, då har man väl fel högtalare om inte "rummet" passar.
Du kan fortsätta tycka det.
Jag som uppenbarligen lever i en annan fysikalisk verklighet är beroende av trycksättningen för att nå ner mot 10Hz med vettig nivå.
Jag bara måste lägga mig i detta. Fast jag inte vill.
Det blir bara för tokigt när någon talar om den fysikaliska verkligheten och antyder sig ha den större kunskapen, men samtidigt uttrycker sig terminomlogiskt heltokigt.
Att trycksätta ett rum, det gör man inte i hifi-sammanhang. Man gör det för att stoppa in dykare i, som varit nere i plurret (ja, plurret är korrekt termonologi!

) för djupt och länge. Och rum som skall kunna trycksättas (i betydelsen förses med ett tryck avsevärt större än normaltrtycket, 1 Atmosfär, 1 bar, 100 000 pascal) måste vara
täta. Det är inga lyssningsrum.
Så man kan inte trycksätta några normala lyssningsrum och det finns heller ingen orsak att göra det eftersom man, ehuru man kan uppnå betydligt större rent ljudtryck i sett sådant rum, ändå inte uppfattar det högre. Trycket innanför trumhinnan blir ju (förhoppningsvis) samma.
Så nej, trycksätta rum handlar det inte om här.
- - -
Och med det sagt kan förstås någon hävda att det bara handlar om att trycksätta kortvarigt, med ljud.
Men i den betydelsen så trycksätter man ju alltid rum, och även utomhusmiljöer, när man skapar ljud i dem. Det spelar ingen roll om de är slutna eller öppna. De uppstår oavsett vilket alltid tryckvariationer i dem om man spelar i dem med en högtalare.
- - -
Så - det Magnus försöker säga, utan att verka ha verktygen för att göra det, är att man kan utnyttja en effekt som finns i skapligt täta rum, nämligen kavitetseffekten.
Den förändring i den akustiska impedansen (som börjar när våglängden börjar få svårt att få plats i rummet) och som gör att man kan exitera det med en konstant pumpvolym per period istället för en konstans acceleration från membranytan (det skiljer två derivator). Och ju lägre ned i frekvens man vill kunna återge ljud, desto mer finns att vinna. Nackdelen är att det blir ett tryckhomogent fält vilket i sin tur leder till att klangen blir avståndsberoende, och att hastighetskomponenten i ljudvågen blir undertryckt vilket kan menligt påverka de taktila effekterna i rummet.
- - -
Vad det handlar om är att man, genom att göra det svårare för ljudvågen att fly rummet, kan skapa ett tryckhomogent fält. Beroende på rummets storlek och avståndet till ljudkällan (ja, det är lika viktigt) så kommer gränsfrekvensen för denna effekt att hamna lite olika, men signifikant hjälp av kavitetseffekten får man normalt framförallt under 20 Hz.
Vill man nå ned till 10 Hz så handlar det bara om en oktav och vinsten är inte jättestor men ändå signifikant. Det handlar i bästa fall om att vinna 12 dB. Det är inte försumbart, men det måste vägas mot att den slutna låda man troligen kommer att använda, i sig typiskt har fallet rätt så många dB vid samma frekvens, så trots rumsstödet behöver sådana inställationer ändå använda eq för att få upp nivån tillräckligt. Den slutna lådans låga mekaniska verkningsgrad gör även att man behöver ungefär tre gånger så mycket membranarea som med basreflex i samma rum.
Så riktigt så enkelt som att 10 Hz blir tillgängligt bara för att rummet är slutet, är det inte. Det är heller inte så enkelt som att man behöver slutna lådor för att klara det, men tar man in en massa andra faktorer i ekvationen så är ändå ofta slutna system den bästa lösningen. Men det blir inte ett volymmässigt mindre system än om man valt basreflex.
Vh, iö (Uppfinnare av Infra-konceptet med slutna lådor i kombination med en lite speciell eq, för användning i rum med rimligt lågt läckage till utanförvärlden.)
- - -
PS. Kan nämna en sak till - att man för att nå 10 Hz i ett normalstort lyssningsrum (säg 50 kubikmeter) ofta kan tillåta sig hål mot omvärlden på en halv kvadratmeter*. Jag nämner det bara för att jag har sett förståsigpåare som försökt tolka mitt koncept och berätta om det för andra, som antytt att de tror att man måste täta rummet med akryl... Det stämmer alltså inte alls. Det visar bara att den som säger eller skriver sådant inte har koll på de akustiska processerna som pågår i ett rum.
*Jag skriver "ofta", för mobiliteten för luften i ett sådant hål är inte entydligt beräkningsbart med utgångspunkt från bara lyssningsrummets mått och andra egenskaper.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).