BORIS skrev:mixare...
Tror han menar mixtrare.
Moderator: Redaktörer
BORIS skrev:mixare...
steveo1234 skrev:Tog mig faktiskt i kragen och satte igång skivan på finstereon för att njuta lite.. 5sekunder senare bara sitter jag förundrad över den totala frånvaron av dynamik och frekvensbegränsad produktion. Platt så det förslår. Rösterna låter dock ganska ok. Men, det går bara inte att lyssna på detta iheller. Precis som nära nog all musik jag VILL lyssna på. Det får bli mobilen istället...
music4ever skrev:steveo1234 skrev:Tog mig faktiskt i kragen och satte igång skivan på finstereon för att njuta lite.. 5sekunder senare bara sitter jag förundrad över den totala frånvaron av dynamik och frekvensbegränsad produktion. Platt så det förslår. Rösterna låter dock ganska ok. Men, det går bara inte att lyssna på detta iheller. Precis som nära nog all musik jag VILL lyssna på. Det får bli mobilen istället...
Tyvärr så ofta. Har märkt att en del nyare black metal är så dynamiskt komprimerade att jag nästan får andnöd när jag försöker lyssna.
Vore intressant om Behemoth albumet har en bättre mastering på vinyl. Kanske skulle kolla upp det.
sebatlh skrev:music4ever skrev:steveo1234 skrev:Tog mig faktiskt i kragen och satte igång skivan på finstereon för att njuta lite.. 5sekunder senare bara sitter jag förundrad över den totala frånvaron av dynamik och frekvensbegränsad produktion. Platt så det förslår. Rösterna låter dock ganska ok. Men, det går bara inte att lyssna på detta iheller. Precis som nära nog all musik jag VILL lyssna på. Det får bli mobilen istället...
Tyvärr så ofta. Har märkt att en del nyare black metal är så dynamiskt komprimerade att jag nästan får andnöd när jag försöker lyssna.
Vore intressant om Behemoth albumet har en bättre mastering på vinyl. Kanske skulle kolla upp det.
Till skillnad från gammal black metal då?
Zeeall skrev:steveo1234 skrev:sebatlh skrev:Det kan ju vara att allt är närmickat också som bidrar till upplevelsen. Ska försöka kolla in vad Ulver å Metallica har hittat på.
Diskussionen får mig å tänka lite på det här klippet med Fenriz från Darkthrone.
"Fenriz on drum sound" https://www.youtube.com/watch?v=_aRu_3WvE6c
Edit:
Ja nu har jag snabblyssnat på Ulver och Metallicas giv via spotify och det förstärker väl misstanken att det är avsaknaden av rumsljud som stör.
Visst, crestfaktorn är säkert också högre på dessa men tror ändå inte det är där skon klämmer som mest.
Du får ta å se Behemoth live helt enkelt
Ulver´s livespelning finns på spotify har jag för mig. Metallica lär inte göra det...
http://open.spotify.com/album/72grIwGP38Iy2S1jxt1Gjd <-- metallica - through the never soundtrack
music4ever skrev:Mycket av den gamla black metal har rätt hyfsad dynamik och en del har till och med bra ljud. Försök leta rätt på original släppet av Marduks Opus Nocturne till exempel.
sebatlh skrev:music4ever skrev:Mycket av den gamla black metal har rätt hyfsad dynamik och en del har till och med bra ljud. Försök leta rätt på original släppet av Marduks Opus Nocturne till exempel.
Jag undrar vilken utgåva jag har. Men det stämmer säkert, jag har bara inte tänkt på det. Lite förvånad däremot av att du plockar fram just den Mardukskivan. Tycker den är lite väl basfattig.
Hmm, man kanske skulle lyssna igenom lite gammal Marduk. Var ett tag sedan
data_foggen skrev:Death Magnetic är en kanon platta. Men disten kan man vara utan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster