En subjektiv Guru Junior recension

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Krakan
Inaktiverad

En subjektiv Guru Junior recension

Inläggav Krakan » 2015-02-23 13:43

[img]Eller man kunde ha kallat överskriften. En jakt på stativhögtalare som inte har en mesig bas, eller ett rum som det inte är så lätt att placera en subb i.
s
Men hur börjar då min recension då. Tja det börjar väl som i många andra fall kan jag tänka mig, I alla fall när dottern vill ha ett nytt renoverat rum. Det vill säga rosa på kortsidorna och helt ny färsk vit färg på långsidorna. Under den tiden så börjar ju saker som möbler, tex säng, skrivbord, stereobänk osv dyka upp. Inga problem där, när det gällde möblerna, men stereon var det värre med. För nu vill hon ha att se på film på sin tv och då ha en egen Blurayspelare och nya stativare. Golvhögtalare var det inte att tänka på, för de passar inte i sådant rum, och subba var skulle den in? Emelie min dotter lät mig sköta jakten på en nya stativare och en surroundreciver.

Letandet börjar

Ok nu skall alla veta att jag rätt ut hatar att ta hem en massa saker för att jämföra med, det borde jag kanske ha gjort. Men först tittade jag och min frugal på Marantz kompaktsystem, med en bluerayspelare och en surroundreciever apparat. Det blide inte den, utan det blev Pioneers VSX 510, som jag köpte på Hembiobutiken, vilket jag inte ångrar ett enda dugg, fantastisk maskin. Men nu handlar inte recensionen om den utan Junior (jo ok lite). Var var jag nu, jo jag skulle tillägga att jag är himla lat, orkar inte köra fram o tillbaka den högtalaren och den högtalaren. Men så kom jag tänka på Ingvar Öhman av någon underlig anledning, varför vet jag inte. Men jag kom ihåg att Pip, hade många sagt att den högtalaren ger en fantastiskt sound och basen var dela carté. Fast Pip fanns ju inte i vitt, och Öhmans specela säljmetoder (som jag tycker verkar mycket vettigt), var inget för mig. Köra upp och lyssna i den berömda källaren, hade nog varit trevligt. Men sedan skall man köra tillbaka fundera om detta var något för mig, men sedan skall man köra tillbaka så det blir lite bensin/dieselpengar där. Jag förstår Ingvars upplägg, fullständigt. Nämligen att när man köper högtalare så är det ingen billig leksak man köper och sedan slänger väck. Ingvar är noga med att köparen skall vara nöjd. Nog så, sedan fanns det en annan sak, den att jag och Ingvar råkar ibland i luven på varandra.

Men hur göra? Läser jag på prisjakt så de stativare går ju de flesta från 50 000 hz, vilket innebär att min dotter måste ha subba, och det gick ju inte som bekant. Dessutom skulle de vara vita, då sa min hustru Kristine, - Men Mats, startade inte Öhman med tre andra snubbar ett märke som heter Guru Audio. - a visst fan, gjorde han det, och de högtalarna är ju baserade på Pip, 60 osv. Har de vita högtalare, kollade och javisst hade de det. Jag blev helt såld på Guru Junior, så klassiskt snygga. Men i bakhuvudet hörde jag en röst som sade - men Mats de där kan man ju inte spela så högt med. Men min dotter spelar inte så högt, äsch man lever bara en gång. Priset då? 9000kr eller glada laxar som en viss Ringblixt brukar skriva, är inte det lite i överkant för en 13 åring flicka??? Jo helt klart, men hon växer ju upp, och dessa högtalare tänkte vi att hon skall ha länge.

Kristine ber mig ringa upp Ingvar

Uhhh det vågar jag inte, han kommer skälla ut mig efter noter, jag ville ju prata med Ingvar, för att höra vad han tycker att hans Junior skulle passa i min dotters rum. - fegis, kyckling, sa Kristine. Kristine ringde Ingvar, och han sa att visst skulle det gå utmärkt, men tänkt på att man inte kan spela lika högt som en stor golvhögtalare, och ha dem nära väggen.

Vi köpte dem, och de kom efter några veckor, säljaren sa att de är väldigt populära (nu idag kan jag verklig förstå varför)

Högtalarna kom hem!

