Vad är Linn Axis för en skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Vad är Linn Axis för en skivspelare?

Inläggav mx » 2015-02-15 19:39

Vad är Linn Axis för en skivspelare? Jag har idag en Linn Basik (tror jag den heter) och är nöjd med den. Det vore dock skönt att kunna växla hastighet på skivspelaren utan att flytta på skivtallriken och flytta på en rem. Linn Axis verkar kunna göra detta enklare.

Är det någon idé att byta? Vad är det för en spelare? Eller ska jag se mig om efter en helt annan spelare från Thoréns kanske... eller gå på en såndär LP12? 8O
Senast redigerad av mx 2015-02-15 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Alea iacta est.

Falkis
Forumpoet

Re: Vad är Linn Axxis för en skivspelare?

Inläggav Falkis » 2015-02-15 19:41

att hålla på att kladda på remmen var och varannan spelning kan ju inte vara särskilt bra, snikfunktionellt.

Jag som har en skivspelare från 1968 ska väl inte uttala mig alls i dessa kretsar, typ... :oops: Tror att vinyl handlar mer om att njuta med alla sinnen, av apparat, okulär ögononani när man tittar på tonarmen samt handhavande.

Användarvisningsbild
mx

Re: Vad är Linn Axis för en skivspelare?

Inläggav mx » 2015-02-15 19:49

Ja, den får ju inte spela skivor sämre än den jag har nu. Men jag vill gärna ha lite mer funktioner. :)
Senast redigerad av mx 2015-02-15 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-02-15 19:52

Verkar inte finnas någon information om Linn Axis någonstans. Och verkar inte som att den diskuterats på forumet heller. Kanske är en skitspelare. :cry:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-15 20:11

Nån skitspelare är det inte
Basik är väl Linns enklaste och Axis är steget bättre, vad skillnaden består i vet jag inte

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-15 20:13

mx skrev:Verkar inte finnas någon information om Linn Axis någonstans. Och verkar inte som att den diskuterats på forumet heller. Kanske är en skitspelare. :cry:

Hur söker du egentligen???

Naqref skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ska man lägga så pass mycket slantar finns det IMHO ingen anledning till att inte köpa en beggad LP12.
Skitbra, finns massa delar, håller värdet bra och många som kan serva dom.

Fast en beggad LP12 är ju fortfarande i grunden samma felbalanserade vobbliga skitspelare som den var på 70-talet.

Ska man ha en bra Linn så är det Axis som gäller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-02-15 20:15

Inte lika bra som du uppenbarligen. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-02-16 10:11

Linn Axis var Linns första försök att skapa en enklare (billigare) instegsmodell som alternativ till LP12. Senare kompletterades modellserien även med Linn Basik. Båda modellerna försvann när intresset för skivspelare sjönk under CD eran.

Axis var dessutom Linns första skivspelare med automatiskt hastighetsbyte, en förlaga till Linn Lingo motorstyrenhet för 12:an. Och vad jag hört är det just denna motorstyrning som vanligast lägger av i skivspelaren. Troligen inte alltför komplicerat att laga, men Linn själva gör det inte längre.

Kolla att lager hos tonarmen, tallrikslagret och skivspelarens gummiupphängning verkar ok.

Här finns mer info: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=17307

Vh, mats

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-16 10:55

Hittade även en länk till motorstyrningen för Axis här på forumet, i mx:s Basik-tråd:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... t_diag.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-02-16 12:01

paa skrev:Hittade även en länk till motorstyrningen för Axis här på forumet, i mx:s Basik-tråd:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... t_diag.pdf

Tack! Den hade jag tänkt leta reda på själv vid tillfälle.

Vh, mats

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-16 14:31

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-02-16 20:15

Jag har en Axis. Jag tycker den är bra men har inte så mycket att jämföra med.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-16 23:50

Klart man ska flytta på remmen. Min CJ Walker hade dessutom osynkad motor, bara att starta om till skivan snurrade åt rätt håll. Minimalism ger välljud.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-16 23:58

Enligt pdf så hade den 2 hastigheter
1 tryck så startar den
Håller man ner knappen några sekunder byter den.
http://docs.linn.co.uk/wiki/images/7/78 ... manual.PDF
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

LYD

Inläggav LYD » 2015-02-17 00:17

Jag spelar på en Linn Axis idag. Som några redan nämnt var det ett försök att nå fler kunder med en billigare spelare. Axis har betydligt mer likheter med LP12 än Basik, då den är fjäderupphängd till skillnad från den stumma plinten på Basik. I början av 90-talet kostade Axis runt 7000kr så det var inte direkt en budgetspelare. I dagsläget skulle jag säga att Axis är en helt ok spelare, inte mer. Min svarv får stryk av en Rega RP1 på det flesta punkter. Har försökt hitta anledningar till detta men lyckas inte hitta några direkta fel på spelaren.
HiFi-handlare i Umeå - LYD HiFi & Hembio
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-17 22:38

hifikg skrev:Klart man ska flytta på remmen. Min CJ Walker hade dessutom osynkad motor, bara att starta om till skivan snurrade åt rätt håll. Minimalism ger välljud.

Du menar att motorn saknade en fungerande startkonding, för en synkronmotor tror jag nog att det är . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-02-18 00:34

Spelar också på en Axis. Den fanns i Mk1 och Mk2 version där Mk2 versionen bla hade lite uppgradering på kretskortet för att den inte skulle "självstarta" och riskera att överhettas.

Komplex styrning av motorn som inte riktigt har fått någon fullständig förklaring. För ev framtida reparationer krävs en del kunskap om hur den fungerar och om elsäkerhet (högspänning). Den är dels en styrning som gör att motorn går tystare efter uppstart och den kan inte drivas "själv" utan tallriken håller motorn igång. Möjligen har den någon lastavkänning också, någon som är bra på att läsa kretskort kan möjligen kolla detta. Justerbar hastighet med två potar. Möjlig uppgradering (ny tonarm med Linn-mått, finns flera alt) och ev byte av motor till en nyare Linn/Premotec-motor med bättre lager/axel-precision? Motor sitter med dubbelhäftande tejp på kretskort, kräver lite arbete för att byta ut, så även om man ska byta remskivan. Andra ev justeringar är att byta kondingar som torkat/drivit iväg i värden. Annars inte mycket som kan göras.

Lagret har låg friktion. Laminerad plint med hårdgummikoppling/inspänning, inget problem med vridning i sidled arm/upphängning/tallrik som kan fås med flytande upphängning. Liknar därmed mer en fast plint i det avseendet.

Gör sitt jobb som drivverk skulle jag säga. Huruvida den har ett eget "sound" kan bara utvärderas i en välkontrollerad jämförelse (exakt samma hastighet, samma tonarm, samma pickup, samma inställningar tonarm etc....)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-02-18 00:40

Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2015-02-20 15:15

Hejsan

Har också en Linn Axis som har hängt med ett tag.
Den drabbades av det som nämnts att motorstyrningen la av.

Men detta har jag löst med att sätta in ett Valhalla kort från en LP12.
Funkar ypperligt bortsett från att man tappar 45 varvs alternativet....
Linn LK lådor i alla dess former :)
70 tals Hitachi

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2015-02-21 15:52

Återgå till Generellt om hifi