Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-17 17:28

PerStromgren skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag tycker det är ett bra förslag att styra kring en smartphone.

Jag ser ett problem med livslängden. Mitt nuvarande försteg köpte jag ca 1989 och är alltså ca 25 år gammalt. Jag tycker att en sådan produkt ska kunna leva så länge. Det är tveksamt om den typ av smartphone som finns nu kommer att finnas kvar då. En produkt på den nivå jag gissar att Morello pratar om bör kunna ha en sådan tidshorisont. Pratar vi om en bioförstärkare full med en massa avkodare som byts vartannat år kommer saken i ett annat läge.

Hur tänker du kring detta?

Det finns redan många tillverkare som levererar både och, dvs en "normal" fjärr och en app. Valmöjligheter heter den lösningen. Detta gör också att den medföljande fjärrkontrollen kan innehålla få funktioner, vara stilig tillräcklig för att kunna ligga framme på soffbordet. Man vill ju inte misstagen för att sitta med en horisontell blaupunkt videofjärr i knäet.

Vidare så kan man ju utveckla mjukvara så att den fungerar på flera plattformar(det utvecklas en massa sådant nu, via kickstarter osv).

Titta t.ex. på Volvo VOC där du kan göra massor med din bil via smartphone.

Den medföljande snygga fjärrkontrollen skall styra på ett sådant vis att man inte behöver ha försteget synligt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-02-17 17:35

Jag tycker ett försteg skall vara så rent som möjligt rent estetiskt.

Själv skulle jag behöva ett hemmabioförsteg som egentligen bara omvandlade HDMI in till ett antal kanaler analogt ut.

Tycker att inställningar av parametrar,delning,routning etc och skall skötas via en app eller webbsida som ansluter till enheten. Gränssnitten skall kunna konfigureras från en smartphone, dator eller platta. Att ha alla dessa miljarder knappar med otydliga och svårnavigerade menyer och fula displayer med massa ovidkommande information är bara störande både ur användningssynpunkt som estetiskt.
På förstärkaren kan jag tänka mig en volymratt och ingångsväljare. I den mån jag behöver se någonting på någon display skall den bara visa den absolut nödvändigaste funktionen och släcka ner när jag inte använder den.
T.ex om jag vrider på volumkontrollen så ser jag kanske en text med volymen men att den skall försvinna när jag slutar ändra på den.

En liten Raspberry Pi 2 på insidan så klarar man ju de flesta beräkningar och kan ha ett elegant gränssnitt.

(Har lekt lite med en sådan precis och är imponerad).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-17 17:41

Min uppfattning är att:

1. Allt skall kunna skötas direkt från försteget utan fjärr/telefon.
2. Telefonen har pekskärm och är väldigt mycket krångligare än riktiga knappar - varför telefonen helt går bort. Prisbilliga massproducerade konsumentprylar har helt enkelt inte i en top of the line-anläggning att göra.Dessutom kan man inte utgå från att folk har en pekskärmstelefon. Kanske är dom tex. ett minne blott om 10 år.
3. Fjärren skall vara snygg, robust och duplicera det mest väsentliga såsom volym med ratt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-17 17:43

Aerob skrev:
Morello skrev:Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?

Trevligt att starta en marknadsundersökning för att sedan förlöjliga potentiella kunder... Eller skojade kanske du också?

Problemet är ju att många tillverkare tycks dela din uppfattning på ett eller annat sätt. Jag tycker att det bör vara upp till konsumenten att bestämma hur hen vill använda sin produkt, inte tillverkaren.

Markandsundersökning?
Detta är inte någon marknadsundersökning.
Jag tror faktiskt.se är för smalt för sådant.

Denna är en tråd för skojs skull - vi snackar försteg. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-17 17:48

Detta tycker jag är ett fint försteg:

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-17 17:50

RIAA-steg - bör det finnas i försteget?
Det kan jag kanske tycka, men ändå inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-17 17:52

Morello skrev:Detta tycker jag är ett fint försteg:

Bild

Jag kan hålla med, men önskar en snygg trälåda och en volymratt som är större än de andra rattarna. Symmetri är rätt oergonomiskt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-17 17:53

Per, kika på SP-3 :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-17 17:53

Fula skruvar ovanpå locket, fula handtag (dessutom onödiga funktionsmässigt), syndliga skruvar i rattarna, för liten volymratt för delikat volyminställning, pa-look med sitt rackmontage när det inte är en pa-produkt

Ang. Audio research försteget
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-02-17 17:57

Morello skrev:
Aerob skrev:
Morello skrev:Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?

Trevligt att starta en marknadsundersökning för att sedan förlöjliga potentiella kunder... Eller skojade kanske du också?

Problemet är ju att många tillverkare tycks dela din uppfattning på ett eller annat sätt. Jag tycker att det bör vara upp till konsumenten att bestämma hur hen vill använda sin produkt, inte tillverkaren.

Markandsundersökning?
Detta är inte någon marknadsundersökning.
Jag tror faktiskt.se är för smalt för sådant.

Denna är en tråd för skojs skull - vi snackar försteg. :D

Ja då så.. Är ju lite svårt att veta när en branschaktör agerar som privatperson eller inte.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-17 17:59

Jag agerar alltid som privatperson om inte annat anges. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-17 18:00

Fjonkalicious skrev:Fula skruvar ovanpå locket, fula handtag (dessutom onödiga funktionsmässigt), syndliga skruvar i rattarna, för liten volymratt för delikat volyminställning, pa-look med sitt rackmontage när det inte är en pa-produkt

Jag håller delvis med dig, men jag gillar det trams-befriade utseendet. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-17 18:12

Morello skrev:Per, kika på SP-3 :)
Stiligt!
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-17 18:24

Själv sitter jag med ett gammalt rc-870bx försteg. Försteget saknar dock möjlighet till fjärrkontroll. 8)

http://www.manualslib.com/manual/142498 ... e=4#manual

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-02-17 18:39

Quad Elite, fjärr, tvåkanal, med bra MM/MC RIAA och bandspelaringång, tre nivåinställningar på varje ingång och TONKONTROLLER!
Liten, smidig och osynlig, låter varken sig sämre eller bättre än något annat, låter kort sagt ingenting.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-17 18:40

Vad har ni för försteg idag?
Hur tycker ni ett riktigt fint försteg skall vara beskaffat?
Använder ni tvåkanaliga försteg eller har ni hakat på biotrenden?

Jag använder ett som jag byggt själv.

Ett bra försteg skall ha vettiga reglage på frontpanelen. Gärna fjärrkontorll, men allt skall gå att göra på fronten. Tydliga och vettiga reglage.
Försteget skall vara försett med tonkontroller som är vettiga använda. Bra hörlursutgång med någon form av X-feed är också trevligt. RIAA är bra om det finns. Nu har jag en lös sådan, men det finns inbyggt en i försteget som jag har också. Jag använde den innan jag byggt den lösa.

Jag kör bara 2-kanal. Har varken pengar eller intresse för bio och liknande.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-02-17 18:44

Jag använder ett bioförsteg. Jag vill kunna spela alla digitala format.

En 2ch preamp ska se tidlös, men elegant ut. Den ska kunna kombineras med andra apparater av olika fabrikat utan att kontrastera onödigt mycket mot dessa utseendemässigt. Den ska vara så pass tung att man kan ansluta styva kablar och trycka på ev knappar på fronten utan att apparaten flyttar sig.

Den ska inte ha RIAA-steg. Sådant ska tillslutas externt vid behov eller möjligtvis på intern kortplats.

Den ska ha en signalkvalitet tillräckligt mycket bättre än alla signalkällor och hörselgränsen för att aldrig kunna utgöra en flaskhals, hörbart kunna addera nånting till signalen eller få användaren att ens fundera på om en förbättring i ljudkvaliteten kan uppnås genom att koppla förbi apparaten.

Den bör vara fri från potmetrar; Man slipper kanalobalans och skrapljud för alltid. Digitalt styrd analog attenuator kan vara en lösning. Diskret eller IC. Volymratten ska vara en såndär steggrunka som man kan vrida på hur många varv som helst. Stegen ska potentiellt kunna vara så pass små att ingen praktisk begränsning finns jämfört med en optimal potmeter. Med lite PIC programering på insidan kan man få olika stora steg i kontrollen, olika stegstorlek beroende på var på skalan men befinner sig, justerbar signalstyrka på de olika ingångarna, balansjustering, olika sätt för kontrollen att reagera osv. Nån krellpreamp jag testade för många år sedan drog på och av mer volym om man vred volymratten fortare tex.
Apparatens klang ska inte ändras vid justering av volymen. Dämpningen ska framgå i ett teckenfönster eller liknande så att man kan spela ett fonogram med repeterbar styrka. Man ska kunna se volyminställning och aktuell signalkälla på flera meters avstånd även om man råkar vara vuxen och skumögd.
Man ska kunna slå av alla lampor. Ingen lampa får vara blå...:)

Man ska kunna låsa apparatens förstärkning i ett "hemmabioläge" så att en bioförstärkares vänster- och högerkanal kan anslutas till "huvudanläggningen" vid behov.

Väljer man att ha balanserade in- och utgångar ska dessa vara optimalt gjorda, och inte försämra signalkvaliteten. Typ på denna ambitionsnivå:
http://mnats.net/self_balanced_input.html

Apparaten ska vara okänslig för instrålning av olika slag, jordproblem från grannarnas defekta elektriska apparater och liknande.

Självklart fjärrkontroll. Få och stora knappar med olika form så att man kan styra apparaten utan att titta på fjärren. Man kan ha små knoppar på knapparna så att blinda människor lätt kan använda apparaten. Vridratt på fjärren och en liten display kan vara ett alternativ. Vill man skruva direkt på apparaten kan man lägga fjärren i en låda och glömma den.

Nu får det räcka. :oops:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-17 18:59

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:
Empa skrev:Instämmer helt, om man snabbt vill sänka volymen eller muta för att telefonen ringer, så vill jag inte först avvisa samtal, öppna rätt app och sedan sänka :)

Måste man tvunget använda en enhet med telefon i sig - flygplansläge på innan lyssning.

Det visar - tycker jag - på det olämpliga att använda en generell enhet för styrningen.

Läs igen. Jag skrev "måste man tvunget". Själv köpte jag min iPad primärt som fjärr till Sonos.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-17 19:00

Morello skrev:Jag tror Nattlorden skojade ang. appen. Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?

Smartphone är för liten, det bör vara en iPad eller annan större platta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-17 19:10

Morello skrev: Prisbilliga massproducerade konsumentprylar har helt enkelt inte i en top of the line-anläggning att göra.

Nu får du väl ge dig! Sir Jonathan Ive hade gjort estetiska underverk med erat slutsteg om ni hade haft råd med honom...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-02-17 19:10

Detta tycker jag är ett fint försteg:

Bild
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-02-17 19:27

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Jag tror Nattlorden skojade ang. appen. Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?

Håller med! Tycker min Ipad är perfekt för ändamålet. Går ju att slösurfa/kolla hem-mail med "fjärren" samtidigt som man lyssnar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-17 20:13

AndersP skrev:Detta tycker jag är ett fint försteg:

Bild

Fyndigt med "unparalleled" för en apparat med vinklad frontplåt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-17 20:52

Alexi skrev:
Stiligt!
Bild

Har haft en sådan där fast fjärrstyrd via kabel och lampor som lyste på fotomostånd.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-17 20:56

gflar skrev:
Nattlorden skrev:

Håller med! Tycker min Ipad är perfekt för ändamålet. Går ju att slösurfa/kolla hem-mail med "fjärren" samtidigt som man lyssnar.

En iPad är perfekt att styra med. Kan tända o släcka lampor i hela huset och byta kanaler på Tv'n, styra volym växla källor, styra Oppon etc etc. Samt se hela skiv och filmsamlingen som ligger på disk och starta spelning.

/Harryup

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2015-02-17 21:49

HT passthrough är ett måste.

Max två rattar på framsidan och de skall ha TacT-känsla.

Digital display som visar volym stort och tydligt samt källa.

Jag skulle önska en app också men förstår att mindre tillverkare kan få det svårt med detta.

Alla kontakter etc skall vara top notch för känslan vid koppling.

Förpackningen skall vara riktigt exklusiv, tänk flight case med speciella fack, jag kommer aldrig att gilla en produkt som är packad i kartong likt en billig mediamarktförstärkare. Och ja, jag betalar gärna för det!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-17 22:02

Fjonkalicious skrev:Fula skruvar ovanpå locket, fula handtag (dessutom onödiga funktionsmässigt), syndliga skruvar i rattarna, för liten volymratt för delikat volyminställning, pa-look med sitt rackmontage när det inte är en pa-produkt

Estetisk är väl kanske inte din starka sida ser jag. Du har fel på alla punkter utom möjligtvis skruvarna på locket. Det ska se ut så. Det tillhör DEN estetiken. Och vem vill inte ha sina rörhäckar i rackmontage alla dagar i veckan? Jag bara frågar. Ang. Audio Research försteget.

Men själv är jag ännu mer förtjust i McIntosh look med sina bakbelysta fronter. I filmen The Departed finns, om jag inte missminner mig, en MEGA-rigg med McIntosh inbyggda i väggen. Det var grejor det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-17 22:05

Alexi skrev:
Stiligt!
Bild

Gillar man den så kanske man gillar Leben

Leben.jpg
Leben.jpg (241.25 KiB) Visad 7447 gånger

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-17 22:21

DQ-20 skrev:

Estetisk är väl kanske inte din starka sida ser jag. Du har fel på alla punkter utom möjligtvis skruvarna på locket. ...

/DQ-20

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-17 22:23

Alexi skrev:
Stiligt!
Bild

Ja, där är den ju! Klona genast och förse med fjärr som har volymratt och vi är framme!
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi