budget-renovera oa-14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

budget-renovera oa-14

Inläggav audioslave » 2011-02-07 21:37

Har kommit över ett par vita oa-14 som inte är i det bästa skicket, men jag vill renovera och få dom fina igen. Så därför kommer några frågor!

Jag har mätt diskanterna och fått värden mellan 7,6-7,8 ohm förutom två som gav 7,4. Det är ju inom 10% marginalen som carlssonplanet nämner, men spelar det någon roll vart jag placerar dom två som mätte sämst?

Basarna är nog helt körda skulle jag tro, spindlarna är ojämna och buckliga och det skrapar väldigt väldigt lätt när jag trycker ner dom så centrerat jag kan. Dom mätte båda 7,7ohm. Vad är bästa alternativet för en tajt budget? Har förstått att det finns ett antal olika varianter på bas/mellanregister-element till dessa? b65-oaII för 800kr/st känns inte aktuellt.

Högtalarna verkar ha stått i en lada eller någon fuktig källare, alla skruvar var smått rostiga och ett av basreflexrören har blivit lite ovalt. (Ett gäng spindlar hade även sett till att bosätta sig lite här och där.) Behövs det ett nytt basreflexrör?

Lådorna är ganska smutsiga, men en rejäl rengöring bör råda bot på det värsta, men jag får nog ändå ställa in mig på att ny lack behövs då det saknas lite på bla. ovansidan. Är det ens att tänka på att att göra detta själv med vit färg på burk? Med noggrant underarbete och tålamod så tror jag nog att det ska gå, vad tror ni?

Ja det enda jag är säker på är att nya terminaler skall monteras undertill.

Alla tips och råd mottages med glädje, uppskattar även om ni länkar till annonser med baselement.

Bilder kommer!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-02-07 22:53

Vissa har lyckats med att rikta spindlar hjälpligt(sök). Nya kanter finns för rimlig peng via Carlssonplanets forum.

Rengör, slipa, sprayspackla, slipa, spraymåla lådorna.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2011-02-08 14:29

Spindlarna kan du nog få i rätt riktning med hjälp av en dammsugare. (Så länge det gäller dom som flyttat in i lådan alltså)

jansch

Inläggav jansch » 2011-02-08 17:07

Kör diskanterna med sinuston, långsamt svep sådär 10sekunder mellan 1,5kHz och ca 8kHz, och LYSSNA. Låter dom lika är dom OK.

Högst ovanligt att dom blir "högohmiga" som en bas kan bli. Det beror på att basens anslutningsstrumpa kan vara dålig. En diskant har inte någon sådan "strumpa". Alltså, antingen är spolen inklusive anslutning hel eller trasig (oändlig resistans). Diskanterna skulle ju i sig kunna ha kortslutning mellan några lindningsvarv men det har jag aldrig sett på några MT20HFC.
Om du har ett avbrott som "glappar" visar det sig med sinustonen.

Om basarnas spindlar är buckliga är som sannolikt skrot. försök att få tag i några gamla original som är omkantade, borde inte kosta mer än 400:-/st.
Att dom inte centrerar när skumgummikanten är kass är inga problem. Hur väl du än försöker trycka och känna kommer det skrapa. Alltså det går inte att konstatera innan ny kant är på.

Förslag för ommålning:
Har du ingen lackutrustning föreslår jag att du ROLLAR lådorna med lätt utspädd färg, max 30 glans. Dock, spackla och slipa så underlaget är PERFEKT först. Bäst är att spackla med typ Plastic Padding (Biltema har billig), då kommer även hörnen att hålla i längden.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2011-02-09 20:44

Fjonkalicious skrev:Vissa har lyckats med att rikta spindlar hjälpligt(sök). Nya kanter finns för rimlig peng via Carlssonplanets forum.

Rengör, slipa, sprayspackla, slipa, spraymåla lådorna.

Mvh

Filip

Det är nog inget jag känner att jag vill ge mig på, och då resultatet inte verkar garanterat så går det bort då det kan bli dyrare i slutändan.

VladDrac skrev:Spindlarna kan du nog få i rätt riktning med hjälp av en dammsugare. (Så länge det gäller dom som flyttat in i lådan alltså)

Ja dom fick smaka på dammsugaren illa kvickt, inte så förjust i spindlar..

jansch skrev:Kör diskanterna med sinuston, långsamt svep sådär 10sekunder mellan 1,5kHz och ca 8kHz, och LYSSNA. Låter dom lika är dom OK.

Högst ovanligt att dom blir "högohmiga" som en bas kan bli. Det beror på att basens anslutningsstrumpa kan vara dålig. En diskant har inte någon sådan "strumpa". Alltså, antingen är spolen inklusive anslutning hel eller trasig (oändlig resistans). Diskanterna skulle ju i sig kunna ha kortslutning mellan några lindningsvarv men det har jag aldrig sett på några MT20HFC.
Om du har ett avbrott som "glappar" visar det sig med sinustonen.

Om basarnas spindlar är buckliga är som sannolikt skrot. försök att få tag i några gamla original som är omkantade, borde inte kosta mer än 400:-/st.
Att dom inte centrerar när skumgummikanten är kass är inga problem. Hur väl du än försöker trycka och känna kommer det skrapa. Alltså det går inte att konstatera innan ny kant är på.

Förslag för ommålning:
Har du ingen lackutrustning föreslår jag att du ROLLAR lådorna med lätt utspädd färg, max 30 glans. Dock, spackla och slipa så underlaget är PERFEKT först. Bäst är att spackla med typ Plastic Padding (Biltema har billig), då kommer även hörnen att hålla i längden.

Finns det något vettigt och enkelt program till OSX (mac) som kan generera en sinuston i realtid, i den takt man väljer? Eller någon som har färdiga filer att länka till kanske?

Får satsa på ett par fräscha begagnade basar helt enkelt då. Så vill någon ha ett par trasiga så är det fritt fram att hämta i Malmö.

Att rolla låter vettigt, blir lättare för mig då jag egentligen inte har tillgång till någon lämplig lokal att spraylacka. Bra underarbete och sedan rolla, slipa, rolla och upprepa detta ett par gånger?
Ska fara till Clas Ohlsson och Kjell&co i veckan och införskaffa diverse produkter för detta.

En sista fråga, är det helgerån att lacka/måla dessa svarta när dom är vita original? :?

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2011-02-09 23:44

audioslave skrev:En sista fråga, är det helgerån att lacka/måla dessa svarta när dom är vita original? :?

Ja, du kommer att drabbas av otur på helgerna under jämna veckor :wink:

Äsch, jag har ett par OA12:or, i nån ljus fanering, som budgetrenoverats under lååång tid.
Förre ägaren provat att spackla över diverse märken här och där plus lite färgstänk från minst 10 olika färger dvs de är i dagsläget rätt fula.
De kommer att bli vita när jag får lämna över dom till en lackerare nästa vecka.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-09 23:54

Det kallas patina. På med lite kurbits bara. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2011-02-10 01:41

Ragnwald skrev:Det kallas patina. På med lite kurbits bara. :)

Har mailat en förfrågan till hästmålarna på Grannas i Nusnäs vad det kostar, häpp!

Audioslave: Gulbrandsen på CP kanske har några renoverade element till salu, om du inte får svar på din köpesannons.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2011-02-10 14:03

Jag har ett par vita oa12, rätt skabbiga. Några av hörnen har gått isär så att det går att lysa in i lådorna med ficklampa rakt från sidan(!) Jag kommer att, efter slipning, spackling och målning att limma på vita hörnlister utanpå alla hörnen. Det är ju avgörande att det blir helt tätt

jansch

Inläggav jansch » 2011-02-10 14:29

det finns en bra och gratis sinusgenerator som heter "VB-Generator Freeware". Kolla in : www.vb-audio.com. Ladda ner den som ligger under rubriken LF-generator under freeware.

Den har det mesta du kan behöva, kör bara sinus eller brus på högtalare (inte trapets eller fykantvåg).
Du kan skriva in frekvenser och nivåer men också "klicka och hålla ner" och sedan dra upp eller ner för att öka/minska.

Då du måste mata ett slutsteg eller förstärkare med signalen från PC:n och in på t.ex en linjeingång - ställ in låg volym på förstärkaren och öka volymen i generatorn tills det dist:ar, dra sedan ner ca 10dB så vet du att signalen är ren.

jansch

Inläggav jansch » 2011-02-10 15:04

Buckliga spindlar.....

Det är skillnad på BUCKLIGA och NERHÄNGDA (eller "upphängda" om dom suttit som basar i OA116 eller Oa2212).

Nerhängda spindlar som INTE "ploppar" ut och in när man trycker på konen går nästan alltid att åtgärda.
Jag gör såhär:
- Centrera talspolen med shims (alltså dustcapen måste av)
- pensla på vatten med lite Tsprit på spindeln.
- fixera konen i rätt X-läge, Jag har shims som gör att det går trögt och shimset håller då konen i rätt läge + ca 1 mm till.
- Låt torka i flera dagar
- Om det är mycket fel - värm också FÖRSIKTIGT med hårtork/värmepistol (50-60 grader)

Finjustering av Xläge går sedan att göra när man limmar skumgummikanten

Buckliga spolar KAN FUNKA men då får det vara knappt synbart fel annars är de kört. Jag har inte hittat nån lämplig ersättningsspindel. Har nån annan hittat lämplig spindel?

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2011-02-10 19:57

Tack för era svar!

Var idag och köpte lite material för att få ordning på lådorna, så nu behöver jag bara få tag på en duglig lokal att sitta och slipa och spackla i, men det ska nog inte vara något större problem.

Får se om jag kommer igång i helgen, förhoppningsvis! Bilder kommer imorgon eller lördag.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-10 21:30

Vad gör vattnet + t-spriten med spidern?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2011-02-13 23:42

Blev inga bilder i helgen, men det kommer så småningom.

Har börjat jobba på en av lådorna nu iaf, slipa, spackla och slipa^123, kommer gå många timmar till det här men det kommer bli fint!

Har även vart i kontakt med Gulbrandsen på Carlssonplanet och han kommer skicka ett par sc165.2 till mig framöver.

:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-13 23:51

DanNorman skrev:Vad gör vattnet + t-spriten med spidern?

Det är ju någon sorts harsimpregnering i spindlarna, kanske den mjuknar av vatten-spritlösningen, och sedan stelnar igen i rätt läge?
Det är dock mjukjärn i magnetspalten och vatten brukar ge rost, hur undviker man sådana biverkningar?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-14 02:09

Gert skrev:Jag kommer att, efter slipning, spackling och målning att limma på vita hörnlister utanpå alla hörnen. Det är ju avgörande att det blir helt tätt

Nej, nej, försök att limma och pressa ihop dem (ev. epoxylim). Går inte det, så limma från insidan en trälist och spackla å måla sedan om dem helt. De ska naturligtvis se helt original ut, i formen. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
audioslave

Några bilder, så blir tråden roligare!

Inläggav audioslave » 2011-02-20 20:55

Sent, men här kommer några bilder iaf.

Ohyra!
Bild

Bild

Bild

Den närmre är den jag har pysslat med än så länge, tar tid att slipa och spackla och att få det fint. Första gången jag gör något sånt här.
Bild

Bild

Har använt 2-komponents finspackel (plastic padding) som grund, mest på hörn och kanter, sen sprutspackel. Ska slipa ner hela lådan en gång till, sprutspackla igen och slipa, så får jag se om den är fin nog att lackas sen.

jansch

Inläggav jansch » 2011-02-20 21:53

Helt rätt att jobba med 2K spackel! Då håller hörnen också och du undviker att spacklet "sjunker" efter något år (förhoppningsvis!).

Ta det lite lugnt så både spackel och sprutspackel får härda ut - det blir ju så mycket bättre om man kan lugna sig en vecka....

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2011-02-20 22:14

Fasen vilka snygga ryor!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2011-02-25 12:49

Jag ska försöka vara klar med högtalarna om 2 veckor, inte nödvändigtvis färdiglackade men allt grundarbete iaf. Så spacklet får gott om tid på sig att härda, hinner ändå bara med detta på helgerna.

Frodrak: Visst är dom!

jansch

Inläggav jansch » 2011-02-26 21:38

DanNorman - du frågade vad vattnet och Tspriten gjorde med spindeln.....

Grejen är det att en nedhängd kon/spindel går tillbaka till sitt "gamla läge" ven om den har legat 14 dagar "i spänn" i ett överkorrigerat läge.

Om man använder vatten (och Tsprit för att få vattnet att väta igenom spindeln) räcker det med ca 2 dagars torkning för att spindeln skall ändra läge.
Ibland måste man göra det 2 ggr...

Det verkar inte som Tspriten (eller vattnet) löser upp spindelns impregnering men den mjukas antagligen upp.

För det mesta kör jag också ca 70grader värmepistol (försiktighet krävs!) EFTER två dagars torkning.

Man måste köra lite lågfrekvent Sinus under några timmar efteråt innan man konstaterar om man har hittat rätt läge.

På 7-8 ohm:are brukar jag numer använda ett OA6typ2 slutsteg för att kontrollera om konen/spolen ligger rätt. Man mäter över återkopplingsmotståndet och med likströmskompenseringen på 0 volt. Upp till sådär 0.2-0,3Volt är fullt acceptabelt, de flesta basar ligger mer fel än så NÄR DE ÄR NYA!!!!!

Användarvisningsbild
audioslave

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav audioslave » 2015-02-24 17:52

Det här projektet hamnade på hyllan ett par år, men nu har jag tagit tag i det igen när jag har en bra plats att jobba på.

Lådorna har slipats, spacklats, slipats, spacklats, många stora skador som åtgärdats. Ska inhandla fint papper och sprutspackel i morgon, sen ska de slipas och förberedas inför lackering.

De kommer nog få bli vita, inte riktigt säker än.

Någon som har MT20 diskanter över?

Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-02-24 18:39

audioslave skrev:...
...

Varför behöver du diskanter? Hur många? Har du fixat basar?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2015-02-24 18:46

STDI skrev:
audioslave skrev:...
...

Varför behöver du diskanter? Hur många? Har du fixat basar?

Basar har jag ett par som är fräscha men behöver kantas om. Har inte haft möjlighet att mäta upp och prova de diskanter jag har ännu men då högtalarna verkar ha varit rejält fuktskadade så har jag inga direkta förväntningar på att de är något att ha. Har 4st MT-225 som åtminstone ser hela och fräscha ut, samt 4st MT-20 som ser hela ut, 4 MT-225 och 4 MT-20 som är spruckna.

Har hittat MT-24 på blocket, men 250kr/st känns lite väl saftigt? Nästan så att jag hellre lägger 600kr extra (2600kr) + nya filter för 1500kr (grafpro) för T22-diskanter.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2015-02-24 20:04

Vad jag har att kontrollera. Basarna mäter ok, ska skicka iväg dem till sthlm för omkantning, känner inte att jag vill göra det själv då jag inte gjort det innan.

Bild

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2015-02-25 17:13

Spam!

Sista lagret med sprutspackel (förhoppningsvis) på högtalarna, ska torka och sedan slipas med fint papper. Klantade mig och fick rinningar på ett ställe, men, det ska ändå slipas så det gör inget.

Var och köpte glansig vit akrylfärg som ska rollas på med skumroller, sedan slipas med 600-800-1500 våtslip, får se hur många lager som kommer behövas.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-02-25 21:23

Smidigt med sprutspackel!

Ska bli skoj att se resultatet sen :)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-02-25 22:33

audioslave skrev:Vad jag har att kontrollera. Basarna mäter ok, ska skicka iväg dem till sthlm för omkantning, känner inte att jag vill göra det själv då jag inte gjort det innan.

Bara så du vet. Det är väldigt enkelt. Har själv fixat 5 -6 par och det är ju bara att rensa o limma. Jag tar bort damkåpan o centrerar med papper.
Go Go Go!!
Krister

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2015-02-26 21:25

Renobo skrev:
audioslave skrev:Vad jag har att kontrollera. Basarna mäter ok, ska skicka iväg dem till sthlm för omkantning, känner inte att jag vill göra det själv då jag inte gjort det innan.

Bara så du vet. Det är väldigt enkelt. Har själv fixat 5 -6 par och det är ju bara att rensa o limma. Jag tar bort damkåpan o centrerar med papper.
Go Go Go!!
Krister

Inte omöjligt att jag ger mig på det om jag kommer över ett par OD-11 i framtiden där basarna behöver nya ringar.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2015-02-26 21:30

Som sagt, renoverar dessa på budget, även om kabinetterna drar iväg kostnaden och det kanske tom varit billigare att lämna iväg dem på lack, men det är ju kul att pyssla och göra iordning sakerna själv, tid finns det gott om!

En första påstrykning med skumgummiroller. Ska få torka över helgen och sedan slipas ner och jämnas ut för att måla nästa lager, kommer nog bli 3-4 lager med slipning där emellan för att det ska bli bra nog gissar jag, mycket jobb, men klart värt det!
Bild

Bild

Vad händer här då? Rostiga och fula skruvar.. Ger inte upp på dem än! Budget budget..
Bild

Blästras!
Bild

Bild

Blev rent och fint.
Bild

Får se hur bra färgen sitter kvar när jag väl skruvar ihop allt, men värt att prova iaf.
Bild

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati