Vad har ni för försteg idag?
Hur tycker ni ett riktigt fint försteg skall vara beskaffat?
Använder ni tvåkanaliga försteg eller har ni hakat på biotrenden?
etc osv med mera
Här snackar vi om stereons mer centrala apparat - kontrollenheten!

Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Ett försteg med inbyggt delningsfilter och EQ samt nätverkskoppling med möjlighet att kunna streama musik hade varit trevligt.
Morello skrev:Per, jag gillar ditt försteg!
Hög klass helt enkelt.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag använder min Quad 66 inklusive den stora fjärren med rattar för volym och balans. Helt fritt från menyer och alla knappar gör bara en sak.
Det finns inget fel på det alls, men det börjar visa ålderstecken. Det passar mina behov perfekt, så när som p åatt fjärren funkar dåligt med min CD-spelare.
Krav:
1. Fjärr med volymratt
2. Fjärr med ingångsväljare
3. Menyfritt
4. Gärna volymdisplay i dB.
Tonkontrollen på min Quad är bra, men jag använder den sällan.
Per, jag gillar ditt försteg!
Hög klass helt enkelt.
Morello skrev:Fjärr tycker jag nog dock är rätt så onödigt - man placerar ju ändå försteg samt källor nära soffan så att man bekvämt kan byta fonogram.
IngOehman skrev:I båda fallen behövda jag dock öka gain 6 dB för att kunna styra ut fullt.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Fjärr tycker jag nog dock är rätt så onödigt - man placerar ju ändå försteg samt källor nära soffan så att man bekvämt kan byta fonogram.
Många strömmar nu mera musik som du vet. Då är det perfekt att gömma hela riggen utom synhåll.
PerStromgren skrev:Krav:
1. Fjärr med volymratt
2. Fjärr med ingångsväljare
3. Menyfritt
4. Gärna volymdisplay i dB.
Nattlorden skrev:Varför inte en enkel, enkelt gömbar låda som enbart styrs per app?
Känner inte att jag i dagens läge använder försteget mycket mer än att slå igång det med volymen på samma ställe som vanligt. Sen reglerar jag volymen i Sonos-appen.
Så jag hade i princip klarat mig med en fix förstärkning i försteget(!).
Fostex skrev:I alla fall jag känner inte att jag vill blanda in min telefon/platta i musiklyssnandet. Det hör inte dit tycker jag.
I handen kan jag tänka mig att ha ett glas med valfri dryck, eller en fjärrkontroll då och då för volymjustering.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Varför inte en enkel, enkelt gömbar låda som enbart styrs per app?
Känner inte att jag i dagens läge använder försteget mycket mer än att slå igång det med volymen på samma ställe som vanligt. Sen reglerar jag volymen i Sonos-appen.
Så jag hade i princip klarat mig med en fix förstärkning i försteget(!).
Vad har du försteget till då? Buffert?
Empa skrev:Instämmer helt, om man snabbt vill sänka volymen eller muta för att telefonen ringer, så vill jag inte först avvisa samtal, öppna rätt app och sedan sänka
Nattlorden skrev:Empa skrev:Instämmer helt, om man snabbt vill sänka volymen eller muta för att telefonen ringer, så vill jag inte först avvisa samtal, öppna rätt app och sedan sänka
Måste man tvunget använda en enhet med telefon i sig - flygplansläge på innan lyssning.
Empa skrev:Fostex skrev:I alla fall jag känner inte att jag vill blanda in min telefon/platta i musiklyssnandet. Det hör inte dit tycker jag.
I handen kan jag tänka mig att ha ett glas med valfri dryck, eller en fjärrkontroll då och då för volymjustering.
Instämmer helt, om man snabbt vill sänka volymen eller muta för att telefonen ringer, så vill jag inte först avvisa samtal, öppna rätt app och sedan sänka
Annars så kör jag med en Denon receiver, men skulle gärna ha något annat som har mindre funktioner, bättre handhavande, bra "knobfeel" och ser bättre ut.
Funderade allvarligt på Mark Levinson 38s ett tag men det är allt skönt med surround också.
Morello skrev:Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?
Fjonkalicious skrev:Jag tycker det är ett bra förslag att styra kring en smartphone.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster