Dags för atmoshögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Dags för atmoshögtalare?

Inläggav Kraniet » 2015-02-21 21:57

jag tror att takmonterade atmos i vanliga rum bör göras något diffusa.
det står ju tex i dolbys paper att det lätt kan bli så att de takmonterade högtalarna blir störande eftersom de sitter så nära lyssnaren. Andrew Jones nämner ju det också att han nog föredrar atmos-enabled högtalaren av den anledningen.

lite OT kanske men kanske värt att ta upp för de som funderar på vilken typ av atmos-lösning de ska satsa på.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-21 23:02

Mitten i taket?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-23 21:09

nu är jag fasen inne på bordscirkelsåg eller vanlig cirkelsåg.
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/el ... cgodjbIARQ denna verkar bra, men jag förstår ju inte riktigt sånt här. min spontana tanke är ju att det mer eller mindre är en cirkelsåg som du har upp och ned, så varför den behöver bli så dyr förstår jag inte. hur kan man se att en såg är bra eller mindre bra annat än att sågbladet är under 300mm?

den andra lösningen är ju att bara ta den cirkelsåg jag har, mäta mitten, dra vinkeln och såga på för kung och fosterland. nackdelen här är att sågen är i rörelse, och det känns som en faktor som gör det hela osäkert. sen var det det där med en ny fogsvans... jag har ju egentligen en som faktiskt inte använts, så jag hade kunnat testa den innan jag bestämmer mig för att köpa något.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-23 21:30

zartok skrev:nu är jag fasen inne på bordscirkelsåg eller vanlig cirkelsåg.

Du hade varit klar med fogsvansen nu om du sågat istället för att fundera. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-23 22:52

jag har ju inte ens delarna till sågningen ännu :D
men dom beställs nog rätt snart...

jag har tänkt att jag ska gå på min rätt stora modell bara för att jag vill testa bygga portat. om det går åt skogen så är det ju väldigt enkelt att bara plugga igen porten och ha en sluten låda med ett lite längre q-värde som atmoshögtalare, avrullningen lär omöjligen ske innan dom 300hz som rekommenderades.

utöver det så gör jag nog lådor som blir ca en liter till mina 3fe25. det blir nog gottmos. ja =D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-24 13:59

Beställt mdf till fyra atmoshögtalare så att jag kan testa två olika vinklar. Dom blir rätt höga om jag ska köra dom portade (vilket hade varit kul att testa) men det är ju enkelt att förminska dom senare.

Beställde samtidigt mdf till nya surrar då det inte kostar något extra att beställa när beställningen väl är gjord. 125 för start av kapen, totalt är det 160 bitar mdf som ska kapad upp.

Det blir endel...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-24 14:14

zartok skrev:jag har ju inte ens delarna till sågningen ännu :D
men dom beställs nog rätt snart...

Sorry! Jag massuppfittade att det var dina lådor på bild innan.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-24 14:32

I wish :D

Undrar hur dom sågades? :D

Fuck this, jag köper en bosch, det är iaf ett märke som är känt för att ha bra kvalitet. Då slipper jag begränsa mina kommande byggen också :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-02-24 14:56

zartok skrev:Alltså en enkel cirkelsåg? Det var oroväckande enkelt... Jag tänker att det kanske borde bli svårt att snurra runt och vända och såga och ha sig, men det kanske det inte blir?

Som flera före mig påpekat, vanlig fogsvans funkar utmärkt, o sparar ett utlägg. Du kan se min mupps tråd hur jag gjorde,
viewtopic.php?f=3&t=46009

Och att du kan snickra har du ju visat i dina trådar! Sen måste jag återigen rekomendera en Japansåg ett mycket användbart
verktyg. Du kan se i tråden hur jag använde det första gången.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-24 15:38

Det är just själva sågningen jag känner att jag inte kan bemästra. Såga rakt. Jag beställde några extra delar till lådor för provsågning med fogsvans (4 extra) och på dom får jag testa med fogsvansen. Men pryltokig som jag är så blir det säkert en bänk iaf :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-02-24 15:43

Det viktiga är komma rätt i början, både "snedvinkel" och 90 grader mot planet.

Öva på några bitar först. Det går även att spänna upp några styr skenor, funkar med plank.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-24 16:10

Har funderat på en typ av stor såglåda som jag ska göra. Sen har jag sett att det kan bli bättre om man gillar ner ett märke i början. Finns massa jag funderat över, men planerat att testa i smyg och sen möjligen kolla på alternativ. Det jag med säkerhet vet är att jag inte vill lämna till någon annan, vill gärna göra det själv.

Dock så lär det här ta ett tag, jag har prio på mina fronta. Atmoshögtalarna är tänkta att byggas när jag har tid över.

Hur ska elementen Sättas tro? Funderat på rutmönster.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-24 23:37

lite pinsamt att erkänna det här... men det kan hända att jag, för första gången har råkat beställa mått som inte är kompatibla. jag stressade iväg en beställning på mdf på en rast vi hade på skolan, och när jag kollade igenom måtten som är beställda så såg jag att det är något som inte riktigt stämmer.

någon gång ska man bomma sånt också :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-24 23:44

zartok skrev:lite pinsamt att erkänna det här... men det kan hända att jag, för första gången har råkat beställa mått som inte är kompatibla. jag stressade iväg en beställning på mdf på en rast vi hade på skolan, och när jag kollade igenom måtten som är beställda så såg jag att det är något som inte riktigt stämmer.

någon gång ska man bomma sånt också :D

Häng på låset imorgon och få det stoppat om det inte är påbörjat!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-24 23:59

Har tyvärr ingen möjlighet. Men jag löser det på annat sätt :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-25 12:07

Det verkar ha löst sig, hon jag alltid har kontakt med säger att killarna på laget kan göra nya snitt på dom... 40 delarna :D

Jävla bra service, jag känner alltid att jag är jobbig med dom och skriver varje gång att dom gärna får ta ut en högre avgift. Speciellt nu, 160 bitar eller vad det nu är.

Jag kanske får hämta idag, får se om dom hinner bli klara och jag hinner hem. Om inte så blir det nog bra ändå. Ingen stress.

Ot: spolarna är beställda tillsammans med uttag till alla högtalare, så man får se vad som kommer först :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-02-25 22:41

XTZ kör med "nästan Atmos"

http://www.audioholics.com/bookshelf-sp ... os-speaker

länk till Dolbys HRTF-kurva för atmos.
http://www.audioholics.com/loudspeaker- ... olby-atmos

edit: de verkar inte speciellt imponerade över atmos-enabled hos audioholics..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-26 00:39

JBL's förslag på Atmoshögtalare, 8" eller 12" coaxialer i byglar.
Bild

/Harryup

JM

Inläggav JM » 2015-02-26 08:32

Kraniet skrev:länk till Dolbys HRTF-kurva för atmos.
http://www.audioholics.com/loudspeaker- ... olby-atmos
.

Bra artikel!
Som jag uppfattar det bör en atmos anläggning ffa ha takmonterade högtalare för bästa ljudupplevelse av ljud ovan lyssningshöjd.

Skall du använda uppåtriktade högtalare är detta helt beroende av om du har ytteröron som är konfigurerade som enligt HRTF-kurvan. Signifikanta individuella variationerna är likt ytteröronens utseende stora.

Lyssna på en atmos-anläggning innan du köper/bygger uppåtriktade högtalare. Får du inte en bra upplevelse av ljudet uppifrån har du fel form på ytteröronen och för dig personligen ger HRTF-kurvan en snarare en ljudförvrängande upplevelse än förbättrad 3D-upplevelse enligt F Toole.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-26 08:47

Finns inte atmos i närheten av Umeå. Vi är efter här :/

JM

Inläggav JM » 2015-02-26 09:12

zartok skrev:Finns inte atmos i närheten av Umeå. Vi är efter här :/

Ett annat alternativ är att operera öronen enligt HRTF-kurvans krav. Enligt min erfarenhet är öronen ett svårt område att operera. Det blir lätt blomkålsöron.

Ytterligare ett annat alternativ är att göra en bilateral van gogh och "odla" fram nya öron .

http://rsif.royalsocietypublishing.org/ ... gures-only
http://rsif.royalsocietypublishing.org/ ... 7/20130413

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-02-26 11:55

[quote="zartok"]Har funderat på en typ av stor såglåda som jag ska göra. Sen har jag sett att det kan bli bättre om man gillar ner ett märke i början. Finns massa jag funderat över, men planerat att testa i smyg och sen möjligen kolla på alternativ. Det jag med säkerhet vet är att jag inte vill lämna till någon annan, vill gärna göra det själv. [quote]

Och då ska du en BRA fogsvans, jag har köpt o kasserat många under åren. En bra såg gör halva jobbet, minst!!
Om jag förstår dig rätt är du ju inte rädd för att köpa verktyg. En annan fördel är ju att bra verktyg har man
länge.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-26 12:10

Nej, jag köper gärna grejer, bra saker gör att mina dåliga snickeriskills täcks. Mina frontar var ex skitlätta att bygga pga att det var så bra kapat. Samma med överhandsfräsen, det var skitlätt att jobba med en dyr bra variant. Ska fråga om såg när jag hämtar delarna. Hoppas idag :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-02-26 13:59

Låter bra. Men jag ska inte skryta för mycket om mina egna verktyg (har en hel del Biltema verktyg, bla fräsen som funkar sådär) :oops:

Kör hårt o hoppas det blir bra.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-26 17:28

Tack så mycket :D

Idag hämtade jag bitarna till atmos och surrarna. Faktum är att det är roligare att lägga ut en bild på surrarna, då det blev endel delar. Här kommer den!

Bild

Jag blev så laddad så funderar om surrarna inte borde byggas före egentligen. Då är man varm i kroppen när atmos ska byggas :) Jag frågade även om en ny fogsvans. Karln gav mig en för 80 spänn. Jag frågade om det inte fanns en dyrare och pekade på en som kostade mer, varpå han sa att den han visade duger mer än väl till alla mina ändamål, för både hobby och proff, så jag valde att lita på honom och köpte den också.

Nu. 160 bitar. Atmoshögtalarna är ju rätt stora än så länge. Men 160 bitar färdigkapade. Plus en såg. Dyrt? Under 1500 :O

Kollade just atmosmåtten. Jag kan ha fulat på dom också... Men det gör inget, jag kan kapa själv :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-28 17:37

Mina atmossurrar som jag nog döper dom till närmar sig kapningen...

Bild

Jag har fan bott i snickeriet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-28 20:06

Nu har du väl inte satt skruv där du skall såga? :?: :idea:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-28 21:11

Skruvarna ska ju inte sitta kvar :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-01 19:18

Bild

Går framåt här iaf :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-03-07 13:36

Blev det handsågat? Ser väldigt snyggt ut.

Henrik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum