Av-reciver problem får inte fram Dolby Digital & DTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Av-reciver problem får inte fram Dolby Digital & DTS

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-29 10:25

Det är ju alltid trevligt att träffas, men jag tror att man ganska lätt i skrift och kanske i kombination med lite bilder skulle kunna göra en ganska bra guide. Då kan folk som inte kan gå på mötet också ta del av informationen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-19 00:36

Jag höll på idag att mäta lite för att justera in delningen mellan subwoofer och toppar för jag har en jätteresonans i rummet vid ca 75 Hz.
Jag stängde av subwoofern först för att se hur topparna lirade i förhållande till resonansen.
Döm om min förvåning när tonkurvan inte reagerade alls på hur jag än ställde om delningsfrekvens från 80Hz till 250 Hz, eller ändrade från small till large på topparna.
Inte förrän jag justerade Room EQ helt till OFF, så gick det att få den att acceptera några ändringar överhuvudtaget.
Och nu är jag inte säker på om den inställningen gäller bara CD-ingången, och/eller bara i Stereo-läge och inte i Dolby-lägen, eller vid mångkanal in via HDMI.
Det är definitivt alldeles för många variabler i menyerna för att få allting optimalt, utan att missa något.

I vilket fall fick jag nästan bort peaken vid 75 Hz när jag först delade vid 100 Hz i receivern och sedan vred ner delningsfrekvensvredet till 60 Hz på subbförstärkaren, en Zachry D250.
Tiden får väl utvisa om jag tycker det låter bättre i längden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-19 11:32

Ja man blir lite irriterad... varför ska inställningarna ligga så utspritt och som jag nämde tidigare att man behöver gå in på menu för varje separat ingång :o

Jag har faktiskt INTE suttit ned och verkligen tagit tag i mina inställningar helt, jag har bara klargjort för recivern att allting ska vara OFF som har med något annat än 2kanal att göra.
Men nu är det ju surround på G så jag får sätta mig ner någon dag och titta igenom samtliga inställningar som kan vara åt helsike ;)

En vanlig är ju LFE inställningarna.
Jag kör ju utan att ha någon subb kopplad till subb utgången på baksidan, mina frontkanaler får ta hand om även LFE signalen.
Front = large och pre out
Jag har ställt LFE LP filter på 250Hz i dagsläget men är detta rätt ? (jag yhar för mig att det är det)
Jag har inte sysslat med annat än 2kanal på länge och har glömt av just detta med vad LFE LP filtret bör stå på :roll: (förtryckt dessa ointressanta tråkigheter :lol: )
Men ber härmed om hjälp av någon som är uppdaterad :D
Senast redigerad av DVD-ai 2015-02-19 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-19 11:35

Delningsfrekvensen spelar ingen roll så länge du inte har några kanaler som står på small och/eller en sub aktiv. När du får surrar så bör du sänka denna till 80-100Hz kan jag tycka.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-02-19 11:43

Har du ingen sub så får du ingen LFE signal så det spelar ingen roll hur du sätter den. Ingen sub, sätt högtalarna på large.

Med sub så brukar standard\rekommendation vara 120hz när det gäller LFE. OBS! LFE har inget att göra med Large eller Small på högtalarna utan det är bara .1 kanalen och används bara vid tex 5.1 ljud.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-19 11:45

ottovonkopp skrev:Har du ingen sub så får du ingen LFE signal så det spelar ingen roll hur du sätter den. Ingen sub, sätt högtalarna på large.

Med sub så brukar standard\rekommendation vara 120hz när det gäller LFE. OBS! LFE har inget att göra med Large eller Small på högtalarna utan det är bara .1 kanalen och används bara vid tex 5.1 ljud.

Jag är ganska säker på att denna frekvens även används för HP filtreringen av small kanalerna. Det är alltså delningsfrekvensen mellan högtalare och basar som jag tror dvd-ai pratar om. Eller hans förstärkare kanske har ett ställbar LP-filter som är separat från delningsfrekvensen? David exakt vad heter den?

Om det är ett LP-filter som endast påverkar LFE kanalen så ställ denna på max eller avaktivera om det går. Behövs inte när du delar med cr80s.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-02-19 11:58

AndreasArvidsson skrev:
ottovonkopp skrev:Har du ingen sub så får du ingen LFE signal så det spelar ingen roll hur du sätter den. Ingen sub, sätt högtalarna på large.

Jag är ganska säker på att denna frekvens även används för HP filtreringen av small kanalerna. Det är alltså delningsfrekvensen mellan högtalare och basar som jag tror dvd-ai pratar om. Eller? David exakt vad heter den?

Ja, du kan ju dela högtalarna också som vanligt. Har du en sub och sätter högtalarna till small så kan du dela som du vill tex vid 80hz och då går ALLT ljud under 80hz till suben men det har inget med LFE att göra då det är en egen kanal.

Tydligast blir det om du sätter högtalarna till large, spelas ljudspår med LFE information så går det ändå till suben enbart.

Uä! Man helt klart ingen pedagog.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-19 12:01

ottovonkopp skrev:Ja, du kan ju dela högtalarna också som vanligt. Har du en sub och sätter högtalarna till small så kan du dela som du vill tex vid 80hz och då går ALLT ljud under 80hz till suben men det har inget med LFE att göra då det är en egen kanal.

Tydligast blir det om du sätter högtalarna till large, spelas ljudspår med LFE information så går det ändå till suben enbart.

Jag vet precis hur det fungerar. Det jag försöker utröna är vilken funktion det är dvd-ai pratar om.

Nu har dessutom dvd-ai ingen subkanal utan han kör sub som off gissar jag på. Då går all bas till frontarna inkl LFE-kanalen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-19 12:10

AndreasArvidsson skrev:Delningsfrekvensen spelar ingen roll så länge du inte har några kanaler som står på small och/eller en sub aktiv. När du får surrar så bör du sänka denna till 80-100Hz kan jag tycka.

Ne men då va det väll som jag trodde då !

men egentligen så borde det väll inte spela någon roll så frontarna ändå får all LFE signal från LFE kanalen i program materialet ?!
alltså, har jag LFE LP ställt på 250Hz och surround på small och 100Hz delning så borde ju allt under 100Hz från LFE oavsett hamna i frontarna ?! :)

Men det blir nog så att LFE hamnar på 80-100Hz då jag har haft så tidigare mins jag nu när du säger det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-19 12:11

En väldigt lurig inställning tycker jag är "Direct" och "Pure Direct". Efter egen testning har jag kommit fram till att man inte kan använda dessa när man kör flerkanaligt ljud för då stänger receivern av alla delningar och diverse andra inställningar man gjort..så man får lämna den i Auto-läge. Dessa lägen funkar alltså endast om man kör 2-kanaligt och UTAN sub. Om man delar mot subbar i receivern så stänger den av denna delning. Värdelöst tycker jag för att det är bara i pure direct som Audessey osv. garanterat är avstängt och också ända läget där alla lampor stängs av på receivern.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-19 12:12

LFE signal får man väll ändå om det finns med i programmaterialet, från själva programmaterialet så ligger det ju en LFE information som vid subb= None och Main= large också hamnar i just main/ fronthögtalare :)

Frågan är alltså hur man bör ställa LFE LP vid denna installation, men som Andreas påpekade så kan 80-100Hz vara lämpligt och jag känner igen att jag körde så tidigare.
Mvh//David

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-02-19 12:13

AndreasArvidsson skrev:
ottovonkopp skrev:Ja, du kan ju dela högtalarna också som vanligt. Har du en sub och sätter högtalarna till small så kan du dela som du vill tex vid 80hz och då går ALLT ljud under 80hz till suben men det har inget med LFE att göra då det är en egen kanal.

Jag vet precis hur det fungerar. Det jag försöker utröna är vilken funktion det är dvd-ai pratar om.

Nu har dessutom dvd-ai ingen subkanal utan han kör sub som off gissar jag på. Då går all bas till frontarna inkl LFE-kanalen.

Det stämmer, ingen sub och LFE mixas in till frontarna. Blir lite osäker på om det manuellt går att stänga av LFE.

Kör man setupen så fixas det automatiskt men om stärkaren får för sig att det är en sub kopplad så förlorar man troligen LFE informationen helt.

Jaja, delning och LFE är olika saker iaf.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-19 12:13

DVD-ai skrev:Ne men då va det väll som jag trodde då !

men egentligen så borde det väll inte spela någon roll så frontarna ändå får all LFE signal från LFE kanalen i program materialet ?!
alltså, har jag LFE LP ställt på 250Hz och surround på small och 100Hz delning så borde ju allt under 100Hz från LFE oavsett hamna i frontarna ?! :)

Men det blir nog så att LFE hamnar på 80-100Hz då jag har haft så tidigare mins jag nu när du säger det :)

Iom att inställningen finns tillgänglig även när sub står som off så skulle det inte förvåna mig om filtret är aktivt innan LFE mixas in i frontarna. Så den kan allt påverka ändå. Om du inte kan stänga av den helt så har kvar den på max frekvens tycker jag och sen delning på 100Hz eller så.

