Moderator: Redaktörer
celef skrev:... verkar ju vara den sämsta tänkbara lösningen, men om man nu promt vill göra så, hur tight kan man ha mellan rör insida och baselement utan att det blir för jäkla dåligt? papprör som jag tänkte testa finns ju bara lättillgängligt i starkt begränsade storlekar
soundbrigade skrev:Jag tjackade ett papprör idag och kapade upp till två lådor. Kapade ett annat, smalare rör till basreflexrör. Ska starta upp fräsen och fräsa två trärundlar till topp och botten. Det hela blir lite trial and error.
Jag är nu mest ute efter en cool design.
celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint
rören är 1,2 meter långa
blir nog en rejäl resonans eller stående våg eller vad det heter vid typ 140hz, bör jag bry mig när jag ändå delar ganska brant en oktav under?
kan ju i och för sig pula i lite lätt glasull när jag ändå håller på, jag kan nog sno lite från vinden
Perfector skrev:Man kan tänka sig en falls som limmas innanför rörets väggar med en utfälld kant som man skruvar fast elementet i.
tätlist MDM-5 från monacor gör den tät och demonterbar
Fat_Arren skrev:stoppa ändan i ett basrör
Tarzan skrev:celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint
rören är 1,2 meter långa
blir nog en rejäl resonans eller stående våg eller vad det heter vid typ 140hz, bör jag bry mig när jag ändå delar ganska brant en oktav under?
kan ju i och för sig pula i lite lätt glasull när jag ändå håller på, jag kan nog sno lite från vinden
Den där resonansen borde väl gå att dämpa rättså rejält med en bit isolering i mitten av röret (där luftens hastighet är som störst)?
Och gratis material är det bästa materialet.
celef skrev:Tarzan skrev:celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint
rören är 1,2 meter långa
Den där resonansen borde väl gå att dämpa rättså rejält med en bit isolering i mitten av röret (där luftens hastighet är som störst)?
Helt riktigt, men praktiskt så är det nog enklast att fylla röret nerifrån och upp till mitten och kanske lite till, annars måste jag få in stag för att förhindra att materialet glider och lägger sig på botten
Tarzan skrev:celef skrev:Tarzan skrev:
Helt riktigt, men praktiskt så är det nog enklast att fylla röret nerifrån och upp till mitten och kanske lite till, annars måste jag få in stag för att förhindra att materialet glider och lägger sig på botten
Jo det funkar nog alldeles utmärkt att göra så, jag hade absolut använt den metoden om jag hade en neråtriktad bas oxå i samma rör
Borde du inte kunna skära till en bit som passar rätt så perfekt och dränka in den i lim på sidorna och putta den till mitten? Fast å andra sidan så lär du ju vilja fylla röret mer om det är slutet, så det tjänar kanske inte så mycket till.
Perfector skrev:En ordentlig matta AcousticQ ull som du rullar ihop och skjuter in en bit i taget till du få det ljud du vill ha då?
När det låter som du vill mäter och klipper du av rullen och slänger överskottet.
det kan vara en väg att gå.
Lite pyssligt, men det är väl meningen i grunden?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster