Facebook/LTS tipsade om denna sida
http://www.deathandtaxesmag.com/237292/ ... ss-to-mp3/
där man faktiskt får höra det som tas bort när man komprimerar till mp3, i detta fall Suzanne Vega's Tom's Diner.
Klart intressant.
/ B
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag hoppas att ingen tror att ljudet i den där videon är ljud som försvinner när man kodar med mp3.
Svante skrev:Jag hoppas att ingen tror att ljudet i den där videon är ljud som försvinner när man kodar med mp3.
Almen skrev:Svante skrev:Jag hoppas att ingen tror att ljudet i den där videon är ljud som försvinner när man kodar med mp3.
Närå, bara Bill50x.
Bill50x skrev:Jag vet ju inte hur den där videon är gjord men om man fasvänder original och kopierar över en gjord mp3 (från exakt samma original) borde rimligen det som hörs vara det som försvunnit i mp3:an.
Eller inte?
/ B
Bill50x skrev:Almen skrev:Svante skrev:Jag hoppas att ingen tror att ljudet i den där videon är ljud som försvinner när man kodar med mp3.
Närå, bara Bill50x.
Slå på mig bara, det klarar jag
Jag vet ju inte hur den där videon är gjord men om man fasvänder original och kopierar över en gjord mp3 (från exakt samma original) borde rimligen det som hörs vara det som försvunnit i mp3:an.
Eller inte?
Nattlorden skrev:Till att börja med, så måste ju timingen vara identisk. Skiljer det bra det lilla minsta mellan utgåvorna så får du ju en massa felaktig info ur metoden. Och så måste det ju vara verifierat att båda varianterna är gjorda med samma master...
Bill50x skrev:Almen skrev:Svante skrev:Jag hoppas att ingen tror att ljudet i den där videon är ljud som försvinner när man kodar med mp3.
Närå, bara Bill50x.
Slå på mig bara, det klarar jag
Jag vet ju inte hur den där videon är gjord men om man fasvänder original och kopierar över en gjord mp3 (från exakt samma original) borde rimligen det som hörs vara det som försvunnit i mp3:an.
Eller inte?
/ B
Kraniet skrev:men det som händer vid mp3-kodning är ju att innehållet frekvensskärs. de högsta och lägsta frekvenserna skärs bort. samt att ljud som i örat blir maskerade av andra ljud tas bort, plus en del annat.
Hur mycket som tas bort är ju beroende av bit-rate men det handlar ju om en minskning om 90%. Det borde mao bli kvar en hel del ljud som man kan spela upp, eller?
Kraniet skrev:men det som händer vid mp3-kodning är ju att innehållet frekvensskärs. de högsta och lägsta frekvenserna skärs bort. samt att ljud som i örat blir maskerade av andra ljud tas bort, plus en del annat.
Hur mycket som tas bort är ju beroende av bit-rate men det handlar ju om en minskning om 90%. Det borde mao bli kvar en hel del ljud som man kan spela upp, eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster