Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-22 13:16

Rille skrev:lock och botten med slitsar i för atg få bort värmen

Ett försteg ska inte behöva bli så varmt att de behövs öppningar i lådan. Bättre utan (inget damm och skit inne i lådan).
Rattarna på fronten ska vara stora och greppvänliga typ 5cm i diameter för volym och ingångsväljare

Jag tycker 2-2.5cm (möjligen 3cm) i diameter, så att man vrida större delen av varvet med fingrarna, utan att behöva vrida hand/arm eller ta nytt grepp för att fullfölja. Det ser visserligen inte lika maffigt ut som stora rattar, men jag föredrar praktisk manövrerbarhet. Min nuvarande hemmabioförstärkare har 5cm ratt. Det funkar, men jag hade föredragit hälften. Den gamla förstärkaren i verkstaden har 22mm ratt. -Perfekt!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-22 15:12

Skaffade ett försteg idag, eller rättare sagt så bestämde jag mig för att köpa det också när jag ändå köpte slutsteget.
Bild

Lite kul att det har parametrisk EQ, och rätt trevliga specifikationer på pappret (ännu bättre att det var i perfekt skick och inte hade något egenljud vad jag kunde upptäcka):

A 2-band parametric equalizer is built in that offers two continuously adjustable centre frequencies for bass and treble.

A record selector and cartridge selector (MM/MC) complete the major features of the C-2101.
Specifications

Frequency response: 1Hz to 300kHz
Total harmonic distortion: 0.005%
Input sensitivity: 0.25mV (MC), 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 70dB (MC), 88dB (MM), 105dB (line)
Output: 150mV (line), 1V (Pre out), 15V (Pre out Max)

Men är det här egentligen vad jag vill ha av ett försteg, om man nu skall drömma lite. Absolut inte.

Till skillnad från många andra här ser jag nog att ett försteg idag skall kunna hantera många digitala ingångar, det skall ha ett flertal HDMI-utgångar (2.0) och det bör kunna hantera strömmande media, unna släppa igenom multikanal och kunna styras från både fjärr, appar (byggda enligt en standard så samma app kan användas oberoende av styrgrunka) och direkt på apparaten. Den behöver vara enkel att förstå sig på. Det försteget existerar inte. Närmast kommer hembiogrunkorna men de faller pladask på sista kravet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-22 17:16

MagnusÖstberg skrev:Skaffade ett försteg idag, eller rättare sagt så bestämde jag mig för att köpa det också när jag ändå köpte slutsteget.

Lite kul att det har parametrisk EQ, och rätt trevliga specifikationer på pappret (ännu bättre att det var i perfekt skick och inte hade något egenljud vad jag kunde upptäcka):

A 2-band parametric equalizer is built in that offers two continuously adjustable centre frequencies for bass and treble.

A record selector and cartridge selector (MM/MC) complete the major features of the C-2101.
Specifications

Frequency response: 1Hz to 300kHz
Total harmonic distortion: 0.005%
Input sensitivity: 0.25mV (MC), 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 70dB (MC), 88dB (MM), 105dB (line)
Output: 150mV (line), 1V (Pre out), 15V (Pre out Max)

Verkar väldigt trevligt. Ser bra ut också. Just detta med tonkontorller som faktiskt går att använda är ju mycket mycket sällsynt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-23 08:28

Gillar holographic audios försteg.
Burk med enkel design.
Fjärrisen är rätt minimal.
Men en "rulle", som någon hade ritat, hade varit ännu bättre.
Kanske man får bygga en sådan själv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-23 13:24

MagnusÖstberg skrev:Till skillnad från många andra här ser jag nog att ett försteg idag skall kunna hantera många digitala ingångar, det skall ha ett flertal HDMI-utgångar (2.0) och det bör kunna hantera strömmande media, unna släppa igenom multikanal och kunna styras från både fjärr, appar (byggda enligt en standard så samma app kan användas oberoende av styrgrunka) och direkt på apparaten. Den behöver vara enkel att förstå sig på. Det försteget existerar inte. Närmast kommer hembiogrunkorna men de faller pladask på sista kravet.

Njej, ponera att man har t.ex. en padda ifrån Apple och sen skaffar man Roomie Remote så kan du få i princip färdiga fjärrar till tusentals apparater. Sen kan du kombinera dessa i virtuella fjärrar så att man kan kombinera olika apparaters funktioner i en fjärr. Sen har Roomie stöd för direkt ip men också via t.ex. deras egna övergångar stöd för ip/serieport eller ip/ir. Funkar också med iRule.
Söker också ett sådant försteg/processor men vilka har HDMI 2.0 ännu? Nån?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-23 13:27

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Till skillnad från många andra här ser jag nog att ett försteg idag skall kunna hantera många digitala ingångar, det skall ha ett flertal HDMI-utgångar (2.0) och det bör kunna hantera strömmande media, unna släppa igenom multikanal och kunna styras från både fjärr, appar (byggda enligt en standard så samma app kan användas oberoende av styrgrunka) och direkt på apparaten. Den behöver vara enkel att förstå sig på. Det försteget existerar inte. Närmast kommer hembiogrunkorna men de faller pladask på sista kravet.

Njej, ponera att man har t.ex. en padda ifrån Apple och sen skaffar man Roomie Remote så kan du få i princip färdiga fjärrar till tusentals apparater. Sen kan du kombinera dessa i virtuella fjärrar så att man kan kombinera olika apparaters funktioner i en fjärr. Sen har Roomie stöd för direkt ip men också via t.ex. deras egna övergångar stöd för ip/serieport eller ip/ir. Funkar också med iRule.
Söker också ett sådant försteg/processor men vilka har HDMI 2.0 ännu? Nån?

mvh/Harryup

Marantz har på hembiogrunkorna, finns ju som försteg också.

Med standard vill jag att appen är uppbyggd så den inte är hårdvaru eller mjukvarulåst. Det går att bygga så idag, men för få tar sig tid att verkligen gå igenom koden för det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-02-24 00:51

Hade jag inte min ombyggda Puccini Mk2 med pre out/main in, så hade jag haft en sådan kombo för jag tycker den är stilren:

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-24 08:57

Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-24 10:08

2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?

1-2-3 år.

Därför tror jag allt trendkänsligt mög skall hållas utanför kontrollenheten,
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-24 10:35

Morello skrev:

1-2-3 år.

Låter som en klok väg att gå.
Däremot håller jag inte med dig om att fjärrkontroll är särskilt trendkänsligt.

Behovet av att fjärrstyra enheter har funnits länge.
Men trots att fjärrkontroller går tjugo på ett dussin har nästan ingen tillverkare insett vad behovet egentligen består av.
Nämligen ett fåtal vettiga funktioner med rätt känsla.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-02-24 11:12

Då hdmi 2.0 som är relativt nytt stödjer 4k bild och 32 ljudkanaler m.m har jag väldigt svårt att tror att det skulle vara omodernt inom 5år.
Om 3-5år är har nog 4k TV blivit lika vanliga som 1080P är idag men svårt att tro att man kommit så långt att HDMI är obsolete om 5år, dessutom är
det svårt att veta hur många nya versioner av HDMI det kommer komma då det kommit förbättringar med några års mellanrum senaste 12 åren.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-24 11:38

Problemet är nog att det finns en konkurrernade standard inom kort.
Man kan ju kolla på hur kortlivad DVI-standarden blev tex.
Vidare kör väl anti-standard-firman Apple med något eget mög för video.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-24 14:57

Morello skrev:Problemet är nog att det finns en konkurrernade standard inom kort.

Det var väl mest själva kontakten som försvann/ändrades. Det brukar ju gå fint att använda passiva adapterkablar HDMI<>DVI. Inget större problem, väl?

Mög och mög. Visst handlar det ibland om att låsa in användarna, ibland om att driva utvecklingen framåt, men det är ju samma sak där. -Det finns ju adapterkablar till HDMI.
HDMI-kompabilitet kommer att råda i många år, men det kommer nog att krävas adapterkablar mellan gamla och nya maskiner. Det är väl inget större problem?
Morello skrev:1-2-3 år
-Inte en chans att det blir så kortlivat, nu när det är så pass etablerat som det är.
Kopieringsskydden och annat kan komma att ändras så att det krävs nya apparater och protokoll, men att det skulle leda till att HDMI är borta om 1-2-3 år, det tror jag inte.
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-02-24 15:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-24 15:03

HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.
Den "konkurerande" standarden Displayport är kompatibel med HDMI och DVI via adapter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-24 15:18

Alexi skrev:HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.

Fast i total livslängd vinner nog RCA alla gånger. :wink:
Alexi skrev:Den "konkurerande" standarden Displayport är kompatibel med HDMI och DVI via adapter.

Precis. -Och inte rör det sig om något "mög" som Apple hittat på heller.
"Displayport är en standard för digital överföring av bild från en dator till en bildskärm. Denna standard är framtagen av VESA och stöds bland annat av Apple, ATI, Dell, Hewlett-Packard och Eizo." http://sv.wikipedia.org/wiki/Displayport

Och om den nyare porten Thunderbolt kan man läsa: "Thunderbolt (tidigare kallat Light Peak)[1] är en höghastighetsöverföringsteknik för data framtagen av Intel, avsedd att länka samman elektroniska apparater med varandra." http://sv.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt

"But now, PCs are starting to sport Thunderbolt ports. Hewlett-Packard, for example, now offers several PCs with Thunderbolt"
"Why is Thunderbolt getting a second look? It boils down to Thunderbolt 2 and to 4K, the super-high-resolution display technology aka UHD that the TV and PC industries are starting to flog."
http://www.infoworld.com/article/2609556/computers/not-just-for-macs--thunderbolt-rumbles-into-pcs.html
PC-världen ligger bara lite efter, men verkar nu vara med på tåget.

Morello: -Då kanske det inte är "mög" ändå? :wink:

Ps. Jag har min Macmini kopplad till min AOC-skärm (2560 x 1440) med en Thunderbolt -> Displayport-kabel.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-24 15:33

Lazyworm skrev:

Då hdmi 2.0 som är relativt nytt stödjer 4k bild och 32 ljudkanaler m.m har jag väldigt svårt att tror att det skulle vara omodernt inom 5år.
Om 3-5år är har nog 4k TV blivit lika vanliga som 1080P är idag men svårt att tro att man kommit så långt att HDMI är obsolete om 5år, dessutom är
det svårt att veta hur många nya versioner av HDMI det kommer komma då det kommit förbättringar med några års mellanrum senaste 12 åren.

Står man inför att köpa ett kvalitetsförsteg så är inte en 5 (eller för den delen 10)-årsplan aktuell. En sån ska hålla länge.

Det är bara att titta på baksidan av några gamla stereoprylar. En del anslutningar är obrukbara av ett eller annat teknikbyte.
Andra kräver någon form av konverter som kanske inte ens finns kvar i handeln idag.
Så att ligga i framkant betyder tyvärr att apparaten snabbt kommer kännas omodern.
Så tror jag det förhåller sig.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-24 15:40

Den värsta formatförvirringen har nog lagt sig nu när HD är etablerat (hoppas jag), men säker kan man inte vara, för det kan ju komma till nyheter bara för att tvinga fram försäljning.
Det finns dock inget som hindrar en tillverkare att lägga bild/ljud-omvandlarna i en lättbytt modul, för att på så sätt säkra trygga förstärkaren ett långt och lyckligt liv. De stora drakarna kanske inte gillar idén, men andra som inte prioriterar mängdförsäljning lika hårt borde kunna göra det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-24 16:28

Alexi skrev:HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.
Den "konkurerande" standarden Displayport är kompatibel med HDMI och DVI via adapter.

Vad hette han? RCA-donet har funnits sedan hifins barndom är saknar ännu konkurrens. Den enda konkurrenten hittills har varit DIN-donet, som sedan länge är i graven.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-24 17:14

Morello skrev:

Vad hette han? RCA-donet har funnits sedan hifins barndom är saknar ännu konkurrens. Den enda konkurrenten hittills har varit DIN-donet, som sedan länge är i graven.

Fast det finns en uppsjö andra DIN-don än de som du tänker på.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-24 17:34

Vad jag menar är från idag och frammåt, vilka kontakter som levt längst historiskt är ointressant.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-24 17:37

XLR funkar bra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-02-24 18:48

Morello skrev:

1-2-3 år.

Föregångaren var väl aktuell i si sådär en trettio år eller så, att HDMI skulle vara borta inom tre år håller jag som mycket osannolikt.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-24 18:59

Aerob skrev:
Morello skrev:

1-2-3 år.

Föregångaren var väl aktuell i si sådär en trettio år eller så, att HDMI skulle vara borta inom tre år håller jag som mycket osannolikt.

Föregångaren var väl DVI och det avr väl också en mycket kortlivad kontakt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-24 19:00

Jag förstår itne vad du pratar om - RCA-donet används för alla analoga signaler samt vissa digitala även idag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-24 19:06

Lazyworm skrev:

Håller i det stora hela med om allt det där, det vill säga jag gör samma bedömning. Men ett undantag - jag tror inte 4k kommer att vara lika vanligt om 5 år som 1080 är idag (det finns knappt något mer lågupplöst att köpa) och skälet till att jag är försiktigt tveksam är att materiel med 4k tycks vara mycket mera svårfåtagpåbart. Och det är inte så konstigt kanske, då det inte finns något överenskommet entydigt medium för det, och det blir för stor bandbredd för att det skall få plats marksändt. HD-marksändt är ju faktiskt inte ens 1080 utan bara 720.

Kort sagt, när upplösningen nått 1080 så börjar det i varje fall likna att det räcker för alla konsumenter som ändå väljer att ha en såpass lite TV som de flesta väljer. 4k är meningsfullt med dukar på flera meter, men gör inte så mycket nytta om bilden är en fjutt på under 60".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-24 19:08

Morello skrev:Problemet är nog att det finns en konkurrernade standard inom kort.

Njae... DVI lever ju vidare i HDMI. Det är ju en delstandard i HDMI. Kontanterna är nya förvisso.

Så DVI går fortfarande att köra, allt som behövs är en enkel passiv adapter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-24 19:11

Menar du längre tid, eller menar du längre in i framtiden?

Jag är hur som helst tveksam till båda påståendena.
RCA lever nog 20 år från nu. Varför skulle RCA försvinna?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-24 19:13

IngOehman skrev:Kort sagt, när upplösningen nått 1080 så börjar det i varje fall likna att det räcker för alla konsumenter som ändå väljer att ha en såpass lite TV som de flesta väljer. 4k är meningsfullt med dukar på flera meter, men gör inte så mycket nytta om bilden är en fjutt på under 60".

Håller med. Så länge man tittar på TV. Men idag smälts TV och dator ihop allt mer och vill man sitta och slösurfa i soffan (framför tv'n) krävs absolut mer än 1080.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-02-24 19:22

Morello skrev:
Aerob skrev:

Föregångaren var väl DVI och det avr väl också en mycket kortlivad kontakt?

Jag syftade på Syndicat des Constructeurs d'Appareils Radiorécepteurs et Téléviseurs, aka SCART.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-24 23:47

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt, när upplösningen nått 1080 så börjar det i varje fall likna att det räcker för alla konsumenter som ändå väljer att ha en såpass lite TV som de flesta väljer. 4k är meningsfullt med dukar på flera meter, men gör inte så mycket nytta om bilden är en fjutt på under 60".

Håller med. Så länge man tittar på TV. Men idag smälts TV och dator ihop allt mer och vill man sitta och slösurfa i soffan (framför tv'n) krävs absolut mer än 1080.

/ B

Var god förklara/utveckla din slutsats för en fåvitsk, tack . . . typ :?: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi