Morello skrev:Å andra sidan har fjärr till TV skapat en TV-zappar-kultur och ett okynnestittande utan dess motstycke. Jag tror svensson skulle må bra av att gömma undan fjärren samt låta bli att åka rulltrappa.

Å andra sidan tycker jag analogin haltar betänkligt - man har ju inte försteget på samma plats som televisionsapparaten. Försteget kan man ju med stor fördel placera i närheten av soffan så att man enkelt kan handha alla ¨funktioner samt ha enkel åtkomst till tex. CD-spelare och även grammofonen.
Håller med om detta. Sen lyssnar i varje fall jag på i stort hela skivor eller enbart på spotify eller liknande. Jag fattar helt enkelt inte riktigt vad det är man ska göra med fjärren stup i kvarten.
Vidare så stör jag mig på hur det lätt blir. En fjärr till förstärkaren/försteget, en till cd-spelaren, en till TVn, en till någon digitalbox. Helt plötsligt sitter man där med 4 fjärrkontroller, alla med för många knappar och för lika utseende

Om man får önska lite på fjärrkontrollsidan så vill jag ha en universalfjärr med pekskärm + fysiska knappar. Pekskärmen har man för att få till allt apparatspecifikt och de fysiska knapparna för volym, play/pause å kanske inget mer.
"Apparna" kan vara "web-appar" så fjärren verkligen är universal och funkar med allt. Man laddar alltså in "appen" från apparaten i sig. Fjärren bör inte dubbla som surfplatta för då blir det andra designprioriteringar å allt blir kasst. Tror jag

Deinde scriptum.