Mats!
Skärp dig för tusan! Jag har ALDRIG NÅGONSIN skrivit att du är dum i huvudet. Du ältar att du är det till vansinne dock, och för det mesta försöker du antyda att
jag har påstått något sådant!
Det är inte speciellt vänligt av dig, och dessutom oärligt, för det är en ren lögn.
Ännu ovänligare var att du för några inlägg sedan specifikt berättade att du inte tycker om mig (och du påstod dessutom att det var ömsesidigt (=lögn igen)).
Låt mig därför, än en gång, klargöra att jag verkligen
inte har någonting emot dig som person, men jag skulle förstås bli mycket glad om du ville vara hygglig och sluta skriva ovänliga saker, i synnerhet när det du skriver är direkta lögner.
Detta om detta. Nu till saken (mitt egentligen inlägg):
Detta inlägg är faktiskt inte helt OT! Fast det kan verka som om det är det i början...
Vee-Eight skrev:Hur man kom in på det ämnet är heller inte ämnet för tråden. Så läs första inlägget om det är svårt.
Fast nu när du tar upp frågan kan jag svara på frågan. Jag ställde en allmän fråga:
iö skrev:Du menar väl inte på allvar att du kan döma ut ett koncept utan att ens undersöka det?
Som besvarades av Subjektivisten med:
Subjektivisten skrev:Ja, så säger sekter också. Att ni måste göra som jag säger fullt ut annars så funkar det inte och ni har fel. Tyvärr, det är rabiat babbel bara.
Detta föranledde mig att tydliggöra att man alltid faktiskt bör undersöka de saker man avser kritisera. INKLUSIVE när det är något som av allmänheten betraktas som bluff/bedrägeri/sekt...
Allmänhetens synpunkt är ju praktiskt taget undantagslöst FÄRGAD av den massmediella rapportering de utsatts för. Inte förvånande kan man se att de som exponerats för olika bilder blir väldigt arga på varandra och beskyller den andra för att ha fel.
Om alla ansträngde sig mera för att undersöka själv, och säledes skaffa sig en ofärgad verklighetsbild INNAN de började tycka något, så skulle sådana här diskussioner lysa mera med sin frånvaro.
Jag har försökt bilda mig en uppfattning om alla religiösa samfund jag kunnat, och är därför inte försedd med den känslomässiga hatbild av Livets Ord som massmedia vill sprida.
Därför blir jag inte uppröd MOT kyrkan när någon säger:
Jag är med i Livets Ord, och det är kyrkan för mig!
Ej heller blir jag det FÖR kyrkan när någon säger:
"Livets Ord tog en vän ifrån mig".
Jag har nämligen inte den information som behövs för att kunna tycka eller tro något. Inte något annat än att förmodligen båda bilderna är sanna.
Men när någon börjar koka för att deras massmedieuppbyggda hatbild (av muslimer, av invandrare, av homosexuella, av svarta, av livets ord, av positiva till lågfärgande musikåtergivning, av dörrvakter, av kvinnor, av fet mat, av fångar, av poliser, av analfabeter, av skatteintendenter, av män, av utvecklingsstörda, av VD:ar för företag, av läkare...*) riskerar att raseras, och de helt saknar personlig erfarenhet av det de läst sig till att man skall hata, tycker jag däremot att det är viktigt att ännu en gång ställa frågan:
-Du menar väl inte på allvar att du kan döma ut ett koncept utan att ens undersöka det?
Den som inte gjort det än, rekommenderas härmed att se den fantastiska filmen Crash.
Vh, iö
- - - - -
*Det skall förstås att de ovanstånde nämnda grupperna i verkligheten förstås innehåller människor av alla tänkbara sorter, men att det som kännetecknar de hatbilder som präglats i folks hjärtan, är att de tenderar få den av hatbilden drabbade att uppleva att alla i respektive grupp är likadana som varandra, och att de är som den hat-drabbade tror att de är, snarare än som de själva säger att de är.
Den som
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).