RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Alexi skrev:Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.
Det kan man ändå! Låt poten styra gain på försteget via intelligent digital trådlös kommunikation!
Naturligtvis! Det är precis vad min skiss på en enkel fjärrkontroll handlade om (ett par sidor sedan). Ett reglage som ger riktig pot-känsla och som har ändlägen precis som en riktig pot och som reagerar som en riktig pot. Istället för att skicka + - steg, så skickas fjärrvolymens position till förstärkaren (trådlöst).
Det som stör mig mest med +-knappar är segheten, att den aldrig reagerar som jag vill. Vill jag höja snabbt får jag vänta, vill jag sänka snabbt (t ex när man spelar något som har en alldeles för stark ljudvolym) får man härda ut och vänta (eller i panik leta efter mute-knappen). Vissa förstärkare har en sådan där inte helt underbar funktion där regleringen först går så lååångsamt att nästan inget händer, för att plötsligt öka till så snabbt att man passerar målet. Usch.
Fast det finns faktiskt ett sätt att fixa problemet, utan pot på fjärren (som har svagheten att den kräver ständig signal från fjärren, eller återkoppling).
Nämligen att på fjärren har fyra knappar: --, -, + och ++. Alltså sänk snabbt, sänk, höj och höj snabbt räknat underifrån.
Jag har å andra sådan en gammal Denon CD-spelare som heter DCD1500, och som har fjärrbar utvolym, som går undan! Och det är trots det utmärkt rätt att ställa precis rätt. Jag tror att den har en reglermönster som lyder h-v-h-h-h-h-h-h... när man trycker höj och håller knappen intryckt (v betyder vänta) och s-v-s-s-s-s-s-s... när man tycker på sänk. Den där korta pausen gör att det blir hur enkelt som helst att stega ett steg i taget.
Men med dubbla knappar kan nog ingen klaga. Det känns toppen!
Det är ett genuint mysterium att ingen gjort någon apparat med sådant volymarrangemang på fjärren.
RogerJoensson skrev:Nej, jag vill att förstärkarens volym ska följa min önskad (utan märkbar fördröjning) och för det krävs proportionell styrning. Så att det upplevs som att det satt en riktig pot i fjärren.
Ja, om regleringen är snabb nog (den måste kännas omedelbar) så funkar det. Jag tycker att Quads är tillräckligt snabb.
RogerJoensson skrev:Alexi skrev:Men då måste det till en massa AD/DA konvertering?
Inga ljudsignaler behöver gå fram och tillbaka till/från fjärren, bara styrsignaler från fjärren. Vill man så kan man ha en motorstyrd analog pot i förstärkaren (om man är rädd för halvledarswitchar AD/DA osv).
Ja, fast svagheten är att man måste hantera den situation som riskerar uppstå om poten hamnar i ett läge (då man släpper den) att AD, med bruset till hjälp, tolkar det som två olika trappsteg. Man vill inte ha en volym som växlar mellan två nivåer...
Lösningen är att helt skippa poten och istället använda en vrid(vinkel)enkoder, gärna med gray-kod om man vill att den skall vara absolut och inte bara säga uppåt eller nedåt och räkna steg. Det kan vara svårt att hitta en med tillräckligt många steg på mindre än ett varv (kanske runt 256 steg behövs), men det är vad som behövs.
Det finns dock en rätt så trevlig alternativ lösning som... jag kan ske nämner någon gång.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).