Perfector skrev:Av mina Ca: 1200 vinyler är över 95% sån't som aldrig kommer att ges ut [annat än?] på vinyl.
Specialpressning och udda utgåvor, så för mig är vinylspelaren det enda som kan hålla mig lika levande som musiken på skivorna.
Numer är digitaltekniken så utvecklad att det i mina öron knappast är nån skillnad längre.
Men att börja en vinylkarriär med noll skivor i potten känns lite meningslöst.
sätt ut den på blocket eller tradera och få in en slant för den.
Dock skall sägas att pillrandet med olika pickup'er och tonarmar är lika meditativt som att sitta och peta ur en pipa och rensa den innan man fyller på ny tobak och tänder den.
Rofyllt och mycket givande.
Även om jag inte är så road av att pilla med pickup och tonarm så var det där en nästan perfekt sammanfattning tycker jag.
Möjligen med undantag av frasen "Numer är digitaltekniken så utvecklad att det i mina öron knappast är nån skillnad längre". Den antyder ju att CD var sämre än vinyl när det kom, och att den nu kommit ikapp. Det är en myt som hifi-pressen, med stor uppbackning från Linn-importören, försökte sprida i Sverige.
I verkligheten är det nästan tvärtom. De tidiga CD-utgåvorna var som regel mycket mindre skadade än de är idag, av mastringsmisshandeln. Och när de tidiga CDutgåvorna gjordes så användes dessutom samma digitala teknik även för vinylerna, även de som var märkta AAA. Man digitaliserade nämligen praktiskt taget alltid signalen före graveringen för att kunna fördröja den således att spårframmatningen skulle fungera.
Denna digitalisering av graverprocessen möjliggjorde att man kunde använda bästa möjliga bandspelare (läs; t ex den som mastermixen gjorts på) och slapp äldre tiders elände där man fick flytta bandet till en specifik bandspelare med dubbel tappning (där första huvudet styrde spårframmatingen och de andra var det som gav ifrån sig stereosignalen som graverades).
- - -
Så för att sammanfatta:
1. Om TS inte har kvar några av sina gamla vinyler så kanske det inte är sådär jättemeningsfullt att sätta ihop en vinylavspelningsanläggning, men det beror ju på intresse. Jag skaffar fortfarande både vinyl och stenkakor. Men huvudskälet till att jag vill ha en avspelningskedja med svarv, är för att kunna spela alla mina skivor som jag haft mycket länge.
2. CD av idag är inte "lika bra som vinyl" tack vare hur utvecklad digitaltekniken blivit. CD är typiskt mycket sämre än vinyl, på grund av att nästan allt som ges ut på CD är söndermastrat. Hittar man äldre utgåvor så låter de dock som regel mycket bättre. De CD som gavs ut på 80-talet, alltså när vinyl fortfarande gavs ut parallellt, är som regel de bästa.
3. Att skaffa en vinylspelare som inte också kan spela schellack, tycker jag verkar dumt. Man vill ju kunna spela även stenkakor. Tyvärr måste man ha en annan apparat om man även vill kunna spela fonografrullar.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).