Du får nog testa om LFE inställningen påverkar delningen av de andra kanalerna. Den "bör" inte göra det kan jag tycka, men jag vet faktist inte. Du får testa helt enkelt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-19 12:19

AndreasArvidsson skrev:

Jag är ganska säker på att denna frekvens även används för HP filtreringen av small kanalerna. Det är alltså delningsfrekvensen mellan högtalare och basar som jag tror dvd-ai pratar om. Eller hans förstärkare kanske har ett ställbar LP-filter som är separat från delningsfrekvensen? David exakt vad heter den?

Om det är ett LP-filter som endast påverkar LFE kanalen så ställ denna på max eller avaktivera om det går. Behövs inte när du delar med cr80s.

Okey, såhär ser det ut! :)

Marantz nr1604, inställt på frontar som large och övriga kanaler som "none" och bass out (LFE) hamnar alltså automatiskt på "main" enligt recivern och som det brukar vara.
Jag hämtar ut signalen via pre-out och kör denna vidare via kontrollbox och slutsteg.
Således ingen som helst delning sker i recivern för frontkanalerna vilka även är dom enda jag använder i dagsläget.

LFE inställningarna på recivern ligger under en egen flik som heter just LFE setupp och går att ställa in oavsett om sub är ställt på "yes/ None" och den har nog bara alternativen att välja delning mellan typ 60-250Hz, tror inte att går att välja bort delning helt...
Men frågan är vad denna delning i praktiken gör nu när jag har frontarna som large (sub = None och recivern ställer då in bass och LFE out till "main" automatiskt) ?!
Klart att ställer jag ner delningen på 60Hz så tappar jag ju antagligen information som ligger i denna kanal... men 250Hz ?! finns det information i LFE kanalen så högt upp i huvudtaget ?! :?

VAD har egentligen LFE LP filtret för fungtion, då den BARA ska påverka LFE kanalen, som väll bara ska innehålla lågfrekvent information?!
För att förhindra högfrekvent "skräp" eller konstigheter i kanalen att komma ut i högtalarna kan jag tänka mig eller är det något annat ?!
Eller har detta någon slags påverkan på övriga kommande surround kanaler, om jag delar surround vid 100Hz (small) och har LFE LP ställd på 250Hz.
Då borde väll inte LFE information över 100Hz att spelas av surround, utan av front/main som är Large ?

Jag kör inte med cr80, utan som sagt pi60s + bs60, således används enbart pre-out på recivern :)
Senast redigerad av DVD-ai 2015-02-19 12:33, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-19 12:31

Ja ja nu är jag med. Finns så många olika konfigurationer på detta forum att man inte kan hålla allt i huvudet ^^

Den funktionen är precis som du säger till för att ta bort skräp från LFE kanalen. Iom att valet fortfarande finns så är det nog så att den fortfarande är aktiv, men man kan aldrig vara säker med receivers :? . Jag tror att standarden säger att LFE skall filtreras vid 120Hz eller något sådant, men iom att du ändå skickar ljudet till dina frontar så gör det inget om du får med högre frekvenser. TIll en renodlad sub däremot så vill man gärna skära bort dessa.

Delningen ställer du sedan individuellt vid tex 100Hz så blir det bra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-19 12:33

philipbtz skrev:En väldigt lurig inställning tycker jag är "Direct" och "Pure Direct". Efter egen testning har jag kommit fram till att man inte kan använda dessa när man kör flerkanaligt ljud för då stänger receivern av alla delningar och diverse andra inställningar man gjort..så man får lämna den i Auto-läge. Dessa lägen funkar alltså endast om man kör 2-kanaligt och UTAN sub. Om man delar mot subbar i receivern så stänger den av denna delning. Värdelöst tycker jag för att det är bara i pure direct som Audessey osv. garanterat är avstängt och också ända läget där alla lampor stängs av på receivern.

Ja, det är jävligt irriterande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-19 12:35

philipbtz skrev:En väldigt lurig inställning tycker jag är "Direct" och "Pure Direct". Efter egen testning har jag kommit fram till att man inte kan använda dessa när man kör flerkanaligt ljud för då stänger receivern av alla delningar och diverse andra inställningar man gjort..så man får lämna den i Auto-läge. Dessa lägen funkar alltså endast om man kör 2-kanaligt och UTAN sub. Om man delar mot subbar i receivern så stänger den av denna delning. Värdelöst tycker jag för att det är bara i pure direct som Audessey osv. garanterat är avstängt och också ända läget där alla lampor stängs av på receivern.

Vad är det för receiver?
Jag har nämligen alltid på Marantz SR5005 kört i pure direct och det fungerar med surround, sub med mera.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-19 12:36

AndreasArvidsson skrev:Ja ja nu är jag med. Finns så många olika konfigurationer på detta forum att man inte kan hålla allt i huvudet ^^

Den funktionen är precis som du säger till för att ta bort skräp från LFE kanalen. Iom att valet fortfarande finns så är det nog så att den fortfarande är aktiv, men man kan aldrig vara säker med receivers :? . Jag tror att standarden säger att LFE skall filtreras vid 120Hz eller något sådant, men iom att du ändå skickar ljudet till dina frontar så gör det inget om du får med högre frekvenser. TIll en renodlad sub däremot så vill man gärna skära bort dessa.

Delningen ställer du sedan individuellt vid tex 100Hz så blir det bra.

Ja men dåså ! :D

120hz blir det då !
Men nog borde det "spela roll" om jag kör ut skräp med högre frekvens (upp till 250Hz) till frontarna, då hörs ju skräpet mer än om det hamnar i en subb som är filtrerad redan vid 80Hz :P
Och varför finns egentligen fungtionen att kunna välja detta LFE LP filtrering ?
Om nu ändå 120hz är standard ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-19 12:40

DVD-ai skrev:Ja men dåså ! :D

120hz blir det då !
Men nog borde det "spela roll" om jag kör ut skräp med högre frekvens (upp till 250Hz) till frontarna, då hörs ju skräpet mer än om det hamnar i en subb som är filtrerad redan vid 80Hz :P
Och varför finns egentligen fungtionen att kunna välja detta LFE LP filtrering ?

Alltså "skräp" vad kanske fel ord. Dåligt filtrerad LFE kanal skulle jag sagt. Det kan ju ligga precis vilket ljud i denna kanal som helst Dina högtalare kan ju återge dessa mer högfrekventa ljud snyggt medans en sub kanske låter riktigt illa, men jag hade filtrerat LFE vid 100-120Hz iaf. Vilket jag också gör hemma. Bara att i mitt fall så sköts det av mitt cr80s, men principen är den samma.
Har du filter i din sub så kommer det självklart inga frekvenser högre än vad det filtret släpper genom.

Ja du jag vet faktiskt inte varför man kan ställa denna. Kanske finns olika standarder eller undantag från dessa? Jag är inte expert på området så det kan jag inte svara på.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-02-19 12:43

Almen skrev:

Konstigt, subben ska fungera i Pure Direct eller rättare sagt LFE kanalen ska funka. Finns det inget ljudspår med LFE så spelar inte subben helt enkelt. Dvs i stereo spelar inte subben men borde göra det i 5.1.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-19 12:56

AndreasArvidsson skrev:
DVD-ai skrev:Ja men dåså ! :D

120hz blir det då !

Alltså "skräp" vad kanske fel ord. Dåligt filtrerad LFE kanal skulle jag sagt. Det kan ju ligga precis vilket ljud i denna kanal som helst Dina högtalare kan ju återge dessa mer högfrekventa ljud snyggt medans en sub kanske låter riktigt illa, men jag hade filtrerat LFE vid 100-120Hz iaf. Vilket jag också gör hemma. Bara att i mitt fall så sköts det av mitt cr80s, men principen är den samma.
Har du filter i din sub så kommer det självklart inga frekvenser högre än vad det filtret släpper genom.

Ja du jag vet faktiskt inte varför man kan ställa denna. Kanske finns olika standarder eller undantag från dessa? Jag är inte expert på området så det kan jag inte svara på.

Ja men "skräp" är väll vad man kan kalla det om det är oönskat ljud, fast med ett mer "fördömmande" ord :D
I övrigt så håller jag med dig ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-20 12:02

AndreasArvidsson skrev:

Vad är det för receiver?
Jag har nämligen alltid på Marantz SR5005 kört i pure direct och det fungerar med surround, sub med mera.

Marantz SR7005. Borde vara samma som din i princip. Delar du till subbarna i receivern? I så fall testa att kör en bastung låt(dvs. stereo) och jämför Pure Direct, Direct och Auto.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-20 12:03

ottovonkopp skrev:
Almen skrev:

Konstigt, subben ska fungera i Pure Direct eller rättare sagt LFE kanalen ska funka. Finns det inget ljudspår med LFE så spelar inte subben helt enkelt. Dvs i stereo spelar inte subben men borde göra det i 5.1.

Ja det var detta jag sa att det funkar inte när man spelar musik. Nu var det länge sedan jag testade men har för mig att det var lite knepiga saker även till film med kanal-nivåer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-20 12:37

philipbtz skrev:Marantz SR7005. Borde vara samma som din i princip. Delar du till subbarna i receivern? I så fall testa att kör en bastung låt(dvs. stereo) och jämför Pure Direct, Direct och Auto.

Nej jag delar inte mot basar i receivern på det sätt som du menar. Jag skickar inget på subkanalen när jag spelar i stereo.
Flerkanals med LFE kanal och liknande fungerar dock bra så jag har aldrig haft några problem.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi