Hur bra lyssningsrum kan man bygga i Attefallshus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Hur bra lyssningsrum kan man bygga i Attefallshus?

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-18 21:57

RogerGustavsson skrev:Det är byggnadens ytterväggar som bestämmer byggnadsarealen. Om du har väggar som lutar, bestäms arealen av det största måttet. Takutsprånget är det enda som kan vara större än 25 kvm.

Är du 100% säker?

http://residencemagazine.se/attefalls-utmaning/

Citat(bildtext):
Vattefall av Bornstein Lyckefors, som nyttjar regeln att burspråk inte räknas in i byggarean.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-18 22:05

bakerman22 skrev:Nej. Det är samma regler oavsett. Samma för en frigga. Det räcker att få grannen att skiva under en blankett att han går med på närmare än 4,5 meter så är det bara att tuta och köra. :wink:
Med ett sånt intyg är det "Attefallsregler" som gäller ändå.

Nja, inte riktigt eftersom det tillkommer utstakning av auktoriserat mätfolk, åtminstone i den kommun där jag bor. Råkar själv vara en sådan mätsnubbe... Anmälan och utstakning kostar en del.

Komplementbyggnad och komplementbostadsbyggnad
För en-och tvåbostadshus får du uppföra en ”komplementbyggnad” alternativt en ”komplementbostadsbyggnad” med max byggnadsarea (1*) på 25 m², utan bygglov, men med anmälan. Dessutom gäller följande för att kunna ges startbesked:

•Tillsammans med anmälan ska minst följande handlingar lämnas in: Tomtkarta, ritningar, teknisk beskrivning och kontrollplan.
•Byggnaden får inrymma en egen bostad.
•Byggnaden får utformas som ett förråd eller garage.
•Byggnaden får ha källare.
•Byggnaden ska uppfylla kraven i Boverkets Byggregler (BBR) beträffande tillgänglighet och lämplighet för sitt ändamål.
•Brandkraven i Boverkets Byggregler (BBR) ska uppfyllas.
•Den maximala tillåtna nockhöjden är 4 meter över medelmarknivå.
•Byggnaden får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter, om inte berörd granne ger sitt medgivande till något annat. Skriftligt intyg ska uppvisas på ritning och tomtkarta ( samtliga fastighetsägare ska godkänna åtgärden)
•Byggnaden får inte placeras närmare järnväg än 30 meter.
•Byggnaden får inte uppföras i historiskt-, kulturhistoriskt, miljömässigt eller konstnärligt värdefulla miljöer.
•Byggnaden får inte uppföras inom försvarets inflygningsområde.

Fjonkalicious skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är byggnadens ytterväggar som bestämmer byggnadsarealen. Om du har väggar som lutar, bestäms arealen av det största måttet. Takutsprånget är det enda som kan vara större än 25 kvm.

Är du 100% säker?

Citat(bildtext):
Vattefall av Bornstein Lyckefors, som nyttjar regeln att burspråk inte räknas in i byggarean.

Blir svårt med att hålla takhöjden under 4 m med den byggnaden. Ska jag fråga bygglovsfolket?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-18 22:12

RogerGustavsson skrev:
bakerman22 skrev:Nej. Det är samma regler oavsett. Samma för en frigga. Det räcker att få grannen att skiva under en blankett att han går med på närmare än 4,5 meter så är det bara att tuta och köra. :wink:
Med ett sånt intyg är det "Attefallsregler" som gäller ändå.

Nja, inte riktigt eftersom det tillkommer utstakning av auktoriserat mätfolk, åtminstone i den kommun där jag bor. Råkar själv vara en sådan mätsnubbe... Anmälan och utstakning kostar en del.

Komplementbyggnad och komplementbostadsbyggnad
För en-och tvåbostadshus får du uppföra en ”komplementbyggnad” alternativt en ”komplementbostadsbyggnad” med max byggnadsarea (1*) på 25 m², utan bygglov, men med anmälan. Dessutom gäller följande för att kunna ges startbesked:

•Tillsammans med anmälan ska minst följande handlingar lämnas in: Tomtkarta, ritningar, teknisk beskrivning och kontrollplan.
•Byggnaden får inrymma en egen bostad.
•Byggnaden får utformas som ett förråd eller garage.
•Byggnaden får ha källare.
•Byggnaden ska uppfylla kraven i Boverkets Byggregler (BBR) beträffande tillgänglighet och lämplighet för sitt ändamål.
•Brandkraven i Boverkets Byggregler (BBR) ska uppfyllas.
•Den maximala tillåtna nockhöjden är 4 meter över medelmarknivå.
•Byggnaden får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter, om inte berörd granne ger sitt medgivande till något annat. Skriftligt intyg ska uppvisas på ritning och tomtkarta ( samtliga fastighetsägare ska godkänna åtgärden)
•Byggnaden får inte placeras närmare järnväg än 30 meter.
•Byggnaden får inte uppföras i historiskt-, kulturhistoriskt, miljömässigt eller konstnärligt värdefulla miljöer.
•Byggnaden får inte uppföras inom försvarets inflygningsområde.

Fjonkalicious skrev:

Är du 100% säker?

Citat(bildtext):

Blir svårt med att hålla takhöjden under 4 m med den byggnaden. Ska jag fråga bygglovsfolket?

Gärna för mig. Hade varit kul att veta. Det suraste med friggebod/attefall är att det måste finnas ett befintligt hus tycker jag. Annars hade man kunnat bygga något minihus till sig själv om man hittade en rimlig tomt.

Tycker det är konstigt att det nämnda hus inte är godkänt, då det är ritat av en arkitektbyrå och finns med i en bok? Men man upphör ju aldrig att förvånas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-18 22:21

Fjonkalicious skrev:Tycker det är konstigt att det nämnda hus inte är godkänt, då det är ritat av en arkitektbyrå och finns med i en bok? Men man upphör ju aldrig att förvånas.

Just arkitekter är ofta duktiga/bäst på att överskrida byggloven... De räknar möjligen med lite stöd från bygglovsfolket vars chef brukar vara just arkitekt? Jag har personligen varit med om att kontrollmäta en arkitekts egna bygge. Bilden som inleder artikeln ser att vara större än Attefallshusen. Frågan är möjligen hur stort ett burspråk får vara? Man kan förmodligen inte bygga ett sådant mot grannen som ska lämna sitt godkännanden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-18 23:02

Fjonkalicious skrev:Tycker det är konstigt att det nämnda hus inte är godkänt, då det är ritat av en arkitektbyrå och finns med i en bok? Men man upphör ju aldrig att förvånas.

Ritningen/boken kan vara påbörjad på det ursprungliga förslaget och att den slutgiltiga regeln justerades något. Det kan ha stått att det inte fick vara högre än övriga hus på tomten... Och sedan insåg någon att det inte blev så bra om det övriga huset var Kaknästornet eller så..?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-18 23:06

rotel2 skrev:
Dartman skrev:Men, byggytan är grunden eller? Kan man inte bara gjuta en Attefallsstorleksgrund som man på lämplig höjd, säg någon decimeter, sätter 32 kvadrat - eller vad man behöver - på?

/Jonas

Byggnadsarea, dvs byggnadens yttermått. Utöver detta kan man låta takfoten sticka ut max 50cm, allt utöver detta räknas in i byggnadsarean.

Åtgärden får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det!!!.

Jag citerade mig själv...

Det roliga är att det finns en plan- och bygglag samt en hel del rättsfall, och ändå tolkar nästan alla kommuner lagen på sitt sätt (se exempelvis på vad som skrevs tidigare gällande de 4,5 m till tomtgräns).
Det finns dock två viktiga bitar att känna till med anmälan:
1. Påbörja inte byggnationen utan ett STARTBESKED.
2. Ta inte byggnaden i bruk utan ett SLUTBESKED.

Jag kan inte mycket, men plan- och bygglagen samt plan- och byggförordningen kan jag i princip utantill... :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-19 08:36

Nattlorden skrev:Ritningen/boken kan vara påbörjad på det ursprungliga förslaget och att den slutgiltiga regeln justerades något.

Så är det enligt artikeln. Där nämns bl.a. ett trevåningshus och det har väl aldrig varit aktuellt att få byggas enligt de nya bestämmelserna?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-19 10:04

Jag kan inte minna mig att jag någonsin läst eller hört att burspråk ej ska vara mätvärd area. Iaf på bottenvåningen.

Och jag har googlat runt lite och finner ej någon anledning att ändra uppfattning, jag tror fortfarande att varenda cm2 av ett burspråk ingår i bya.
Oavsett om det står på marken eller hänger i luften. Ev undantaget då om det är på >3 meters höjd. Men då attefallshus får vara max 4 meter högt så blir det i vilket fall ej tillämpligt.

Lite länkar:
http://www.mittbygge.se/Bygga/Viktigt-i ... a-och-yta/
http://www.tyreso.se/upload/Bygga%20och ... %20hus.pdf

Här skriver boverket att standarden SS 21054:2009 ska användas för att beräkna bya för attefallshus
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsb ... efallshus/
Sen ser jag att på många kommuners websidor och andra källor så verkar alla utkragande byggnadsdelar, såsom balkonger, burspråk etc vara mätvärda som BYA enligt SS21054
Lite fler länkexempel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Byggnadsarea
http://www.lilliehorn.se/FU_HT_12/12101 ... egrepp.doc

Läs också denna ganska uttömmande skrift om attefallshuset:
http://byggregler.com/attefallshus/

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-19 10:10

Aisopos har rätt. Burspråk på bottenvåningen är mätvärda, dvs ingår i BYA.

Däremot är det kan man alltid bygga nedåt, så långt man önskar och har förmåga...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-19 11:35

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Ritningen/boken kan vara påbörjad på det ursprungliga förslaget och att den slutgiltiga regeln justerades något.

Så är det enligt artikeln. Där nämns bl.a. ett trevåningshus och det har väl aldrig varit aktuellt att få byggas enligt de nya bestämmelserna?

Kan du få in tre våningar på fyra meter, så går det bra. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-19 12:01

Var och visade bygglovschefen exemplen på arkitektritade attefallskåkar det länkades till. Han skulle omedelbart beställa boken. Fick inget direkt svar på frågan om vilka burspråk som kunde tillåtas. Minimala burspråk skulle förmodligen slinka igenom men knappast vad som helst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-19 12:39

RogerGustavsson skrev:Var och visade bygglovschefen exemplen på arkitektritade attefallskåkar det länkades till. Han skulle omedelbart beställa boken. Fick inget direkt svar på frågan om vilka burspråk som kunde tillåtas. Minimala burspråk skulle förmodligen slinka igenom men knappast vad som helst.

Kul! På något vis hade det varit av intresse för potentiella läsare om författarna hade kontaktat t.ex. en bygglovschef innan publicering.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2015-02-19 14:28

rotel2 skrev:Aisopos har rätt. Burspråk på bottenvåningen är mätvärda, dvs ingår i BYA.

Däremot är det kan man alltid bygga nedåt, så långt man önskar och har förmåga...

Får och kan man bygga nedåt bara under byggnader eller får man göra vad man vill under mark på sin tomt?

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-02-19 14:38

vi borde ju kunna fråga en huslevrantör om de skulle vilja konsultera herr IÖ för att sedan kunna sälja dessa på licens eller dylikt? :) hembioattefallshus. med uteplats som tillval osv. tror ändå det finns en liten marknad. man lär ju nischa sig nu för tiden tänker jag

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-19 15:18

nikstra skrev:
rotel2 skrev:Aisopos har rätt. Burspråk på bottenvåningen är mätvärda, dvs ingår i BYA.

Får och kan man bygga nedåt bara under byggnader eller får man göra vad man vill under mark på sin tomt?

Formellt sätt bara under en byggnad. Detta under förutsättning att fastighetsbildningen inte är i "3D", som det heter, då din fastighet kanske inte innefattar yta under jord.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-19 16:12

nikstra skrev:

Det är beroende på markförhållanden och källarlöst kan vara inskrivet i planbestämmelserna. Attefallshusen kringgår dem men om du vill ha möjlighet till avlopp/dränering kan det bli försvårande om områdets VA-nät ligger högt. Då måste man pumpa ut från avlopp/dränering.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-19 19:40

IngOehman skrev:Vh, iö (Uppfinnare av Infra-konceptet med slutna lådor i kombination med en lite speciell eq, för användning i rum med rimligt lågt läckage till utanförvärlden.)

Ja, man är ju alltid uppfinnare till sitt egna begrepp, och din variant av aktiv kompensation. Men konceptet som sådan var du väl inte först med? Eller fanns det inte slutna, aktivt kompenserade bassystem innan du fyllde 10?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till Generellt om hifi