Bashorn HD15 eller liknande

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bornsloppy

Bashorn HD15 eller liknande

Inläggav bornsloppy » 2015-01-31 01:04

Nu är jag sugen på att bygga bashorn. Tanken är två lådor bestyckade med ett element vardera.

Jag har insett att jag behöver bygga mer för att finslipa mina kunskaper inom träarbete/högtalarkabinett.
Så sakta så börjar tummen förflytta sig från mitten av handen men mer träning behövs.

Inte ett skvatt kunnig inom att kalkylera , beräkna och rita mina egna konstruktioner så jag har kikat på befintliga ritningar för bashorn.

Elementet jag har tittat på är Billebro Gamma PRO-15. Qts ligger dock på 0.38 så jag är lite skeptisk men hoppfull om att det eventuellt skulle funka i ett bashorn.
Elementet ser ganska rejält ut och prisbilden är enligt budget.
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=4688

Alternativet är annars kanske ett element från Eminence, Kappa-15, som har ett Qts på 0.3 vilket jag har förstått är bättre för horn. Priset är dubbelt så mycket som jag har tänkt mig.
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... m/kappa-15

Ena hornet jag sneglat på är ett s.k. HD15. Kan tänka mig att basen inte blir vidare djup men rapp.
http://www.speakerplans.com/index.php?id=hd15horn
http://www.speakerplans.com/index.php?id=domhd15

Ett annat horn jag funderar på är ett scoop.
http://www.dancetech.com/index.cfm?load ... loader=181

Det jag vill åt är en rapp och snärtig bas. Bas som känns oavsett om det är trance, techno eller rock.
Vad jag förstår så får man tumma lite på den djupa basen, men skulle det gå på något sätt att komma ner lite djupare än just 40-50 hz som de skriver?
Exempelvis HD15, skulle man kunna utöka lådvolymen för att komma ner i hertz och ändå behålla en snärtig bas?

Andra förslag till horn är välkommet.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
DrBoar

Re: Bashorn HD15 eller liknande

Inläggav DrBoar » 2015-01-31 12:39

Jag har hållit på och simulerat både K25H bashornet och hemmasnickrade varianter av LaScala (Klipsch). Olika element, kammarstorlekar och utvidgning, hornlängden och öppningsarean samma. Till min besvikelse går K25H inte så mycket längre ner än LaScala. Det skall till ett ännu större horn för att tydligt under 50 Hz. Linnar simulerade LaScala/Kuben och fick bäst resultat med ett billigt element med ganska högt Q.

Simuleringarna ger bara frekvens och fasgång i basen inte distortion och andra saker som elementet har för sig. Klinger bashornet för 12" element går ner till 40 Hz och är påfallande lättbyggt. Låter mer HiFi djupare och torrare bas än Kuben. Men kuben har det där smällen i mellanbasen, mer så än vad Klinger har.

Mina simuleringar med LaScala varianter (som ligger nära HD15) är att olika element, kammarvolymer och flare påverkar mest rundningen i hur hornet faller av nedåt men basfallet i sig styrs av längden på hornet och ojämnheten i basen av mynningsareans storlek.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-01-31 12:43

Vet inget om horn, Men vet att du inte bör köpa något ifrån Billebro!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-31 13:07

forzell skrev:Vet inget om horn, Men vet att du inte bör köpa något ifrån Billebro!

Plus fyrahundrafemtioelva!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-01-31 13:36

Kände på mig att Billebros produkter ratas här. Billebro verkar ha fått mycket negativ kritik bakåt i tiden.
Peka gärna på vilka brister elementet har som jag länkade till ovanför.

Mina första horn är mer tänkt för "garagedisco" än att sitta i soffan för att finlyssna.
När jag är lite mer varm i kläderna kring byggande så blir det projekt med större budget, större horn ....

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-31 13:38

Han har säkert lämpliga produkter, men det är inte dom jag har synpunkter på utan ägaren.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-01-31 13:54

Evil_Homer skrev:Han har säkert lämpliga produkter, men det är inte dom jag har synpunkter på utan ägaren.

Ok. Bojkotta företag för att ägaren är ett skithuvve är inte direkt min melodi. Då kan jag snart varken tanka bilen eller få mat i magen.
Det är dock oroväckande att företaget fått kritik pga. att deras kunder fått produkter som inte stämmer överens med specen på hemsidan.

Så peka gärna på brister när det gäller mitt val element istället. Tipsa gärna om andra element i samma prisklass, från 600-700 kr och upp till det dubbla.

Horn bestyckade med 12" basar kan också vara av intresse. Tittar på LaScala men vrider på mig något .... Kanske inte riktigt det jag söker.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-31 14:44

Vilket frekvensområde tänker du dig att använda hornen till, var ska du dela till topparna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-01-31 15:13

paa skrev:Vilket frekvensområde tänker du dig att använda hornen till, var ska du dela till topparna?

Det har jag svårt att bestämma mig för.
Min första tanke var omkring 150 eller 200 Hz, alltså att dela i gränslandet mellan bas och mellanregister så att basen enbart ger bas.
Det jag söker är en snärtig bas, så eventuellt att jag skulle behöva dela den vid 80 Hz (?).

Idéen är hur som att avlasta topparna från krävande basgångar och få lite mer bas (som dessutom känns 8O :mrgreen: ). Topparna kan komma att variera, bygger ev. ett par eller använder mina nuvarande stereohögtalare Bild

Självaste systemet blir snarare en slags 3-vägs historia än ett 2.1 system för att förtydliga det hela ytterligare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-31 16:22

Om du vill ha "snärtig bas" från hornet, så är det nog inte vid 80 hz som du vill dela, utan mera vid typ 300 Hz.

Alternativ för 12" är väl bl.a RT-hornet, eller det som fanns i Klingers högtalarbyggbok, de som Roger Sperrling använde stående på högkant?
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ience.html
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-02-16 19:22

Ja, det verakr som att PA-basar går från 50-300 hz. Så jag delar väl basarna där omkring.
Det är ju just på klubbar och live-spelningarna som jag upplevt den bas jag vill åt. För djupbas skulle jag kunna komplettera med en portad låda som går från 50 hz och lägre, om jag nu skulle törsta efter mer bas.

Något bolag vid namn Synq har en baslåda för PA med någon slags hornkonstruktion som ser rätt intressant ut.
Mått på lådan är 600 x 350 x 410 mm, bestyckad med 2 st 10".
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-02-16 19:27

det där tycker jag ser ut som en dubbelavstämd bandpasslåda, inte horn.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-02-16 19:38

Bandpass brukar väl antingen vara sluten eller portad?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-16 19:43

bornsloppy skrev:Bandpass brukar väl antingen vara sluten eller portad?

Bandpass har en kammare bakom och en framför elementet.
Kammaren framför elementet är alltid portad, men kammaren bakom kan antingen vara sluten eller portad.
Denna Synq har kammare och port(ar) både bakom och framför elementen.
Numera pensionär.

Återgå till DIY-forum