Jag packade upp dem försiktigt, och såg den underbara glansen, blev väldigt glad när jag såg enkelheten, men samtidigt det geniala högtalaringångarna, vet inte varför jag tycker det, men det känns bara in med dem och inget trams.

Spelade lite One Direction, Nanne Grönvall, och annat som min dotter tycker om, det lät väldigt bra och någon bas saknar jag inte. Då tänkte jag på de där som sa att högtalarna inte tåler så mycket, det sa Ingvar själv också, men det där beror vem sjutton man frågar, för dessa högtalare tål en hel del.

Det gick några veckor, och jag börjar minnas nåt från vårt syskonforum faktiskt.se

Hm sa inte Ino vännerna att högtalarna skall stå nära en en vägg?? Det sa Ingvar också när Kristine pratade med honom, men det hade hon glömt säga till mig, och jag hade glömt att det där hade jag läst många gånger om. Flyttade in högtalarna en liten bit in.

Pioneer VSX och Guru Junior, vilken kärlek emellan dessa, fantastiska saker. Ljudet går som en smäck, blundade jag så trodde jag att jag hade golvhögtalare framför mig, basen kändes som en tungråsop, när det behövdes. Inget var för mycket, inget för litet, det var bara det som skulle vara där. Först när jag hörde talas om föregångarna Pip, så snackades lite om de skulle vara så transparenta som möjligt. Trodde då att de menade sjukhusrent, trist och tråkigt. Det här var allting annat än trist och tråkigt. Jag kan bara kalla det Gurufantastiskt både av Guru själva och Pioneer.

Till sist!

Eller man kunde ha kallat överskriften. En jakt på stativhögtalare som inte har en mesig bas, eller ett rum som det inte är så lätt att placera en subb i

Men hur börjar då min recension då. Tja det börjar väl som i många andra fall kan jag tänka mig, I alla fall när dottern vill ha ett nytt renoverat rum. Det vill säga rosa på kortsidorna och helt ny färsk vit färg på långsidorna. Under den tiden så börjar ju saker som möbler, tex säng, skrivbord, stereobänk osv dyka upp. Inga problem där, när det gällde möblerna, men stereon var det värre med. För nu vill hon ha att se på film på sin tv och då ha en egen Blurayspelare och nya stativare. Golvhögtalare var det inte att tänka på, för de passar inte i sådant rum, och subba var skulle den in? Emelie min dotter lät mig sköta jakten på en nya stativare och en surroundreciver.

Letandet börjar

Ok nu skall alla veta att jag rätt ut hatar att ta hem en massa saker för att jämföra med, det borde jag kanske ha gjort. Men först tittade jag och min frugal på Marantz kompaktsystem, med en bluerayspelare och en surroundreciever apparat. Det blide inte den, utan det blev Pioneers VSX 510, som jag köpte på Hembiobutiken, vilket jag inte ångrar ett enda dugg, fantastisk maskin. Men nu handlar inte recensionen om den utan Junior (jo ok lite). Var var jag nu, jo jag skulle tillägga att jag är himla lat, orkar inte köra fram o tillbaka den högtalaren och den högtalaren. Men så kom jag tänka på Ingvar Öhman av någon underlig anledning, varför vet jag inte. Men jag kom ihåg att Pip, hade många sagt att den högtalaren ger en fantastiskt sound och basen var dela carté. Fast Pip fanns ju inte i vitt, och Öhmans specela säljmetoder (som jag tycker verkar mycket vettigt), var inget för mig. Köra upp och lyssna i den berömda källaren, hade nog varit trevligt. Men sedan skall man köra tillbaka fundera om detta var något för mig, men sedan skall man köra tillbaka så det blir lite bensin/dieselpengar där. Jag förstår Ingvars upplägg, fullständigt. Nämligen att när man köper högtalare så är det ingen billig leksak man köper och sedan slänger väck. Ingvar är noga med att köparen skall vara nöjd. Nog så, sedan fanns det en annan sak, den att jag och Ingvar råkar ibland i luven på varandra.

Men hur göra? Läser jag på prisjakt så de stativare går ju de flesta från 50 000 hz, vilket innebär att min dotter måste ha subba, och det gick ju inte som bekant. Dessutom skulle de vara vita, då sa min hustru Kristine, - Men Mats, startade inte Öhman med tre andra snubbar ett märke som heter Guru Audio. - a visst fan, gjorde han det, och de högtalarna är ju baserade på Pip, 60 osv. Har de vita högtalare, kollade och javisst hade de det. Jag blev helt såld på Guru Junior, så klassiskt snygga. Men i bakhuvudet hörde jag en röst som sade - men Mats de där kan man ju inte spela så högt med. Men min dotter spelar inte så högt, äsch man lever bara en gång. Priset då? 9000kr eller glada laxar som en viss Ringblixt brukar skriva, är inte det lite i överkant för en 13 åring flicka??? Jo helt klart, men hon växer ju upp, och dessa högtalare tänkte vi att hon skall ha länge.

Kristine ber mig ringa upp Ingvar

Uhhh det vågar jag inte, han kommer skälla ut mig efter noter, jag ville ju prata med Ingvar, för att höra vad han tycker att hans Junior skulle passa i min dotters rum. - fegis, kyckling, sa Kristine. Kristine ringde Ingvar, och han sa att visst skulle det gå utmärkt, men tänkt på att man inte kan spela lika högt som en stor golvhögtalare, och ha dem nära väggen.

Vi köpte dem, och de kom efter några veckor, säljaren sa att de är väldigt populära (nu idag kan jag verklig förstå varför)

Högtalarna kom hem!

Jag packade upp dem försiktigt, och såg den underbara glansen, blev väldigt glad när jag såg enkelheten, men samtidigt det geniala högtalaringångarna, vet inte varför jag tycker det, men det känns bara in med dem och inget trams.

Spelade lite One Direction, Nanne Grönvall, och annat som min dotter tycker om, det lät väldigt bra och någon bas saknar jag inte. Då tänkte jag på de där som sa att högtalarna inte tåler så mycket, det sa Ingvar själv också, men det där beror vem sjutton man frågar, för dessa högtalare tål en hel del.

Det gick några veckor, och jag börjar minnas nåt från vårt syskonforum faktiskt.se

Hm sa inte Ino vännerna att högtalarna skall stå nära en en vägg?? Det sa Ingvar också när Kristine pratade med honom, men det hade hon glömt säga till mig, och jag hade glömt att det där hade jag läst många gånger om. Flyttade in högtalarna en liten bit in.

Pioneer VSX och Guru Junior, vilken kärlek emellan dessa, fantastiska saker. Ljudet går som en smäck, blundade jag så trodde jag att jag hade golvhögtalare framför mig, basen kändes som en tungråsop, när det behövdes. Inget var för mycket, inget för litet, det var bara det som skulle vara där. Först när jag hörde talas om föregångarna Pip, så snackades lite om de skulle vara så transparenta som möjligt. Trodde då att de menade sjukhusrent, trist och tråkigt. Det här var allting annat än trist och tråkigt. Jag kan bara kalla det Gurufantastiskt både av Guru själva och Pioneer.

Till sist!

Ja det här låter som en annons som Guru gänget och för all del Pioneer gänget har beställt. Detta är inte fallet, utan jag blev så imponerad. Bild

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: En subjektiv Guru Junior recension

Inläggav IngOehman » 2015-02-23 13:51

Fyra saker:

1. Glad att det blev bra!

2. Skönt att se att inte alla målar sina väggar vita!

3. Hur kan någon vara rädd att ringa mig? Jag är jättesnäll.

4. Uppgiften att piP inte finns i vitt är felaktig. De finns i vitt.
De har alltid funnits i vitt, och det är till och med en av de mest
populära färgerna. De är snygga i vitt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-23 13:53

PS.

5. Välkommen till faktiskt!

(Såg inte att detta var ditt första inlägg, jag blandade ihop dig med en äldre medlem på faktiskt.se på grund av snarlikt namn.)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-23 14:00

Rosa är fint. I synnerhet rosa herrskjortor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-02-23 14:24

Välkommen tillbaka matså
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-23 14:31

En vit piP:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2015-02-23 16:50

Var slutar detta månntro, i32s med Profoundus Y-4 innan gymnasiets slut 8) :mrgreen:
f.ö. bra och jordnära recension!

Vita piP är så grymt fina, har ett par i en litet mörkare faner, vilket jag tycker gör sig riktigt bra mot mitt i övrigt svartvita rum, så jag vill ju gärna inte måla om dem. Antar att det ENDA val jag har är att köpa ännu ett par, i vitt :roll:
Senast redigerad av hennnkee 2015-02-23 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-02-23 16:52

Kul att ni hittade högtalare som ni gillar!

Men med en sån fin anläggning behöver hon ju en soffa så kompisarna får plats också :)

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-02-24 16:03

Grattis kul!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-24 16:27

Oj så rosa. 8O Ja ja, färg som färg. Trevlig läsning. Jag oroar mig dock lite för hennes framtida ekonomi, du har ju satt ribban högt gällande ljudet...

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-02-24 18:31

Välkommen till faktiskt. Din beskrivning av högtalaren ifråga är snarlik den jag själv skulle ha gjort efter att jag första gången hörde piP spela.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-24 18:40

ostmaccan skrev:Välkommen till faktiskt. Din beskrivning av högtalaren ifråga är snarlik den jag själv skulle ha gjort efter att jag första gången hörde piP spela.

Psst.... Han har över 11,000 inlägg redan. :wink:

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-02-24 18:41

Nattlorden skrev:
Psst.... Han har över 11,000 inlägg redan. :wink:

8O :oops:
Det var en luring :)

Krakan
Inaktiverad

Inläggav Krakan » 2015-02-25 13:29

Ja precis, men när jag smyger in för att lyssna lite (när de andra ser på film i biorummet brevid, så känner jag bara lugnet, men vill bara lyssna och lyssna, man struntar i vad det står där framme. Man bara fokuserar på musiken, eller film om det är det man ser då.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-02-25 21:14

[quote="IngOehman"

...

3. Hur kan någon vara rädd att ringa mig? Jag är jättesnäll.

[/quote]

Det stämmer ju bra det. Du är ju värsta mysfarbrorn ju :D
Känns sol att det var länge sedan sist. Slår en signal nästa gång jag har vägarna förbi.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-02-26 11:21

Hej Krakan (eller matså)

Är du Krakan och ingen annan är det intressant att du köper ett par Guru junior olyssnat åt din dotter. Jag skulle aldrig köpa något olyssnat iofs men jag har ägt ett par Pip och en kompis till mig har ett par pi60 så Guru skulle jag faktiskt våga köpa ohört :). Dock ska jag lyssna ordentligt på dom och andra stativare i den prisklassen när det så blir dags.

Är du matså så är jag bara undrande varför du smyger in här hela tiden under olika nick. Blir jag "semesterfirare" vilket inte alls är otroligt någon gång i framtiden så får jag ju ta det och gå vidare i livet och i något annat forum om jag så känner för det :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2015-02-28 01:20

OM dom där beter sig likadant som piP, och OM det är som jag tycker det ser ut på bilden... så undrar jag om dom inte borde vinklas in ännu lite mer. Så man precis ser yttersidan från lyssningsposition.

Men kul att ni är nöjda!
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-02-28 09:57

När jag hade Pip så laborerade jag mycket med invinkling och avstånd till bakväggen. Jag har nog rätt så lika invikling som på bilden kanske något mera och det var så jag trivdes bäst med ljudet. Det betyder inte alls att det var bäst bara att jag tyckte det. Jag tycker att man ska ge det där rejält med tid så att man får det som man själv vill ha det.

Jag vill inte inte påstå att Pip var svårplacerade på något sätt och jag har upplevt mycket värre på den fronten utan jag tar mig alltid tid att testa olika placeringar men utgår ifrån tillverkarens anvisningar om det finns :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-28 10:00

Med tanke på att dom är så tätt placerade så "känns" en kraftig invinkling ganska konstig.
Fast vad vet jag, lättast att bedömma det är nog att prova på plats.

Krakan
Inaktiverad

Inläggav Krakan » 2015-02-28 12:12

LypsylateX skrev:OM dom där beter sig likadant som piP, och OM det är som jag tycker det ser ut på bilden... så undrar jag om dom inte borde vinklas in ännu lite mer. Så man precis ser yttersidan från lyssningsposition.

Men kul att ni är nöjda!

Jag kan se lite av utsidan av Juniorerna från Poängstolen.

Krakan
Inaktiverad

Inläggav Krakan » 2015-02-28 12:15

pinnen skrev:Hej Krakan (eller matså)

Är du Krakan och ingen annan är det intressant att du köper ett par Guru junior olyssnat åt din dotter. Jag skulle aldrig köpa något olyssnat iofs men jag har ägt ett par Pip och en kompis till mig har ett par pi60 så Guru skulle jag faktiskt våga köpa ohört :). Dock ska jag lyssna ordentligt på dom och andra stativare i den prisklassen när det så blir dags.

Är du matså så är jag bara undrande varför du smyger in här hela tiden under olika nick. Blir jag "semesterfirare" vilket inte alls är otroligt någon gång i framtiden så får jag ju ta det och gå vidare i livet och i något annat forum om jag så känner för det :)
ja matså är busig kille, jag är snäll gubbe :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-28 16:00

När dyker du upp och tar reda på vad pi60s(-s) klarar av? 8)

Krakan
Inaktiverad

Inläggav Krakan » 2015-02-28 17:34

Nattlorden skrev:När dyker du upp och tar reda på vad pi60s(-s) klarar av? 8)

Får jag det? Fast jag är rädd att jag måste sälja min njure då 8) :lol:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-02-28 19:43

Använd njurbälte så att de inte skadas i demon :idea:

On Topic: En dämpskiva på väggen skulle förbättra Junior rummets inverkan. :idea: :idea:
Shatterer of words

Krakan
Inaktiverad

Inläggav Krakan » 2015-02-28 21:41

ChristianAndersson skrev:Använd njurbälte så att de inte skadas i demon :idea:

On Topic: En dämpskiva på väggen skulle förbättra Junior rummets inverkan. :idea: :idea:

Var hittar jag en sådan, hos Nattlorden?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-02-28 22:01

Vet inte om de finns färgmatchande ACO skivor, men kanske i någon konplementärfärg?

Bauhaus hade vita isoleringsskivor av cellulosa från Vital i finland :idea:
Tyvärr brann Vitalfabriken, det ska finnas andra märken sök i historiken.
Skivorna i sig är inte eldfängda.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-02-28 22:54

Krakan skrev:

Nu vet jag inte riktigt vad du kan hitta för dämpskivor hos Nattlorden, men jag skulle inte bli förvånad om han äger världens största privatsamling av Ino:s modellprogram... Det är ju faktiskt lite coolt om det är så, eller hur!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-28 23:04

Stranne skrev:
Krakan skrev:

Nu vet jag inte riktigt vad du kan hitta för dämpskivor hos Nattlorden, men jag skulle inte bli förvånad om han äger världens största privatsamling av Ino:s modellprogram... Det är ju faktiskt lite coolt om det är så, eller hur!

Nej, det gör Amit så vitt jag vet. Dämpskivor har jag för få av snarare än för många däremot.

Men en bit vit dvd-ai/jysk-madrass skulle nog funka bra både funktions och utseendemässigt...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-04 16:48

Nattlorden skrev:
Stranne skrev:
Krakan skrev:Var hittar jag en sådan, hos Nattlorden?

Nej, det gör Amit så vitt jag vet. Dämpskivor har jag för få av snarare än för många däremot.

Men en bit vit dvd-ai/jysk-madrass skulle nog funka bra både funktions och utseendemässigt...

Det utseendemässiga vet jag just inte. Jyskmadrassen gulnar efter bara ett litet tag, så ett tyg framför blir nog ett måste. Rosa kanske?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-04 20:09

Tarzan skrev:Det utseendemässiga vet jag just inte. Jyskmadrassen gulnar efter bara ett litet tag, så ett tyg framför blir nog ett måste. Rosa kanske?

Det visste jag inte, bra du kunde hjälpa till med det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi