Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav PerStromgren » 2015-02-21 11:10

Alexi skrev:
Fjonkalicious skrev:
Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?

Du menar en sladdfjärrkontroll? Känns modernt... :lol:

Framförallt skulle det både bli snyggt, smidigt och ergonomiskt. Då kan man gömma resten av anläggningen i ett annat rum tom. om man vill.

Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.

Det kan man ändå! Låt poten styra gain på försteget via intelligent digital trådlös kommunikation!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-21 11:21

Men då måste det till en massa AD/DA konvertering?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-21 11:22

Jag började med att skriva en önskelista för mitt drömsteg men kom att fundera över sannolikheten att en konstruktör lyckas få till allting på sånt vis att jag gillar det och det skulle nog bli väldigt svårt.
Det enda som jag verkligen saknar på min miniDSP open drc-DI är möjligheten att ställa in känsligheten på volymratten samt lite fler ingångar.
För att förvandla den dsp'n till ett försteg så behöver man en dac och eventuellt en adc.
Vill man göra den lyxigare så lägger man till en display, bättre känsla i volymratten och en mer påkostad låda.
Det hade varit fint med HDMI in där man fångar ljudet till stereon men skickar vidare bilden ut.

(Om man vill ha extra allt så kan man ju expandera till 8 kanaler för implementering av digitala delningsfilter.)
För mycket finesser och det blir bara svårhanterligt samtidigt som man ökar risken att gör nått "fel" som potentiella kunder inte gillar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-21 12:33

PerStromgren skrev:
Alexi skrev:Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.

Det kan man ändå! Låt poten styra gain på försteget via intelligent digital trådlös kommunikation!

Naturligtvis! Det är precis vad min skiss på en enkel fjärrkontroll handlade om (ett par sidor sedan). Ett reglage som ger riktig pot-känsla och som har ändlägen precis som en riktig pot och som reagerar som en riktig pot. Istället för att skicka + - steg, så skickas fjärrvolymens position till förstärkaren (trådlöst).

Det som stör mig mest med +-knappar är segheten, att den aldrig reagerar som jag vill. Vill jag höja snabbt får jag vänta, vill jag sänka snabbt (t ex när man spelar något som har en alldeles för stark ljudvolym) får man härda ut och vänta (eller i panik leta efter mute-knappen). Vissa förstärkare har en sådan där inte helt underbar funktion där regleringen först går så lååångsamt att nästan inget händer, för att plötsligt öka till så snabbt att man passerar målet. Usch.
Nej, jag vill att förstärkarens volym ska följa min önskad (utan märkbar fördröjning) och för det krävs proportionell styrning. Så att det upplevs som att det satt en riktig pot i fjärren.

Alexi skrev:Men då måste det till en massa AD/DA konvertering?

Inga ljudsignaler behöver gå fram och tillbaka till/från fjärren, bara styrsignaler från fjärren. Vill man så kan man ha en motorstyrd analog pot i förstärkaren (om man är rädd för halvledarswitchar AD/DA osv).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-21 13:11

DQ-20 skrev:
RogerJoensson skrev:
celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!

Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.

Intressant, ja, men inte ekonomiskt försvarbart. Hifi är en helt otroligt mansdominerad sport.

/DQ-20

70 % av det man kallar konsumentelektronik vilket t.ex. inkluderar högtalare och hörlurar och mobiler köps av kvinnor enligt Consumer Electronics Association.

•Over 90% of the head creative director roles at the top 100 US advertising agencies are occupied by men. (Harper Collins 2009, The Economist, Crown Business 2011)
•Women influence 91% of all home purchases. (Catalyst 2013)
•In 61% of all consumer electronics purchases, a woman either initiated the purchase or was involved in the purchase process. (CEA)

Förmodar att du kanske tänker på segmentet High End Audio, eller?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-21 13:23

Visst, fast musiksignalen är inte inblandad! Jag tänker mig att en potentiometer ger en variabel DC-signal som går genom en AD-DA-omvandlare som via IR-fjärr går till försteget som styr förstärkningen. Detta görs ju på alla fjärrstyrda appaarter nu, skillnaden skulle vara att potentiometern styr ett absolutvärde, snarare än öka/minska.

Jag har aldrig sett en sådana apparat; jag vet inte om det kanske är en väldigt dyr lösning. Det har dock sällan hindrat den här industrin...

PS. Oj, detta hade Roger redan givit ett bra svar på!
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-21 13:43

Givaren som ska upplevas som en riktig pot kanske kostar lite, men annars ser jag inte några hinder att få till det utan att det blir svindyrt.

När det gäller befintliga, köpbara universal/fjärrkontroller, så ska de helst ha 100 knappar och kosta några tior att tillverka (oavsett om de kostar 100:- eller >1000:- i handeln). Ingen tillverkare verkar vilja tillverka det jag efterfrågat i >30år.

En större fjärr än den jag skissade på, skulle utöver volymkontrollen ha 3-4 grupper med helt konfigurerbara knappar, så att man kan styra grundfunktionerna hos flera apparater direkt, utan att gå via någon meny eller extra knapptryckingar för att välja apparat. En väl utformad fjärrkontroll ska man kunna lära sig utantill och de mest använda funktionerna ska kunna hittas och justeras utan att man behöver titta på den.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-21 18:05

petersteindl skrev:Förmodar att du kanske tänker på segmentet High End Audio, eller?

Mvh
Peter

Nej, jag tänker på sterio i allmänhet oavsett segment. Sterio är ju en mycket liten del av "consumer electronics" även om man strikt titta på "home entertainment". Jag känner princip ingen som är intresserad av sterio. Min generella observation är att nu förtiden är en bra apparat en apparat som kan styras från en pekskärm, t.ex. smartphone eller läsplatta. Vi befinner oss i finmekanikens skymningstid. Men några minns fortfarande då det var skillnad på klick och klick (från en vridomkopplare).

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-02-21 22:10

DQ-20 skrev:Vi befinner oss i finmekanikens skymningstid.
/DQ-20

Så deprimerande..Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-21 23:46

Nattlorden skrev: (Om du inte har familjemedlemmar så ber jag om ursäkt och beklagar situationen)

Jag reagerade negativt på detta.

Jag gillar förövrigt Quads stora fjärrar med riktig volympott på, typ som bilden:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 00&bih=787
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-22 01:10

RogerJoensson skrev:
celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!

Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.
petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:
Intressant, ja, men inte ekonomiskt försvarbart. Hifi är en helt otroligt mansdominerad sport.

/DQ-20

70 % av det man kallar konsumentelektronik vilket t.ex. inkluderar högtalare och hörlurar och mobiler köps av kvinnor enligt Consumer Electronics Association.

•Over 90% of the head creative director roles at the top 100 US advertising agencies are occupied by men. (Harper Collins 2009, The Economist, Crown Business 2011)
•In 61% of all consumer electronics purchases, a woman either initiated the purchase or was involved in the purchase process. (CEA)

Mvh
Peter

Jag får intrycket att du missläser statistiken illa.

Att kvinnor påverkar 91% av alla hemköp och initierar eller är iblandad i 61% av alla inköp av consumentelektronikprodukter säger bara att summan av de köp som kvinnan hanterar utan manlig iblandning OCH de köp som de diskuterar och gör tillsammans kommer upp till de nämnda siffrorna.

I ett hem där alla inköp görs tillsammans så blir alltså siffran 100% både med avseende på summan av alla hemköp och köp av konsumentelektrinikprodukter.

Men det blir 100% för män också.

Statistiken redovisad som i ditt exempel saknar värde om man vill veta hur köpen styrs av respektive kön.

"61% av hemelektronikapparater" som i exemplet, kan betyda t ex att kvinnor köper 2% av alla produkter själva, att 59% köps av män som talat med det med sin kvinna och fått ok, och 39% köps av män som inte brytt sig om att fråga alls.

- - -

Men min poäng är att statistiken som du visat är meningslös - bortsett ifrån att den kan användas till att övertyga dem som säljer sakerna (och inte förstår statistik) att de skall rikta in sig mot kvinnorna, vilket kan vara meningsfullt om man vill ha en värld där kvinnor hålls fram som viktigare än män, i alla tänkbara sammanhang.

Eller förstås om syftet med rapporten är att den som skriver den vill vara politiskt korrekt och säkra uppmärksamhet, ära och applåder.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-22 01:27

RogerJoensson skrev:
PerStromgren skrev:
Alexi skrev:Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.

Naturligtvis! Det är precis vad min skiss på en enkel fjärrkontroll handlade om (ett par sidor sedan). Ett reglage som ger riktig pot-känsla och som har ändlägen precis som en riktig pot och som reagerar som en riktig pot. Istället för att skicka + - steg, så skickas fjärrvolymens position till förstärkaren (trådlöst).

Det som stör mig mest med +-knappar är segheten, att den aldrig reagerar som jag vill. Vill jag höja snabbt får jag vänta, vill jag sänka snabbt (t ex när man spelar något som har en alldeles för stark ljudvolym) får man härda ut och vänta (eller i panik leta efter mute-knappen). Vissa förstärkare har en sådan där inte helt underbar funktion där regleringen först går så lååångsamt att nästan inget händer, för att plötsligt öka till så snabbt att man passerar målet. Usch.

Fast det finns faktiskt ett sätt att fixa problemet, utan pot på fjärren (som har svagheten att den kräver ständig signal från fjärren, eller återkoppling).

Nämligen att på fjärren har fyra knappar: --, -, + och ++. Alltså sänk snabbt, sänk, höj och höj snabbt räknat underifrån.

Jag har å andra sådan en gammal Denon CD-spelare som heter DCD1500, och som har fjärrbar utvolym, som går undan! Och det är trots det utmärkt rätt att ställa precis rätt. Jag tror att den har en reglermönster som lyder h-v-h-h-h-h-h-h... när man trycker höj och håller knappen intryckt (v betyder vänta) och s-v-s-s-s-s-s-s... när man tycker på sänk. Den där korta pausen gör att det blir hur enkelt som helst att stega ett steg i taget.

Men med dubbla knappar kan nog ingen klaga. Det känns toppen!

Det är ett genuint mysterium att ingen gjort någon apparat med sådant volymarrangemang på fjärren.

RogerJoensson skrev:Nej, jag vill att förstärkarens volym ska följa min önskad (utan märkbar fördröjning) och för det krävs proportionell styrning. Så att det upplevs som att det satt en riktig pot i fjärren.

Ja, om regleringen är snabb nog (den måste kännas omedelbar) så funkar det. Jag tycker att Quads är tillräckligt snabb.

RogerJoensson skrev:

Inga ljudsignaler behöver gå fram och tillbaka till/från fjärren, bara styrsignaler från fjärren. Vill man så kan man ha en motorstyrd analog pot i förstärkaren (om man är rädd för halvledarswitchar AD/DA osv).

Ja, fast svagheten är att man måste hantera den situation som riskerar uppstå om poten hamnar i ett läge (då man släpper den) att AD, med bruset till hjälp, tolkar det som två olika trappsteg. Man vill inte ha en volym som växlar mellan två nivåer...

Lösningen är att helt skippa poten och istället använda en vrid(vinkel)enkoder, gärna med gray-kod om man vill att den skall vara absolut och inte bara säga uppåt eller nedåt och räkna steg. Det kan vara svårt att hitta en med tillräckligt många steg på mindre än ett varv (kanske runt 256 steg behövs), men det är vad som behövs.

Det finns dock en rätt så trevlig alternativ lösning som... jag kan ske nämner någon gång. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-22 01:29

Morello skrev:Nu är hela tumregeln med. :)

Vad är det som får dig att skriva "tumregel"?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-22 01:40

Alexi skrev:
Fjonkalicious skrev:
Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?

Du menar en sladdfjärrkontroll? Känns modernt... :lol:

Framförallt skulle det både bli snyggt, smidigt och ergonomiskt. Då kan man gömma resten av anläggningen i ett annat rum tom. om man vill.

Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.

Jag tycker inte att det är så dumt med sladd egentligen. En solklar poäng är att fjärrkontrollen inte kommer bort. I proffsvärlden använder man ibland sladdfjärrar.

Men ditt tekniska argument har jag lite svårt att svälja. Menar du att det är problemfritt att köra en signal 20 meter (t o r försteg, fjärr, försteg) när den på tillbakavägen (efter poten) dessutom har en hög drivimpedans? Eller skall man använda en väldigt lågohmig pot (kanske 500 ohm) som i så fall måste drivas lågohmigt, vilket i sig kan vara en lite onödig utmaning.

Allt som allt är jag nog av uppfattningen att det man vill ha är en digitalt styrd analog volymkontroll, med steg om en halv dB och extremt god kanalbalans. Och att rätt reglage på fjärrkontrollen är antingen en ratt eller fyrdubbla knappar.

Med ratt på fjärrkontrollen så behöver man dock väldigt många steg om den skall ha ändstopp och man skall slippa återkoppla volymen på annat sätt, det vill säga om man med känsla för apparaten skall kunna ställa volymen även utan att det samtidigt spelas musik.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-22 02:00

IngOehman skrev:Nämligen att på fjärren har fyra knappar: --, -, + och ++. Alltså sänk snabbt, sänk, höj och höj snabbt räknat underifrån.

Naturligtvis. Det är en inte helt ovanlig lösning i div datorprogram, men som ersättare för en enda volymratt (som gör jobbet precis som man vill) så vinner det inte många poäng. Eftersom man kan reglera volyment långsamt/snabbt, precis som man önskar och dessutom kan dra ner volymen från max till min blixtsnabbt, så behövs inte heller någon panik-knapp (mute), så istället för att fumla bland fem knappar, så kan man bara lugnt vila tummen på volymhjulet.
-En hög med knappar kommer inte i närheten av ett hjul eller ratt, om du frågar mig!
Ja, fast svagheten är att man måste hantera den situation som riskerar uppstå om poten hamnar i ett läge (då man släpper den) att AD, med bruset till hjälp, tolkar det som två olika trappsteg. Man vill inte ha en volym som växlar mellan två nivåer...

Det behöver inte vara en pot. Jag tänker mig helst en givare med riktiga steg, men även om det är en pot så är är det inte särskilt svårt att hantera bruset. Det räcker med god upplösning, lite filtrering och en snäv dödlägespunkt runt läget där potten landade vid sista rörelsen (bearbetat av en liten PIC-processor eller liknande).
Lösningen är att helt skippa poten och istället använda en vrid(vinkel)enkoder, gärna med gray-kod om man vill att den skall vara absolut och inte bara säga uppåt eller nedåt och räkna steg. Det kan vara svårt att hitta en med tillräckligt många steg på mindre än ett varv (kanske runt 256 steg behövs), men det är vad som behövs.

Precis. En givare (som jag nämnde tidigare). Om den har mekaniska steg, så vore jag helnöjd med 48x1dB steg med lagom mjuka klick, för god känsla och feedback. Fast en pot skulle duga fint det med.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-22 02:32

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Mvh
Peter

Jag får intrycket att du missläser statistiken illa.

Att kvinnor påverkar 91% av alla hemköp och initierar eller är iblandad i 61% av alla inköp av consumentelektronikprodukter säger bara att summan av de köp som kvinnan hanterar utan manlig iblandning OCH de köp som de diskuterar och gör tillsammans kommer upp till de nämnda siffrorna.

I ett hem där alla inköp görs tillsammans så blir alltså siffran 100% både med avseende på summan av alla hemköp och köp av konsumentelektrinikprodukter.

Men det blir 100% för män också.

Statistiken redovisad som i ditt exempel saknar värde om man vill veta hur köpen styrs av respektive kön.

"61% av hemelektronikapparater" som i exemplet, kan betyda t ex att kvinnor köper 2% av alla produkter själva, att 59% köps av män som talat med det med sin kvinna och fått ok, och 39% köps av män som inte brytt sig om att fråga alls.

- - -

Men min poäng är att statistiken som du visat är meningslös - bortsett ifrån att den kan användas till att övertyga dem som säljer sakerna (och inte förstår statistik) att de skall rikta in sig mot kvinnorna, vilket kan vara meningsfullt om man vill ha en värld där kvinnor hålls fram som viktigare än män, i alla tänkbara sammanhang.

Eller förstås om syftet med rapporten är att den som skriver den vill vara politiskt korrekt och säkra uppmärksamhet, ära och applåder.

Vh, iö

:?: :?: :?: Du verkar ha missuppfattat hela situationen. :lol: :) Sorry!

Jag har varken missläst eller skrivit statistiken. Jag har kopierat text från befintliga undersökningar. Det är väl bara att läsa texten. Svårare än så är det inte. Du må ha dina synpunkter på vad som helst. Om saker är värdelösa eller inte må vara din bedömning alltefter hur du väljer att tolka det som står skrivet. Jag anser personligen att dina omdömen är totalt värdelösa och total nonsens. TBS, så att säga. Bild
Jag har inte visat någon statistik såsom du påstår! Jag har hänvisat och refererat till annans statistik, nämligen från de internationella professionella organ som finns i konsumentelektronikbranschen. Kan du inte se skillnaden på det så har du en del du bör lära in. Då bör du nog plugga lite engelska och lära dig vad som menas med att referera till något för att kunna läsa det som står på ett adekvat korrekt sätt. Sorry IngOehman, men du har återigen helt fel. Trist :( men det är bra att gilla läget. :D Sånt händer. Gaska upp dig nu. Ta en dammsugare och en god espresso. Bild

Kom igen nu så du kommer in i matchen med lite intelligent och korrekt snack. :) I all välmening. Ta en Toy och relaxa och sov på saken. Jag hejar på dig så blir det bra. :)

Antingen väljer man att tro på dina intressanta frisserade vinklingar eller på Consumer Electronics Associations raka text. Jag väljer det senare då det gäller statistik från Consumer Electronics branschen. :) Men, det står var och en fritt.

Med jättevänliga hälsningar
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-22 05:29

MagnusÖstberg skrev:Jag gillar förövrigt Quads stora fjärrar med riktig volympott på, typ som bilden:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 00&bih=787

Jag hann ju inte stämma in i hyllningskören tidigare i tråden så det gör jag nu. Jag tycker det där är den bästa fjärrkontrollen för sterio som överhuvudtaget tillverkats. Förförstärkare ligger också i toppskiktet funktionsmässig även om man kanske skulle kunna önska sig lite mer när det gäller förstärkarmodulerna.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-22 05:36

Ja herre gud. De har allt man behöver för att bygga en komplett fjärrkontroll via tråd! celef kan få allt och lite till. Och det den där sjutusenkronors volymkontrollen från TKD är ju ett under av anakronistisk coolhet, för att inte tala om finmekanik.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-22 09:51

Hur mycket använder ni fjärrkontrollen (till ett försteg) egentligen?
För egen del rör det sig om att justera volymen. Det behovet uppstår max en gång per "vaxbyte". Ofta lyssnar jag ganska länge på ett vax, så volymregleringen sker inte speciellt ofta.
Skifta ljudkälla gör jag nästan aldrig, så den funktionen behövs (egentligen) inte via fjärr för min del.

Några andra operationer via fjärr kan jag inte komma på att jag behöver. Så några andra krav än att den skall nå fram med signalen samt vara finstegad i volymen har jag svårt att komma på. "Läckerhet" i utförandet vill jag nog faktiskt avstå från, när jag tänker på saken. En störtläcker fjärr med sug i knappar och vred, tyngd och ascool finish, skulle nog snarast MOTVERKA mitt syfte med "hela alltsammans". Ty, på mig, skulle en sådan fjärrkontroll snarast distrahera i mitt musiklyssnande. Skulle sitta och fingra på fjärren istället för att fördjupa mig i musiken. :-)
Senast redigerad av Strmbrg 2015-02-22 10:18, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-22 10:10

Min fjärr ÄR frontpanelen på mitt försteg, det finns inga andra kontroller! Jag har fjärren liggande bredvid mig i soffan och det händer att jag justerar både balans, tonbalans och volym medan jag lyssnar!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-22 10:49

Vad sägs om en vridpott, med trimpot på toppen för volymreglering?
Jag tycker att man ska kunna ge fjärren till vem som helst och de omedelbart ska förstå hur den fungerar. Det skulle man med en ratt. Med fyra knappar blir fjärren än mer obegriplig för en novis.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-22 11:07

PerStromgren skrev:Min fjärr ÄR frontpanelen på mitt försteg, det finns inga andra kontroller! Jag har fjärren liggande bredvid mig i soffan och det händer att jag justerar både balans, tonbalans och volym medan jag lyssnar!

Visst finns funktionerna man behöver, men jag finner det opraktiskt att ha hela den stora frontpanelen till försteget i soffan.
En fjärr ska bekvämt rymmas i handen, tycker jag. -Och vara trådlös.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-22 11:19

Strmbrg skrev:Hur mycket använder ni fjärrkontrollen (till ett försteg) egentligen?
För egen del rör det sig om att justera volymen. Det behovet uppstår max en gång per "vaxbyte". Ofta lyssnar jag ganska länge på ett vax, så volymregleringen sker inte speciellt ofta.

Jag lyckas rätt ofta gissa fel vad gäller volymen när jag drar igång en dynamisk orkesterinspelning och även om man kanske bara behöver justera volymen någon enstaka gång, så är det rätt praktiskt att göra det från platsen man lyssnar.
Sen händer det att jag vill sänka volymen temporärt när jag tittar på film i samma anläggning. När jag väl ha dragit igång en inspelning eller film så är det mest volymen jag vill komma åt, på ett enkelt sätt, så det skulle räcka långt med en liten fjärr med bara ett enda reglage. Med en enda ratt eller rullhjul går det även att snabbt få helt tyst vid behov, på ett enkelt sätt, utan att leta sig fram bland knapparna eller springa fram till förstärkaren.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-22 11:21

Alexi skrev:Vad sägs om en vridpott, med trimpot på toppen för volymreglering?
Jag tycker att man ska kunna ge fjärren till vem som helst och de omedelbart ska förstå hur den fungerar. Det skulle man med en ratt. Med fyra knappar blir fjärren än mer obegriplig för en novis.

Min skiss på sidan 7:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=60566&start=198
Gillas inte? Ser den t ex obekväm ut?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-22 11:35

En ratt kan jag se på den i vilket läge den är, men med ett hjul kan jag inte det. Jag ser också en risk om den hamnar upp å ner i soffan eller att man riskerar att dra på maxvolym bara genom att dra ut den när den fastnat mellan sittkuddarna eller dylikt.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-22 12:00

Ratt på fjärren låter mumma och med lite smart elektronik så kan man göra det helt digitalt med progressiv respons.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-22 12:04

En ratt som teenage engineerings od11 men med multipla funktioner, man trycker ner den olika hårt för att ändra tonbalans, trycka ännu hårdare för välja ingång, lyfta ratten olika hårt för att hembioinställningarna, sedan kan man nå fler funktioner genom att trycka/rycka i ratten i olika kombinationer? eller så kallar man helt enkelt på funktionen via morseteknik på ratten och sedan gör inställningen med ratten
Bikinitider

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-22 12:04

Alexi skrev:En ratt kan jag se på den i vilket läge den är, men med ett hjul kan jag inte det.

Jodå. Det går att lösa. Det har gjorts förr. Antingen med en visare eller stegvis ökande markering i kanten på hjulet. Ett annat alternativ är en sned upphöjd smal sprial som går från vänster till höger på hjulet, så att man direkt känner ungefär var volymen befinner sig när man lägger tummen på den. -Eller en upphöjning som blir gradvis bredare.
Jag ser också en risk om den hamnar upp å ner i soffan ...

En viss tröghet eller stegfunktion har nämnts tidigare. Detta minimerar risken för att hjulet ska snurra om fjärren hamnar upp och ner i soffan.
... eller att man riskerar att dra på maxvolym bara genom att dra ut den när den fastnat mellan sittkuddarna eller dylikt.

Det finns lösningar på det med.
Automatiskt säkerhetslås: -Om ett mottaget värde skiljer allt för mycket från senast mottagna, så måste man dra ner till noll (eller bekräfta genom att trycka ner hjulet) innan man kan justera vidare. Funkar för IR-kontroll. Man kan ju förutsätta att signalen inte går fram om kontrollen ligger klämd i soffan.
Det kan även vara en poäng att bara tillåta en viss max regleringshastighet uppåt.

Och/eller att det måste finnas elektrisk kontakt (genom handen) mellan höljet och ratten för att styrsignalen ska skickas (det funkar i och för sig inte med vantar).

(Jag har funderat på detta sedan länge...)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-02-22 12:58

Min önskan om försteg är utseendemässigt likt Morellos. Fjär får gärna bara ha två kontroller, en för ingångsval och en för volym. Hur dessa är designade finns i tråden fler olika förslag. Ett var att ha display i fjärren som visar nivån, detta tilltalar mig då jag slipper ha något lysande framför mig i stereo/tv-hyllan. Sen har jag lättare att läsa en display nära mig. Displayen behöver bara lysa några sekunder då ändringar görs..

Jag vill ha ett som är moduluppbygt. Dvs jag kam köpa ett RIAA och trycka i, och om jag vill köpa till ett da-kort för att få en eller fler digitalingångar så ska det gå att ordna. Möjliga instickskort kan vara PEQ minnst vid två punkter gärna tre, delning hp/lp, hörlursförstärkarkort med Öhman X-feed, skillnads och summasignal gärna med fördröjning av skillnadssignalen och nivåreglering. Skulle det finnas så kunde man uppgradera/utöka förstärkaren vartefter det kom in pengar på kontot så man slapp ösa ut en hel hög direkt och slapp äta gröt och makaroner i nåt år.. då är den framtidssäker som ingen annan apparat i dag. Vilken salespoint!

Möjlighet till "passera igenom" koppling för inkoppling efter en surroundreciver vore ju också trevligt.. för mig får den också gärna ha rackhandtag som då ger ett skydd åt rattarna på fronten, för mig får den vara möjlig att rackmontera men det är inget måste. På och avknapp om sådan ska finnas så återfinns den på baksidan av apparaten vid sidan av nätbrunnen. Borstad aluminiumfront eller svarteloxerad, grå eller svarta rackhandtag, lock och botten med slitsar i för atg få bort värmen och breda gummifötter under. Rattarna på fronten ska vara stora och greppvänliga typ 5cm i diameter för volym och ingångsväljare, de mellan dom får gärna vara något mindre om fler behövs.

En sån apparat kan jag tänka mig att köpa.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-22 13:00

Börjar låta väldigt mycket mer komplext och dyrt än en ratt. Men jag ser din poäng att om man får till det perfekt, kan det bli bättre än en ratt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi