RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson

Re: RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav tordnilsson » 2015-02-01 13:10

Tror säkert att 1 st räcker men 2 är ju alltid mer än 1... 8)

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-02 20:54

tordnilsson skrev:Tror säkert att 1 st räcker men 2 är ju alltid mer än 1... 8)

-Vad tror du om att fasa till honets stardel ( raka till kanten ) strax innan exponsialen löper mot kortsidan på båda sidor ?

Samt ett par vågräta flarn/kilar staga mellan innervägg och kortsidan , Till sist kasta ned ljudet med ett par vinkelinlägg i sista öppningen ned mot vägg & golvet som är det förlängda delen av hornets slutarea. typ som nedan vilsna streck :

Hornet pipa mäter ca 2x 3,5 LM och motsvarar ett element med en diameter på ca 8 M.
Bilagor
Klasongrun222.jpg
Typ som ovan vilsna streck
Klasongrun222.jpg (99.87 KiB) Visad 11836 gånger

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-02-02 22:25

Det blir säkert bra, men kanske svårt att säga hur mycket, men någon som kan simulera bör väl snart se om det är värt besväret.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-04 00:43

tordnilsson skrev:Det blir säkert bra, men kanske svårt att säga hur mycket, men någon som kan simulera bör väl snart se om det är värt besväret.
Hornet går ju spikrakt ned till 20Hz så man har väl inte mkt att vinna där men, den redan grymma transienten kanske går att optimera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-04 01:07

Rockolga skrev:
tordnilsson skrev:Tror säkert att 1 st räcker men 2 är ju alltid mer än 1... 8)

-Vad tror du om att fasa till honets stardel ( raka till kanten ) strax innan exponsialen löper mot kortsidan på båda sidor ?

Jag tror att hornets halsarea egentligen definieras mellan den kanten och andra sidan. Det som är före kanten är väl en avkopplingsvolym som skapar en lågpassfunktion, så att inte för mycket mellanregister ska komma ut i hornet? Att runda kanten med en liten radie på någon mm kanske inte skadar, men jag tror inte det hjälper mycket heller.
Någon platta som vinklar ner ljudvågen mot undre öppningen kan aldrig vara fel däremot.
Det torde minska eventuella problem med stående vågor mellan golvet och överkanten av lådans insida också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM

Inläggav JM » 2015-02-04 08:22

Rockolga skrev:
tordnilsson skrev:Det blir säkert bra, men kanske svårt att säga hur mycket, men någon som kan simulera bör väl snart se om det är värt besväret.
Hornet går ju spikrakt ned till 20Hz så man har väl inte mkt att vinna där men, den redan grymma transienten kanske går att optimera.

Om nu hornet skulle gå ner till 20 hz och skillnaden mellan mun- o halsarea är så liten som i ditt horn kommer hornet vara hyfsat användbart i ca 3 oktaver ovan 20 hz. Under 60 hz är i ditt horn diffraktionsproblemen, stående vågor mm försumbara. Största problemet med ditt horn som jag ser det är om du använder ett frekvensområde större än 3 oktaver. Fila av kanter eller runda till hörnen i detta horn påverkar inte ljudet märkbart under 60 hz. Eller?
Såg du att ett liknade horn var till salu på Blocket.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-04 21:19

Nej, såg ingenting på Blocket med sluten kammare bara massa bakladdade subbar som dom kallar för bashorn , sparde du nån länk ? Sant halsen är liten men, den är x 2
Nu vet jag att detta horn i spånskive varianten går ned spikrakt till 20Hz och låter beundransvärt maffigt skall bli kul att skruva ihop MDF varianten och testa lite modernare grejor i dämpning Baselementet är dock ett aber då inget slagit ut den 30 åriga Coral 10F-60 ännu. En Dansk sålde en risig med stora hål i för 6000:- Danska...
Franska Focalen är godkänd 27HZ och man vill ju ha en med kraftig magnet och en RF på ca 30Hz. Och jag har alltid haft svårt att smälta franska grejor och känna mig tillfreds sen det dom brassade av Atombomber på skoj nere i Söderhavet.
Nej, jag är inte miljöpartist 8O

JM

Inläggav JM » 2015-02-04 23:34

Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-05 16:38

JM skrev:http://www.blocket.se/vasterbotten/Bashogtalare__exponentialhorn_58583674.htm?ca=11&w=3

JM
Kanske sitter nått godis i lådorna Philips gamla godingar i sidosystemen , dem går säkert att frächa opp Basdrivern U66 60 Watt med aktiv delning 150 & 250 HZ (150 att föredra) Ser emellertid ut som man murat in baselementet i lådan vilken också kan vara av den gamla modellen utan vinklat startdel. versionen från 1973 som senare uppdaterades som ritningen här och 3D skissen Radio Television anno 1978 . ( bygg själv)
Hornet skulle se bra mkt smäckrare ut fanerat eller svartlackat , sockeltårtbiten den står på verkar dessutom feldimensionerad om man jämför med mitt teak 18MM spånskive exemplar i början av tråden. (nedan repris)

Mitt nya 18MM MDF exemplar kommer att bli fanerat i mörk amerikansk mahogny med en nedfräst svarttonad glaskskiva ovanpå samt ett JBL emblem i ena hörnet och ett JBL 10" element. Basdriverns manöverpanel ligga infälld i sockeln.
Dyr frakt från Umeå om man nu inte bor i krokarna men, 500 spänn kan det vara värt osett med schenker , Vitt RT Horn modell 2 eller 3 ? ettan (1) var ett bakladdat horn utan kammare.

-Jag tror att man skulle kunna få ett smidigt lättviktikt 3D-horn genom att banta ned matrialet till 12MM MDF med några smidigt väl valda stagningar och flarn bara räkna om såglistans delar...
Bilagor
Horntyp.jpg
Mitt TEAK till höger notera servicelucka & sockel.
Horntyp.jpg (63.33 KiB) Visad 11742 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-07 13:32

Det vita hornet till Vänsrter skall var byggt 1972 efter orginal ritningar i RT 1972 nr 9. säljaren har dessa kvar !
hornet uppdaterades senare i RT 1973 nr 4 för att senare i "bygg Själv" upplagan 1975 få sin senaste 3.e uppdatering.

§ I basen kan då kanske sitta en riktig raritet Philips 9710 sämst en annan raritet AD 1055/W8

§ I sidosystemen bör ett par Philips 9710 M/01 rare med Alnico 8½ Brebandare med dubbelkon kanske sitta , bara dessa element bjuds idag ut på Ebay idag för ett utropspris av 3400:- paret. http://www.ebay.com/itm/Philips-9710-M0 ... 27f7fe9133

Finns även med annan manet billigare , kan vara värt att kolla opp .

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-08 12:10

Bara för att förtydliga så kan jag meddela att senaste versionen av alla tre mest kända RT -hornen MK1-Hornet - 70/80 Hornet - 3D/360L hornet vilka publicerades i sin senaste version av RT Bygg Själv Nr 4 (ljudteknik) publicerades 1977. Bearbetat mtrl av en Gunnar Lillesköld, från vilken jag ovan uppdaterat http://bkg405h.se/bygg_sjalv.htm

Tips,
Det kan med lite tur sitta ett par Philips 9710 M/01 rariteter i Vita 1972 hornets sidesystems ovan annars går det lika bra med Coral Flat 8 / 10 som man kan finna i gamla Zachrylådor billigt om man inte kan skaffa äkta varan. JBL har ett par bra högbas element eller bredbandare , perfekta till sidosytemen i ett 3D bygge. I det vita hornet sitter antagligen också en Philipsbas eller Perless
Isophone kom först senare.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-12 09:17

Jag läste lite ur det första magasinet om detta horns utveckling... Klassonhornet som det hette först:
Premiär:
>1972 Första varianten Vesrsion 1 var ett typ öppet bakladdat horn utan kammare , dålig bas under 70Hz dock transientrikt förbättrades med ca 3db med den trekantiga sockeln som fungerar som en hals innan dess stod lådan på fyra ben som en stor Subba .... Mätningar gjordes på Statens provningsanstalt. ( antagligen ovan bygge som gett dåligt rykte hos vissa. )

Missnöje bland självbyggarna föranleder uppdatering:
> 1973 Sluten Kammar varianten ( ca 47L ) Vesrsion 2:0 kom detta horn gick ned till 30HZ enligt mätningar på SVT labb. Det lönade sig inte ens att byta ut Philips basen à 200 spänn mot en 3.500:- kronors av känt * Amerikanskt märke gav ingen hörbar förbättring , Hornet har här i första skede ännu inte fått den vinklade startpipan den kommer först i "Bygg Själv" upplagan 1974. Version 2: 1
...* dåtidens penningvärde 1973 undrar vilken 10 tums högtalare det var ?!

Nya rön :
> 1977 RT Bygg Själv "Ljudteknink " Här förbättras hornet avsevärt tillsammans med ett par andra Horn 70/80 & MK1 Version 3 man lägger om startdelen av hornets hals och ändrar lite i gångarna man konstaterar att nu har man lyckats djupbasen finns där, inga tvivel det känns i hela kroppen.
Man gör lite mätningar på KTH och konstaterar att hornet levererar spikrakt ned till 20Hz och därinunder vid höga ljudtryck verkningsgraden är dessutom fruktansvärd man varnar och påpekar vikten av kraftig dämpning Basdrivern U66 löste detta problem.

Nutid:
Sedan dess har nya mattrial tillkommit på marknaden , Bästa resultatet har jag erfarit av JBL Kopian Bredbandsbasen CORAL 10F-60 a RF 30HZ & 94 db men, letar fortfarande efter andra element t.ex JBL LE10a verkar vara en intressant svårfångad högtalare. Focal funkade bra..... HiFi Kit har en som dom förordade men, den verkade ha lite klen magnet och för låg RF 23HZ hornet är beräknat för 30 HZ jag kan dock ha fel.... Men RT förkastade faktiskt ett element p.g.a av den låga RF då 20HZ i ett annat Philipselement.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-19 23:05

För RT 3-D hornet Verkar på begagnat marknaden lättast att på tag i bland tiotummarna JBLs LE10A - LE10H-1 som verkar lämpligast och prisvärda bland 10 tums elementen båda har en resonansfrekvens runt 30HZ vilket hornet är beräknat för. På Ebay har jag sett dessa förnämliga element gått för ca 600-750 SEK . Till dessa finns dessutom renoveringskit att köpa men oftast är dom hyffsat skick. Båda med kraftiga magneter och nästintill oförstörbara i ett sådant horn. LE10A lite mer klassiskt vintage då den har en gamla fräsig Alnico magneten och den klassiska gula " Signature Speaker " loggan på magneten,Säg är det inte en skönhet ?
JBL LE10A.jpg
JBL LE10A
JBL LE10A.jpg (58.32 KiB) Visad 11606 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-19 23:58

Rockolga skrev:> 1973 Sluten Kammar varianten ( ca 47L ) Vesrsion 2:0 kom detta horn gick ned till 30HZ enligt mätningar på SVT labb.
...
> 1977 RT Bygg Själv "Ljudteknink "
...Man gör lite mätningar på KTH och konstaterar att hornet levererar spikrakt ned till 20Hz och därinunder vid höga ljudtryck

Finns tonkurvorna från dessa mätningar publicerade någonstans?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-20 13:17

paa skrev:
Rockolga skrev:> 1973 Sluten Kammar varianten ( ca 47L ) Vesrsion 2:0 kom detta horn gick ned till 30HZ enligt mätningar på SVT labb.
...
...Man gör lite mätningar på KTH och konstaterar att hornet levererar spikrakt ned till 20Hz och därinunder vid höga ljudtryck

Vettefanken , man hade väl bara stencilmaskiner på den tiden. Men nån sa i nån annan artikel att om
ljudkällan var rätt skulle hornet vid höga ljudtryck kunna leverera ända ned till 5HZ !

Jag har själv upplevt rena rama Jordbävnings fenomenen i ett 50 kvm rum med detta horn
bestyckat med en Coral 10F-60 bredbandsbasen. med ett Zachrysteg aktiv delning vid 80HZ -
JBL LE10A ovan har jag inte testat ännu det sker först när bygget är klart och fanerat i mörk
amerikansk mahogny och infräst svart Glatstoppskiva som JBL L300 Lådorna typ nedan design (bild)
även sidosystemen med Coral Beta 8 & JBL 075 med lins kommer att gå i samma design troligen
samt för en spottstyver senare sopa mattan med ett JBL L300
JBL-L300-Sommet-haut-parleurs_76194762L.jpg
JBL L300
JBL-L300-Sommet-haut-parleurs_76194762L.jpg (30.94 KiB) Visad 11575 gånger
Senast redigerad av Rockolga 2015-02-20 13:55, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-20 13:49

Rockolga skrev:
JM skrev:Här har du ett par högtalare bestyckade med Coral 10". Oklart om det är de Coral elementen du vill ha.
http://www.tradera.com/item/170301/2172 ... r-aucio-ab
JM

- Var det nån här som slog till och köpte dessa ytterst ovanliga 10 tum Coral Flat II högtalare även om det stod Zachry på lådan ? såg att Coral Flat 10 såldes för 11.000 spänn på Ebay .... ett par Flat 8 or för 3500 :- http://glowinthedarkaudio.com/coral-flat10.html

Coral Flat 6 II http://www.ebay.com/itm/rare-vintage-Co ... 1e92699d15 --Jag sålde mina Coral Beta 6 på Ebay fick 5000:-

Testade både alla Beta- och Flat-versioner på den tiden det begav sig, och det är något av det värsta junk jag någonsin träffat på i elementväg. Inte bara att de lät illa utan även att exemplarsvariationerna var extremt stora. Påståendena om känslighet var även det rena skämtet. De hade under ett par hundra Hz eller så inte väsentligt högre känslighet än vilket element som helst i samma storlek.

Men de var snygga.

Så sammanfattningsvis stämmer jag in i rådet till alla som har några av dessa element, att sälja dem på ebay. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-20 13:53

paa skrev:
...

Jag har mätt på rätt så många olika hornkonstruktioner, och tror jag vågar gissa att påståendena härovan är mytologiska snarare än verkliga.

Men den som har ett sådant horn (och bor på rimligt avstånd) och vill veta hur det mäter kan hojta till, så undersöker vi det.

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-20 14:03

IngOehman skrev:
Rockolga skrev:
IngOehman skrev:quote]
Testade både alla Beta- och Flat-versioner på den tiden det begav sig, och det är något av det värsta junk jag någonsin träffat på i elementväg. Inte bara att de lät illa utan även att exemplarsvariationerna var extremt stora. Påståendena om känslighet var även det rena skämtet. De hade under ett par hundra Hz eller så inte väsentligt högre känslighet än vilket element som helst i samma storlek.

Men de var snygga.

Så sammanfattningsvis stämmer jag in i rådet till alla som har några av dessa element, att sälja dem på ebay. ;)

Vh, iö
Där har du nog all världens Expertis emot dig , Coral Beta 8 även lillebror Flat är ett av värdens mest opartiskt testade högtalare.
Kvalitetsmässigt enormt gedigna som all Japansk electronik inte för inte kallat " Lowther Killers "
I stort sett bättre värden i allt jämförbart , Jag har flera själv flera Coral element och är nöjd. Det måste ha varit ett par ommålade
Gamma Basar med stanioltratt utan filter du lyssnat på. Jag har aldrig förstått mig på " Hornhatare " men, det kanske beror på att man har tummen mitt i handen
och inte kan snickra att leja bort blir ju jäkla dyrt. Det är ju bara att gå till naturen och guds verk människoörat ett horn såklart !

- Skulle däremot vara intressant att få höra vilka element man istället skulle använda sig av istället om nu Coral är så kassa , hörlurar kanske ?!
Senast redigerad av Rockolga 2015-02-20 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-20 14:34

Du är ju nöjd verkar det som, och då är det ju ingen poäng med att titta på något annat.

Men för andra som letar efter något lite liknande så finns ju Fostex, som i av de mätningar jag gjort verkar ha oerhört mycket jämnare kvalitet i produktionen.

Och de redovisar även känsligheten på ett sätt som i varje fall är rimligt korrekt.

- - -

Skall väl även säga att jag bara har haft 2-3 element av var sort (Beta/Flat) hemma på den tid det begav sig, och även om det var nya element ur kartong så går det inte att utesluta att jag hade otrolig otur och träffade på de enda illa byggda element som Coral någonsin gjort. De var dock inte bara dåliga i termer av stor exemplarsvariation, utan även de bästa exemplaren hade förfärlig tonkurva, typ 20-30 dB p-p. Men var och en får dra sina egna slutsatser. De var alltid väldigt tjusiga, så gjorde man bara en optisk inspektion var det svårt att inte bli imponerad. När jag dissikerade elementen och tittade på innanverket var dock saker som limningar av en kvalitet som gav associationer till handbyggen och kanske även darrhänthet... Elementen så inte alls likadana ut, på ett sätt som förklarade de stora skillnaderna man såg när man mätte. Men som sagt, allt som syntes utifrån var hur snyggt som helst.

Större Coral-basar och de diskanthorn jag testade var av betydligt jämnare kvalitet, inte i närheten av t ex JBLs motsvarande produkter, men ändå helt okej.

Vh, iö

- - - - -

PS. Att hata horn verkar rätt korkat. Vem är det som gör det?

Det finns massor av exempel på där horn är en bra lösning. Jag använder det i rätt så många konstruktioner. Örat skulle jag dock inte kalla ett horn. Det finns förvisso en kvarsvågsresonans som märks tydligt vid sisådär 3-4 kHz med extra gain, men annars ger ytterörat inte nämnvärd gain i något register för random incidens.

Vad ytterörat dock gör, är att ge olika infallsvinklar olika klangliga signaturer och hjälper på så vis vårt riktningshörande i andra dimensioner än den horisontella.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-20 14:44

Här har någon gjort en mätning på en Beta 8:

http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... abase.html

Och här finns lite flera mätningar:

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=54093.0

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-20 16:04

IngOehman skrev:Här har någon gjort en mätning på en Beta 8:

Vh, iö
Jag är lite tveksam till dom där mätningarna där en högtalare från 1950-talet Lorenz S-888 slår ut en Coral Beta 8 så det dånar om det, verkar inte särskilt troligt eller också får man väl köpa sig ett par Sinus element från 30- talet eller begrunda mätmetoden. Nej nu jäklar är det Klangfilm Speakers som gäller

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-20 16:19

Rockolga skrev:
IngOehman skrev:Här har någon gjort en mätning på en Beta 8:

Vh, iö
Jag är lite tveksam till dom där mätningarna där en högtalare från 1950-talet Lorenz S-888 slår ut en Coral Beta 8 så det dånar om det, verkar inte särskilt troligt eller också får man väl köpa sig ett par Sinus element från 30- talet eller begrunda mätmetoden. Nej nu jäklar är bara att hissa sina gamla Corals i containern Nu är det Klangfilm Speakers som gäller

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-22 12:58

Apropå Vintage intresset så verkar det ha gått i stå kraftigt sista halvåret samt att nästan inga som kan snickra längre. Det är hörlurar som gäller numera !
De som kan har har redan skaffat och det. Och det land där dom gillar stora grejor typ USA & Japan håller man i stålarna eller vill sälja för dyrt.
Ryssarna är bankrutt och ödslar inte dollars , Japan för dyr frakt till skatt etc .
Köpte själv ett par JBL L300 för 7000 spänn i Lenigrad typ samma burkar på Ebay kostar nästan 37-60.000 månad ut...månad in... ingen köper. Runt 14.000 kan man kanske få ut för ett par L300 om man kommer överrens om en vettig fraktkostnad vilken annars med UPS landar på samma pris som varan.

Mins mig att Farsan köpte sina JBL L300 i Högdalen på EXPERT för runt 5000 spänn 1976 , Vilka han 15 år senare (nyskick) ställde ned i grovsoprummet när morsan slängde ut honom inte ens sopgubbarna tog med dem, de stod i ett halvår innan nån slog sönder dem med en slägga. Själv var jag bara intresserad av motorcyklar just då tyvärr.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-22 15:58

Rockolga skrev:Jag är lite tveksam till dom där mätningarna där en högtalare från 1950-talet Lorenz S-888 slår ut en Coral Beta 8 så det dånar om det, verkar inte särskilt troligt... ...Nej nu jäklar är det Klangfilm Speakers som gäller

Givet hur nämnda Coral-element beter sig, speciellt de 6- och 8-tumselement jag undersökt, så skulle jag snarare vilja påstå att det är svårt att hitta sämre betedda element, oavsett vilken tidsperiod man letar i.

Att DU sedan anser eller tror något må vara hänt, men det är inte översättbart till vad som är troligt på ett allmänt plan. Så när du skriver "inte särskilt troligt" om sådant som inte bara är troligt utan till och med ett faktum, så blir det ju svårt att kommentera det du skriver. Det säger ju inget om hur det är, bara om vad du tror eller "tycker".

Du tar även upp Klangfilm, på ett sätt som gör att man får känslan av att du försöker vara spydig och vill säga att det är ett självklart exempel på gammalt junk.

Inget kunde vara längre ifrån sanningen. Det är ett av de mest framstående högtalar-/ljudföretagen någonsin, och många av deras produkter är högt eftertraktade än idag. Att jämföra Klangfilm med junk som Corals bredbandselement är en förolämpning mot Klangfilm.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-22 16:02

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-22 22:24

Tvärtom Klangfilm är riktigt tuffa grejor specielt om man har som jag en stort rum spela i Lortentz högtalaren är väl också en Tysk högtalare även om från 50-talet eller ITT Shaub Lorenz S-888 ?
-Måhända Coral har producerat en del lågbudget element, det var ju inte bara Zachry som de producerade till men då i lite schaskigare finish och andra betäkningar t.ex Zachry Flat II-B osvmen, Jag har också hört dem som slaktat Coral , Beta 8 & 10.or som hävdar en kvalitet utan dess like inuti.
Jag skall inte motsäga din länk till den Finnska killens kurvor men, Jag kan med blotta örat helt klart höra ett annat resultat... Jag vet att det är många som är förbannade på att de säljs till fantasisummor och gör sitt bästa för att försämra ryktet . Nåväl hela Vintage grejen håller på att klinga av döda sig själv med dessa priser just nu + att det är omodernt bland knattarna med högtalare idag , det skall vara streamande hörlurar i glada färger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-22 23:11

Well, det tror du kanske. Men jag har inga Beta-element att sälja, och jag kan försäkra att jag inte är intresserad av att köpa några heller. ;)

Hade jag haft några sådana element så hade du fått dem gratis.

Och jag kan även meddela att jag lekte med dem en hel del innan jag gjorde några mätningar på dem, och kan vittna om att det låter precis lika(dant = illa) som de mäter. Det är heller ingenting konstigt med det, för det gör ju alla högtalarelement. Inte bara så, man hör ju allt på en gång, inte bara just det man mätt, men man hör alltid det man mätt bland det andra. Jag har aldrig stött på några ordentliga undantag.

- - -

Kan även nämna att jag surfat runt lite, eftersom denna diskussion pågår här, och det går att hitta hur mycket kritiska synpunkter på dessa junk-element som helst. Sakliga synpunkter alltihopa. Några mätningar som visar att de beter sig anständigt har jag inte hittat överhuvudtaget, vilket kanske inte är så märkligt med tanke på att de inte gör det.

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-23 00:30

Låter skumt då att folk gillar ljudet i dem ..Denna hype om dess förträfflighet måste vara lika förljugen som att invandringen skulle vara en vinstlott. Samt köper dem dyrt, personligen har jag hört grejor i mina Beta 8 som jag inte hört tidigare, Tyckte inte mina Flat 10 lät så tokigt heller precis som Tysken på denna länk nedan http://www.glowinthedarkaudio.com/coral-flat10.html
Det enda dåliga med Beta 8 tyckte jag var det riktade ljudet från faspluggen vilket jag löste med att dela en Linsad JBL 075a redan vid 4KHZ. - Till min Flat 10 toppade jag med en Electro Voice T35b delad vid 8/9 KHZ.

" on the seventh day, God created Coral Speaker Drivers. ... drivers TODAY but also amazes us at how well they withstood the test of time!" http://diyparadise.com/w/coral-speaker-drivers/

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-23 00:59

Jag känner inte till den hypen om deras förträfflighet som du talar om.

När jag surfar runt lite så ser jag snarare en salig blandning av åsikter, och då brukar det alltid gå att hitta någon som är starkt troende.

Men tittar man på allt som går att hitta så får man en rätt balanserad bild tycker jag nog, och den inkluderar att de flesta som tittat noggrannare på dem verkar vara rätt så överens om att de presterar undermåligt jämfört med de många liknande element.

Därmed inte sagt att du inte skall gilla elementet. Det finns inget skäl att alla skall vara överens om subjektiva saker, men att elementen mäter som de mäter är svårt att komma ifrån. Det är som det är bara.

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-02-25 11:30

Nåväl jag är lite skeptisk till hur man mäter saker i nått rum på baffel osv och ting Jag har gjort egna A-B tester Fostex , Lowether , Beta 8 och märkligt nog har jag alltid tyckt att Betan slagit ut dem. Det är ju t.ex vida känt att Lowther låter piss utan monterat i ett bakladdat horn. Så varför lita på denna test. Själv brukar jag trycka in elementen i samma sorts låda 30L sluten och avgöra utifrån vad jag hör. Coral Flat 10 samt 8 & 10F-60 låter t.o.m bättre en Beta 8 i vissa fall , smaksak kanske. Helt outstanding var enligt mina öron Beta 10 & Coral 10F-60 men, så är de också större än de andra.

Ps . jag såg et par Coral 8F-60 (bredbandare) till salu på en dansk blocketsajt inget dumt köp ihop med ett par EV T35 kanon, dock ej just dessa exemplar såg ofrächa ut men 125:- !

Hittade lite mer tankar
http://nautrup.com/cnc/mywhy.htm " Horn story"
http://stevem1960.blogspot.se/ " Rock socks of Fostex & Lowther "

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi