Behemoth

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Re: Behemoth

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-22 16:07

BORIS skrev:mixare...

Tror han menar mixtrare.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-22 16:51

steveo1234 skrev:Tog mig faktiskt i kragen och satte igång skivan på finstereon för att njuta lite.. 5sekunder senare bara sitter jag förundrad över den totala frånvaron av dynamik och frekvensbegränsad produktion. Platt så det förslår. Rösterna låter dock ganska ok. Men, det går bara inte att lyssna på detta iheller. Precis som nära nog all musik jag VILL lyssna på. Det får bli mobilen istället...

Tyvärr så ofta. Har märkt att en del nyare black metal är så dynamiskt komprimerade att jag nästan får andnöd när jag försöker lyssna.
Vore intressant om Behemoth albumet har en bättre mastering på vinyl. Kanske skulle kolla upp det.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-02-22 17:07

Pratar man om Behemoth så måste
Ov Fire and the Void - Live https://play.spotify.com/track/6LVaE3K9nNZXDdeJokU1fL
spelas. Så himmmelskt nervöst bra tryck i den. :twisted:
/H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-22 18:54

music4ever skrev:
steveo1234 skrev:Tog mig faktiskt i kragen och satte igång skivan på finstereon för att njuta lite.. 5sekunder senare bara sitter jag förundrad över den totala frånvaron av dynamik och frekvensbegränsad produktion. Platt så det förslår. Rösterna låter dock ganska ok. Men, det går bara inte att lyssna på detta iheller. Precis som nära nog all musik jag VILL lyssna på. Det får bli mobilen istället...

Tyvärr så ofta. Har märkt att en del nyare black metal är så dynamiskt komprimerade att jag nästan får andnöd när jag försöker lyssna.
Vore intressant om Behemoth albumet har en bättre mastering på vinyl. Kanske skulle kolla upp det.

Till skillnad från gammal black metal då? :D

Vet inte riktigt vad jag ska tycka i frågan. Visst är det trist att så många väljer att köra samma spår som popmusikerna med lite dynamik. Samtidigt så är ju inte genren känd för välljud direkt.
Sen har vi ju också den ständiga avvägningen mellan att höra vad som spelas på trummorna och alla former av purism och krav på dynamik.
Just Behemoth har ju en grym trummis så att de väljer att mixtra en hel del med trumljudet så att det passar in fint i ljudbilden är rätt förståeligt. Samtidigt går det ju lätt överstyr så som det gjort lite på the satanist. Men det går ju att göra det många reser värre än vad Behemoth gjort på senaste släppet så jag har därför lite svårt att klaga på ljudet. Speciellt när det enligt mig är den enda svagheten i produktionen.

Men att trummorna ska höras å så är ju inget problem i riktig black metal hur man än vrider och vänder på det.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-22 19:59

sebatlh skrev:
music4ever skrev:

Till skillnad från gammal black metal då? :D

Mycket av den gamla black metal har rätt hyfsad dynamik och en del har till och med bra ljud. Försök leta rätt på original släppet av Marduks Opus Nocturne till exempel.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-23 09:22

Zeeall skrev:
steveo1234 skrev:
sebatlh skrev:Det kan ju vara att allt är närmickat också som bidrar till upplevelsen. Ska försöka kolla in vad Ulver å Metallica har hittat på.

Diskussionen får mig å tänka lite på det här klippet med Fenriz från Darkthrone.
"Fenriz on drum sound" https://www.youtube.com/watch?v=_aRu_3WvE6c

Edit:
Ja nu har jag snabblyssnat på Ulver och Metallicas giv via spotify och det förstärker väl misstanken att det är avsaknaden av rumsljud som stör.
Visst, crestfaktorn är säkert också högre på dessa men tror ändå inte det är där skon klämmer som mest.

Du får ta å se Behemoth live helt enkelt ;)

Ulver´s livespelning finns på spotify har jag för mig. Metallica lär inte göra det...

http://open.spotify.com/album/72grIwGP38Iy2S1jxt1Gjd <-- metallica - through the never soundtrack

Jag har (mycket) svårt att tro att den versionen inte är en duktigt förstörd version av BR ljudspåret. Kan kolla ikväll...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-23 09:46

music4ever skrev:Mycket av den gamla black metal har rätt hyfsad dynamik och en del har till och med bra ljud. Försök leta rätt på original släppet av Marduks Opus Nocturne till exempel.

Jag undrar vilken utgåva jag har. Men det stämmer säkert, jag har bara inte tänkt på det. Lite förvånad däremot av att du plockar fram just den Mardukskivan. Tycker den är lite väl basfattig.
Hmm, man kanske skulle lyssna igenom lite gammal Marduk. Var ett tag sedan :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-23 09:58

Har för mig att det släpptes en återutgivning med samma master för ett par år sen, vinyl då

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-23 14:28

sebatlh skrev:
music4ever skrev:Mycket av den gamla black metal har rätt hyfsad dynamik och en del har till och med bra ljud. Försök leta rätt på original släppet av Marduks Opus Nocturne till exempel.

Jag undrar vilken utgåva jag har. Men det stämmer säkert, jag har bara inte tänkt på det. Lite förvånad däremot av att du plockar fram just den Mardukskivan. Tycker den är lite väl basfattig.
Hmm, man kanske skulle lyssna igenom lite gammal Marduk. Var ett tag sedan :)

Den har rätt bra bas vill jag säga. En skiva man kan spela rätt så starkt.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-23 15:03

Ja vafan. Minnet svek mig. Har lyssnat lite nu i riktiga högtalare och visst finns det bas.
Är väl gitarrljudet och sången som lagt sig på minnet.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-27 17:10

Jag hade fel!
Through the never ljudspåret på spotify låter bra! Om den är lika bra som BR vet jag inte men den är ljusår bättre än metallicas andra CD-skivor i alla fall.
Jämfört med Death Magnetic så är det sån otrolig skillnad... Fi fan vilken skitskiva...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-27 19:33

Haha Death Magnetic pallar ju inte ens jag med. Jävligt synd.

Steveo, vad säger du om den eminenta skivan British Steel med Judas Priest?
Själv har jag väl inte så mycket åsikter om själva produktionen, men jag vet att de bland annat spelade in trummorna i hallen i huset de lånade för inspelningen just för akustiken.
Sjukt bra platta tycker jag.

Inser att jag lyssnar väldigt lite på detaljer i produktionen när det kommer till musik jag gillar...
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-02-27 22:04

Death Magnetic är en kanon platta. Men disten kan man vara utan.
Men några entusiaster hörde att Guitar Hero-versionen av Death Magnetic var distfri och lyckades plocka ut ljudfilerna och publicerade dem på nätet. Hela den resan de gjorde är rätt kul att läsa, om den finns kvar på Metallicas forum.
Det är stor skillnad på ljudet mellan de två. Original cd:n åkte ut i bilen och GH-versionen spelades på finstereon. 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-03-02 09:59

data_foggen skrev:Death Magnetic är en kanon platta. Men disten kan man vara utan.

Tar man bort det som distar från DM så blir det ju ingenting kvar.. bara... tyst..

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-03-03 00:55

:lol:
/h

Föregående

Återgå till Musikstugan