Bill50x skrev:DTH skrev:Inbillningsförmåga existerar!
Bitfel eller jitter pga ströljus existerar inte!
Dom här två sakerna har inte med varandra att göra. Att vi inbillar oss saker när vi lyssnar är inget bevis för att signalen från en cd-spelare inte kan eller blir påverkad av yttre faktorer.
Jodå! Dom två sakerna har med varandra att göra i detta sammanhang.
Du har rätt i att förekomsten av placebo inte bevisar avsaknaden av bitfel pga ströljus!
Det är precis tvärtom.
Avsaknaden av av bitfel bevisar förekomsten av inbillning hos de som hör skillnader!
Bill50x skrev:Att inbillningen ändå finns där tror jag ofta beror på att vi vill vara delaktiga på något sätt, bidra med egen kraft till välljudet. Det var enklare förr när man hade en skivspelare att fiddla med. Justera pickupen, fixa ett bra underlag - etc. Nu när vi har cd-spelare, vad ska man göra då? Ja, då blir det djupfrysta antistatbehandlade svarvade och kantmålade cd istället.
Här håller jag med dig. Bra analys
Bill50x skrev:Men precis som många med rätta är skeptiska till tweaks och dess nytta är jag lika skeptisk till mätnissar som med några siffror eller resonemang "bevisar" att saker är på ett visst sätt.
Trist att den kompetens som krävs för att konstruera dessa grejor av dig möts med lika mycket skepsis som påståenden om tweaks.
Bill50x skrev:Att ettor och nollor är opåverkbara har jag hört till leda, speciellt med tillägget "om bara den och den förutsättningen är uppfylld" (som Jax skrev ".. såvida klockan i avskrädesapparaten inte är för dålig så dess jitter blir signifikant stort."). Alla transporter över 399:- är tydligen en ripp off, så ni som har betalt mer kan känna er blåsta.
Felkorrigerade ettor och nollor är EXAKTA med ursprunget. Det ÄR så och det MÅSTE vara så för att datorer skall funka.
En annan sak är jitter. Jitter exsiterar och som mycket annat är det hörbart över vissa trösklar. Jitter kommer dock inte från den fysiska avläsningen utan från tidsvariationer i masterklockan och eventuellt från transmissionen till extern DAC.
Om den externa DAC:en kan korrigera för det inskickade jittret (vilket varierar beroende på vilken DAC man har) spelar transporten överhuvudtaget ingen roll. Har man en enklare DAC kan en bättre transport kanske ge något.
Inget av detta har något med det faktum att göra att det inte går att optiskt/fysiskt åstadkomma eller tweaka något som positivt påverkar vare sig bitfel eller jitter.
Bill50x skrev:Så, när egentligen ingenting spelar någon roll, vad enkelt det helt plötsligt blir. Kablar låter inte överhuvudtaget (så länge dom är "korrekt dimensionerade"), rörförstärkare är kassa (bara en massa dist) så köp en transistor. Det enda som betyder något är högtalaren och rummet, allt annat är placebo eller dist. Och högtalare är skitenkelt det också, dom två gångbara har egna avdelningar här på Faktiskt.
Så vad diskuterar vi egentligen?
/ B
Nu lägger du förvanskade ord i munnen på folk.
De som har någorlunda kunskap om den teknik det handlar om verkar ofta vara mer eller mindre överens om:
1. Kablar "låter" inte, så länge de är rätt dimensionerade. Där återger du korrekt.
2. Rörförstärkare har en annan ljudkaraktär, främst pga harmonisk övertonsdistorsion. Har aldrig sett att någon sagt att man inte får tycka om det. Tvärtom är det ju uppenbart att många gillar detta. Här återger du klart färgat när du lägger in värderingar som "kasst".
3. Om man inte vill sila mygg och svälja kameler är det oftast så att det största problemen finns på fonogrammen (där vi är ganska maktlösa) och i akustiken. Varför är detta faktum så svårt att acceptera? Det borde ju vara en källa till glädje att elektroniken nått såpass långt som den har.
Vad diskuterar vi då, och varför?
Jag diskterar för att jag tycker det är tråkigt att bluffmakare lyckas lura till sig pengar från konsumenter med hjälp av annonsfinansierat media, samt för att jag tycker kunskap och vetenskap är viktigt - särskilt inom ett teknikområde. Det finns ju nästan inga riktiga vindmöllor kvar att ge sig på...
Därutöver gjorde du IMHO en träffande analys ovan. Sökandet efter ljudnirvana samt lusten att fibbla gör oss i kombination med den mänskliga inbillningsförmågan till tacksamma offer. När vi väl fallit offer vill vi ofta inte acceptera detta utan försvarar med varierande grad av vehemens våra val - då blir det diskussion. Normalt sett avartande och fruktlös sådan...
Mvh