Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Och jag vet att pickuper är balanserade i anslutningen.
paa skrev:PerStromgren skrev:Och jag vet att pickuper är balanserade i anslutningen.
Men phonokontakter kan väl inte överföra balanseringen från pickupen? Fempolig DIN-kontakt borde klara det, men jag vet inte om det kopplades balanserat på den tiden när man använde sådana kontakter, och XLR från skivspelaren hör väl inte till vanligheten i dag heller?
Men en sak som alltid körs balanserat, är alla passiva högtalare.
PerStromgren skrev:men det är inte riktigt det jag frågar om, utan varför man har balanserade linjesignalöverföringar i hemmiljö.
paa skrev:PerStromgren skrev:men det är inte riktigt det jag frågar om, utan varför man har balanserade linjesignalöverföringar i hemmiljö.
Du undrar alltså varför det finns High End-apparater?
paa skrev:PerStromgren skrev:men det är inte riktigt det jag frågar om, utan varför man har balanserade linjesignalöverföringar i hemmiljö.
Du undrar alltså varför det finns High End-apparater?
rikkitikkitavi skrev:Ja, flera.
Vid rätt koppling är balanserat nästan immunt mot jordslingor och inkommande lågfrekventa störningar (inom audiobandet) . En lång signalkabel är en ypperlig antenn för att plocka upp all möjlig skräp (EMI)
Om du har 1 m lakritssnöre mellan DVD-spelare och förstärkare kanske det inte blir så mycket störningar, ialla fall inte som en adekvat filtrering på ingågnen inte plockar bort. Men du kan ju inte filtrera bort störningar som hamnar inom audiobandet och ju längre kabel destom mera fångar du upp.
Du kan dessutom får jordslingor med skyddsjord i single ended drift och därmed brumproblem.
Om du ansluter skärmen i enbart en punkt MÅSTE du ha en jordförbindelse någon annanstans och det blir via elnätets jord då ju (apparatjord) . Den vill man helst inte använda till detta. Många hifiapparater MÅSTE vara skyddsjordade.
Balanserat tar ju bort jordförbindelsen (om man kör med skärm/jord anslutet enbart i en punkt) eftersom signalen överförs differentiellt. Antingen via elektronik (dedikerat krets) eller transformator.
Dessutom slipper du inkommande störningar. Du skickar ju ivag +signal och -signal, det ger i mottagaren (+signal) - (-signal) = 2 *signal.
Om en inkommande störning hamnar på signalen som x , blir det ju (+signal + x) - (- signal + x) , då tar x ut varandra.
Här är en bra förklaring med bilder som säger mer än mitt ordbajseri om störningar: http://www.ians-net.co.uk/articles/balanced_lines.php
PerStromgren skrev:paa skrev:PerStromgren skrev:Och jag vet att pickuper är balanserade i anslutningen.
Men phonokontakter kan väl inte överföra balanseringen från pickupen? Fempolig DIN-kontakt borde klara det, men jag vet inte om det kopplades balanserat på den tiden när man använde sådana kontakter, och XLR från skivspelaren hör väl inte till vanligheten i dag heller?
Men en sak som alltid körs balanserat, är alla passiva högtalare.
Jo, jag vet om det där. Att högtalare är balanserade är ju sant, men det är inte riktigt det jag frågar om, utan varför man har balanserade linjesignalöverföringar i hemmiljö.
PerStromgren skrev:Löser balanserade linjeöverföringar ett problem som inte har med kosmetik att göra?
Morello skrev:Det anses porrigt.
Fördelen som jag ser det är att XLR-donet per se är en ohyggligt mycket finare kontakt än RCA-donet, som ju är rena möget.
Morello skrev:Fördelen som jag ser det är att XLR-donet per se är en ohyggligt mycket finare kontakt än RCA-donet, som ju är rena möget.
Komorok skrev:Jag är glad åt balanserade utgångar på försteg och ingångar på slutsteg då mina slutsteg står 15m kabeldragning bort. Jag får ett fruktansvärt brum i högtalarna om jag kör obalanserat. Men i övrigt väljer jag obalanserade kopplingar för den kortare signalvägen.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Jag är glad åt balanserade utgångar på försteg och ingångar på slutsteg då mina slutsteg står 15m kabeldragning bort. Jag får ett fruktansvärt brum i högtalarna om jag kör obalanserat. Men i övrigt väljer jag obalanserade kopplingar för den kortare signalvägen.
Å, tusan! "Fruktansvärt brum" med 15 m, men inget om det bara är någon meter, kan jag tolka dig så? Jag kör 10 m lakritskabel till ett av mina slutstge utan hörbart brum. Nu är ju popboxarna - som det är fråga om i det fallet - inga basmonster som du ju använder, men 50Hz tror jag de kan återge.
Morello skrev:Det ska kunna bli tyst med RCA-ingång också.
rikkitikkitavi skrev:Jordar du rätt så.
Komorok skrev:rikkitikkitavi skrev:Jordar du rätt så.
Tveksam.
Men du är välkommen hit att titta på problemen. Föreslår att vi lämnar ämnet eftersom det är OT.
Komorok skrev:Vi har ingen riktig jord i huset. Jorden är kopplad till nollan i proppskåpet.
RogerGustavsson skrev:Komorok skrev:Vi har ingen riktig jord i huset. Jorden är kopplad till nollan i proppskåpet.
Är det inte så i de flesta elinstallationer?
Komorok skrev:Det kan jag tyvärr inte svara på. Bara att det är så just här.
I Sverige matas hushållen enligt TN-C-S koppling. Dvs kombinerad Neutral och Skyddsjord fram till distributionspunkten (gruppcentralen). Och därefter uppdelat i Neutral och Skyddsjord. Uppdelningen sker för att minska risken för jordströmmar (vagabonderande strömImar).
Komorok skrev:Men i övrigt väljer jag obalanserade kopplingar för den kortare signalvägen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster